Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:30

Neonlight schreef:
mvdende schreef:
Het verschil is dat ik niet werk en de hele dag al thuis zit.

Even uit de dagelijkse dingen en een andere omgeving is ook dán gewoon erg fijn.

Tja, ik werk wel, zitten weken van 60 uur bij en ik zit ook de hele dag thuis. En zo zijn er heel veel, die verplicht zijn tot thuis werken.

Ik werk ook (oke, afstudeer af bij een bedrijf), thuis.
Ook al sinds maart en door corona een mislukte afstudeerstage -O- .
Mijn vakantiebaan was ook thuis, dus ik kan nu elk detail van mn huis ook wel vertellen :') .

En ja, ik ben wel samen met mn vriend een kort weekje weggeweest. Even weg van ons appartement en even niet aan school en de stress van school denken. Egoistisch? Misschien wel, want het hoefde niet. Maar wel heerlijk om een weekje niet aan school en alles te hoeven denken en even op te laden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:32

En nuance: mensen mogen en mochten op vakantie gaan. Maar dan wel op een verantwoorde manier. Met voldoende afstand, de maatregelen volgen, risico op besmetting/verspreiden zoveel mogelijk beperken.

Daar valt voor mij niet onder dat je voor je eigen gemak een plek zoekt met zo min mogelijk regeltjes "want het zit niet lekker, zo'n maskertje". Of "het tafelt niet gezellig met minder dan 6".
Of afspreken met grote groepen thuis "want dan kan er lekker wijntje bij en kunnen we gezellig klef doen, toch geen controle".

Ik mis die dingen ook ontzettend hard. Ik ben blij dat ik uit eten kon voor mijn verjaardag onlangs. Ik genoot ervan dat ik weer kon lessen met de paarden.

Helaas zijn een paar rotte appels genoeg om het voor zowat heel Europa weer te verpesten zeg maar.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:36

Ja precies.
Wij hebben veel gewandeld in de natuur, was het prima weer voor. En we waren toen de scholen weer begonnen, ga ik vaker doen. Lekker rustig *\o/* .

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:46

Berdien schreef:
Er zit zeker een nuance in. Wij zijn ook op vakantie geweest. Bewust met eigen auto, naar een regio die niet overliep van de toeristen (Normandië) en de plekken die daar wel druk waren hebben we vermeden. Dus niet iedereen die op vakantie is geweest is is een asociaal, risicobewust stuk tuig.

Natuurlijk is het zuur dat je nu niet op vakantie kunt, dat zal niemand ontkennen. Maar dat maakt niet dat iedereen die dat wél kon doen deze zomer verantwoordelijk is voor het niet doorgaan van jouw vakantie.

nou dit dus
in elk topic zit varekaj te zeuren over de mensen die op reis zijn geweest want zij zijn blijkbaar allemaal de enige schuldigen aan deze tweede golf :roll: ... echt hoor ga een naar grote steden en kijk in en aan de schoolpoorten , ga eens op het openbaar vervoer zitten , ga eens door de winkelstraten lopen in het weekend en vooral bel eens aan bij heel veel mensen thuis om te kijken met hoeveel ze samen een etentje of feestje hebben inclusief lekker bj elkaar kleffen en knuffelen
steeds dat gezeur dat je vriend ergens in verwegistan in lockdown heeft gezeten en dat daardoor jullie vakantie niet kon doorgaan :O ... verleden week aangeven te twijfelen on naar Frankrijk op vakantie te trekken terwijl er daar net zoveel broeihaarden zitten ...serieus ?
er zitten miljoenen mensen in hetzelfde schuitje .. wees blij dat je nog zoveel wel kan en stop met zelfmedelijden en alleen maar anderen de schuld te geven

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:48

Varekaj schreef:
En nuance: mensen mogen en mochten op vakantie gaan. Maar dan wel op een verantwoorde manier. Met voldoende afstand, de maatregelen volgen, risico op besmetting/verspreiden zoveel mogelijk beperken.

Daar valt voor mij niet onder dat je voor je eigen gemak een plek zoekt met zo min mogelijk regeltjes "want het zit niet lekker, zo'n maskertje". Of "het tafelt niet gezellig met minder dan 6".
Of afspreken met grote groepen thuis "want dan kan er lekker wijntje bij en kunnen we gezellig klef doen, toch geen controle".

Ik mis die dingen ook ontzettend hard. Ik ben blij dat ik uit eten kon voor mijn verjaardag onlangs. Ik genoot ervan dat ik weer kon lessen met de paarden.

Helaas zijn een paar rotte appels genoeg om het voor zowat heel Europa weer te verpesten zeg maar.

Ik ging naar een gebied waar de maatregelen strenger waren dan thuis.

Heb in winkels netjes mijn mondkapje opgehad midden in de zomer.

Heb me verder gewoon aan de maatregelen gehouden en heb niet gefeest enz.

Ben 3x in een zwembad geweest, waar andere zich niet heel erg aan de maatregelen hebben gehouden. Het was geel gebied.

Ik heb géén groepen mensen uitgenodigd, alleen mijn ouders en 1 of 2 x een vriendin met jonge kinderen. Maximaal 3 volwassen in mijn huis al vanaf maart....

Heb geen housewarming kunnen geven en heb niet mijn verjaardag gevierd...

Ik heb géén corona opgelopen dus ik heb NIET bijgedragen aan de verspreiding ervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:54

Wandelen in de natuur was hier eigenlijk een recept om omver gereden te worden door een hoop mensen die plots en spontaan allemaal de MTB en/of racefiets op gingen. Of in hordes de bossen/velden in gingen maar ipv genieten van de stilte vrolijk door de maïs gingen lopen, engelen maken in de groeiende tarwe, groenten uittrekken rond oogsttijd (echt hele zakken) en de kinderen/honden als losgeslagen projectielen lieten rondschieten.

Veel rust was er niet meer, jammer genoeg.

Vakantieparken zitten ook allemaal vol met gezinnen of grotere families/vriendengroepen. Als ik op vakantie ga wil ik écht wel stilte en zo weinig mogelijk volk om me heen :)) ik hoor op het werk dagelijks al gekwetter en lawaai genoeg.
We hadden best wel leuke plannen om van huis uit te doen hoor. Maar die gaan we denk ik ook mogen opbergen.

En Besita: verantwoord vakantie moet kunnen.
Frankrijk is ten eerste familiebezoek van 1 persoon. Ons verblijf staat op 100m van haar woning. Haar domein is 40ha. De dichtstbijzijnde buur is in vogelvlucht 1,5km. Er wonen 10 mensen in het dorp, en dat ligt 4km verderop. Zij zou voor ons de boodschappen doen en zorgen dat alles geïnstalleerd staat. Verder zijn ze ginds heel strikt in alles opvolgen, dat beperkt ook veel.
En voor je verder gaat met wijzen: ik heb express mijn verlof verlengd naar 3 weken om 10 dagen in quarantaine te kunnen blijven thuis, en indien gewenst kon ik ook op dag 5 na terugkeer een test kunnen krijgen via mijn werk alvorens terug te keren.

Poosje81

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:02

het is gewoon heel dubbel, want laten we eerlijk zijn, frankrijk had het seizoen (zomer) wel echt nodig, dat zie ik hier wel in de omgeving. Wij zitten in een vrij rustig gebied qua corona, maar hebben nu wel ook te maken met een volledige lock-down. Ik gun het dus de omgeving enorm hard om in ieder geval van de zomer nog iets te hebben kunnen doen, maar ook ik pluk de (rotte) vruchten er van.
zelf nu 38 weken zwanger en dat is geen grapje in een lockdown, ik mag bijvoorbeeld mijn 15 jarige dochter nu niet meer meenemen naar de supermarkt om voor me te sjouwen, familie uit NL zal ik dit kalenderjaar ook niet meer zien.
Maar soit, so be it.

er zijn een boel mensen die werken/wonen op een plek waarbij ze echt 24/7 binnen 4 muren zitten en nergens heen kunnen of mogen, die hebben het nog veel taaier.

Enige wat ik kan hopen is dat alle maatregelen snel resultaat hebben en dat dit resultaat ook blijvend is, zodat er weer rustig aan kan worden gebouwd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:03

Varekaj schreef:
Als je de specificaties wil, hier heb je ze:

Op 16/3 zijn we in België in Lockdown gegaan. Daarin mochten uitsluitend essentiële verplaatsingen, zeer kleine bubbels en alleen winkelen. Hij heeft zich dus bezig gehouden met wandelen door het dorp, het hele huishouden runnen en af en toe iemand anders zien dan mij. Een week voor de horeca weer open mocht, eind mei, is mijn vriend vertrokken naar Taiwan. Daar was het verplicht 14 dagen quarantaine in een hotelkamer. Eten bestellen via een app. Op 8e verdiep, geen optie tot raam openen, midden in een stad. Elke dag meermaals temperaturen en doorgeven via een telefoon die ze verplicht (!!) moesten bij hebben van de overheid ginds, met verplicht contacttracking gedurende de hele werkperiode. Na afloop van die quarantaine, waarin hij gewoon telewerk deed voor zijn job, is hij binnen de 8u aan boord moeten gaan zonder enige toegelaten verplaatsing buiten de hotelkamer behalve van hotel naar taxi naar schip.
Aan boord leeft hij sowieso in "lockdown": een hut van 3x3 met een bed, bureautje, zitbank (soms), kledingkast en een piepkleine badkamer met douche en wc. Op dit schip was het dan nog eens een kajuit voor 2 personen. Nee, die is niet groter. Er hangt alleen een extra bed boven het zijne.
Hij heeft daar gezeten tot en met 2 of 3 mei, zonder een dag rust, in werkshiften van 7/7 en 12u/dag minimaal.
4 september is hij geland. Tel maar uit, van 16/3 tot en met 3/9.
Sinds 2 weken werkt hij deels op kantoor, deels vanuit huis. België gaat waarschijnlijk binnen vandaag en maandagochtend in (semi) lockdown. Vanaf 1/11 voor wss minimaal 8 weken.

Sinds begin juni 2019 (!!) hebben wij geen vakantie langer dan een verlengd weekend gehad.
Dit jaar hebben we pas afgelopen september 1 (!!) weekendje weg gehad, wat bestond uit 2 dagen en 1 overnachting elders.

Ik werk in de zorg. Ik heb van 16 maart tot einde mei full-time in de zorg gestaan. Weken van 9 dagen op rij, 11u/dag. Met personeelstekort. In cohorte. Tussen ouderen met en zonder dementie, die al die tijd niemand konden of mochten zien. Ik heb collega's de handdoek in de ring zien gooien. Ik heb mensen de handdoek in de ring zien gooien. Ik heb moeten toekijken hoe bewoners na overlijden ter plekke de kist in gingen en hoe die ter plekke dichtgetimmerd werd. Ik heb mensen horen smeken om er alsjeblieft een einde aan te maken, omdat ze niet begrepen wat covid met hen deed. Ik ben in juni 3 weken thuis geweest omdat mijn hoofd in lockdown is gegaan. Ik had geen besef meer van dag van de week, uur van de dag, welk seizoen we waren. Eten, werken, slapen.

Ik hoor alle dagen meer en meer hulpeloosheid van collega's dat het vaatje leeg is. Ik hoor collega's in de ziekenhuizen huilen, omdat ze mensen met minimale zorg weg moeten sturen, want de bedden moeten vrij voor covid. De spoed ontploft en ze weten niet meer waarheen.

Ik heb alle dagen van het jaar afgeteld naar deze 3 weken. Ik heb hier enorm naar uitgekeken. Wij weten zelfs niet eens OF we de komende jaren (samen) vakantie gaan kunnen nemen.
Vakantie is voor ons niet zomaar even leuk er tussenuit. Het is voor ons de enige periode in het jaar dat we écht 100% tijd voor elkaar vrij kunnen maken. Alles even achter ons, verstand op 0 en genieten. En zelfs daar de onzekerheid bij dat we nooit weten of dat het jaar nadien mogelijk is.

Dus dat bewust onbeschermd? Ja, dat doet mij als verpleegkundige pijn. Omdat ik besef welk idioot risico je neemt, wat achteraf wel mijn lieve bewoners weer de dupe laat zijn. Omdat het al mijn lieve collega's ervoor laat opdraaien.
En al die vakanties, die zo "noodzakelijk" waren? Die doen pijn. Omdat WIJ vaak die even noodzakelijke vakantie gewoon keihard door de plee gespoeld zien. Wij nemen geen vakantie om te vieren. Wij "nemen" alleen maar een noodzakelijke adempauze om er hierna weer vol tegenaan te rammen, in de hoop dat de rest van de wereld dan weer lekker verder kan. Veel te vieren hebben we niet. Vaak zijn batterijtjes bij collega's niet eens terug opgeladen.

Het is een ademteug voor we weer de diepte in gaan, en dan maar hopen dat we niet verzuipen.

Ik zeg echt niet dat je werk niet zwaar is.

Maar waar ik wél moe van wordt is het geroep steeds uit de zorg: wij draaien lange dagen, wij kunnen nu niet op vakantie... wij hebben hulp nodig!

Het spijt me, maar heb jij enig idee hoe het in andere bedrijven eraan toe gaat?

Ik ken een bedrijf waar werkdagen van 06:00 tot 17:00 per dag, 5 dagen per week gewoon normaal zijn. Zn 7 maanden per jaar, IEDER jaar!

Nu met de 1e golf, die precies in een van de drukste periodes viel, dat werknemers ipv een kantoorbaan ineens zware spullen moesten gaan tillen. Mensen die een "kantoorbaan" hadden genomen omdat ze lichamelijke kapot zijn na 40 jaar zwaar lichamelijk werk.

Die zet ook gewoon de schouders eronder en zeurt niet!

Vriend van mij werkt op een schip: dan zijn schiften van enkele maanden aan boord en enkele weken van boord gewoon doodnormaal.... leeft dan ook in een kajuit van 3x3..

Als je voor dat soort werk kiest, moet je niet zeuren.

Je vriend zat dus helemaal niet in quarantaine op het schip, dat was gewoon zijn werk en "huis" op dat moment.

Als laatste dat dikgedrukte: ik denk dat 95% van de Nederlanders / Belgen zo over hun vakantie denkt. Iedereen leeft naar zn vakantie toe en heeft behoefte aan "Even helemaal niets"

En dan mag jij nog van geluk spreken dát je "Even helemaal niets" kán in je vakantie.

Mijn vader is ondanks vakantie altijd wel minimaal 1 a 2 uur per dag toch met zn werk bezig. Heeft zn werklaptop mee op vakantie....

Echt, jij en de andere in de zorg zijn echt echt niet de enige die maar met half opgeladen batterij terug komen van vakantie. Héél véél mensen hebben niet genoeg aan maximaal 3 weken aaneengesloten vakantie om het lijf en hoofd voor 100% op te laden.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 30-10-20 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:05

Oh mvdende, waarom moet je zo zuigen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:09

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd aangezien deze tegen de boktregels geformuleerd was

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:11

Wow ben niet gauw sprakeloos, nu effe wel..

Als je mijn dochter was had je een enorme schop onder je hol gekregen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:12

@mvdende: loop gerust een dagje mee met de zorg voordat je deze uitspraken doet.

miccamaaike

Wauw mvdende, ik zit met verbazing jouw bericht te lezen. Echt... ga je mond spoelen, dit kun je echt niet zeggen.
Het lijkt me toch als een paal boven water staan dat medewerkers in de zorg het gewoon super zwaar hebben gehad en nu weer hebben of krijgen. Die groep is met geen enkele andere groep te vergelijken. Het zou je sieren als je enig empatisch vermogen hiervoor zou kunnen opbrengen in plaats van overal tegen in te gaan.

Super balen van je vakantie Varekaj. Wij zijn idd ook wel weggeweest in de zomer, maar wel met de maatregelen (van Oostenrijk) die we netjes gevolgd hebben. Hebben daar echt niet veel risico gelopen zo zal het het zijn voor het grootste deel van de vakantiegangers. Het hoeft maar een klein deel te zijn die het verpest voor de rest met een virus wat zich zo makkelijk verspreid. Ik hoop dat jullie toch nog een manier kunnen vinden om een beetje tot rust te komen. :(:)

Celiien

Echwel schreef:
Wow ben niet gauw sprakeloos, ni effe wel..

Als je mijn dochter was had je een enorme schop onder je hol gekregen

nou die had ik op zwartemarktplaats.nl teab gezet hoor. mensen kregen geld toe. godnondeju

Anoniem

Nou, die Lockdown had ik echt van gehoopt dat die vermeden kon worden.

De horeca had dat seizoen nodig, absoluut. Maar ik had het veel fijner gevonden als de huidige sluitingen evenmin nodig waren geweest! Ze zijn misschien het voorjaar wel bovenop gekomen, nu komt de winter eraan. En dat is voor veel toerisme en bijhorende sowieso al niet direct het meest succesvolle seizoen.
Dan de feestdagen, black friday... Goed als bedrijven op online verkopen kunnen draaien, ik gun ze dat van harte. De postbezorgers en magazijniers zullen er waarschijnlijk iets minder blij tegenover staan. Tenzij ze ervoor gepast gecompenseerd worden, al is compensatie soms niet genoeg om de workload goed te maken.
Ik had zo gehoopt dat die lockdown niet nodig was, ook voor mijn bewoners bijvoorbeeld. En dan zijn wij als locatie nog niet eens de strengste. Ook omdat we door die beperkte bubbels belachelijk veel familieruzies zien ontstaan.

Ik bedoel... Was het dit allemaal waard deze zomer? Is dit de kost die men ervoor wil betalen? Van die lolbroeken die zich gedragen hebben alsof het allemaal niks was?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:14

Moderatoropmerking:
Deze reactie is verwijderd aangezien deze tegen de boktregels geformuleerd is

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:16

ik zou echt ophouden mvdende, je maakt mensen echt heel ziedend zo :=

zorg egoistisch noemen op dit moment :n
Laatst bijgewerkt door Celiien op 30-10-20 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:16

mvdende schreef:
Niobe schreef:
Oh mvdende, waarom moet je zo zuigen?

Omdat ik knettergek wordt van dat zielige gedoe in de zorg. Ze kijken alleen maar naar zichzelf en niet naar andere.

Zo veel mensen die ik ken in verschillende sectoren werken zich helemaal de pleuris, ieder jaar weer. Daar gaat het niet om "Even" een pandemie waardoor de werkdruk hoger is dan normaal. Daar gaat het om structureel een te hoge werkdruk en die mensen en sectoren hoor je niet. Ja, behalve de leraren, die hebben er ook een handje van om te staken.

Als je kiest voor een beroep, moet je niet gaan zeiken als er een keer een uitzonderlijke periode van verhoogde werkdruk langs komt.

Nu ben ik boos...
Klap van de molen gehad? En ik word gek van mensen zoals jij die profiteren van onze belastingcenten. Echt....
Ze mogen jou echt korten in je geld..
Hoe kun je zoiets zeggen... ik word er ook eerder verdrietig van dat er zulke zielige personen op deze aarde lopen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:17

Heb je getemd MvanEllende.... en hoop dat je een flinke ban krijgt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:17

Celiien schreef:
echt waar haal je het recht terwijl je thuis op de bank de hele dag niks uitvreet....

Echt hè?

Zit heel de dag thuis en heeft wel recht op vakantie en uitjes met de hond en weekeinden naar haar ouders.

Ga vrijwilligerswerk doen, doe je missxhien nog iets nuttigs.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:20

Celiien schreef:
echt waar haal je het recht terwijl je thuis op de bank de hele dag niks uitvreet....

Dit bericht hierboven gaat niet om mij!

Het gaat om al die andere mensen die ik persoonlijk ken en die zich ieder jaar weer compleet uit de naad werken!

Die je nooit hoort over de gigantische werkdruk, over een te laag salaris..

En dan is er even een verhoogde werkdruk in de zorg en dan is het huilen.

Wat denk je van de supermarkten? Die draaien nu ook extreem veel meer dan "normaal" hoor je daar iemand over klagen dat ze vaan 1 uur langer open zijn?

Hoor je de mensen achter de webshops klagen dat het nu druk is?

Hoor je de pakketbezorger klagen dat de drukste periode van het jaar eraan komt?

Nee.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:20

Respect Varekaj: hopelijk kan je nog een beetje genieten van je vakantie. (Hebben jullie al tropische muziek gedownload voor tijdens de 30+ graden dagen in huis :+ )

Poosje81: absoluut waar dat Frankrijk het toerisme nodig had voor de economie en daarom snap ik ook echt dat ze het hebben open gegooid maar aan de andere kant denk ik ook dat dat er wel mede voor gezorgd heeft dat we nu weer in lockdown zitten. Mag je man wel bij je bevalling zijn?
Oh en tipje voor de boodschappen, mocht je een carrefour in de buurt hebben. Boodschappen bestellen via hun site gaat echt super simpel en je hoeft als het goed is niet naar binnen om ze op te halen. Ze komen het naar je auto brengen en zetten het er zelfs in.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 30-10-20 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:21

Electra63 schreef:
Celiien schreef:

Echt hè?

Zit heel de dag thuis en heeft wel recht op vakantie en uitjes met de hond en weekeinden naar haar ouders.

Ga vrijwilligerswerk doen, doe je missxhien nog iets nuttigs.

Het gaat niet om mij, maar om alle andere mensen buiten de zorg die kneiter hard aan het werk zijn!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:22

Echt mvdende, van mij mogen ze je een permanente ban geven, jij hebt t echt niet begrepen in t leven. De werkdruk in de zorg is normaal al veel te hoog. Maar dat zul je niet weten als je alleen maar thuis zit. Ga je steentje bijdragen aan de maatschappij, dan kom je er misschien achter hoe de wereld daadwerkelijk in elkaar zit.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:23

mvdende schreef:
Celiien schreef:

Dit bericht hierboven gaat niet om mij!

Het gaat om al die andere mensen die ik persoonlijk ken en die zich ieder jaar weer compleet uit de naad werken!

Die je nooit hoort over de gigantische werkdruk, over een te laag salaris..

En dan is er even een verhoogde werkdruk in de zorg en dan is het huilen.

Wat denk je van de supermarkten? Die draaien nu ook extreem veel meer dan "normaal" hoor je daar iemand over klagen dat ze vaan 1 uur langer open zijn?

Hoor je de mensen achter de webshops klagen dat het nu druk is?

Hoor je de pakketbezorger klagen dat de drukste periode van het jaar eraan komt?

Nee.

deze mensen zien niet op wekelijkse basis mensen overlijden, mensen afgevoerd worden. zien niet dat de families geen afscheid kunnen nemen behalve via een videoscherm. deze mensen zien niet dat patiënten tot de afgrond gaan. hebben geen boze familie aan de deur waarom ze niet naar binnen mogen, met bedreigingen toe.

Echt, ben je nu een gigantische trol of echt zo? ik begin het me steeds meer af te vragen. Mensen kunnen toch niet zo zijn?