Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:23

Morrie schreef:
_Penotti schreef:
En zo simpel is iemand in zijn laatste levensfase verzorgen ook niet.
Want je zit niet in het verzorgingstehuis als alles nog prima gaat.
Daar moet je ook mens voor zijn, ook al gaat het om een ouder.

En je huis moet er maar net geschikt voor zijn. Ik woon in een hele smalle maisonnette, die ook nog eens heel hoog is (wenteltrap met 20 treden). Ik had de rolstoel van mijn moeder amper de gang in gekregen en mijn moeder nooit de trap op kunnen krijgen. Ze had ook niet in de smalle badkamer gekund en we hebben maar 1 slaapkamer. Hoe dan?

In dit geval had ik 2 hotelkamers af gehuurd. De hotels staan immers toch leeg.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:26

Terminale zorg is inderdaad niet altijd eenvoudig, maar daardoor vind ik reacties als deze nu ook zo ingewikkeld:

Hannanas schreef:
Kom op.. dat is toch van de gekke? Dat moet toch anders kunnen. We moeten niet overdrijven. En met goede bescherming en quarantaine hoeven mensen die dood gaan het toch niet te hebben van een stichting die (zonder hun washet niet eens gelukt) een man naar het raam kan rijden?!?

Voor mijn gevoel wordt de 'schuld' nu alleen bij de overheid en bij de instellingen neergelegd en ik vraag me af hoe terecht dat is. Er is nl wel meer/anders mogelijk, maar dn moeten mensen zich daarvoor kunnen en willen inzetten.
Er kunnen best individuele keuzes gemaakt worden, maar dan moet iemand wel eerst uit de grote groep in het verpleeghuis gehaald worden, omdat als je binnen die plek een individuele keuze maakt dat grote gevolgen kan hebben voor de hele groep. In het ergste geval een uitbraak van COVID met 40-50% gestorven bewoners. Dat moet je ook niet willen.

Ooit een keer ontevreden familie gehad, want wat zij wilden aan zorg na ontslag was niet mogelijk, patiënt had daarvoor geen indicatie. Totdat patiënt plotseling achteruit ging en onder het mom van terminale fase de gewenste zorg wel geïndiceerd was. Familie en patiënt blij, maar ook vol ongeloof. Want hoe kon dat nu ineens wel mogelijk zijn allemaal. Tja, dat zijn de regels in NL. Bij het stempel terminaal gaan er deuren open.

LadyMadonna

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:32

Heeft iemand het persmoment van Rutte gezien? Is kennelijk alleen op npo-politiek uitgezonden...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:33

Ik zag net 'n live stukje op AD voorbij komen. De Jonge zei in elk geval dat de All Inclusive die Corendon aanbiedt ook inclusief coronabesmetting kan zijn aangezien die tests volslagen onbetrouwbaar zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:38

pien_2010 schreef:
_Penotti schreef:
En zo simpel is iemand in zijn laatste levensfase verzorgen ook niet.
Want je zit niet in het verzorgingstehuis als alles nog prima gaat.
Daar moet je ook mens voor zijn, ook al gaat het om een ouder.

Dat klopt...MAAR het is zo vreselijk dankbaar, leerzaam voor de mantelzorger met eventuele kinderen, en heel heel zwaar. Ik zou het zo weer doen.
Veel dingen heb ik spijt van gehad in mijn leven, behalve de mantelzorg van mijn ouders die ik zelf als alleenstaande ouder heb gedaan met 3 puber kinderen.

Morrie wij gingen toen naar het (grote) huis toe van mijn ouders en er waren meer mensen die insprongen en meehielpen. Anders kan het niet.
Je kon indertijd pgb krijgen voor mantelzorg (huidige situatie weet ik niet).

Maar het tekent je ook. Daarbij is mantelzorg 1 ding maar voor palliatieve zorg heb je ook anderen nodig. Dat geld wat daarvoor nodig is krijg je niet zomaar. Budgetten moeten omgezet worden en iemand kan niet zomaar terug naar het verpleeghuis. Je plek raak je kwijt. Dat zijn wel heel veel onzekerheden die je erbij krijgt in deze al lastige periode .

En ja ik spreek uit eigen ervaring en zou het zelf zo ook(weer) doen maar het tekent je gezinsleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:50

mvdende schreef:
Dat komt denk ik ook omdat ik er heel eerlijk en open over ben..

Ik kan wel "mooi weer" spelen, maar ik ben liever eerlijk over mijn situatie en inkomsten enzo.

En wat betreft inkomsten staat alles ook open en bloot op internet als he een beetje googeld.

En ik kan er slecht tegen als er onwaarheden wat betreft wajong enz de wereld in geslingerd worden

Ik heb verschrikkelijk mazzel dat ik wajong heb! En toch maakt diezelfde wajong het lastiger om te werken omdat altijd alles via een begeleider moet en er dan ook gekeken moet worden naar of dat werk ook bij mij past.

Dus ff een bijbaantje zoeken voor een paar uurtjes per week gaat gewoon niet.

Vanaf oktober vorig jaar zijn we al bezig met werk vinden. Ik heb in januari 6 weken in de schoonmaak gewerkt, maar mijn werktempo is echt heel erg laag. Kan ik niets aan doen, sneller werken levert fouten op...En kan ik niet volhouden. Daarom kon ik ook niet bij dat schoonmaak bedrijf blijven werken. De kwaliteit van mijn schoonmaken was echt goed, alleen deed ik te weinig kamers in de tijd die ik had.

Zelfs op stage op de manege terwijl ik al 11 jaar ervaring had met opzadelen ging het niet snel. Waar de stalhulp in 2 uur alle 10 paarden gepoetst kreeg, deed ik er maar 5 ofzo. En dan werkte ik voor mijn doen kneiter hard en ging ik vliegensvlug...

Daarnaast heb ik een vast ritme nodig op het werk. Geen steeds veranderende werkzaamheden.

9-5 is ook 9-5 en niet 9-6, daar kan ik bijvoorbeeld heel slecht tegen.

De samenleving gaat steeds flexibeler worden en er komt steeds meer de mentaliteit 24/7 bereikbaar en beschikbaar zijn voor je baas en daar kan ik precies net niet tegen in een werksituatie

Je hebt wel gelijk. Anderen kunnen niet van een afstand inschatten wat jij wel kunt en wat niet. "Gewoon werken voor je geld" is helemaal niet zo vanzelfsprekend voor iedereen. Voor sommigen is dat verdomd moeilijk.

Maar aan je mentaliteit kan je wel wat doen. Al is het maar door heel hard te blijven proberen te werken voor je geld in plaats van je hand op te houden. Al is het vrijwilligerswerk. Niet alleen voor de samenleving, maar ook voor jezelf. Het is goed voor je om je nuttig te maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:15

Wat zo‘n lock-down nog meer kan veroorzaken :Y)

Citaat:
Australië: Meer slachtoffers van giftige paddenstoelen door lockdown
De gezondheidsautoriteiten in Australië roepen mensen op geen wilde paddenstoelen te eten, meldt The Guardian. Door een combinatie van mild en nat weer - gunstig voor de schimmels - en de lockdown is het aantal Australiërs dat in het ziekenhuis belandt na consumptie van giftige paddenstoelen gestegen. Experts op het gebied van vergiftiging zeggen het in decennia niet zo druk te hebben gehad.

Ik heb trouwens EINDELIJK mijn kapotte stalschoenen kunnen vervangen **\O/**
Dat online bestellen daar geen optie was bleek wel want ik geloof dat ik minstens 15 paar geprobeerd heb voordat iets goed zat :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:20

https://www.ad.nl/ad-werkt/ontslagen-flexwerker-zonder-uitkering-krijgt-600-euro~aad04f95/

Dit artikel verscheen vandaag. En natuurlijk is er een zekere partij die dit niet genoeg vind...
Ben ik dan de enige die hier een nasmaak van krijgt van de reactie van die persoon? Ik bedoel, wees gezegend met wat er toegezegd word... het is natuurlijk niet voor niets maar beter iets dan niets toch?

Waarom moet de maatschappij tegenwoordig vrijwel alleen om geld draaien...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:27

als je 100% flexwerker bent dan is 600 verdomd weinig als je daar alles mee moet betalen. Bijstand zou eerlijker zijn.
Voor part-time bij baantjes lijkt me dat prima.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-05-20 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:27

purny schreef:
https://www.ad.nl/ad-werkt/ontslagen-flexwerker-zonder-uitkering-krijgt-600-euro~aad04f95/

Dit artikel verscheen vandaag. En natuurlijk is er een zekere partij die dit niet genoeg vind...
Ben ik dan de enige die hier een nasmaak van krijgt van de reactie van die persoon? Ik bedoel, wees gezegend met wat er toegezegd word... het is natuurlijk niet voor niets maar beter iets dan niets toch?

Waarom moet de maatschappij tegenwoordig vrijwel alleen om geld draaien...

Omdat de huur/hypotheek ook gewoon elke maand betaald moet worden.
Van 600 euro kunnen mensen hun vaste lasten niet eens betalen. Je verzekeringen, je gas/water/licht. Als het alleen om eten zou draaien kun je idd wel 'n maandje op brood met pindakaas leven, maar onze maatschappij is ingericht op hoge leefkosten. Je kunt mensen niet zomaar zonder enige vorm van inkomen op straat zetten.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 13-05-20 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:30

Sizzle schreef:
als je 100% flexwerker bent dan is 600 verdomd weinig als je daar alles mee moet betalen. Bijstand zou eerlijker zijn.
Voor part-time bij baantjes lijkt me dat prima.

Flexwerkers zijn toch meestal studenten?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:35

Bij lange na niet helaas purny. Er zijn ontzettend veel flexcontracten omdat werkgevers geen vast meer willen geven en het bijna 'hip' leek om alleen maar tijdelijk en flex contracten uit te geven. Veel uitzendcontracten zijn ook flex, veel banen waarbij in een pool gewerkt wordt, meer dan je zou denken... Flexwerkers zijn echt de pineut deze crisis, of ze nu bewust zelf voor een flexcontract hebben gekozen of dat ze geen keus hadden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:45

Dan heb ik het verkeerd gedacht...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:00

Maar bij WW wordt toch gekeken naar de gemiddelde arbeidsduur van de referteperiode? Dan heb je als flexwerker toch gewoon recht op 70% van je laatst verdiende loon?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:04

Voor sommige flexwerkers is dat inderdaad van toepassing en die vallen dan in het gewone WW-vangnet. Alleen als je bijv. als student net op kamers woont en je hebt nog niet voldoende rechten opgebouwd maar je moet wel je huur aftikken en je boodschappen doen, dan heb je verder nergens recht op en voor zulke situaties is die regeling bedoeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:09

Als inderdaad enkel part-time werkende studenten eronder vallen dan lijkt me 600 niet raar.
Hoe zit dat dan met mensen met 0-uur oproep contracten die nu niet opgeroepen worden maar ook niet ontslagen zijn? Krijgen die dan ook geld?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-05-20 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:09

Denk dat die 0-uren mensen ook een groot probleem hebben.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:10

Ja, volgens mij wel. Maar die zouden ook weer onder de gewone WW kunnen vallen als ze over langere tijd rechten opgebouwd hebben.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:15

Sizzle schreef:
Als inderdaad enkel part-time werkende studenten eronder vallen dan lijkt me 600 niet raar.
Hoe zit dat dan met mensen met 0-uur oproep contracten die nu niet opgeroepen worden maar ook niet ontslagen zijn? Krijgen die dan ook geld?

Steekt hand op. :Y) Daar geldt de NOW maatregel ook voor gelukkig. Werkgever moet die aanvragen, en krijgt dan 90% van het loon over januari 'vergoed' van het UWV. Dus 0-urencontracten krijgen in principe het loon van januari dan doorbetaald.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:18

Om voor ww in aanmerking te komen moet je minstens 26 weken van de laatste 36 weken gewerkt hebben. Ook mag je binnen die tijd niet zelf gestopt zijn met een baan en daarna flexwerker geworden, want dan ben je verwijtbaar werkloos. Daarnaast kunnen studenten, mensen met teveel eigen vermogen (spaargeld en spullen) of een te hoog huishoudinkomen niet in aanmerking komen voor bijstand.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:18

Yes ik heb ook 0 uren en heb gewoon zelfde als wat ik normaal ongeveer verdien betaald gekregen.
Vanaf juni is het natuurlijk afwachten, want dan is de regeling afgelopen en mogen we weer deels werken. Alleen hopen dat er dan genoeg uren zijn

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:20

Volgens onze accountant werd het 3 maanden aangevuld tot die 90% travel_me. Maar hopelijk kun je gewoon genoeg uren werken!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:23

Vanavond op NPO 1 wordt er gesproken over en met mensen die al weken/ maanden klachten hebben. Niet zo heftig dat ze naar het ziekenhuis moeten maar wel zo erg dat ze niks kunnen.
Mijn moeder is waarschijnlijk al voor 17 maart besmet en ze kan op dit moment op sommige dagen helemaal niks. Haar input wordt ook meegenomen in het programma.
Er is ook een Facebook groep voor mensen met langdurige klachten. Daar heeft mijn moeder gelukkig veel steun aan. Zeker omdat ze dus absoluut niet de enige is die zo lang last heeft. Er zitten ook hele jonge mensen tussen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:23

daffieduck83 schreef:
Daarnaast kunnen studenten, mensen met teveel eigen vermogen (spaargeld en spullen) of een te hoog huishoudinkomen niet in aanmerking komen voor bijstand.

En spaargeld en spullen zijn nog niet het grote probleem. Maar daaronder vallen ook een boel mensen in bescheiden koopwoningen die daarna alleen wel dakloos zijn omdat ze met geen mogelijkheid een betaalbare huurwoning kunnen vinden. (En dan ook hun adres verliezen, en dus niet meer onder een gemeente vallen, en dan ook weer buiten de bijstand, en zo van het kleine probleem van te weinig leefgeld komen in een enorme spiraal van problemen waarbij niemand wint.)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:27

In België mogen maandag de contact beroepen weer van start, met mondkapjes >;) :?