Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:43

Jildau

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:05

Enzino: maar volgens mij zit het in de genen van Nederlanders om te menen dat we met ons kleine landje de hele wereld gaan redden.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:11

Sanet schreef:
Mijn “twee kinderen” zijn dan te koop, aangezien ik geen wil :) wel voor een leuk bedrag :D

Flauw, maar sowieso waarom moet alles weer gecompenseerd worden door anderen of andere producten.
Stel zuivel en vlees komen op de bon en iemand maakt geen gebruik van zuivel dan is dat je eigen keuze en vind ik niet dat dat gecompenseerd moet worden door anderen of door extra vleesbonnen. Ga dan zelf je vlees kweken (wat ik heel trots doe) :D.

Het is dan ook niet zo dat als je nooit vlees eet je weer vaker mag gaan vliegen.. zo lost het probleem niet op. Het is geen spelletje van "als ik dit niet doe mag ik meer dat" maar het is doen wat je kan doen en laten wat je kan laten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:22

Precies HopeMyDay.

En germie, dat wilde ik dus aan je vragen; waarom extra vliegen of extra vlees? Voel je je zo tekort gedaan anders? Hoe wil je ooit in hemelsnaam stappen gaan maken in de klimaat drama's als je toch bij alles denkt 'ikke ikke ikke' of 'zij doen het niet dus ik doe het ook niet'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:24

Jildau schreef:
Enzino: maar volgens mij zit het in de genen van Nederlanders om te menen dat we met ons kleine landje de hele wereld gaan redden.

Die grootheidswaanzin zie je overal, kijk eens naar Hollywood celebreties die maar wat graag de rest van de wereld vertellen hoe alle problemen opgelost moeten worden en hoe iedereen moet stemmen.

Ze vliegen overal heen in hun privejet maar vinden wel dat de kosten van vliegen voor alle andere mensen omhoog moet.

En vanuit je veilige Nederland, met een universitaire opleiding en een eigen paard, is het makkelijk praten dat China minder moet vervuilen en Afrikanen minder kinderen moeten nemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:36

Jildau schreef:
Whale schreef:
Noujah, het gehele 'Wil je wel kinderen op deze wereld zetten?' is ook iets wat welke eeuw wordt geroepen.

Inderdaad.. Wat dacht je bijvoorbeeld van alle mensen die vlak voor of middenin de tweede wereldoorlog zijn geboren? Mijn oma onder andere en die wordt dit jaar 88. Leuk leven gehad.

Die hadden nog geen anticonceptie en neuken was het enige tijdverdrijf zonder tv, internet en ander hedendaags vermaak.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:43

enzino schreef:
Om het visueel uit te drukken:

[ [url=m/s86tiC.png]Afbeelding[/url] ]

Je hier druk maken om hoeveel kinderen iedereen neemt is zinloos. De totale bevolking van Europa zal krimpen dus het maakt echt niets uit of je nou geen of drie kinderen neemt (aannemende dat niet plots iedereen in Europa jouw keuze nadoet). Als je je echt druk maakt om het totaal aantal mensen op aarde dan zal je je pijlen toch echt moeten richten op een bepaald continent, zie bovenstaand overzicht. Als het andere is relatief tijdsverspilling.

Bijzonder. Aangezien de aanwas uit Afrika waarschijnlijk richting gratis kost en inwoning in Europa zal stromen. Of wordt er in die tabel verwacht dat we de grenzen toch zullen sluiten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:44

Jildau schreef:

Niet in mijn genen in elk geval :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:46

enzino schreef:
En vanuit je veilige Nederland, met een universitaire opleiding en een eigen paard, is het makkelijk praten dat China minder moet vervuilen en Afrikanen minder kinderen moeten nemen.

De ontwikkelingshulp die aan Afrika gegeven wordt zou moeten bestaan uit sterilisaties/anticonceptie ipv door voedselhulp de overbevolking op te drijven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:47

Shaggy09 schreef:
Precies HopeMyDay.

En germie, dat wilde ik dus aan je vragen; waarom extra vliegen of extra vlees? Voel je je zo tekort gedaan anders? Hoe wil je ooit in hemelsnaam stappen gaan maken in de klimaat drama's als je toch bij alles denkt 'ikke ikke ikke' of 'zij doen het niet dus ik doe het ook niet'

De mensen die nu nog kinderen nemen denken toch ook 'ikke ikke ikke'?
Wat is daar zo anders aan dan mensen die hun andere klimaatonvriendelijke wensen willen vervullen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:56

elnienjo schreef:
Jildau schreef:

Niet in mijn genen in elk geval :D

Hier ook niet.

Het is een samenspel. Anders kun je niets.
Maar voor wat hoort wat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:58

Op bokt is het doorgaans vooral: ‚verbeter de wereld, begin bij een ander‘.

Lekker makkelijk wijzen vanuit je confortabel verwarmde woonkamer met je laptop/pad/foon. Zo ik heb vandaag de wereld gered want ik heb iemand uitgescholden voor egoist omdat ze een kind wilde (hoe hasl je het in je hoofd), tijd voor een bezorg pizza dan heb ik nog tijd om met mijn fancy awd naar mijn paard te gaan die ik na het rijden nog lekker onder het solarium zit. Thuis ga ik dan een half uur onder de douche staan en sluit me morgen weer in de file aan want met de bus is zo‘n gedoe.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-01-20 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:00

Voor wat hoort wat? Fijne instelling. :n

Mijn voorstel: probeer eens iets goeds te doen zónder er iets voor terug te willen hebben. Je zal er van versteld staan hoe bevrijdend dat is.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:02

enzino schreef:
Sheran schreef:
Voor de aarde was het een stuk beter. Ik vind niet dat mensen het belangrijkst zijn.

Rare opmerking.

"De aarde" is een kloot materialen met zwaartekracht. De aarde heeft geen gevoelens en ook geen mening. Het maakt de aarde niets uit of er olie in de zee zit, of er leven op aarde mogelijk is, of er mensen wonen, of het gemiddeld 20 graden, 200 graden of -200 graden is.

Een bevroren aarde is goed voor sommige planten en dieren, een woestijnaarde voor andere planten en dieren en zelfs zonder enig leven is de aarde nog steeds de aarde.

Tijd om te accepteren dat wij als mensen ons wel aanpassen of we sterven uit en er alleen problemen komen als we alles hetzelfde willen houden terwijl de aarde altijd in verandering is.

Magrathea schreef:
Misschien wel als het gaat om de wereld waarin je met een beetje geluk nog een jaar of 60 in mag leven.

De angst zit er goed in.

Na 9/11 heeft de Amerikaanse overheid langzaam aan de rechten van burgers beperkt onder het mom van "nationale veiligheid". Dit hebben ze in kleine stappen gedaan zonder er heel open in te zijn omdat ze bang waren dat mensen in opstand zouden komen. Terugkijkend zijn de aanpassingen erg groot geweest, en leveren ze nauwelijks iets op, maar nu het er eenmaal door is zal het vel moeite kosten het ooit weer van de tafel te krijgen.

Als ik zo door bokt lees zie ik echter een redelijk aantal mensen dat actief aan het pleiten is om minder rechten te hebben, vanwege veiligheid, het milieu, of welk verhaal er dan ook gepushed kan worden door de media op dat moment. Sommige mensen willen hier dolgraag af van het recht zelf te kunnen kiezen voor producten en diensten en het recht te bepalen hoeveel kinderen je neemt. In een ander topic pleiten mensen zelfs voor censuur om "schadelijke leugens tegen te gaan". Er is geen langzame implementatie met geheime plannen voor nodig, straks staan mensen op straat te roepen voor minder vrijheden en een overheid die ze beter in de gaten houdt.

Dat vind ik allemaal een stuk enger, mede omdat het zo'n duidelijke breuk met het verleden lijkt te zijn. En dan te bedenken dat juist deze jonge generatie zo de prijs gaat betalen voor al die dingen, studeren kost handen met geld, ze kunnen tot hun 40e nog geen woning kopen en zullen dat afbetalen tot na hun dood, ze zullen een hoop van de wereld niet kunnen zien vanwege hun eigen protesten tegen vliegreizen, de hebben nauwelijks privacy en zullen het ook nooit meer krijgen, etc.

Ik vind dit wel een goed verhaal Enzino

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:06

soesita schreef:
Voor wat hoort wat? Fijne instelling. :n

Mijn voorstel: probeer eens iets goeds te doen zónder er iets voor terug te willen hebben. Je zal er van versteld staan hoe bevrijdend dat is.

Hier ga ik in mee! Mooi geschreven ook en voor de mensen die "als Nederland gaan we het klimaat niet redden" als reden gebruiken om maar vooral niet hun eigen manieren te hoeven veranderen "babysteps are still movement".
Nederland kan een begin zijn, het hoeft niet meteen opgelost maar al het kleine wat wij kunnen doen is meegenomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:07

Sizzle schreef:
Op bokt is het doorgaans vooral: ‚verbeter de wereld, begin bij een ander‘.

Druk een ander iets door de strot. Niet alleen op bokt hoor. Ik las laatst (overigens niet op bokt) dat vegetariër worden of zelfs veganist er gemakkelijk is. Ik heb er op gereageerd dat ik flexitarier genoeg vind en ja, dat is niet zo moeilijk. Helemaal geen vlees gaat me te ver en leer heeft nu eenmaal eigenschappen die geen enkele andere stof heeft waardoor veganist worden onmogelijk is. Een plastic zadel is toch nog altijd minder fijn dan mooi leer. Ook voor je schoenen. Ik draag wel eens plastic (chique gezegd kunstleder, synthetisch leder, blabla leder, maar gewoon een polymeer, dus kunststof, dus plastic) schoenen, maar die halen het niet qua duurzaamheid bij echt leer. En je riem om je broek. Daar is geen goede vervanger voor te vinden. Of voor rijlaarzen. Wel naar gekeken, heb ook wel een kunststof zadel gehad, plastic rijlaarzen, een plastic riem, maar nee, het is niet zo fijn of duurzaam. En daarnaast draag je dan weer extra bij aan de plastic soup en micro plastics. Dus zo goed zijn die plastic schoenen en riemen weer niet altijd. De mens is gemiddeld gezien best bereid om wat te doen, maar tegen sommige maatregelen gaat iemand steigeren, terwijl een ander er goed mee kan leven. Maar andersom gaat de ander bij een andere maatregel steigeren. Je wilt immers wel draagvlak houden en dat krijg je niet door te zeggen niemand mag meer vliegen, vlees op de bon, zuivel op de bon en ondertussen wel doorfokken met kinderen.

En met voor wat hoort wat bedoel ik dat je niet kunt zeggen niemand meer vliegen of iedereen vegetarier. Dan ga ik zeggen niemand meer kinderen. Gelijke monniken, gelijke kappen he. Dan hang je maar een rekenmodel aan de vervuiling per kind, en per gevlogen kilometer en zeg je maar, als jij dat stukje vlees mindert, dan mag je 3km meer vliegen. Of dat kind betekent gewoon dat je geen vlees meer mag eten. Dan kan iedereen een GOEDE bijdrage leveren waar hij of zij achterstaat. Je kunt dan je eigen keuzes maken. Ik eet wel eens geen vlees, dat is dus goed, ik heb ook geen kinderen. Maar helemaal geen vlees gaat me te ver. Terwijl een ander daar wel mee kan leven, maar wel dat kind wil hebben (want ook een kind krijgen is een keuze). Het probleem is het opleggen en betuttelen, daar zijn we al veel te goed in helaas.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-01-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:10

Als je het naast een meetlat gaat leggen omdat een ander meer heeft dan kun je het beste je verwarming hoog zetten en alle ramen open.
Er is altijd wel iemand anders die meer heeft of doet. Net als er altijd wel iemand is die minder heeft of doet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:11

Sizzle schreef:
Als je het naast een meetlat gaat leggen omdat een ander meer heeft dan kun je het beste je verwarming hoog zetten en alle ramen open.
Er is altijd wel iemand anders die meer heeft of doet. Net als er altijd wel iemand is die minder heeft of doet.

Daarom werkt wijzen naar een ander en opleggen niet. Doe het voor jezelf. En klaag niet direct over een ander. Wie weet doe die wel iets goed wat jij niet ziet en wat ie niet aan de grote klok hangt. Het klimaat is vaak ook een 'kijk mij eens hoe goed ik ben, klop mezelf eens op de borst' discussie he. Iedereen draagt op zijn manier bij aan het klimaat en de verbetering van milieuvervuiling.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:25

germie schreef:
Iedereen draagt op zijn manier bij aan het klimaat en de verbetering van milieuvervuiling.

Hopelijk wel, ja. "Alle beetjes helpen," zei de mug en ze piste in de Rijn. :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:29

Goh, ik twijfelde nog een beetje of ik hier nog weer zou reageren, maar het doet me toch wel veel en daarom doe ik het wel. Ik vind het zelf best schokkend om te lezen hoeveel mensen aan zichzelf denken en niet aan de ander. Misschien niet je directe ander, maar gewoon je medemens/mededier op deze wereld. Voor mij raken al die opmerkingen over 'als ik minder vlieg mag ik meer vlees' of 'geen drie kinderen is niet per se nodig om groei tegen te gaan dus ik neem er gewoon drie' kant noch wal. De vergelijking met de overheid na 9/11 vind ik ook nergens op slaan in dit geval - daar ging het om de veiligheid van mensen en het was vrijwel meteen duidelijk dat dat allemaal nogal vaag was, dit gaat over het voortbestaan van een fijn leven voor de mensheid, de dieren en de planeet. Ook hoeven hier de maatregelen geen inperking van de vrijheid te betekenen, alleen een sturing naar goede keuzes en, in dit geval, geen promotie van slechte keuzes. Als de overheid al die subsidies op dingen als vliegen afschaft en naar de trein overhevelt, wordt een goede keuze voor veel mensen al steeds makkelijker. Evenals geen extreem slecht vlees meer aanbieden. Krijgen de mensen toch nog hun vlees, maar dan op een fatsoenlijke manier.
Maar goed, aan de overheid kunnen we niet zo heel direct wat doen (natuurlijk wel door handig te stemmen, maar ik denk dat iedereen weet dat a) geen enkele partij precies bij al je keuzes aansluit en b) het toch weer een coalitie wordt waardoor alles een beetje lauw blijft qua maatregelen. (in sommige opzichten goed, maar er zijn zelden echt grote maatregelen). Aan jezelf kun je wel iets doen. Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben dus wel heel erg voor maatregelen van de overheid zoals omscheven in de vorige alinea.

In tegenstelling tot wat sommige mensen denken vind ik niet dat niemand meer kinderen mag, of er minder vlees moet worden gegeten. Ik zou alleen graag zien dat dit een keuze is waarin meer factoren zijn meegewogen dan 'lekker' of ' hebben!' en goed is stilgestaan bij de impact. Zeggen dat iets een egoistische keuze is, hoeft in dit topic ook niet gezien te worden als schelden, dit is gewoon de constatering van een feit. Een kind neem je voor jezelf, niet voor het kind. (misschien enkele geloven waar ik niets van afweet uitgezonderd, die denken dat boven kinderen staan te trappelen om precies bij JOU geboren te worden). Vlees eet je omdat je het lekker vindt (die ene uitzondering met soja-, paddestoelen-, bonen- en peulvruchtenallergie die verder ook nergens tegen kan behalve vlees daargelaten). En ja, dat zijn gewoon egoistische keuzes, net als denk ik heel erg veel keuzes in het leven. Egoistisch is in dit geval een keuze die je voor jezelf maakt, niet voor een ander.

Ik vind het oprecht jammer dat de twee kijvende groepen hier elkaar niet kunnen bereiken. Ik zit zoals jullie weten meer in het denk-aan-het-milieu-kamp, dus ik krijg het vooral van deze kant mee, maar wat me aan 'onze' kant met name frustreert is de houding van het-zal-mijn-tijd-wel-duren. Ik kan er zelf gewoon niet bij dat je zo over je medemens en de planeet denkt. Andersom zullen mensen ' mijn soort' dus wel moraalridders vinden die denken dat ik ze alles wil afnemen. Ik snap dat niet, als iemand het me uit kan leggen: graag. Het is geen kwestie van niet mogen, het is een kwestie van net even iets ruimer nadenken over je eigen keuzes. Wat daar dan ook uitkomt. En omdat de overheid, en zeker de wereld, dat eigenlijk niet doet omdat ze zo op geld gericht zijn, denk ik dat veel mensen het toch ook maar hier proberen te roepen omdat het voor ons te belangrijk is om te laten gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:38

enzino schreef:
Om het visueel uit te drukken:

[ [url=m/s86tiC.png]Afbeelding[/url] ]

Je hier druk maken om hoeveel kinderen iedereen neemt is zinloos. De totale bevolking van Europa zal krimpen dus het maakt echt niets uit of je nou geen of drie kinderen neemt (aannemende dat niet plots iedereen in Europa jouw keuze nadoet). Als je je echt druk maakt om het totaal aantal mensen op aarde dan zal je je pijlen toch echt moeten richten op een bepaald continent, zie bovenstaand overzicht. Als het andere is relatief tijdsverspilling.

Wat? :') Wat maakt het nou uit of een kind wordt geboren in Afrika of in Europa, het zijn toch allebei wereldburgers?

Oke, het maakt wel degelijk iets uit: de gemiddelde footprint van een Europeaan ligt vele malen hoger dan die van een Afrikaan. Dus in die zin is het voor het leven op aarde beter als kinderen daar geboren worden in plaats van in Europa: minder mensen met grote footprint. Maar dat was zeker niet je punt?

Edit: @Sheran, mooie post, helemaal mee eens +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:10

@Magrathea: ik steek de hand in eigen boezem, mijn uitleg was blijkbaar zo slecht dat jij het punt volledig gemist hebt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:16

germie schreef:
Sizzle schreef:

Daarom werkt wijzen naar een ander en opleggen niet. Doe het voor jezelf. En klaag niet direct over een ander. Wie weet doe die wel iets goed wat jij niet ziet en wat ie niet aan de grote klok hangt. Het klimaat is vaak ook een 'kijk mij eens hoe goed ik ben, klop mezelf eens op de borst' discussie he. Iedereen draagt op zijn manier bij aan het klimaat en de verbetering van milieuvervuiling.

_/-\o_

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:35

soesita schreef:
germie schreef:
Iedereen draagt op zijn manier bij aan het klimaat en de verbetering van milieuvervuiling.

Hopelijk wel, ja. "Alle beetjes helpen," zei de mug en ze piste in de Rijn. :D

Klopt. Als alle muggen dat zouden doen gaat het al om grotere hoeveelheden. Als de mug zou denken mijn tijd zit ik wel uit wordt er niets gedaan. Het is niet dat alleen olifanten in de Rijn moeten pissen om te helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:42

Of, jij moet in de rijn pissen want jij maakt meer vlieguren. Ik mag in de zon gaan liggen niets doen want ik ben per definitie een betere mug dan jij.