Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:22

Achteraf bleek viroloog Raoul de Groot toch totaal gelijk te hebben.

Damned if you do. Damned if you don’t.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:23

Citaat:
We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.

Zwartkijken is ook een vak.

De emotie "wat overkomt ons nu dan toch allemaal" kan ik nog wel meevoelen, maar om dat nou te vertalen naar afkraken en een soort van blind om je heenslaan 'dat het allemaal malloten zijn' - nee.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:24

Joman schreef:
PSvanLot schreef:
Dat zegt dus niet dat je geen corona kunt krijgen van carnaval vieren.

We kunnen toch wel met z’n allen constateren dat de situatie in het begin helemaal verkeerd is ingeschat helaas. Dat geldt overigens niet alleen voor nederland, maar ook voor de rest van Europa. Wat dat betreft vraag je je toch af of de hoge heren en kenners de afgelopen jaren in een grot hebben geleefd en of de globalisering misschien aan hen voorbij is gegaan.

Zeker, maar de zin, dat je geen corona kunt krijgen van carnaval vieren is geen kloppende zin.

Wanneer de carnavalsvakantie 4 weken later geweest was, er geen mensen feest gevierd hadden en er geen grote groep mensen naar Noord Italië gegaan was dan was er naar alle waarschijnlijkheid in Brabant niet zo'n grote groep besmet geraakt.

Maar helaas was het op het moment van de carnavalsvakantie in het zuiden nog niet penibel genoeg om alles te kunnen annuleren. Was het maar zo geweest...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:24

Joman schreef:

En wat kwam er een kritiek over de manier waarop China de crisis aanpakte. Inmiddels is de situatie bij ons nog vele malen slechter. China is inmiddels bijna schoon.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:25

MarlindeRooz schreef:
PSvanLot schreef:

Heeeeel Netflix hebben we dan gehad. Met videoland er achteraan.

Gelukkig drukken ze al eventjes boeken. Die zijn nooit op! :D

Ik heb nog een goede 50 boeken op mijn e-reader staan, ik kan vooruit ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:25

Loretta schreef:
Joman schreef:

En wat kwam er een kritiek over de manier waarop China de crisis aanpakte. Inmiddels is de situatie bij ons nog vele malen slechter. China is inmiddels bijna schoon.

Zegt China....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:28

Janneke2 schreef:
Citaat:

De emotie "wat overkomt ons nu dan toch allemaal" kan ik nog wel meevoelen, maar om dat nou te vertalen naar afkraken en een soort van blind om je heenslaan 'dat het allemaal malloten zijn' - nee.

Jij weet mijn stuk weer mooi te verdraaien. Afkraken en blind om je heen slaan en allemaal malloten? Waar lees je dat? Opvallende conclusie en woordkeuze. Lijkt me totaal niet nodig iemand dergelijke woorden in de mond te leggen.
Volgens mij kunnen we prima met z'n allen vaststellen dat de situatie zwaar is onderschat. Dat is geen rocket science en lijkt me een vaststaand feit. De rest verzin je er zelf bij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:29

PSvanLot schreef:
Joman schreef:

Zeker, maar de zin, dat je geen corona kunt krijgen van carnaval vieren is geen kloppende zin.

Wanneer de carnavalsvakantie 4 weken later geweest was, er geen mensen feest gevierd hadden en er geen grote groep mensen naar Noord Italië gegaan was dan was er naar alle waarschijnlijkheid in Brabant niet zo'n grote groep besmet geraakt.

Maar helaas was het op het moment van de carnavalsvakantie in het zuiden nog niet penibel genoeg om alles te kunnen annuleren. Was het maar zo geweest...

Ja, helemaal gelijk. Dat had het niet zo'n vaart gelopen waarschijnlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:30

Joman schreef:
Ik vind dit wel een mooie challenge :D

Damn, nu ben ik al Netflix kijkend in een Google Rabbithole gedoken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:31

secricible schreef:
Achteraf bleek viroloog Raoul de Groot toch totaal gelijk te hebben.

Damned if you do. Damned if you don’t.

En The White Buffalo zong het al

https://youtu.be/OJXvolCiw0w

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:31

Ja, carnaval is onder andere een grote bron geweest, weten we nu, toen nog niet.. Maar ik denk dat vele niet begrijpen dat wanneer er nog niet eens een Corona geval bekend was, kroegen, en ook mensen, het echt niet gepikt hadden als carnaval afgelast werd. Dat was echt geen optie toen. Ik denk dat veel kroegen blij zijn nu ze gesloten zijn dat het niet met carnaval was .. hebben ze nog even wat geld om op te teren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:32

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

Ja, helemaal gelijk. Dat had het niet zo'n vaart gelopen waarschijnlijk.

Maar je krijgt natuurlijk nooit iets afgeblazen of verboden als daar geen reden voor is en enkel uit voorzorg.

Ik zit inmiddels in de afwachtende stand. Ik luister naar de berichtgevingen op de NOS liveblog en volg de debatten en persconferenties. Verder houd ik me zoveel en zo goed mogelijk aan de afspraken en hoop dat dit allemaal zo goed mogelijk gaat aflopen voor ons allemaal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:32

Joman schreef:

Jij weet mijn stuk weer mooi te verdraaien. Afkraken en blind om je heen slaan en allemaal malloten? Waar lees je dat? Opvallende conclusie en woordkeuze. Lijkt me totaal niet nodig iemand dergelijke woorden in de mond te leggen.

Volgens mij kunnen we prima met z'n allen vaststellen dat de situatie zwaar is onderschat. Dat is geen rocket science en lijkt me een vaststaand feit. De rest verzin je er zelf bij :+[/quote]

Eens. Met name met de tweede alinea die ik zelf gecreëerd heb. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor Nederland maar ook voor meerdere landen in de wereld.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:33

secricible schreef:
Helaas heeft ook het RIVM geen glazen bol en geen alwetend oog. Ik heb ze nog nergens betrapt op leugels. Wel op achteraf blijken dat dingen niet volledig goed ingeschat zijn. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.

Dat is ook zeker zo.
Maar achteraf gezien (en ja, dat is ook achteraf......) zijn ze in sommige dingen wel erg stellig geweest terwijl dat niet op z'n plaats was. Bijv. dat je iemand pas kon besmetten als er overduidelijke symptomen waren. Dat bleek achteraf gezien niet te kloppen en daarin hadden ze wat mij betreft wel heel veel minder stellig mogen zijn. Een 'we weten het (nog) niet' is dan imo. een beter antwoord.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:34

Oscar schreef:
secricible schreef:
Helaas heeft ook het RIVM geen glazen bol en geen alwetend oog. Ik heb ze nog nergens betrapt op leugels. Wel op achteraf blijken dat dingen niet volledig goed ingeschat zijn. Achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.

Dat is ook zeker zo.
Maar achteraf gezien (en ja, dat is ook achteraf......) zijn ze in sommige dingen wel erg stellig geweest terwijl dat niet op z'n plaats was. Bijv. dat je iemand pas kon besmetten als er overduidelijke symptomen waren. Dat bleek achteraf gezien niet te kloppen en daarin hadden ze wat mij betreft wel heel veel minder stellig mogen zijn. Een 'we weten het (nog) niet' is dan imo. een beter antwoord.

Helemaal mijn mening. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:34

Iris82 schreef:
Eens. Met name met de tweede alinea die ik zelf gecreëerd heb. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor Nederland maar ook voor meerdere landen in de wereld.

Zeker. Ik denk voor de overgrote meerderheid van de wereld zelfs. Muv Taiwan denk ik zo'n beetje :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:35

secricible schreef:
Loretta schreef:

Zegt China....

We moeten het maar geloven ja. China heeft wel hele strenge maatregelen.

Ik volg al een tijdje deze Youtuber. Vanaf het moment dat hij met zijn gezin uit China vluuchte voor Corona en daar vrijwillig in quarantaine ging in een airBNB appartement.

Deze aflevering laat hij zien hoe Ze in China werden verwelkomd. Een gesloten luchthaven vol met mensen in witte pakken. een hele lange procedure en daarna een busreis naar een hotel vlakbij hun huis waar ze de komende 14 dagen zitten opgesloten op een hotelkamertje. Ook nog eens van elkaar gescheiden.

Ik verwacht niet dat mensen uit Europa of de VS binnenkort zo even China binnen kunnen wandelen zonder eerst een hele strenge quarantaine in te gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=4Lb-zyqacN0

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:36

Joman schreef:
Iris82 schreef:

Zeker. Ik denk voor de overgrote meerderheid van de wereld zelfs. Muv Taiwan denk ik zo'n beetje :D

Vriendlief wil nu volgend jaar maar Taiwan op vakantie. :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:37

PSvanLot schreef:
Er zijn ook heel veel mensen gaan skiën vanuit Brabant.
Carnaval wordt grotendeels gevierd in je eigen dorp/stad. Het zal vast bijgedragen hebben in de verspreiding maar alle mensen die uit Noord Italië gekomen zijn waarschijnlijk nog wel meer.

Normaal gesproken wel, maar met de storm zijn er heel veel mensen gaan verplaatsen naar plaatsen waar de optocht niet gecanceld werd ivm het weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:38

Iris82 schreef:
Joman schreef:

Vriendlief wil nu volgend jaar maar Taiwan op vakantie. :')

Hahaha, lijkt me een goede keuze. Wellicht nog wat rigoureuzer: verhuizen :D Hoewel ze het daar niet zo nauw nemen met privacy. Maargoed, beetje privacy inleveren voor de (volks)gezondheid is niks mis mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:39

Oscar schreef:
secricible schreef:

Dat is ook zeker zo.

Ben ik met je eens, echter gingen ze toen ook uit van wat ze toen wisten. Het virus is nieuw, een globale pandemie is nieuw, de noodtoestand is nieuw. De hele wereld ligt in de prak en of bvb een totale lockdown meer leed kan voorkomen zullen we de komende twee, drie weken gaan zien in China waarbij we niet moeten vergeten dat we het over een volgzaam land hebben die de regels strikt opvolgen. In Italië zijn 60.000 boetes uitgedeeld omdat mensen zich niet aan de regels hielden en daar zou het toch duidelijk moeten zijn voor de zwaar getroffen bevolking.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:39

Ik heb ook gependeld met carnaval tussen m’n studentenstad en mijn ouders dorp, en zo veel studenten met mij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:40

Blue_Eyes schreef:
PSvanLot schreef:
Er zijn ook heel veel mensen gaan skiën vanuit Brabant.
Carnaval wordt grotendeels gevierd in je eigen dorp/stad. Het zal vast bijgedragen hebben in de verspreiding maar alle mensen die uit Noord Italië gekomen zijn waarschijnlijk nog wel meer.

Normaal gesproken wel, maar met de storm zijn er heel veel mensen gaan verplaatsen naar plaatsen waar de optocht niet gecanceld werd ivm het weer.

en vervolgens in overvolle bedompte kroegen dat het regent. Toen waren er al mensen die zeiden eens zien wat er nu binnen 14 dagen gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:41

Oscar schreef:
secricible schreef:

Dat is ook zeker zo.

Die theorie wordt internationaal nog steeds gehanteerd. (althans, dat het nauwelijks besmettingsgevaar vormt bij geen symptomen)

Citaat:
The main way the disease spreads is through respiratory droplets expelled by someone who is coughing. The risk of catching COVID-19 from someone with no symptoms at all is very low. However, many people with COVID-19 experience only mild symptoms. This is particularly true at the early stages of the disease. It is therefore possible to catch COVID-19 from someone who has, for example, just a mild cough and does not feel ill. WHO is assessing ongoing research on the period of transmission of COVID-19 and will continue to share updated findings.

Bron: who.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-20 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:41

Mijn man is op 12 februari jarig. Ook toen al zaten wij te twijfelen of we wel uit eten zouden gaan. Onder het mom van " het zal nu nog net kunnen hier in het noorden" zijn we wel gegaan. In Brabant had je dus al na kunnen gaan dat carnaval niet zo verstandig zou zijn. Alsof het toen al niet duidelijk was dat Nederland de dans ook niet zou ontspringen.