Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:54

Monique, die besmettingscijfers bij jullie per 100.000 inwoners is dat op weekbasis?

Ik heb het even voor mijn gemeente hier opgezocht. Voorbije week hadden we 148 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners.
De IC's liggen hier in België ook zo goed als nokvol en de overlijdens zijn met 50% gestegen tegenover verleden week.
Het is hier dus nog altijd pompen of verzuipen :7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:55

MoniqueT schreef:
Behalve geen bezoek thuis,

Noem het maar een detail ;)

Dat is hier een enórme probleemfactor; families bij elkaar over de vloer; omhelzen, maskers af aan tafel, úren aan tafel met te weing ventilatie.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:56

Eleeke schreef:
Ik snap wel dat je niet voor astrazenica kiest als je jong, gezond en vrouw bent. Dan is de kans op overlijden aan astrazenica groter dan aan corona ( las ik in de Volkskrant ik heb geen cijfers)

Eens. Ik heb hierboven een staatje met cijfers geplaatst. Omslagpunt ligt ergens tussen de 40-50 jaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:57

Eleeke schreef:
Er zijn afgelopen jaar geen 20.000 mensen overleden aan een auto ongeluk. Dus nee. Kans dat je overlijd aan corona is groter.

Je leest niet goed.

Citaat:
Ik snap wel dat je niet voor astrazenica kiest als je jong, gezond en vrouw bent. Dan is de kans op overlijden aan astrazenica groter dan aan corona ( las ik in de Volkskrant ik heb geen cijfers)

Euhhhhh....

Laat maar.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:57

Laat ze dat hier ook ook maar invoeren zo'n speekseltest. Dochter mag straks voor de 3de keer getest worden wegens weer een besmetting in de klas. |(

weet iemand vanaf wanneer je besmettelijk bent na besmetting? (positief geteste klasgenoot was vorige week maar 1 dag op school dus de dag van besmetting is dan bekend).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:58

Sizzle schreef:
Ofwel, de scholen zijn niet het probleem, de ouders zijn het probleem. >;)
Bijzonder dat als ouders blijkbaar geen behoefte hebt aan een veilige omgeving voor hun kind.
Dan gaat het nog wel even duren voordat NL niet meer een hoog risico land is in veel EU landen.

Haha ja dat vrees ik ook.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:59

nynke55 schreef:
Winged schreef:
Tja, maar aan een auto-ongeluk kun je wel weer langdurig letsel overhouden.

Monique fijn dat het daar de goede kant op aan het gaan is, hopelijk blijft het zo.

Dat kun je ook aan corona.

Precies mijn punt ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:59

mag schreef:
Laat ze dat hier ook ook maar invoeren zo'n speekseltest. Dochter mag straks voor de 3de keer getest worden wegens weer een besmetting in de klas. |(

weet iemand vanaf wanneer je besmettelijk bent na besmetting? (positief geteste klasgenoot was vorige week maar 1 dag op school dus de dag van besmetting is dan bekend).

Als het goed is bekijkt de ggd medewerker dit. Is deze leerling dus op school geweest met klachten (of 2 dagen daarvoor) dan wordt er gevraagd tot testen.
Of ingeval bij VO wordt er dan gekeken naar eventuele klasgenoten die naar huis moeten.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:03

lenaa_tje schreef:
mag schreef:

Als het goed is bekijkt de ggd medewerker dit. Is deze leerling dus op school geweest met klachten (of 2 dagen daarvoor) dan wordt er gevraagd tot testen.
Of ingeval bij VO wordt er dan gekeken naar eventuele klasgenoten die naar huis moeten.

Klopt we moeten testen omdat deze leerling woensdag (en deze week alleen woensdag, ze kan dus niet eerder iemand besmet hebben) op school was (2dagen later positieve test). Dus stel mijn dochter test vandaag positief is ze dan al besmettelijk, en zo ja vanaf wanneer?

Mungbean

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:04

Dat kun je nooit met zekerheid zeggen. Die richtlijnen zijn maar gemiddelden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:05

Sizzle schreef:
Dat kun je nooit met zekerheid zeggen. Die richtlijnen zijn maar gemiddelden.

Dit inderdaad, voor hetzelfde geld is ze ook helemaal niet door de klasgenoot besmet maar door iemand anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:07

Sizzle schreef:
Bijzonder dat als ouders blijkbaar geen behoefte hebt aan een veilige omgeving voor hun kind.
Dan gaat het nog wel even duren voordat NL niet meer een hoog risico land is in veel EU landen.

Wat een bijzondere conclusie. Een speekseltest op school 3 keer per week is wel wat anders als een stokje en zelf een testafspraak moeten maken. Ik zou er als ouder geen bezwaar tegen hebben als zo'n speekseltest op school zou gebeuren. Maar het beleid is hier anders. Daar heb je als individuele ouder weinig invloed op.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:11

SusanH schreef:
Sizzle schreef:

Wat een bijzondere conclusie. Een speekseltest op school 3 keer per week is wel wat anders als een stokje en zelf een testafspraak moeten maken. Ik zou er als ouder geen bezwaar tegen hebben als zo'n speekseltest op school zou gebeuren. Maar het beleid is hier anders. Daar heb je als individuele ouder weinig invloed op.

Het ging om het uit schelden aan de telefoon waar je dus gewoon het testen ter sprake bent omdat een kind ziek gemeld wordt met koorts.
Deze ouders gaan speekseltesten ook niet toelaten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:14

Dat is wel asociaal idd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:30

MoniqueT schreef:
Ik zou zeker gaan als ik AZ nu zou krijgen, maar ben 55. Hier in onze regio in Spanje worden nu geboortejaren 1955, 1956 en 1957 gevaccineerd met AstraZeneca, een regionaal team reist van plek naar plek. Ik verwacht dat mijn man volgende week aan de beurt is, oproep per SMS. Zijn tweede prik zal dus ook pas 12 weken later zijn.

Ik val met 55 en type 2 diabetes waarschijnlijk in de groep die Pfizer, Moderna of Janssen gaat krijgen als de 70-79 jarigen klaar zijn, want AZ gaan ze tot 69 jaar doen.

Als ik dan logisch nadenk, ben ik waarschijnlijk eerder twee keer gevaccineerd (of met Janssen sowieso klaar) dan hij.

Voor de twijfelaars of twijfelende ouders: dit stuk schreef een vriendin van me op Facebook. Ze is hoogleraar en onderzoeker bij Nivel en heeft vanuit haar functie daar veel contacten met artsen.

[ [url=m/pB2tiW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tot slot: de grote golf besmettingen na Pasen blijft vooralsnog uit hier in onze deelstaat. We blijven keurig onder de 70 per 100000 inwoners. Ook de ziekenhuizen hebben veel minder COVID-patiënten. Wat besmettingen en ziekenhuis opnames betreft is de situatie hier nu vergelijkbaar met augustus vorig jaar. De regio ten noorden van ons, die van bekende plaatsen als Valencia, Alicante en Benidorm doet het nog beter. Helaas gaat het in andere delen van Spanje echt minder goed, maar met 182 per 100000 in elk geval niet zo dramatisch als eerder.

Ik weet dat mijn berichten niet echt stroken met die van HC, maar ok, ander stuk Spanje en andere blik op het geheel.

Dit plaatje gaat over het risico voor een IC-opname, maar ook als je niet in het ziekenhuis komt heb je risico op langdurige of blijvende bijwerkingen. Dus ik verwacht dat als je ook die cijfers meeneemt het toch voordeliger uitslaat richting het vaccin nemen, ook voor jongere doelgroepen. Wel fijne visuele weergave!

Zou je keuze dus niet alleen van zo'n plaatje af laten hangen :j

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:35

SusanH schreef:
Werd net gebeld door een vrijwilliger die dmv de bijbel bemoediging wilde geven in deze rare tijd. In plaats van aan de deur bellen ze schijnbaar op. Heb vriendelijk bedankt.

:D :D :D
Hilarisch, ze weten toch altijd wel weer een manier te vinden om hn boodschap over te brengen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:47

Eleeke schreef:
SusanH schreef:
Werd net gebeld door een vrijwilliger die dmv de bijbel bemoediging wilde geven in deze rare tijd. In plaats van aan de deur bellen ze schijnbaar op. Heb vriendelijk bedankt.

:D :D :D
Hilarisch, ze weten toch altijd wel weer een manier te vinden om hn boodschap over te brengen

Jaja de blijde boodschap noemde hij het.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:50

Huertecilla schreef:
nynke55 schreef:
De kans dat je overlijd door een auto ongeluk is dan weer veel kleiner, 661 in 2019.

Niet voor gewoon gezonde niet bejaarden.

Bijzonder, jij hebt dus blijkbaar de cijfers hoeveel gezonde niet bejaarden het afgelopen jaar aan een verkeersongeluk zijn overleden en hoeveel gezonde niet bejaarden aan corona.

Als je die cijfers niet hebt, dan komt jouw reactie gewoon uit jouw onderbuikje die de effecten van corona graag wil downplayen om je eigen veranderde houding te rechtvaardigen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:00

Bijzondere conclusie de cijfers van het aantal jonge mensen wat overleden is aan Corona zijn toch wel heel feitelijk.

Ik ga niet beginnen aan vergelijkingen tussen Corona en iets anders. Dat is het gewoon niet.
Maar het is gewoon zo dat er weinig jonge mensen overlijden aan Corona.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:07

IMANDRA schreef:
Dit plaatje gaat over het risico voor een IC-opname, maar ook als je niet in het ziekenhuis komt heb je risico op langdurige of blijvende bijwerkingen. Dus ik verwacht dat als je ook die cijfers meeneemt het toch voordeliger uitslaat richting het vaccin nemen, ook voor jongere doelgroepen. Wel fijne visuele weergave!

Mijn keus hangt sowieso niet van een plaatje af. Sterker nog, ik denk niet dat ik iets mag kiezen en gewoon moet wachten.

Ik geef het alleen maar even mee ter overweging, zoals mijn vriendin ook boven het plaatje schreef.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:08

MoniqueT schreef:
IMANDRA schreef:

Mijn keus hangt sowieso niet van een plaatje af. Sterker nog, ik denk niet dat ik iets mag kiezen en gewoon moet wachten.

Ik geef het alleen maar even mee ter overweging, zoals mijn vriendin ook boven het plaatje schreef.

Nee snap ik! Was ook geen reactie specifiek op jou maar algemeen voor (mee)lezers :j

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:23

Ah ok! Zoals ik al zeg ... beetje berekenend denk ik dat ik met mijn 55 sowieso eerder klaar ben als ik een van de anderen vaccins krijg :-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:53

Moet dit even van me afschrijven joor, ik weet dat ik bekend sta als een zenuwpees maar heb ook geen partner oid waar ik het even aan kwijt kan.

Ik stond achter een stoel van een collega die nieste. Was in een smalle gang, dus binnen 1,5m, wel van achteren. En daae had ik al stress van de hele tijd, maar nu vertelt hij net dat hij ook nog eens twee kinderen thuis heeft zitten in quarantaine. Nog niet met corona, zij moeten zich donderdag laten testen. En nu weer halve paniekaanval op school.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:57

Daar zou ik ook bijna een paniekaanval van krijgen, sterkte ik kan helaas niets zeggen waardoor je jezelf beter gaat voelen. Ik hoop dat zijn kinderen geen corona hebben en dat jij dus niet extra risico loopt. nogmaals sterkte.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:58

Hoezo zitten de kinderen in quarantaine en hijzelf niet?