Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
lenaa_tje schreef:Maar jij vind het dus ook gelijke behandeling dat een vrouw nog steeds eerder het gezag krijgt dan een man? Dat noem ik nou ook niet echt gelijke rechten.
Daarbij is het nogal simpel ben je niet getrouwd of een geregistreerd partnerschap is het de achternaam van de moeder. Pas bij erkennen kan het de achternaam van de vader worden.
Janine1990 schreef:Blijheid schreef:
Die vooruitgang is hartstikke mooi
Maar ik had, toen het mogelijk werd gemaakt online aangifte te doen, niet bewust een optie weggelaten als gemeente. Gelijk een extra vinkje toevoegen zodat de optie er in elk geval is, ipv met extra formulieren. Laat desnoods beide ouders met Digid bevestigen zodat duidelijk is dat ze hier beiden achter staan. Dat kan toch niet een maandenlang duur proces zijn om in te regelen?
En #firstworldproblems misschien wel ja, maar hé, daar leven we wel inIk vind het heel belangrijk dat mannen en vrouwen gelijk behandeld worden. Daar mag mijn belastinggeld absoluut wél heen.
Moet het in essentie daar wel over gaan en dat gaat het zeer vermoedelijk niet. Heb ooit een inkijkje mogen nemen in dat systeem met uitleg. Maar dat valt beslist niet mee.
Gini schreef:Maar wat als het andersom zou zijn? Achternaam vrouw is standaard en bij man moet je aanvragen en de vrouw is een bitch en slaat met de vuist op tafel. Dan zit je toch met hetzelfde? Ergens moet je dus een noodstandaard hebben waarop je als gemeente kan terugvallen en dan begrijp ik wel dat die noodstandaard de "oude situatie" is. Want wat anders? Wat zou de noodstandaard moeten zijn? Twee ouders geraken er niet uit en komen niet uit hun gekibbel, het kind moet wel een naam, wat doe je?
Dat die ene gemeente twee jaar geleden een bolletje in hun keuzemogelijkheden vergeten was, is jammer, maar hoe representatief is dat voor de algemene gang van zaken? Daarnaast vind ik die blog in het algemeen bol staan van de clichés. "Papa is alleen nodig bij het plezierige-zaadje-planten-gedeelte en daarna is hij off the hook." Dit vind ik een heel denigrerende manier om naar de vader van je toekomstige kind te kijken.
Lestrange01 schreef:Gini schreef:Maar wat als het andersom zou zijn? Achternaam vrouw is standaard en bij man moet je aanvragen en de vrouw is een bitch en slaat met de vuist op tafel. Dan zit je toch met hetzelfde? Ergens moet je dus een noodstandaard hebben waarop je als gemeente kan terugvallen en dan begrijp ik wel dat die noodstandaard de "oude situatie" is. Want wat anders? Wat zou de noodstandaard moeten zijn? Twee ouders geraken er niet uit en komen niet uit hun gekibbel, het kind moet wel een naam, wat doe je?
Dat die ene gemeente twee jaar geleden een bolletje in hun keuzemogelijkheden vergeten was, is jammer, maar hoe representatief is dat voor de algemene gang van zaken? Daarnaast vind ik die blog in het algemeen bol staan van de clichés. "Papa is alleen nodig bij het plezierige-zaadje-planten-gedeelte en daarna is hij off the hook." Dit vind ik een heel denigrerende manier om naar de vader van je toekomstige kind te kijken.
Ah, bij de voornaam hebben ze daar wel wat op bedacht. Wanneer ouders niet over de voornaam uitkomen, dan beslist de ambtenaar over de naam van het kind (art. 4 lid 3 BW). Zoiets zou ook kunnen gebeuren bij achternamen.
Lestrange01 schreef:Independence schreef:Wordt dit niet een te uitgebreide discussie voor in dit topic?
Sorry, ik houd er wel over op. Mijn intentie was niet bepaald om een discussie te starten met mijn vraag, maar blijkbaar ligt dit gevoeliger dan ik dacht
Gini schreef:Maar wat als het andersom zou zijn? Achternaam vrouw is standaard en bij man moet je aanvragen en de vrouw is een bitch en slaat met de vuist op tafel. Dan zit je toch met hetzelfde? Ergens moet je dus een noodstandaard hebben waarop je als gemeente kan terugvallen en dan begrijp ik wel dat die noodstandaard de "oude situatie" is. Want wat anders? Wat zou de noodstandaard moeten zijn? Twee ouders geraken er niet uit en komen niet uit hun gekibbel, het kind moet wel een naam, wat doe je?
Gini schreef:Ik hoop dat als ik ooit een man tegenkom waar ik mijn leven mee wil delen en die ik de vader van mijn kinderen zie worden, dat ik hem als meer beschouw dan een persoon die zijn zaad loost.
Ik hoop daarbij ook dat een vader meer betekent in het leven van een kind dan enkel 'oh ja, dat is de man die mijn moeder heeft bezwangerd en voor de rest niets'
Emmaa_ schreef:Gini schreef:Ik hoop dat als ik ooit een man tegenkom waar ik mijn leven mee wil delen en die ik de vader van mijn kinderen zie worden, dat ik hem als meer beschouw dan een persoon die zijn zaad loost.
Ik hoop daarbij ook dat een vader meer betekent in het leven van een kind dan enkel 'oh ja, dat is de man die mijn moeder heeft bezwangerd en voor de rest niets'
Is natuurlijk ook wel heel overtrokken, maar dit gaat denk ik vooral om situaties waarin er dus wel flinke onenigheid ontstaat over welke achternaam het kind krijgt. Dat lijkt me niet per se het geval als je de vader van je kind als je eeuwige partner ziet. In de gevallen waarin die onenigheid bestaat vind ik het logisch dat de vrouw meer rechten krijgt dan de man.
Janine1990 schreef:Kan je een scooter omzetten naar motor?
Had net een scooter voor me, uiterlijk, met kenteken van een motor, maar de stinkende verbranding van een motor...
Deed denken aan een yamaha aerox, alleen ander achterlicht.
Wie o wie
Edit: hij ging 90
_Penotti schreef:Hoe bedoel je de stinkende verbranding van een motor?
Ik vind juist die tweetact scooters stinken en motors vaak niet.
Maar inderdaad er bestaan gewoon motorscooters.
Princess_ schreef:Janine1990 schreef:Kan je een scooter omzetten naar motor?
Had net een scooter voor me, uiterlijk, met kenteken van een motor, maar de stinkende verbranding van een motor...
Deed denken aan een yamaha aerox, alleen ander achterlicht.
Wie o wie
Edit: hij ging 90
Mijn scooter kon ook 90. Maar er bestaan ook motors die eruit zien als scooters, ben ik al enkele keren tegengekomen op dr snelweg.