Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.
Joman schreef:PSvanLot schreef:Dat zegt dus niet dat je geen corona kunt krijgen van carnaval vieren.
We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.
Joman schreef:We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.
Loretta schreef:Joman schreef:We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.
En wat kwam er een kritiek over de manier waarop China de crisis aanpakte. Inmiddels is de situatie bij ons nog vele malen slechter. China is inmiddels bijna schoon.
Janneke2 schreef:Citaat:We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.
Zwartkijken is ook een vak.
De emotie "wat overkomt ons nu dan toch allemaal" kan ik nog wel meevoelen, maar om dat nou te vertalen naar afkraken en een soort van blind om je heenslaan 'dat het allemaal malloten zijn' - nee.
PSvanLot schreef:Joman schreef:
We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.
Zeker, maar de zin, dat je geen corona kunt krijgen van carnaval vieren is geen kloppende zin.
Wanneer de carnavalsvakantie 4 weken later geweest was, er geen mensen feest gevierd hadden en er geen grote groep mensen naar Noord Italië gegaan was dan was er naar alle waarschijnlijkheid in Brabant niet zo'n grote groep besmet geraakt.
Maar helaas was het op het moment van de carnavalsvakantie in het zuiden nog niet penibel genoeg om alles te kunnen annuleren. Was het maar zo geweest...
secricible schreef:Achteraf bleek viroloog Raoul de Groot toch totaal gelijk te hebben.
Damned if you do. Damned if you don’t.
Joman schreef:PSvanLot schreef:
Zeker, maar de zin, dat je geen corona kunt krijgen van carnaval vieren is geen kloppende zin.
Wanneer de carnavalsvakantie 4 weken later geweest was, er geen mensen feest gevierd hadden en er geen grote groep mensen naar Noord Italië gegaan was dan was er naar alle waarschijnlijkheid in Brabant niet zo'n grote groep besmet geraakt.
Maar helaas was het op het moment van de carnavalsvakantie in het zuiden nog niet penibel genoeg om alles te kunnen annuleren. Was het maar zo geweest...
Ja, helemaal gelijk. Dat had het niet zo'n vaart gelopen waarschijnlijk.
Joman schreef:Zwartkijken is ook een vak.
De emotie "wat overkomt ons nu dan toch allemaal" kan ik nog wel meevoelen, maar om dat nou te vertalen naar afkraken en een soort van blind om je heenslaan 'dat het allemaal malloten zijn' - nee.
secricible schreef:Helaas heeft ook het RIVM geen glazen bol en geen alwetend oog. Ik heb ze nog nergens betrapt op leugels. Wel op achteraf blijken dat dingen niet volledig goed ingeschat zijn. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.
Oscar schreef:secricible schreef:Helaas heeft ook het RIVM geen glazen bol en geen alwetend oog. Ik heb ze nog nergens betrapt op leugels. Wel op achteraf blijken dat dingen niet volledig goed ingeschat zijn. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.
Dat is ook zeker zo.
Maar achteraf gezien (en ja, dat is ook achteraf......) zijn ze in sommige dingen wel erg stellig geweest terwijl dat niet op z'n plaats was. Bijv. dat je iemand pas kon besmetten als er overduidelijke symptomen waren. Dat bleek achteraf gezien niet te kloppen en daarin hadden ze wat mij betreft wel heel veel minder stellig mogen zijn. Een 'we weten het (nog) niet' is dan imo. een beter antwoord.
secricible schreef:Loretta schreef:
En wat kwam er een kritiek over de manier waarop China de crisis aanpakte. Inmiddels is de situatie bij ons nog vele malen slechter. China is inmiddels bijna schoon.
Zegt China....
Joman schreef:Iris82 schreef:Eens. Met name met de tweede alinea die ik zelf gecreëerd heb. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor Nederland maar ook voor meerdere landen in de wereld.
Zeker. Ik denk voor de overgrote meerderheid van de wereld zelfs. Muv Taiwan denk ik zo'n beetje
PSvanLot schreef:Er zijn ook heel veel mensen gaan skiën vanuit Brabant.
Carnaval wordt grotendeels gevierd in je eigen dorp/stad. Het zal vast bijgedragen hebben in de verspreiding maar alle mensen die uit Noord Italië gekomen zijn waarschijnlijk nog wel meer.
Iris82 schreef:Joman schreef:
Zeker. Ik denk voor de overgrote meerderheid van de wereld zelfs. Muv Taiwan denk ik zo'n beetje
Vriendlief wil nu volgend jaar maar Taiwan op vakantie.
Oscar schreef:secricible schreef:Helaas heeft ook het RIVM geen glazen bol en geen alwetend oog. Ik heb ze nog nergens betrapt op leugels. Wel op achteraf blijken dat dingen niet volledig goed ingeschat zijn. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.
Dat is ook zeker zo.
Maar achteraf gezien (en ja, dat is ook achteraf......) zijn ze in sommige dingen wel erg stellig geweest terwijl dat niet op z'n plaats was. Bijv. dat je iemand pas kon besmetten als er overduidelijke symptomen waren. Dat bleek achteraf gezien niet te kloppen en daarin hadden ze wat mij betreft wel heel veel minder stellig mogen zijn. Een 'we weten het (nog) niet' is dan imo. een beter antwoord.
Blue_Eyes schreef:PSvanLot schreef:Er zijn ook heel veel mensen gaan skiën vanuit Brabant.
Carnaval wordt grotendeels gevierd in je eigen dorp/stad. Het zal vast bijgedragen hebben in de verspreiding maar alle mensen die uit Noord Italië gekomen zijn waarschijnlijk nog wel meer.
Normaal gesproken wel, maar met de storm zijn er heel veel mensen gaan verplaatsen naar plaatsen waar de optocht niet gecanceld werd ivm het weer.
Dat is ook zeker zo.
Citaat:The main way the disease spreads is through respiratory droplets expelled by someone who is coughing. The risk of catching COVID-19 from someone with no symptoms at all is very low. However, many people with COVID-19 experience only mild symptoms. This is particularly true at the early stages of the disease. It is therefore possible to catch COVID-19 from someone who has, for example, just a mild cough and does not feel ill. WHO is assessing ongoing research on the period of transmission of COVID-19 and will continue to share updated findings.