MoniqueT schreef:Ik zou zeker gaan als ik AZ nu zou krijgen, maar ben 55. Hier in onze regio in Spanje worden nu geboortejaren 1955, 1956 en 1957 gevaccineerd met AstraZeneca, een regionaal team reist van plek naar plek. Ik verwacht dat mijn man volgende week aan de beurt is, oproep per SMS. Zijn tweede prik zal dus ook pas 12 weken later zijn.
Ik val met 55 en type 2 diabetes waarschijnlijk in de groep die Pfizer, Moderna of Janssen gaat krijgen als de 70-79 jarigen klaar zijn, want AZ gaan ze tot 69 jaar doen.
Als ik dan logisch nadenk, ben ik waarschijnlijk eerder twee keer gevaccineerd (of met Janssen sowieso klaar) dan hij.
Voor de twijfelaars of twijfelende ouders: dit stuk schreef een vriendin van me op Facebook. Ze is hoogleraar en onderzoeker bij Nivel en heeft vanuit haar functie daar veel contacten met artsen.
[ [url=m/pB2tiW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tot slot: de grote golf besmettingen na Pasen blijft vooralsnog uit hier in onze deelstaat. We blijven keurig onder de 70 per 100000 inwoners. Ook de ziekenhuizen hebben veel minder COVID-patiënten. Wat besmettingen en ziekenhuis opnames betreft is de situatie hier nu vergelijkbaar met augustus vorig jaar. De regio ten noorden van ons, die van bekende plaatsen als Valencia, Alicante en Benidorm doet het nog beter. Helaas gaat het in andere delen van Spanje echt minder goed, maar met 182 per 100000 in elk geval niet zo dramatisch als eerder.
Ik weet dat mijn berichten niet echt stroken met die van HC, maar ok, ander stuk Spanje en andere blik op het geheel.
Dit plaatje gaat over het risico voor een IC-opname, maar ook als je niet in het ziekenhuis komt heb je risico op langdurige of blijvende bijwerkingen. Dus ik verwacht dat als je ook die cijfers meeneemt het toch voordeliger uitslaat richting het vaccin nemen, ook voor jongere doelgroepen. Wel fijne visuele weergave!
Zou je keuze dus niet alleen van zo'n plaatje af laten hangen