Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:26

Ja maar alles is toch krom? In een vliegtuig hoeft 1.5 meter afstand houden niet.. Dat is toch ook niet te rijmen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:27

Nee klopt. Maar iedereen in mijn omgeving, op Facebook en zelfs op bokt valt allemaal over de kerken. Terwijl die het bijna(!) allemaal een stuk beter geregeld hebben dan de meeste horeca.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:30

Neonlight schreef:
Het is een paardensportvereniging, Vereniging voor Hackneyrijders Nederland, de sport die nu onder vuur ligt bij Dier en Recht (zie ook [VN] ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport). Door de corona zijn de jury-opleidingen niet doorgegaan dit jaar, en gezien alles wat er speelt moet er hard gewerkt worden aan de jurering en handhaving. Is dus de bespreking met de personen die gaan opleiden en hoe we dat gaan aanpakken. Erg belangrijk dus voor de vereniging en de continuiteit van de sport, en daarmee valt het onder de uitzonderingen en mag het wel.
Buurthuis is nog een optie, vaak maken we gebruik van locaties van andere paardensportverenigingen of paardensportbedrijven, maar dat wordt gezien als "kantine" en is dus gesloten.

Is het niet een optie bij een manege/rijvereniging in de binnenbak te gaan zitten. 5 stoelen ver uit elkaar en je bent er toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:31

Er is van alles krom (blijkbaar komt dat mondjesmaat door zo af en toe :') )
Ik mag niet 5 mensen op visite hebben in mijn grote woonkamer met raam open, maar ik mag wel met 30 mensen hutjemutje gaan staan contactsporten.. let wel, sporten.. dus hijgen .. (iets met aerosolen..)
de ventilatie..gééén idee hoe dat geregeld is..

Dat vliegtuig, dat was toch iets met de ventilatie?
Is er over de afgelopen periode waarin mensen mochten vliegen, nog een uitbraak geweest die in verband gebracht kon worden met een vliegtuig, of een trein ofzo?
Of is dat ook 'familiebezoek/thuissituatie' geworden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:33

Amado7 schreef:
Nee klopt. Maar iedereen in mijn omgeving, op Facebook en zelfs op bokt valt allemaal over de kerken. Terwijl die het bijna(!) allemaal een stuk beter geregeld hebben dan de meeste horeca.

Ligt eraan.. vallen ze over de kerken, of over het feit dat voor geloof een uitzondering gemaakt wordt? In tegenstelling tot grote evenementhallen bijvoorbeeld? En er schenen de afgelopen periode ook uitbraken geweest te zijn in bijv. moskeeën.. en als dan een tuinverjaardag beboet wordt, en dat niet (want in Staphorst, of bij dat voetbal evenement heeft niemand blijkbaar een bekeuring gekregen) dan geeft dat wel scheve gezichten denk ik... ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:34

Ik vind het maar een hoop geneuzel; smoezenboek van loopneuzen tot religie. ´Ja maar....´ en dan komt er een ´Nee, want...´.

Wat is er nu zo moeilijk te bgrijpen aan het grotere belang van afremmen van verspreiding van het virus?

Wat is er moeileijk/ingewikkeld aan handen desinfecteren, masker dragen en afstand houden.
Zijn zoveel mensen nu echt zo egoïstisch/egocentrisch/dom/kortzichtig/eigenwijs/respectloos naar ánderen dat ze het grotere belang niet zwaarder kunnen laten wegen dan hun eigen dingetje!?

Er gaan legio mensen DOOD!!!! aan; dageljks. In totaal meer dan een miljoen wereldwijd en ook in NL meer dan genoeg om je gedrag een béétje aan te passen.

Als dat onvoldoende materialistisch argument is denk dan aan de NL economie. Hoe beter de bevolking zich een béétje aanpast hoe minder zwaar de opgelegde beperkingen kunnen zijn, hoe meer economische activiteit mogelijk blijft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:40

Sorry HC, maar doel je met "Loopneuzen" op het bericht van mij?
Want dan stel ik voor dat je het gewoon nog een keer leest... :j

Amado7

Cer schreef:
Amado7 schreef:

Ligt eraan.. vallen ze over de kerken, of over het feit dat voor geloof een uitzondering gemaakt wordt? In tegenstelling tot grote evenementhallen bijvoorbeeld? En er schenen de afgelopen periode ook uitbraken geweest te zijn in bijv. moskeeën.. en als dan een tuinverjaardag beboet wordt, en dat niet (want in Staphorst, of bij dat voetbal evenement heeft niemand blijkbaar een bekeuring gekregen) dan geeft dat wel scheve gezichten denk ik... ?

Nee , dat snap ik inderdaad niet. Er vallen geen mensen over Carré, waar wel 500 mensen mogen komen. En inderdaad, culturele dingen zijn wel 250 toegestaan. En écht. Alles voor het virus. Maar wat schappelijker had het wel kunnen zijn. Ga dan terug naar 100 of 150 en zorg dat er verplicht mondkapjes gedragen moeten worden en niet zingen.

BigOne

Inderdaad, o wee wanneer ze in mijn personal space komen, waren ze er allemaal maar uit gebleven de afgelopen maanden. Stond het er nu beter voor.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:41

Huertecilla schreef:
Ik vind het maar een hoop geneuzel; smoezenboek van loopneuzen tot religie. ´Ja maar....´ en dan komt er een ´Nee, want...´.

Wat is er nu zo moeilijk te bgrijpen aan het grotere belang van afremmen van verspreiding van het virus?

Wat is er moeileijk/ingewikkeld aan handen desinfecteren, masker dragen en afstand houden.
.

Dat is het juist, in alle kerken (ook in staphorst) zijn er strikte maatregelen rondom het reserveren, binnenkomen, afstand houden ten allen tijde en het desinfecteren van de handen. Maar toch is dat blijkbaar niet voldoende voor een nu nog strenger advies. Dus het lijkt me niet zo simpel als dat jij schetst nu :)
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 05-10-20 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:42

Relaxed schreef:
Ja maar alles is toch krom? In een vliegtuig hoeft 1.5 meter afstand houden niet.. Dat is toch ook niet te rijmen.

In het ov ook niet
Maar daar zijn dan de mondkapjes verplicht

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:43

Nou ja of zet het allemaal dan dicht voor die drie weken die ze er nu voor genomen hebben (waarvan er alweer 1 week voorbij is, waarin grotere groepen mensen bij elkaar gekomen zijn.. ) Want kortere periode streng heeft misschien meer nut dan langere periode aanmodderen waarbij het steeds terugvalt.. ?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:50

Sellyxx schreef:
Huertecilla schreef:

.

Dat is het juist, in alle kerken (ook in staphorst) zijn er strikte maatregelen rondom het reserveren, binnenkomen, afstand houden ten allen tijde en het desinfecteren van de handen. Maar toch is dat blijkbaar niet voldoende voor een nu nog strenger advies. Dus het lijkt me niet zo simpel als dat jij schetst nu :)

De kerk houdt zich bewust niet aan het advies 'NIET ZINGEN'. Deze kerk verpest het dus voor kerken die zich wél aan de maatregelen hebben gehouden. Bewust de uiterste grenzen blijven opzoeken is verre van sociaal en volstrekt respectloos. Van studenten kun je dat soort recalcitrant gedrag verwachten gezien hun hersenen nog niet uitontwikkeld zijn, maar van volwassen mensen vind ik het onbegrijpelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:56

Ach, God beschermt ze tegen Corona. Toch?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:02

daar valt inderdaad wat van te zeggen, van het zingen, of dit nu kostte wat het kost moet blijven volgehouden worden. Maar in dit geval heeft de kerk waarschijnlijk een afweging gemaakt ook op basis van de ventilatie van een gebouw en het volume van een gebouw. Veel deskundigen die afwegen dat hoe meer ruimte en frisse lucht er is, hoe verantwoorder het kan. Logisch dat een kleinere kerk als snel besluit niet te zingen, vergeleken met de grote en hoge monumentale kerken.

Verder blijft het gewoon lastig, want inderdaad waarom het ene wel en het andere niet? Of dat nu linksom of rechtsom is, voor bepaalde groepen voelt het oneerlijk. In het geval van godsdienst staan er specifieke dingen in de grondwet, waardoor bijv. Grapperhaus niet met de politie de kerk kan 'binnenvallen', en het dus een dringend advies is ipv. een verplichting. Ook dit kan oneerlijk voelen, maar is wel handig om wat meer te weten van de hele achtergrond van het principe scheiding kerk en staat. Beginsel hiervan is dat de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en zij geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen. Zo wordt er dus voorkomen dat de kerk kan bepalen voor de staat, maar dit werkt dus twee kanten op :). Uiteraard vechten we uiteindelijk met z'n allen tegen dit virus, ook de reden dat kerken o.a. door de noodwet ook invulling geven aan hun zorgplicht door zich te houden aan protocollen. Maar het is ook de reden dat er inderdaad nu eenmaal grondwettelijk verschil zit tussen een kerk en een theater.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:04

Huertecilla schreef:

Zijn zoveel mensen nu echt zo egoïstisch/egocentrisch/dom/kortzichtig/eigenwijs/respectloos naar ánderen dat ze het grotere belang niet zwaarder kunnen laten wegen dan hun eigen dingetje!?

Er gaan legio mensen DOOD!!!! aan; dageljks. In totaal meer dan een miljoen wereldwijd en ook in NL meer dan genoeg om je gedrag een béétje aan te passen.

Als dat onvoldoende materialistisch argument is denk dan aan de NL economie. Hoe beter de bevolking zich een béétje aanpast hoe minder zwaar de opgelegde beperkingen kunnen zijn, hoe meer economische activiteit mogelijk blijft.

Amen (is nog passend ook).
100% mee eens.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:05

De kerk (en andere religieuze instellingen) zouden ónder de staat moeten komen, gelijkwaardig zorgt dus voor dit soort problemen omdat ze boven de wet denken te staan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:07

rien10 schreef:

Ja en als ze dood gaan dan is het de wil van God... klinkt mij een beetje apart in de oren.

Ging net boodschappen doen met kapje. Boven stonden ze mandjes uit te delen aan klanten. Deden ze niet eerder

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:08

purny schreef:
rien10 schreef:

Ja en als ze dood gaan dan is het de wil van God... klinkt mij een beetje apart in de oren

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:09

Als die schoen jou niet past Cer, hoef je die ook niet te passen.

Ik heb vanmorgen twee grapige maskers erbij gekocht. Een dubble en een driedubbele. Heb nu acht 25x wasbare; van neutraal zwart en spijkerstof tot Dick Tracy strip motief en ´day of the dead´ sexy dame.

De laatste op toen ik naar de apotheek ging. Eigenaresse gelijk lachen. ´Een kilo-fles glijmiddel graag.´ wat ze opschrijft zonder klantnaam O:) en (omdat ik dit weekeinde jarig was) "dat je het nog lang veel kan gebruiken" Wil me hikkend van de lach een high five geven doch ik overdreven de elleboog, zij nog harder lachen.
Covid-lol *\%/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:17

Huertecilla schreef:

Stuur een mailtje naar onze regering zou ik zeggen :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:19

pien_2010 schreef:
Huertecilla schreef:

Amen (is nog passend ook).
100% mee eens.

Ik nu ook even een klein dingetje:
Heb aan een vervelend virus een luide piep in mijn hoofd overgehouden. Dat maakt dat ik bij omgevingsgeluid of andere aflleiding ook erg goed naar de mónd van praters kijk om de hele boodschap mee te krijgen.
Dat lukt nu niet, maar liever een nieuwe normaliteit voor mezelf van eens wat missen en vragen om herhaling dan verhoogd besmettingsrisico.
Kortom; gut wat rut, tant pis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:23

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Stuur een mailtje naar onze regering zou ik zeggen :j

Nog een keer dan; Hoe beter de bevolking zich een béétje aanpast

Zal wel een kaarsje branden voor de godsdienstvrijheid goed?!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:27

HC die nieuwe normaliteit van luisteren waarbij je liplezen nodig hebt, zal sneller gaan als je denkt. Ik hoor absoluut minder zonder dat ik de mond zie, dus telefoneren vind ik echt zooo vervelend, dus dan zet ik altijd alles op de speaker en zo hard mogelijk.
Vervelend altijd een luide piep in je oren. Sterkte man. Is niet grappig. Sterkte en inderdaad tant pis! (zeggen wij hier ook in Frankrijk).
Jouw apotheek verhaal hoef ik hier niet te proberen, elles sont sous choque (ze zijn geschokt). Je schrijft erg beeldend en mijn lach schalde door de kamer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:30

Het probleem met Staphorst is, is dat God de kerkgangers niet beschermt. In Staphorst werkt dat anders, daar geven ze God de opdracht om hun kerkgangers te beschermen. Als er één dorp in Nederland is, waar ze zelf wel bepalen wat er gebeurt en hoe het gebeurt, dan is het Staphorst wel. En al die kerken waar ze wel de moeite namen om het op een verantwoorde manier te doen, mogen nou Staphorst bedanken omdat ze opeens veel sterker beperkt worden dan nodig is.