Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sanet schreef:Mijn “twee kinderen” zijn dan te koop, aangezien ik geen wilwel voor een leuk bedrag
Jildau schreef:Enzino: maar volgens mij zit het in de genen van Nederlanders om te menen dat we met ons kleine landje de hele wereld gaan redden.
Jildau schreef:Whale schreef:Noujah, het gehele 'Wil je wel kinderen op deze wereld zetten?' is ook iets wat welke eeuw wordt geroepen.
Inderdaad.. Wat dacht je bijvoorbeeld van alle mensen die vlak voor of middenin de tweede wereldoorlog zijn geboren? Mijn oma onder andere en die wordt dit jaar 88. Leuk leven gehad.
enzino schreef:Om het visueel uit te drukken:
[ [url=m/s86tiC.png]Afbeelding[/url] ]
Je hier druk maken om hoeveel kinderen iedereen neemt is zinloos. De totale bevolking van Europa zal krimpen dus het maakt echt niets uit of je nou geen of drie kinderen neemt (aannemende dat niet plots iedereen in Europa jouw keuze nadoet). Als je je echt druk maakt om het totaal aantal mensen op aarde dan zal je je pijlen toch echt moeten richten op een bepaald continent, zie bovenstaand overzicht. Als het andere is relatief tijdsverspilling.
enzino schreef:En vanuit je veilige Nederland, met een universitaire opleiding en een eigen paard, is het makkelijk praten dat China minder moet vervuilen en Afrikanen minder kinderen moeten nemen.
Shaggy09 schreef:Precies HopeMyDay.
En germie, dat wilde ik dus aan je vragen; waarom extra vliegen of extra vlees? Voel je je zo tekort gedaan anders? Hoe wil je ooit in hemelsnaam stappen gaan maken in de klimaat drama's als je toch bij alles denkt 'ikke ikke ikke' of 'zij doen het niet dus ik doe het ook niet'
enzino schreef:Sheran schreef:Voor de aarde was het een stuk beter. Ik vind niet dat mensen het belangrijkst zijn.
Rare opmerking.
"De aarde" is een kloot materialen met zwaartekracht. De aarde heeft geen gevoelens en ook geen mening. Het maakt de aarde niets uit of er olie in de zee zit, of er leven op aarde mogelijk is, of er mensen wonen, of het gemiddeld 20 graden, 200 graden of -200 graden is.
Een bevroren aarde is goed voor sommige planten en dieren, een woestijnaarde voor andere planten en dieren en zelfs zonder enig leven is de aarde nog steeds de aarde.
Tijd om te accepteren dat wij als mensen ons wel aanpassen of we sterven uit en er alleen problemen komen als we alles hetzelfde willen houden terwijl de aarde altijd in verandering is.Magrathea schreef:Misschien wel als het gaat om de wereld waarin je met een beetje geluk nog een jaar of 60 in mag leven.
De angst zit er goed in.
Na 9/11 heeft de Amerikaanse overheid langzaam aan de rechten van burgers beperkt onder het mom van "nationale veiligheid". Dit hebben ze in kleine stappen gedaan zonder er heel open in te zijn omdat ze bang waren dat mensen in opstand zouden komen. Terugkijkend zijn de aanpassingen erg groot geweest, en leveren ze nauwelijks iets op, maar nu het er eenmaal door is zal het vel moeite kosten het ooit weer van de tafel te krijgen.
Als ik zo door bokt lees zie ik echter een redelijk aantal mensen dat actief aan het pleiten is om minder rechten te hebben, vanwege veiligheid, het milieu, of welk verhaal er dan ook gepushed kan worden door de media op dat moment. Sommige mensen willen hier dolgraag af van het recht zelf te kunnen kiezen voor producten en diensten en het recht te bepalen hoeveel kinderen je neemt. In een ander topic pleiten mensen zelfs voor censuur om "schadelijke leugens tegen te gaan". Er is geen langzame implementatie met geheime plannen voor nodig, straks staan mensen op straat te roepen voor minder vrijheden en een overheid die ze beter in de gaten houdt.
Dat vind ik allemaal een stuk enger, mede omdat het zo'n duidelijke breuk met het verleden lijkt te zijn. En dan te bedenken dat juist deze jonge generatie zo de prijs gaat betalen voor al die dingen, studeren kost handen met geld, ze kunnen tot hun 40e nog geen woning kopen en zullen dat afbetalen tot na hun dood, ze zullen een hoop van de wereld niet kunnen zien vanwege hun eigen protesten tegen vliegreizen, de hebben nauwelijks privacy en zullen het ook nooit meer krijgen, etc.
soesita schreef:Voor wat hoort wat? Fijne instelling.![]()
Mijn voorstel: probeer eens iets goeds te doen zónder er iets voor terug te willen hebben. Je zal er van versteld staan hoe bevrijdend dat is.
Sizzle schreef:Op bokt is het doorgaans vooral: ‚verbeter de wereld, begin bij een ander‘.
Sizzle schreef:Als je het naast een meetlat gaat leggen omdat een ander meer heeft dan kun je het beste je verwarming hoog zetten en alle ramen open.
Er is altijd wel iemand anders die meer heeft of doet. Net als er altijd wel iemand is die minder heeft of doet.
enzino schreef:Om het visueel uit te drukken:
[ [url=m/s86tiC.png]Afbeelding[/url] ]
Je hier druk maken om hoeveel kinderen iedereen neemt is zinloos. De totale bevolking van Europa zal krimpen dus het maakt echt niets uit of je nou geen of drie kinderen neemt (aannemende dat niet plots iedereen in Europa jouw keuze nadoet). Als je je echt druk maakt om het totaal aantal mensen op aarde dan zal je je pijlen toch echt moeten richten op een bepaald continent, zie bovenstaand overzicht. Als het andere is relatief tijdsverspilling.
germie schreef:Sizzle schreef:Als je het naast een meetlat gaat leggen omdat een ander meer heeft dan kun je het beste je verwarming hoog zetten en alle ramen open.
Er is altijd wel iemand anders die meer heeft of doet. Net als er altijd wel iemand is die minder heeft of doet.
Daarom werkt wijzen naar een ander en opleggen niet. Doe het voor jezelf. En klaag niet direct over een ander. Wie weet doe die wel iets goed wat jij niet ziet en wat ie niet aan de grote klok hangt. Het klimaat is vaak ook een 'kijk mij eens hoe goed ik ben, klop mezelf eens op de borst' discussie he. Iedereen draagt op zijn manier bij aan het klimaat en de verbetering van milieuvervuiling.
soesita schreef:germie schreef:Iedereen draagt op zijn manier bij aan het klimaat en de verbetering van milieuvervuiling.
Hopelijk wel, ja. "Alle beetjes helpen," zei de mug en ze piste in de Rijn.