Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:22

@sclimpre want het uitvallen door Corona is onhandiger dan een docent afwezig ivm quarantaine van kinderen zonder klachten?
Beide is net zo onpraktisch want er kan geen lesgegeven worden op locatie. Tweede misschien nog wel meer als het grootste deel van jou personeel kinderen heeft op de basisschool
Maar goed misschien zijn de collega’s die wij hebben gehad met Corona bijzonder want die hebben allen gewoon vanuit huis lesgegeven

En nee ik zeg niet dat Corona krijgen het waard is... maar die kans is gewoon minimaal.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:35

Bedankt allemaal voor jullie woorden, om er ook maar iets over te lezen, of ervaringen te horen, doet me goed. Ik weet inderdaad dat niezen niet echt een symptoom is, maar ik word er zenuwachtig van omdat het wel een grote verspreider is. Dus dan gaat mijn hoofd: stel dat hij pre-symptomatisch is, dan verspreidt hij het virus met niezen sowieso toch wel enorm. Ik hoop dat het uit heeft gemaakt dat ik achter hem stond en niet naast/voor hem en dat ik nog een kapje op had.

1 kind zit inderdaad door klasgenoten in quarantaine, de ander had bij een gezin gespeeld dat even later volledig positief getest werd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:37

lenaa_tje schreef:
@sclimpre want het uitvallen door Corona is onhandiger dan een docent afwezig ivm quarantaine van kinderen zonder klachten?
Beide is net zo onpraktisch want er kan geen lesgegeven worden op locatie. Tweede misschien nog wel meer als het grootste deel van jou personeel kinderen heeft op de basisschool
Maar goed misschien zijn de collega’s die wij hebben gehad met Corona bijzonder want die hebben allen gewoon vanuit huis lesgegeven

Kijk eens een stap verder: iedereen die besmet is kan het op zijn beurt weer aan iemand anders doorgeven. Dàt is het probleem, niet het feit dat iemand van thuis uit moet werken.
Als iemand uitvalt door een gebroken been is dat een alleenstaand feit wat, buiten voor de persoon zelf, geen verdere gevolgen heeft.
Een virus daarentegen hopt van de ene naar de andere en zolang transmissiewegen aangeboden worden gaat de toestand niet verbeteren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:40

Sclimpre schreef:
lenaa_tje schreef:

Kijk eens een stap verder: iedereen die besmet is kan het op zijn beurt weer aan iemand anders doorgeven. Dàt is het probleem, niet het feit dat iemand van thuis uit moet werken.
Als iemand uitvalt door een gebroken been is dat een alleenstaand feit wat, buiten voor de persoon zelf, geen verdere gevolgen heeft.
Een virus daarentegen hopt van de ene naar de andere en zolang transmissiewegen aangeboden worden gaat de toestand niet verbeteren.

En dan zit je dus met als optie alles volledig weer dicht gooien met alle gevolgen van dien.
Het is kiezen tussen twee kwaden bij deze

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:53

Huertecilla schreef:
Sclimpre schreef:
Er is geen tegenstelling tussen verspreiding en economie. Verspreiding van virus is slecht voor de economie. Onzekerheid is slecht voor de economie. Bij de 1ste golf zaten door drastische maatregelen na 6 weken terug in een grotendeels normale situatie. Nu zitten we al 6 maand met een soort noodscenario wat vele malen erger is voor de economie. En waar staan we nu? Hoge besmettingsgraad, volle IC's en vele doden verder. Komt nog bij dat mensen het zo beu zijn dat ze dwars beginnen liggen ipv samen te werken.
In het geval van Sheran is het ook voor de school van belang dat zij niet besmet geraakt. Dus geen versus.

Wat zie jij als de reden, het belang bij het in stand houden van deze Europese noodtoestand met beperking van burgervrijheden?

Geen enkel belang. Wel het onbreken van de moed om even de boel volledig dicht te doen. Dat wordt natuurlijk hoe langer hoe moeilijker omdat we al maanden met beperkingen leven. Het juiste moment voor drastische maatregelen is wanneer de besmettingen beginnen op te lopen. Dan ben je nog optijd om er iets aan te doen en heb je op korte tijd veel resultaat. Maar als dat lukt denkt iedereen dat het paniek voor niets was. Heel moeilijke opdracht voor de politiek.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:55

lenaa_tje schreef:
Sclimpre schreef:

En dan zit je dus met als optie alles volledig weer dicht gooien met alle gevolgen van dien.
Het is kiezen tussen twee kwaden bij deze

Inderdaad. En het begint er hoe langer hoe meer op te lijken dat we de verkeerde kwade gekozen hebben als je de eerste golf vergelijkt met nu.

lenaa_tje

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:02

Dat weet ik niet, ik vind de psychische gevolgen en dan vooral onder jeugd echt enorm groot. Dat blijft een hele lastige discussie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:09

Sclimpre schreef:
[
Geen enkel belang. Wel het onbreken van de moed om even de boel volledig dicht te doen. Dat wordt natuurlijk hoe langer hoe moeilijker omdat we al maanden met beperkingen leven. Het juiste moment voor drastische maatregelen is wanneer de besmettingen beginnen op te lopen. Dan ben je nog optijd om er iets aan te doen en heb je op korte tijd veel resultaat. Maar als dat lukt denkt iedereen dat het paniek voor niets was. Heel moeilijke opdracht voor de politiek.

Je weet dat Spanje wel de moed had?
We huisarrest hadden en alleen essenteel werk ddorging?
Dat afgebrand werd door Rutte?!

Dat het wel heel effectief was doch de pandemie niet gestópt heeft?!
We hier al ,meer dan een half jaar met en avondklok zitten en er geen enkel uitzicht is dat die opgeheven wordt?!

Dit doordat Spanje geen eiland is maar deel van de EU, deel van de wereldeconomie.

Ik ´zie´ verder dat de grote internationale industrie, in dit geval de pharmaceutische, meer macht heeft dan de politiek, zelfs de EU.
Ten tweede is er een ramp-politiek uitbuiten; zie het rapport van Amnesty.
Het gezamelijke effect is dat we in toemenden mate vee zijn.
Meer controle, minder vrijheid, meer verplichtingen.

Neem deze zomer: Het ziet er naar uit dat we alleen naar het buitenland mogen voor werk of voor geboekte vakantie; geld uitgeven.
Naast paspoort en visum ook entboekje en pcr test nodig.
Als je dat vergelijkt met de situatie voor W.O.2 word je misselijk van onze ´vooruitgang´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:18

lenaa_tje schreef:
Dat weet ik niet, ik vind de psychische gevolgen en dan vooral onder jeugd echt enorm groot. Dat blijft een hele lastige discussie

Zoek maar eens op Palle Huld en zijn wereldreis in 1928!!
Zonder visa, zonder vaccinatie, zonder gps, zonder gsm.
Hij is 98 geworden.
Vooruitgang...

Oh en in 1935 deed hij er een avontuurschep bovenop.
Twee jonge werkeloze actuers met Deens paspoort op een geleende motorfiets met zijspan de Middellandse Zee rond; 19 landen, 18.000 km, in 58 dagen.
Op een ´shoe string´, zonder visa, zonder vaccinatie, zonder wat ook inclusief zonder problemen.
Is een half uur onderweg zelfgemaakte film van. Overal vrolijke vrouwen ook. Op straat.

Vooruitgang :roll:

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:22

lenaa_tje schreef:

Ik denk dat voor de psychische gevolgen een lange periode met halve maatregelen en met een pandemie die maar blijft aanslepen net het allerslechtste is. Net zoals voor de economie onzekerheid het kwalijkst is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:26

@Monique
Linares naar 855 / 100.000.
Nog een páár meer en alleen essentieel mag maar open zijn.

Mijn zoon, 19, daar studerend, moest vorig jaar maart ophouden met zijn rijbewijs halen. Gaat voorlopig niet door.
Met 15 was hij zelfstandig en doortastend genoeg om een wereldreis te maken in zijn eentje. Sprak 3 talen.
Mócht niet en was ook niet veilig geweest in onze beschaafde moderne >;) wereld.
Nu mag hij het dorp niet uit en straks het huis niet.
Dat terwijl hij nagenoeg NUL risico mbt Covid loopt .....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:30

Sclimpre schreef:
Ik denk dat voor de psychische gevolgen een lange periode met halve maatregelen en met een pandemie die maar blijft aanslepen net het allerslechtste is. Net zoals voor de economie onzekerheid het kwalijkst is.

Dit.

Het is gewoon dweilen met de kraan open momenteel. en er is ook geen zicht op een puntje aan de horizon. Of totdat de loodgieter die verdomde kraan eens komt repareren. Ik hoorde gisteren vooral reacties als 'wat had je dan gedacht met de maatregelen'. En eerlijk? Zo stond ik er zelf ook in, ik verwacht eigenlijk eerder een verzwaring dan verlichting...

HC: Joh, als je in Mexico reist boek je elk ticket - Mexicanen ook - met je legitimatiebewijs. De privacy is al lang dood.

Oh, en wat dacht je van een reisje naar Rusland vanaf Finland? Daar heb je eerst de Fins-Russische grens. Controle. Dan een controlepost na 3 kilometer. En vervolgens 3 kilometer later de Russisch-Finse grens waarbij je alles open kan maken.

Of even met de bus van Bulgarije naar Turkije. Ga je ook met backpack en al de bus uit uit, helemaal leeg, herinpakken in 2 minuten en de bus weer in.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:34

Sclimpre schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat weet ik dus niet. Als ik zie hoe kinderen opbloeien van de mogelijkheid van 2/3 dagen school op 1,5 meter vind ik dat schrikbaren.
Volledige sluiting waarbij er dus geen contact is met andere mensen dan je gezin heeft gewoon heel veel invloed. En ook dat is met een maand niet klaar

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:38

Winged schreef:
Sclimpre schreef:

Dit.

Het is gewoon dweilen met de kraan open momenteel. en er is ook geen zicht op een puntje aan de horizon. Of totdat de loodgieter die verdomde kraan eens komt repareren. Ik hoorde gisteren vooral reacties als 'wat had je dan gedacht met de maatregelen'. En eerlijk? Zo stond ik er zelf ook in, ik verwacht eigenlijk eerder een verzwaring dan verlichting...

HC: Joh, als je in Mexico reist boek je elk ticket - Mexicanen ook - met je legitimatiebewijs. De privacy is al lang dood.

Oh, en wat dacht je van een reisje naar Rusland vanaf Finland? Daar heb je eerst de Fins-Russische grens. Controle. Dan een controlepost na 3 kilometer. En vervolgens 3 kilometer later de Russisch-Finse grens waarbij je alles open kan maken.

Of even met de bus van Bulgarije naar Turkije. Ga je ook met backpack en al de bus uit uit, helemaal leeg, herinpakken in 2 minuten en de bus weer in.

Ja, we zijn er een stúk op vooruit gegaan in 85 jaar.

...en in 2030 mogen er alleen nog maar e-voertuigen verkocht worden. Vol e-techniek en afstandscontrole; betalen per kilometer. Mits je toestemming hebt.

Maar, geloof gerust de politici; als je niet te verbergen hebt en je braaf laat vaccineren zal alles goed komen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:40

Hier zit ook nog een gemeente in diezelfde situatie. Daar zijn gisteren alle 800 jongeren tussen 17 en 20 jaar opgeroepen om te testen, omdat die leeftijdsgroep eruit springt. Komen er weer maar 500 opdagen. Maar dat wordt wel lokaal aangepakt, terwijl in Nederland alle regels landelijk zijn. Ik vind dat een prima aanpak hier. Dorp op slot tot de cijfers weer gedaald zijn.

Dat je zoon daar woont ... tja, pech? De jongeren in onze gemeente hebben wekenlang in die situatie gezeten. Misschien omdat ze zelf ook meededen aan de feestjes in allerlei casas de campo? Of niet, maar dat deden wij ook niet en toch leden we onder de maatregelen. Maar het ettert niet zo lang door als op veel andere plekken.

Ik heb zeker zo hard te doen met veel andere jongeren hoor. In Nederland zitten ook jongeren genoeg al een jaar thuis bij hun ouders omdat de universiteiten niet open zijn. Onze moderne beschaafde wereld is nou eenmaal getroffen door een virus waar we gewoon pas vanaf komen door door een hele grote zure appel te bijten.

En aangezien jij vooral boos lijkt te zijn, is jouw probleem groter dan het mijne. Denk je nu echt dat jouw kind het enige is wat hier onder lijdt? Ik heb vier kinderen en een paar kleinkinderen en die hebben allemaal hun eigen problemen door corona. En zolang mensen maar blijven geloven dat regeringen er wel bij varen en vaccinaties niet nodig zijn, zal het er niet beter op worden.

Anyway, ik probeer vaak over jouw posten heen te lezen, omdat je in mijn ogen vooral graag interessant doet en aandacht vraagt op een nare manier. Nu spreek je me persoonlijk aan en reageer ik, maar ga er maar niet vanuit dat ik dat blijf doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:45

HC, ga afval ruimen en een ritje maken en tel eens tot 10. Adem in, adem uit en haal er niet van alles en nog wat bij.
Het enigste waar je op dit moment naar kijkt is wat er allemaal niet meer mag en dan vooral vergelijken met anderen die nog wel iets mogen. Man maak je niet zo druk, denk aan je hart.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:48

bigone schreef:
HC, ga afval ruimen en een ritje maken en tel eens tot 10. Adem in, adem uit en haal er niet van alles en nog wat bij.
Het enigste waar je op dit moment naar kijkt is wat er allemaal niet meer mag en dan vooral vergelijken met anderen die nog wel iets mogen. Man maak je niet zo druk, denk aan je hart.

Dat zeg je tegen HC in een topic waar mensen compleet over de zeik zijn omdat er iemand heeft geniest? :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:50

Huertecilla schreef:
Maar, geloof gerust de politici; als je niet te verbergen hebt en je braaf laat vaccineren zal alles goed komen.

Oke, vertel. Wat wil je dan? Je kan corona niet zomaar wegtoveren. Met zijn allen in de kroeg zitten zoals 2 jaar terug is vragen om nog meer overspoeling in het ziekenhuis. Wil je Braziliaanse praktijken?

Je moet íets doen om het in te perken. Wat dat iets moet zijn laat ik aan mensen over die er verstand van hebben. Want ik ben dan wel een simpele burger met prima baan, ik weet ook niet alles. En in mijn geval ga ik toch maar uit van het goede in de mensen.

Cer

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:52

Nou ja als je nu naar het persmoment van Kuipers kijkt, dan zie je dat zelfs de mensen die er verstand van hebben, het ook niet weten. Hij snapt het advies van de gezondheidsraad niet en wil dat er doorgeprikt wordt. Ook is hij het niet eens met Gommers dat er code zwart aan zou komen...

Nou ja, als zij het al niet eens zijn..?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:53

Jildau schreef:
bigone schreef:

Dat zeg je tegen HC in een topic waar mensen compleet over de zeik zijn omdat er iemand heeft geniest? :D

Van diegene die in paniek raakte omdat een collega nieste , daar kan ik nog begrip voor opbrengen. Voor andere paniekzaaiers zeker niet en daar valt Peter ook onder de laatste weken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:07

Cer schreef:
Nou ja als je nu naar het persmoment van Kuipers kijkt, dan zie je dat zelfs de mensen die er verstand van hebben, het ook niet weten. Hij snapt het advies van de gezondheidsraad niet en wil dat er doorgeprikt wordt. Ook is hij het niet eens met Gommers dat er code zwart aan zou komen...

Nou ja, als zij het al niet eens zijn..?

Ik heb het niet gezien, maar snapt hij het niet vanuit kansberekening/wetenschappelijk oogpunt?
Want daar kan ik wel inkomen. Echter gok ik dat de Jonge en co ook rekening houden met vertrouwen in het vaccin, percepties etc, en andere gevolgen buiten de medische (kans op).

Er zitten waarschijnlijk zo veel kanten aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:08

Sheran schreef:
Achterom schreef:
Hoezo zitten de kinderen in quarantaine en hijzelf niet?

Dat hoeft pas als de kinderen daadwerkelijk corona blijken te hebben.

Oh, ik was in de oude regels blijven hangen blijkt wel :') :+
Maar goed dat ik een weekje vakantie heb, ik ben echt niet zo scherp meer, blijkt. Iets met hard gewerkt vanwege corona in combinatie met de gewone verplichtingen die weer opgestart worden. Is dubbel werk feitelijk. Rust is ons in de zorg niet echt gegund :n

Vind dit trouwens niet echt logisch, een gezin houdt thuis vast geen anderhalve meter afstand, dus waarom de kinderen in quarantaine en de rest niet?
Maar goed, dat is aan de beleidsmakers.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:24

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:30

Huertecilla schreef:
Sclimpre schreef:
[

Je weet dat Spanje wel de moed had?
We huisarrest hadden en alleen essenteel werk ddorging?
Dat afgebrand werd door Rutte?!

Dat het wel heel effectief was doch de pandemie niet gestópt heeft?!
We hier al ,meer dan een half jaar met en avondklok zitten en er geen enkel uitzicht is dat die opgeheven wordt?!

Dit doordat Spanje geen eiland is maar deel van de EU, deel van de wereldeconomie.

Ik ´zie´ verder dat de grote internationale industrie, in dit geval de pharmaceutische, meer macht heeft dan de politiek, zelfs de EU.
Ten tweede is er een ramp-politiek uitbuiten; zie het rapport van Amnesty.
Het gezamelijke effect is dat we in toemenden mate vee zijn.
Meer controle, minder vrijheid, meer verplichtingen.

Neem deze zomer: Het ziet er naar uit dat we alleen naar het buitenland mogen voor werk of voor geboekte vakantie; geld uitgeven.
Naast paspoort en visum ook entboekje en pcr test nodig.
Als je dat vergelijkt met de situatie voor W.O.2 word je misselijk van onze ´vooruitgang´.

Met Rutte heb ik helemaal niets te maken en van Spanje weet ik het fijne niet.

Wat ik wel weet in dat wij in Belgie vorig jaar half maart in lockdown gegaan zijn. Compleet onvoorbereid. Bedrijven gingen plots over op telewerk. Bij het bedrijf waar mijn man toen een opdracht deed gingen ze van de ene dag op de andere over van 0% telewerk naar 100% telewerk. De eerste 2 weken was het een beetje zoeken en dan waren ze op dreef.
Vanaf begin mei gingen we terug naar normaal. Dus 6 weken doorbijten en het was zo goed als onder controle. Vrij normale zomer gehad.

Rond half september begon het terug mis te gaan. Volledige lockdown moest vermeden worden en scholen moesten kost wat kost openblijven. Gevolg is dat we meer dan 6 maand verder zijn en nog geen moment terug bij normaal geweest zijn en dat iedereen het intussen zo beu is dat de maatregelen nog maar half en half gevolgd worden. De scholen die absolute prioriteit kregen zijn nu pas aan een pilootproject voor testen bezig. Terwijl van dag 1 gezegd is (zowat een jaar geleden!) dat testen het allerbelangrijkste is. CO2 meters om de ventilatie in de klassen te checken: zijn er nog altijd niet.
Status nu : gemiddeld 2400 pos testen /11mio inwoners, volle ziekenhuizen en IC tegen de verzadiging aan.
Voorzichtige conclusie kan toch wel zijn dat doortastende maatregelen gedurende een beperkte tijd betere resultaten geven dan halve maatregelen die heel lang (te lang -O- ) duren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:31

Huertecilla schreef:
Vanmorgen op de nationale zenders hier bericht over Israel; dat daar de ZuidAfrikaanse variant immuun voor het Pfizer vaccin zou zijn.

Dit lijkt gelukkig heel wat genuanceerder te liggen:

Volgens de studie van de universiteit van Tel Aviv en de grootste zorgverlener van Israël, Clalit, bleek de Zuid-Afrikaanse variant, B.1.351, ongeveer 1 procent van alle Covid-gevallen in het land te vertegenwoordigen. Maar onder de 150 mensen uit de studie die twee doses van het Pfizer/BioNTech-vaccin hadden gekregen, was de Zuid-Afrikaanse variant acht keer meer aanwezig dan bij niet-ingeënte personen.

Dit betekent dat het Pfizer/BioNTech-vac­cin, hoewel het uiterst bescher­mend is, waarschijn­lijk niet dezelfde mate van bescher­ming biedt tegen de Zuid-Afrikaanse variant van het coronavi­rus.
Israëlische onderzoekers
“Dit betekent dat het Pfizer/BioNTech-vaccin, hoewel het uiterst beschermend is, waarschijnlijk niet dezelfde mate van bescherming biedt tegen de Zuid-Afrikaanse variant van het coronavirus”, concluderen de onderzoekers. “De Zuid-Afrikaanse variant is in staat om tot op een zekere hoogte de bescherming van het vaccin te doorbreken.” Adi Stern, professor aan de universiteit van Tel Aviv en medeauteur van de studie, benadrukt wel dat het onderzoek maar een klein aantal patiënten bevatte - namelijk acht - die besmet waren met de Zuid-Afrikaanse variant.

https://www.hln.be/buitenland/israelisc ... ~ad91c782/