Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:43

bigone schreef:
Oscar schreef:
secricible schreef:
Helaas heeft ook het RIVM geen glazen bol en geen alwetend oog. Ik heb ze nog nergens betrapt op leugels. Wel op achteraf blijken dat dingen niet volledig goed ingeschat zijn. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.

Dat is ook zeker zo.
Maar achteraf gezien (en ja, dat is ook achteraf......) zijn ze in sommige dingen wel erg stellig geweest terwijl dat niet op z'n plaats was. Bijv. dat je iemand pas kon besmetten als er overduidelijke symptomen waren. Dat bleek achteraf gezien niet te kloppen en daarin hadden ze wat mij betreft wel heel veel minder stellig mogen zijn. Een 'we weten het (nog) niet' is dan imo. een beter antwoord.

Ben ik met je eens, echter gingen ze toen ook uit van wat ze toen wisten. Het virus is nieuw, een globale pandemie is nieuw, de noodtoestand is nieuw.

Dat is ook zeker zo. Ik geloof ook zeker niet dat we bewust voorgelogen zijn oid., zo achterdochtig ben ik nu ook weer niet hoor. Maar achteraf bezien hebben ze wel dingen als 'feit' gepresenteerd terwijl ze dat zelf niet zeker wisten en dat heeft mijn vertrouwen wel geschaad. En dan ga ik er nog steeds niet vanuit dat er kwade opzet/liegen (geef het een naam) in het spel is want daar geloof ik niet in.

Joman, in je citaat staat 'The main way'. Dat is iets anders dan 'the only way' zoals het een maand geleden gepresenteerd werd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:44

Citaat:
We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.

Citaat:
Zwartkijken is ook een vak.

De emotie "wat overkomt ons nu dan toch allemaal" kan ik nog wel meevoelen, maar om dat nou te vertalen naar afkraken en een soort van blind om je heenslaan 'dat het allemaal malloten zijn' - nee.
Citaat:
Jij weet mijn stuk weer mooi te verdraaien. Afkraken en blind om je heen slaan en allemaal malloten? Waar lees je dat?

Goed dan.
Vwb 'zwartkijken, afkraken en blind om je heen slaan': dat is mijn waarneming van:
(ik citeer) 'we kunnen met ons allen (hier op bokt, denk ik zo, J. ) constateren dat de situatie van af het begin helemaal verkeerd is ingeschat'. (Einde citaat.)
Kennelijk zijn de miskleunen van de geleerden van een dergelijk gehalte dt het er afdruipt, zo klinkt het in mijn oren, en dit dus vanaf het begin en helemaal compleet. (En de geleerden benne dus malloten.)
Zo lees ik dat, en dit wordt gevolgd door enige sneren over 'in een grot geleefd' en 'nog nooit van globalisering gehoord'.

Persoonlijk vind ik niet dat ik hiermee iemand anders iets 'in de mond leg': ik vermeldde de tekst waar ik commentaar op had.
...niet iedere schrijver is het altijd eens met hoe de tekst vervolgens gelezen en begrepen wordt, maar dat is niet 'in de mond leggen'.
Joman schreef:
Volgens mij kunnen we prima met z'n allen vaststellen dat de situatie zwaar is onderschat. Dat is geen rocket science en lijkt me een vaststaand feit.

Okee, jij schrijft over 'vaststaand feit'. Kun je dit onderbouwen...? (Ook al lijkt iets zo te zijn, voor harde feiten zijn bewijzen nodig.)

Puur feitelijk denk ik alvast 'dat wij met ons allen' NIET efkes iets kunnen vaststellen, want ik weet persoonlijk nul feiten die aantonen dat de Nederlandse autoriteiten het corona virus schromelijk hebben onderschat.
Jij en ik zijn het dus compleet niet met elkaar eens.
Dat mag.
...maar om dan eenzijdig te stellen "dat wij toch kunnen zeggen dat het 'zo' is" - nee.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-03-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:45

Dat weet ik, want ik kan ook lezen Oscar. Ik zeg niet dat ze gelijk hebben, ik roep al vanaf het begin dat het overdraagbaar is, zonder of met weinig symptomen. Ik haal alleen aan, welke stelling internationaal gehanteerd wordt en dat mensen daar op afgaan. De WHO is daar gewoon onduidelijk in; ze kunnen hun antwoorden beter herformuleren en zeggen dat het daarnaast overdraagbaar is wanneer men weinig tot geen symptomen vertoont.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-20 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:47

Janneke2 schreef:
Citaat:
We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.

Citaat:
Zwartkijken is ook een vak.

De emotie "wat overkomt ons nu dan toch allemaal" kan ik nog wel meevoelen, maar om dat nou te vertalen naar afkraken en een soort van blind om je heenslaan 'dat het allemaal malloten zijn' - nee.
Citaat:
Jij weet mijn stuk weer mooi te verdraaien. Afkraken en blind om je heen slaan en allemaal malloten? Waar lees je dat?

Goed dan.
Vwb 'zwartkijken, afkraken en blind om je heen slaan': dat is mijn waarneming van:
(ik citeer) 'we kunnen met ons allen (hier op bokt, denk ik zo, J. ) constateren dat de situatie van af het begin helemaal verkeerd is ingeschat'. (Einde citaat.)
Kennelijk zijn de miskleunen van de geleerden van een dergelijk gehalte dt het er afdruipt, zo klinkt het in mijn oren, en dit dus vanaf het begin en helemaal compleet.
Zo lees ik dat, en dit wordt gevolgd door enige sneren over 'in een grot geleefd' en 'nog nooit van globalisering gehoord'.

Persoonlijk vind ik niet dat ik hiermee iemand anders iets 'in de mond leg': ik vermeldde de tekst waar ik commentaar op had.
...niet iedere schrijver is het altijd eens met hoe de tekst vervolgens gelezen en begrepen wordt, maar dat is niet 'in de mond leggen'.
Joman schreef:
Volgens mij kunnen we prima met z'n allen vaststellen dat de situatie zwaar is onderschat. Dat is geen rocket science en lijkt me een vaststaand feit.

Okee, jij schrijft over 'vaststaand feit'. Kun je dit onderbouwen...? (Ook al lijkt iets zo te zijn, voor harde feiten zijn bewijzen nodig.)

Puur feitelijk denk ik alvast 'dat wij met ons allen' NIET efkes iets kunnen vaststellen, want ik weet persoonlijk nul feiten die aantonen dat de Nederlandse autoriteiten het corona virus schromelijk hebben onderschat.
Jij en ik zijn het dus compleet niet met elkaar eens.
Dat mag.
...maar om dan eenzijdig te stellen "dat wij toch kunnen zeggen dat het 'zo' is" - nee.

Pohhh ben je serieus? Hier kan ik gewoon niet op ingaan. Heb je niet gelezen dat er 3 maanden geleden nog werd gezegd dat het virus niet naar NL zou komen, en zo wel, dat het niet snel verspreid zou worden? Blijkbaar niet.
Verder ga ik er niet op in, rare reactie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:49

Oscar schreef:
Dat is ook zeker zo.
Maar achteraf gezien (en ja, dat is ook achteraf......) zijn ze in sommige dingen wel erg stellig geweest terwijl dat niet op z'n plaats was. Bijv. dat je iemand pas kon besmetten als er overduidelijke symptomen waren. Dat bleek achteraf gezien niet te kloppen en daarin hadden ze wat mij betreft wel heel veel minder stellig mogen zijn. Een 'we weten het (nog) niet' is dan imo. een beter antwoord.

Ben ik met je eens, echter gingen ze toen ook uit van wat ze toen wisten. Het virus is nieuw, een globale pandemie is nieuw, de noodtoestand is nieuw. [/quote]

Dat is ook zeker zo. Ik geloof ook zeker niet dat we bewust voorgelogen zijn oid., zo achterdochtig ben ik nu ook weer niet hoor. Maar achteraf bezien hebben ze wel dingen als 'feit' gepresenteerd terwijl ze dat zelf niet zeker wisten en dat heeft mijn vertrouwen wel geschaad. En dan ga ik er nog steeds niet vanuit dat er kwade opzet/liegen (geef het een naam) in het spel is want daar geloof ik niet in.

Joman, in je citaat staat 'The main way'. Dat is iets anders dan 'the only way' zoals het een maand geleden gepresenteerd werd.[/quote]

Kwade opzet is een groot woord. Het is wel allemaal heel erg roekeloos verlopen. Vanaf het begin al. Dat het nog zo makkelijk was om vanuit China naar Europa te reizen. (Dat lag dan aan de EU) Toen werd gezegd dat dat economisch zo'n enorme ramp zou worden. Maar die economische ramp was in het niet gevallen bij deze ramp. Het was toen al wel duidelijk dat het hier om een virus ging dat zich heel stilletjes kon verspreiden en in veel gevallen leek op een verkoudheidje. Om heel eerlijk te zijn was ik al eten aan het in slaan op het moment dat Wuhan in Lockdown ging.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:56

Maar stel, je kon de tijd 2 maanden terug draaien en was adviseur van de premier. Wat had je gedaan dan? Carnaval afblazen? Terwijl er nog nauwelijks problemen waren in Europa? Daar was 0 draagvlak voor geweest en onder massaal protest was het virus dan alsnog verspreid. Alle vluchten uit Italië schrappen en daarmee de internationale relatie onder druk zetten?

Daarnaast, ik denk dat heel veel dingen destijds ook als feit bekend waren. Met de kennis van nu een verkeerd feit ja, maar toen niet.
Net zo goed als ik jaren mensen heb geadivseerd om vet te vermijden als ze wilden afvallen. Want sat was toen een feit. Nu 10 jaar later zijn we daar totaal van teruggekomen en begrijpen we ook waarom de onderzoeken destijds dat feit leken te ondersteunen. Maar again, achteraf is makkelijk praten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-03-20 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:57

secricible schreef:
Maar stel, je kon de tijd 2 maanden terug draaien en was adviseur van de premier. Wat had je gedaan dan? Carnaval afblazen? Terwijl er nog nauwelijks problemen waren in Europa? Daar was 0 draagvlak voor geweest en onder massaal protest was het virus dan alsnog verspreid. Alle vluchten uit Italië schrappen en daarmee de internationale relatie onder druk zetten?

Daarnaast, ik denk dat heel veel dingen destijds ook als feit bekend waren. Met de kennis van nu een verkeerd feit ja, maar toen niet.
Net zo goed als ik jaren mensen heb geadivseerd om vet te vermijden als ze wilden afvallen. Want sat was toen een feit. Nu 10 jaar later zijn we daar totaal van teruggekomen en begrijpen we ook waarom de onderzoeken destijds dat feit leken te ondersteunen. Maar again, achteraf is makkelijk praten.

Ja, dan had ik dat gedaan ja.
En iedereen die uit noord-Italië of China kwam, had ik direct 2 weken in quarantaine gestopt.
Laat ik heel duidelijk zijn: ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar, met een beetje een vooruitziende blik, had men dit kunnen verwachten.
Het is toch op z'n minst vreemd te noemen dat wij deskundigen hebben, die zich op dagelijkse basis bezig houden met onze volksgezondheid en virussen en dat soort degelijke dingen, en dat dit niet voorzien was. Dat vind ik echt ontzettend raar. Met het gereis van iedereen over de hele wereld, is 1+1 toch 2?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-20 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:58

@Lorette; een beetje gechargeerd maar ik ook. Je zag meteen dat dit andere koek was icm de economie en de reislust van de mens moest dit wel mis gaan. Hwt ging zo hard daar in Wuhan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:59

Citaat:
Pohhh ben je serieus? Hier kan ik gewoon niet op ingaan. Heb je niet gelezen dat er 3 maanden geleden nog werd gezegd dat het virus niet naar NL zou komen, en zo wel, dat het niet snel verspreid zou worden? Blijkbaar niet.

Ja, ik ben hartstikke serieus, en ik snap ook wel dat je er niet op in kunt gaan.

Ik heb begrip voor achterliggende emoties over dat we met ons allen in een soort van onderduiksituatie zitten en dat dit niet meevalt.

Verder heb ik een braaf stuk geschreven over hoe ik jouw tekst gelezen heb en waarom ik dat lees en begrijp zoals ik dat doe.

Heb jij een bronvermelding van die malle stelling ('het komt niet naar Nederland')...?
Virologen gaan er namelijk al jaren en jaren van uit dat er een herhaling van 1919 mogelijk is (en dit virus 'heeft die papieren') en verder is het "rocket science" dat er meerdere nare virussen uit China de wereld over zijn gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:00

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ja, ik ben hartstikke serieus, en ik snap ook wel dat je er niet op in kunt gaan.

Ik heb begrip voor achterliggende emoties over dat we met ons allen in een soort van onderduiksituatie zitten en dat dit niet meevalt.

Verder heb ik een braaf stuk geschreven over hoe ik jouw tekst gelezen heb en waarom ik dat lees en begrijp zoals ik dat doe.

Heb jij een bronvermelding van die malle stelling ('het komt niet naar Nederland')...?
Virologen gaan er namelijk al jaren en jaren van uit dat er een herhaling van 1919 mogelijk is (en dit virus 'heeft die papieren') en verder is het "rocket science" dat er meerdere nare virussen uit China de wereld over zijn gegaan.

Dat bericht staat al meerdere malen in dit topic. En dan heb ik het niet over een herhaling van 1919, maar om een recente uitspraak van Van Dissel. Volgens mij is dat bericht reeds meerdere malen geplaatst door Loretta.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:02

Babootje schreef:
@Lorette; een beetje gechargeerd maar ik ook. Je zag meteen dat dit andere koek was icm de economie en de reislust van de mens moest dit wel mis gaan. Hwt ging zo hard daar in Wuhan

Precies dat ja. Dat had ik dus ook. En vooral door die lange incubatietijd en de besmettelijkheid. En het feit dat het Chinees nieuwjaar was.

secricible

Joman schreef:
secricible schreef:

En iedereen die uit noord-Italië of China kwam, had ik direct 2 weken in quarantaine gestopt.

Denk je echt dat dat realistisch was met hoe de stand er toen bij stond? In Italie gebeurde nog niks dus als je die toeristen de toegang had ontzegd tot NL(dat doe je met 2wkn quarantaine, want een vakantie in Nl is niet echt een optie. ) En nederlanders die uit Italie komen in quarantaine zetten had tot een massaal protest en ongehoorzaamheid geleid want niemand had die quarantaine gedaan. Als je er politie op had gezet om te handhaven had je een crisis veroorzaakt die ongeveer net zo groot was als deze gok ik.

En voor carnaval afbraken idem. Mensen waren zwaar in protest gekomen en op basis daarvan was die verspreiding er toch wel geweest.

Ik denk heus wel dat er dingen anders hadden gekunnen. Maar de dingen die hier nu genoemd worden zijn gewoon niet realistisch en Rutte ook niet kwalijk te nemen.

Kaja

Janneke2 schreef:
Citaat:

https://www.parool.nl/nederland/critici ... ~b648cc67/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:04

secricible schreef:
Joman schreef:

Denk je echt dat dat realistisch was met hoe de stand er toen bij stond? In Italie gebeurde nog niks dus als je die toeristen de toegang had ontzegd tot NL(dat doe je met 2wkn quarantaine, want een vakantie in Nl is niet echt een optie. ) En nederlanders die uit Italie komen in quarantaine zetten had tot een massaal protest en ongehoorzaamheid geleid want niemand had die quarantaine gedaan. Als je er politie op had gezet om te handhaven had je een crisis veroorzaakt die ongeveer net zo groot was als deze gok ik.

En voor carnaval afbraken idem. Mensen waren zwaar in protest gekomen en op basis daarvan was die verspreiding er toch wel geweest.

Ik denk heus wel dat er dingen anders hadden gekunnen. Maar de dingen die hier nu genoemd worden zijn gewoon niet realistisch en Rutte ook niet kwalijk te nemen.

Nee, dat is geen toegang ontzeggen tot Nederland? Dat is gewoon 2 weken in je huis blijven, zodra je terugkeert uit bijvoorbeeld Noord-Italië.

Ik neem het Rutte niet kwalijk; dat schrijf ik nergens. Ik denk wel, dat er veel te laat is gehandeld en dat men geen vooruitziende blik had. Terwijl deze er wel had moeten en had kunnen zijn.
Dus ja, ik had meer gehandhaafd. Was men het ermee eens? Waarschijnlijk niet; maargoed, nu zijn we een heel stuk verder van huis.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:06

Tegelijkertijd haalden landen in paniek hun burgers terug uit Azië. Of burgers vertrokken zelf halsoverkop naar hun thuisland.
Want quarantaine in China of ander Aziatisch land zag men niet zitten.

Hoeveel Nederlanders gingen tot week of twee geleden, dus nadat eerste besmettingen in Nederland rond gingen lekker op vakantie naar buitenland onder het mom daar is het toch niet.
En vervolgens vast gehouden worden in een hotel of op een schip.
Niet gaan betekende geld weg, dus de Hollander ging wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:06

Kaja schreef:
Janneke2 schreef:

https://www.parool.nl/nederland/critici ... ~b648cc67/

Maar er staat nergens “nee joh, gaat niet gebeuren!”
Er staat “de kans is heel klein”. De kans om de loterij te winnen ook, toch zijn er mensen miljonair geworden.
“Met de kennis die we nu hebben lijkt het niet besmettelijk”. Later is daar meer kennis bij gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:08

tienus63 schreef:
Tegelijkertijd haalden landen in paniek hun burgers terug uit Azië. Of burgers vertrokken zelf halsoverkop naar hun thuisland.
Want quarantaine in China of ander Aziatisch land zag men niet zitten.

Hoeveel Nederlanders gingen tot week of twee geleden, dus nadat eerste besmettingen in Nederland rond gingen lekker op vakantie naar buitenland onder het mom daar is het toch niet.
En vervolgens vast gehouden worden in een hotel of op een schip.
Niet gaan betekende geld weg, dus de Hollander ging wel.

Ja, bizar vond ik dat.
En nu zeuren omdat ze vastzitten in het buitenland :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:09

secricible schreef:
Kaja schreef:

Maar er staat nergens “nee joh, gaat niet gebeuren!”
Er staat “de kans is heel klein”. De kans om de loterij te winnen ook, toch zijn er mensen miljonair geworden.
“Met de kennis die we nu hebben lijkt het niet besmettelijk”. Later is daar meer kennis bij gekomen.

Ah komop. We kunnen op iedere slak zout gaan leggen; ze hebben het gewoon niet goed ingeschat. Dat komt toch heel duidelijk naar voren in het artikel (waarvoor dank van het geven van de bron).
De kans is heel klein, en het lijkt niet besmettelijk. Dat zijn toch twee uitspraken die lijnrecht staan op hoe de situatie nu is. Ze hebben het gewoon fout gehad, klaar.

"De ziekte lijkt ook niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar is". Daar springen de tranen toch van in je ogen. Als je het niet weet als instituut, zeg dan niks. Bedenk je heel goed, dat mensen (en klaarblijkelijk ook de politiek) varen op hetgeen het RIVM uitdraagt he. Zij moeten uiterst voorzichtig zijn met hun uitspraken. En dit was gewoon fout.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:17

Ik ontken niet dat ze het verkeerd hebben ingeschat. Dat is een feit. Ik ben het alleen niet eens met de mensen die roepen dat het RIVM overtuigd was dat er niks aan de hand was. Ze hebben zich altijd genuanceerd opgesteld in de tweets.

En dat onder aan de streep ze mis zaten, het lijkt me dat niemand dat kan ontkennen.

Het is alleen een beetje flauw vind ik. "Het volk" mag het 100x mis hebben en RIVM juist obv cijfers en je hoort niemand. En nu is dat los uit de loterij getrokken waarbij kansberekening ineens zinloos is en begint iedereen te joelen "zie je wel jullie schatten het volledig verkeerd in!"
Rivm baseert zich ook op cijfers en kansen. Dat de natuur zich dit keer totaal niet aan kansen en cijfers geeft gehouden kun je hun moeilijk aanrekenen.
Blijkbaar lieten de cijfers TOEN zien dat het virus nauwelijks overdraagbaat was, obv de casussen die toen onderzocht waren. Dat we ondertusseb 10.000en casussen meer hebben en daarmee meer kennis vind ik een beetje flauw om mee te gaan slaan. Op de allereerste persconferentie riep Rutte al dat ze obv weinig kennis keuzes maken. Het RIVM heeft m.i. nooit gedaan alsof ze alle kennis in pacht hadden. Wel op basis ban de kennis die er wel was inschattingen gedaan. En achteraf waren die onjuist.

Maar again,.als ze het juist hadden ingeschat denk ik nog dat maatregelen niet gepikt waren. Als carnaval was afgeblazen had men nu nog zitten razen "want dat domme cirus is niet eens naar NL gekomen, waardeloze RIVM en premier om ons carnaval te verstieren"
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-03-20 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:19

secricible schreef:
Damned if you do. Damned if you don’t.

Dit ja.

Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:19

Joman schreef:
secricible schreef:

Laat ik heel duidelijk zijn: ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar, met een beetje een vooruitziende blik, had men dit kunnen verwachten.
Het is toch op z'n minst vreemd te noemen dat wij deskundigen hebben, die zich op dagelijkse basis bezig houden met onze volksgezondheid en virussen en dat soort degelijke dingen, en dat dit niet voorzien was. Dat vind ik echt ontzettend raar. Met het gereis van iedereen over de hele wereld, is 1+1 toch 2?

En dat is dus precies de reden waarom jij dat hier op Bokt verkondigt en niet als adviseur aan de regering. Als je maatregelen afkondigt, waar op dat moment geen draagkracht voor is, dan creëer je niet alleen op dat moment een probleem, omdat niemand zich er aan houdt, waardoor die maatregelen een wassen neus worden. Wat je tegelijkertijd doet is het draagvlak voor toekomstige maatregelen ondermijnen. Want als je één keer een situatie gecreëerd hebt, waarbij mensen niet naar je luisteren, dan wordt het bij elke volgende situatie steeds moeilijker om de mensen te overtuigen dat het nou wel echt moet. Als je wilt dat je maatregelen effectief zijn, dan moet je de massapsychologie bij die maatregelen snappen en op de goede manier gebruiken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:20

Stel je eens voor dat Nederland direct na het eerste geval op slot was gegaan , echt een complete en zeer strenge lockdown voor een maand. En na die maand dan? Met de hele wereld om ons heen die nu nog steeds in brand staat? Dan hadden wij weer kunnen touwtjespringen op straat , kinderen weer naar school. Alle bedrijven weer open . Terrassen weer vol en dan?? Geen reizen naar het buitenland , alle Nederlanders van voor de lockdown mogen nog steeds niet naar huis, toeristen zeker niet welkom. Maar ja, wij hebben het virus goed aangepakt en zijn er af totdat over een half jaar het in de hele wereld lijkt bedwongen, we worden weer losser en het hele riedeltje begint opnieuw . Dat risico is er nu ook zeker maar misschien word een groot gedeelte van onze bevolking immuun en valt het dan mee. Dat is dus de glazen bol , niemand heeft de perfecte oplossing en welke maatregel dan ook heeft nadelen en voorlopig is het schema nu waar de regering voor kiest. Ik had liever de eerste gehad, dan was het minder gevaarlijk voor mij en was de kans op een medicijn of vaccin iets groter dan wanneer ik het nu krijg . En ik denk dat veel mensen hier uit angst of economische redenen fel reageren .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:20

secricible schreef:
Ik ontken niet dat ze het verkeerd hebben ingeschat. Dat is een feit. Ik ben het alleen niet eens met de mensen die roepen dat het RIVM overtuigd was dat er niks aan de hand was. Ze hebben zich altijd genuanceerd opgesteld in de tweets.

En dat onder aan de streep ze mis zaten, het lijkt me dat niemand dat kan ontkennen.

Het is alleen een beetje flauw vind ik. "Het volk" mag het 100x mis hebben en RIVM juist obv cijfers en je hoort niemand. En nu is dat los uit de loterij getrokken waarbij kansberekening ineens zinloos is en begint iedereen te joelen "zie je wel jullie schatten het volledig verkeerd in!"
Rivm baseert zich ook op cijfers en kansen. Dat de natuur zich dit keer totaal niet aan kansen en cijfers geeft gehouden kun je hun moeilijk aanrekenen.

Het volk heeft er niet voor gestudeerd en het volk is geen raadgever voor de politiek. Dat lijkt me een wezenlijk verschil. Daarnaast zorgt een fout van het volk niet voor honderden doden en zieken. Ook dat lijkt me nogal een verschil :)
Oja, waar lees je dat het IRVM dat heeft gebaseerd op cijfers en kansen? Dat lees ik nergens terug. Ik lees ook nergens terug dat het een zogenaamd lot uit de loterij is. Wat mij betreft is het meer het gebruiken van gezond verstand :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:22

En als er over 100 jaar weer zoiets uitbreekt, zal het commentaar, weer net zo klinken als nu.
Commentaar van volk, deskundigen en politiek.
Men zal weer in de zelfde valkuilen stappen.
Simpelweg omdat het dan ook om iets nieuws, onbekend en ongekends gaat.