Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 12:25

Rustig gebleven vannacht? Wij hebben om die rede een camera hangen, hoef ik niet telkens mijn nest uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:35

Ik heb ook een camera maar het bereik gaat niet tot in de slaapkamer :') Max tot in de keuken en sta ik eigenlijk al half in de stal _O- Volgend jaar willen wij wel wat beters zetten. Alles is rustig gebleven. De geit ligt vandaag wel dubbel zo veel als anders dus er is zeker wel wat aan de gang.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kuikens zijn een soort van op hun eigen. Alleen hun kunnen er in en weer eruit en hebben hier hun eigen kuikenkruimel en kuikengranen. En eventueel ook gelijk hun safe house. Ze zijn nu de 2 maanden gepasseerd.

En een beetje laat maar nog Fijne Feestdagen & Gelukkig Nieuwjaar.

Heb nog wat Vegla potten, deksels en bruikbare ringen op de kop kunnen tikken. <3 En druk gehad aangezien mijn kat ook naar de kater geweest om gedekt te worden (raskat = Blauwe Rus) dus hopelijk begin cattery nu een echt feit aan het worden.

Laten we hopen dat 2021 een knallend jaar word voor iedereen. *\%/*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:34

Een camera lijkt me soms ook wel handig maar dan ben ik toch een beetje bang dat we schapen missen. Ze liggen toch snel in een hoekje of tegen een wand aan.
Onze schuur is voor een gewone camera toch te lang dus dat zouden er al meerdere worden of een op rail die dan door de hele stal kan. Dat zou weleens een wat duurder grapje kunnen worden :+
We hebben wel al wifi in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:38

Wij zitten inderdaad ook met een blinde hoek. Ik moet niet zeggen zeker waar ze dan gaan liggen :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 19:43

Wij hebben maar een klein stalletje en 4 ooien, dat krijg je prima in beeld :+. Moestuin, eventueel kraamstalletje opzetten waar je een ooi in kan zetten als je twijfelt? Dan kan je daar vol de camera opzetten.

Ze zijn mooi gegroeid Marcella! En gefeliciteerd met de potten en poes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:51

De dierenarts is onderweg :+ Dolores heeft een prolaps...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:01

Voor volgende keer: zorgen dat je een ‘lepel’ hebt liggen. Die kan je zelf in de vulva duwen en vast zetten met strotouwtjes aan de wol. Zodra het lammeren begint duwen ze die er zelf weer uit met persen. Of heeft ze al gelammerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:13

Nee nog niet gelammerd! Ken het inderdaad maar heb het nog nooit gezien/gedaan. Dus zo meteen stelen met mijn ogen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:24

Dank je Tamary! Ben zelf een gigantische fan van Sandi dus had het al zien langs komen. Ben alleen best wel onzeker op zoiets dus wat ondersteuning is altijd welkom :D

Dierenarts komt nu pas morgenochtend. Ander, dringender, spoedgeval. We moeten nu elk uur controleren en om 00.00 nog even laten weten hoe het gaat. Voorlopig trekt het regelmatig nog terug en zolang ze dit doet is het ok.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:51

Wat een chic tuigje :oo wij pielen altijd met strotouwtjes.
Het plaatsen is echt supersimpel moestuin. Kan eigenlijk niet misgaan als je het gewoon rustig aan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:57

Vallen nog mee in prijs zelfs! Hier in België kan ik ze bestellen voor €23 exl btw. Moest je ze ooit willen dan stuur ik ze met veel liefde op naar Frankrijk :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:54

Superlief van je!
Ik ga eens kijken of ik ze hier ook kan vinden. Gebruiken het niet heel vaak maar voor die paar keer per jaar dat we het wel nodig hebben kon het wel eens een uitkomst zijn. Zeker als ze geen wol hebben vlak na het scheren :x

Alles nog goed met Dolores?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:09

Ja! Controleren haar nu elk uur en de prolaps trekt nog altijd terug. Ze blijft wel flinke persdrang hebben. Vriend en ik gaan nu afwisselend elk uur op staan om het goed in de gaten te houden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:11

Wat voor prolaps is het? Rectaal of vaginaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:01

Vaginaal :) Hij is deze nacht spontaan terug getrokken maar ze komen voor de zekerheid toch een lepel steken :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:03

Sterkte met je ooi Moestuin! Ik volg ook je lammetjes-topic :)

Mijn WECK-ketel is aangekomen vandaag. :D Ik heb niet heel veel om te wecken nu, maar het is toch leuk.
En gisteren (eindelijk) begonnen aan mijn voorraadkast. Ik had al hout gehaald en een plan, maar heb het nu even uitgetekend en ben begonnen hem te zagen en in elkaar te zitten. Ontwerp afgekeken van een foto van internet. Altijd leuk om zelf je meubels helemaal naar smaak en maat te maken!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:17

Century wecken is leuk. :j

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met de schaap en/of geit gaat. :o

Gisteren 10+stukje opsluitbanden gratis opgehaald. Maar eens kijken om te zijner tijd in te graven en hek langs pad definitief en mooi af te maken. <3 De 2 boompjes die ik nog moest verhuizen staan bij de andere bomen tussen gepropt. :') En langzaam aan de stapstenen aan het verwijderen. Stukje wat ik moet omgooien lig ook al klaar om mee te beginnen. En zo ga we langzaam aan steeds verder de goede kant op.

Ben wel benieuwd hoe lang de kippen buiten willen lopen, want die beginnen dit weer ook helemaal zat te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:42

Schaap heeft een lepel. Geit haar uier staat op ontploffen en zijzelf blijft raar doen maar nog niets. Andere ooi had nu ook wat persdrang maar normaal moet ze het toch nog binnenhouden tot en met morgen. We zien wel :)

Wat zijn opsluitbanden?

Century: Ben wel benieuwd voor een foto!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:49

Van de kast? Als hij af is zal ik wel foto plaatsen :) Ik kan hem helaas nog niet helemaal afmaken omdat ik besloten heb de maten net wat anders te doen en te weinig hout heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:50

Van de kast ja :) Maatwerk is altijd zo mooi en heeft direct zo veel meer betekenis :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:48

Opsluitbanden gebruik je eventueel bij het leggen van tegels zodat ze niet schuiven. Ik ga ze gebruiken om het gras een beetje tegen te houden.

En heb nu een fazant op moestuin gedeelte lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:26

Uier is donkerroze ondertussen. Vraag mij af waar ze op wacht, want wij zijn er klaar voor :D

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:30

Spannend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb nog een Vegla puzzel om te doen en beide deksels zijn van Vegla en zoals ik het nu begrijp kan ik de hoge niet op de Vegla potten gebruiken. :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vind ze prachtig alleen nu met vogelgriep een klein beetje ongewenst.
Afbeelding
De opsluitbanden.
Afbeelding
En begin gemaakt met omgooien waar de tarwe gestaan heeft.