Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:47

Maar wat als het andersom zou zijn? Achternaam vrouw is standaard en bij man moet je aanvragen en de vrouw is een bitch en slaat met de vuist op tafel. Dan zit je toch met hetzelfde? Ergens moet je dus een noodstandaard hebben waarop je als gemeente kan terugvallen en dan begrijp ik wel dat die noodstandaard de "oude situatie" is. Want wat anders? Wat zou de noodstandaard moeten zijn? Twee ouders geraken er niet uit en komen niet uit hun gekibbel, het kind moet wel een naam, wat doe je?

Dat die ene gemeente twee jaar geleden een bolletje in hun keuzemogelijkheden vergeten was, is jammer, maar hoe representatief is dat voor de algemene gang van zaken? Daarnaast vind ik die blog in het algemeen bol staan van de clichés. "Papa is alleen nodig bij het plezierige-zaadje-planten-gedeelte en daarna is hij off the hook." Dit vind ik een heel denigrerende manier om naar de vader van je toekomstige kind te kijken.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:50

lenaa_tje schreef:
Maar jij vind het dus ook gelijke behandeling dat een vrouw nog steeds eerder het gezag krijgt dan een man? Dat noem ik nou ook niet echt gelijke rechten.
Daarbij is het nogal simpel ben je niet getrouwd of een geregistreerd partnerschap is het de achternaam van de moeder. Pas bij erkennen kan het de achternaam van de vader worden.

Waar heb ik dit gezegd? Ik ben heel benieuwd waar ik dit geschreven heb namelijk :7

Janine1990 schreef:
Blijheid schreef:

Die vooruitgang is hartstikke mooi +:)+
Maar ik had, toen het mogelijk werd gemaakt online aangifte te doen, niet bewust een optie weggelaten als gemeente. Gelijk een extra vinkje toevoegen zodat de optie er in elk geval is, ipv met extra formulieren. Laat desnoods beide ouders met Digid bevestigen zodat duidelijk is dat ze hier beiden achter staan. Dat kan toch niet een maandenlang duur proces zijn om in te regelen?

En #firstworldproblems misschien wel ja, maar hé, daar leven we wel in :) Ik vind het heel belangrijk dat mannen en vrouwen gelijk behandeld worden. Daar mag mijn belastinggeld absoluut wél heen.

Moet het in essentie daar wel over gaan en dat gaat het zeer vermoedelijk niet. Heb ooit een inkijkje mogen nemen in dat systeem met uitleg. Maar dat valt beslist niet mee.

Dan ben ik óók heel benieuwd waar jij denkt dat het bij mij dan wel om gaat :+. Ik zou me namelijk niets anders kunnen indenken dan dat mijn vraagt voortkomt uit nieuwsgierigheid opgewekt door mijn studie over de gelijke behandeling als het gaat om achternaamverkrijging.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:52

Gini schreef:
Maar wat als het andersom zou zijn? Achternaam vrouw is standaard en bij man moet je aanvragen en de vrouw is een bitch en slaat met de vuist op tafel. Dan zit je toch met hetzelfde? Ergens moet je dus een noodstandaard hebben waarop je als gemeente kan terugvallen en dan begrijp ik wel dat die noodstandaard de "oude situatie" is. Want wat anders? Wat zou de noodstandaard moeten zijn? Twee ouders geraken er niet uit en komen niet uit hun gekibbel, het kind moet wel een naam, wat doe je?

Dat die ene gemeente twee jaar geleden een bolletje in hun keuzemogelijkheden vergeten was, is jammer, maar hoe representatief is dat voor de algemene gang van zaken? Daarnaast vind ik die blog in het algemeen bol staan van de clichés. "Papa is alleen nodig bij het plezierige-zaadje-planten-gedeelte en daarna is hij off the hook." Dit vind ik een heel denigrerende manier om naar de vader van je toekomstige kind te kijken.

Ah, bij de voornaam hebben ze daar wel wat op bedacht. Wanneer ouders niet over de voornaam uitkomen, dan beslist de ambtenaar over de naam van het kind (art. 4 lid 3 BW). Zoiets zou ook kunnen gebeuren bij achternamen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:55

Lestrange01 schreef:
Gini schreef:

Ah, bij de voornaam hebben ze daar wel wat op bedacht. Wanneer ouders niet over de voornaam uitkomen, dan beslist de ambtenaar over de naam van het kind (art. 4 lid 3 BW). Zoiets zou ook kunnen gebeuren bij achternamen.

Maar waarom? Als ouders hier niet uitkomen horen ze wat mij betreft niet getrouwd te zijn of een geregistreerd partnerschap te hebben?
Het is ook helemaal niet zo uitzonderlijk dat tegenwoordig gekozen wordt voor de achternaam van de moeder dat moet alleen vooraf wel worden aangegeven. Ik vind het terecht dat de moeder daar niet alleen over mag bepalen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:56

Helemaal eens met lestrange. Gewoon standaard bij aangifte de drie opties aanbieden: beide namen of vader of moeder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:58

Pfff, dus dan stel je de keuze van een wildvreemde boven het standaard nemen van de achternaam van de vader, enkel en alleen omdat dat laatste een heel klein beetje naar vrouwongelijkheid neigt.
Ik ben er niet op tegen, maar puur persoonlijk vind ik dat niet goed aanvoelen en vind ik dat een verregaande oplossing om er maar voor te zorgen dat vrouwen niet het gevoel krijgen minderwaardig te zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:01

poes schreef:
Helemaal eens met lestrange. Gewoon standaard bij aangifte de drie opties aanbieden: beide namen of vader of moeder.

Dat is ook zo. Alleen moet je daar wel met zijn tweeën over eens zijn.
Beide namen kan gelukkig niet. Ik heb van mezelf een dubbele achternaam en dat raad ik niemand aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:03

poes schreef:

Maar dat kan ook gewoon. Dat is nu al. Het ging erover als er discussie is en de ouders komen er niet uit welke naam ze aan het kind geven.

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:19

In België kan je wel de twee namen nemen. Maar by default is het de naam van de vader. Vind dat zelf ook wel ouderwets.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:20

Wordt dit niet een te uitgebreide discussie voor in dit topic?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:27

Independence schreef:

Sorry, ik houd er wel over op. Mijn intentie was niet bepaald om een discussie te starten met mijn vraag, maar blijkbaar ligt dit gevoeliger dan ik dacht

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:52

Lestrange01 schreef:
Independence schreef:

Sorry, ik houd er wel over op. Mijn intentie was niet bepaald om een discussie te starten met mijn vraag, maar blijkbaar ligt dit gevoeliger dan ik dacht

Hoef je geen sorry voor te zeggen, ik bepaal ook geen regels maar omdat dit dus inderdaad gevoelig ligt is het misschien beter om er een discussietopic over te openen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:42

Hoe trekken jullie de conclusie dat het onderwerp gevoelig ligt? :') Omdat er eens een vraag komt waar meer dan twee antwoorden op komen. :D Ik vond juist dat het topic eindelijk weer eens tot zijn recht kwam. Praten over dingen die mensen zich afvragen: ik zie niet in waarom dit hier niet past. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:06

Gini schreef:

Ik vind dat degene die het kind 9 maanden heeft gedragen daar inderdaad meer gezag over zou moeten mogen hebben dan degene die niets meer heeft gedaan dan seks hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:13

In sommige landen is het juist zo dat het kind standaard moeders naam krijgt, omdat de moeder bewezen is. Vind ik ook wat voor te zeggen.. De vader is natuurlijk pas na een DNA test echt bewezen.

Hier heeft kindlief overigens mijn achternaam maar ik kan me niet herinneren dat dat zoveel voeten in de aarde had met vooraf regelen o.i.d..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:14

Ik hoop dat als ik ooit een man tegenkom waar ik mijn leven mee wil delen en die ik de vader van mijn kinderen zie worden, dat ik hem als meer beschouw dan een persoon die zijn zaad loost.
Ik hoop daarbij ook dat een vader meer betekent in het leven van een kind dan enkel 'oh ja, dat is de man die mijn moeder heeft bezwangerd en voor de rest niets'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:16

Gini schreef:
Ik hoop dat als ik ooit een man tegenkom waar ik mijn leven mee wil delen en die ik de vader van mijn kinderen zie worden, dat ik hem als meer beschouw dan een persoon die zijn zaad loost.
Ik hoop daarbij ook dat een vader meer betekent in het leven van een kind dan enkel 'oh ja, dat is de man die mijn moeder heeft bezwangerd en voor de rest niets'

Is natuurlijk ook wel heel overtrokken, maar dit gaat denk ik vooral om situaties waarin er dus wel flinke onenigheid ontstaat over welke achternaam het kind krijgt. Dat lijkt me niet per se het geval als je de vader van je kind als je eeuwige partner ziet. In de gevallen waarin die onenigheid bestaat vind ik het logisch dat de vrouw meer rechten krijgt dan de man.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:35

Emmaa_ schreef:
Gini schreef:

Is natuurlijk ook wel heel overtrokken, maar dit gaat denk ik vooral om situaties waarin er dus wel flinke onenigheid ontstaat over welke achternaam het kind krijgt. Dat lijkt me niet per se het geval als je de vader van je kind als je eeuwige partner ziet. In de gevallen waarin die onenigheid bestaat vind ik het logisch dat de vrouw meer rechten krijgt dan de man.

Maar dan laat je zo iemand het kind toch niet erkennen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:13

Of je met een contract voor bep. Tijd ook terug kunt in uren. Heb het aan ze voorgelegd en krijg geen reactie. Heb ik ook rechten? Of moet ik toch die tijd uitzitten met deze uren?

Info: tijdens tekenen bij bedrijf (a) speelde er geen Corona. Nu kan ik slecht thuiswerken doordat ik snel word afgeleid maar ook door het bedrijf thuis (bedrijf b) en de Corona hectiek de nodige extra aandacht vraagt.

Bedrijf (a) heeft last van deze tijd en heeft minder werk. Bedrijf B juist andersom. Dus ik dacht slim te zijn de uren om te draaien. Maar bedrijf a reageert niet. Telefonisch of per mail.

Kan dat?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:37

Kan je een scooter omzetten naar motor?

Had net een scooter voor me, uiterlijk, met kenteken van een motor, maar de stinkende verbranding van een motor...
Deed denken aan een yamaha aerox, alleen ander achterlicht.

Wie o wie :')

Edit: hij ging 90

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:42

Janine1990 schreef:

Had net een scooter voor me, uiterlijk, met kenteken van een motor, maar de stinkende verbranding van een motor...

Mijn scooter kon ook 90. Maar er bestaan ook motors die eruit zien als scooters, ben ik al enkele keren tegengekomen op dr snelweg.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:46

Hoe bedoel je de stinkende verbranding van een motor?
Ik vind juist die tweetact scooters stinken en motors vaak niet.

Maar inderdaad er bestaan gewoon motorscooters.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:50

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:26

_Penotti schreef:
Hoe bedoel je de stinkende verbranding van een motor?
Ik vind juist die tweetact scooters stinken en motors vaak niet.

Maar inderdaad er bestaan gewoon motorscooters.

Sorry ik bedoel idd scooter, dit was een motor getuige de kentekenplaat die met een M begon, scooters met een F plus dat die kleine platen hebben en dit was een grote.

Het was echt niet zo eentje als jij lijkt, dat is voor mij een bekende motorscooter. Dit was echt een kruising tussen een Aerox en een Vivacity op de achterkant. En hij was echt klein.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:27

Princess_ schreef:
Janine1990 schreef:

Mijn scooter kon ook 90. Maar er bestaan ook motors die eruit zien als scooters, ben ik al enkele keren tegengekomen op dr snelweg.

Maar daar ging je waarschijnlijk niet mee op de 80 wegen rijden waar een verplicht fietspad naast zit aangezien je kenteken je wel verraadde.