Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:54

Hannanas schreef:
Ik vind dit echt te ver gaan hoor... een terminale man kan door inzet van stichting ambulance wens nog even zwaaien naar zijn vrouw achter het raam.

Kom op.. dat is toch van de gekke? Dat moet toch anders kunnen. We moeten niet overdrijven. En met goede bescherming en quarantaine hoeven mensen die dood gaan het toch niet te hebben van een stichting die (zonder hun washet niet eens gelukt) een man naar het raam kan rijden?!?

https://twitter.com/StAmbulancewens/sta ... 92705?s=20

Compleet met je eens.
Ik vind dit te gek voor woorden. Laat mensen zelf kiezen.
Ik zou zelf als niet zieke het risico gerust willen nemen. En word ik ziek ook nog wel willen tekenen dat ik geen ic bed hoef. Dus daarmee de zorg niet belast.
En zelf in quarantaine blijven, tot enkele weken na de dood.

Purny wat fijn dat je weer bijna mag werken.
Weer een beetje structuur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:55

Dit is niet goed. Heb je hier geen keuze in, moet dit echt zo en wie bepaalt dat eigenlijk?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:57

pien_2010 schreef:
Dit is niet goed. Heb je hier geen keuze in, moet dit echt zo en wie bepaalt dat eigenlijk?

Geen idee.
Maar komt naar mijn idee op hetzelfde neer als de gesloten verzorgingstehuizen.
Doorgaans liggen mensen daar ook niet erg lang. Fijn die laatste weken/maanden totale isolatie alsof je een moordenaar in death row bent.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:00

Strenge regels hè. Lijkt me dat het ook in Frankrijk gebeurd pien. Net als de velen Corona doden die overlijden zonder geliefden.

Ik weet niet wat deze man had en of de vrouw ziek is, maar ze hadden elkaar in ieder geval al 7 weken niet gezien. Ergens denk ik dat ze dan bang waren dat vrouw ongemerkt man zou besmetten en daardoor ook het verzorgingshuis/ziekenhuis/hospice?

Mijn inziens racen we dan volledig de essentie van het leven voorbij: contact en liefde.

Ik vind het intriest, gelukkig jullie ook!

Astorga

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:07

Hier is niet over te oordelen als je het hele verhaal niet kent. Wie weet zit die dame wel op een PG-afdeling en is het onmogelijk om haar twee weken op haar kamer te houden na een fysieke ontmoeting.

Zonder die stichting was het misschien ook buiten de coronatijd niet gelukt om elkaar te ontmoeten. St Ambulancewens wordt meestal pas ingezet als mensen niet op een andere manier meer te vervoeren zijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:43

Hier ook een geval. Vrouw was ziek, had corona. Moest in quarantaine. Man was al weken stervende (natuurlijk al veel langer ziek) aan kanker en overleed. Zijn vrouw had hem dus niet meer gezien, al vijf weken niet. Leuk als je al 50 jaar bij elkaar bent...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:51

Bloodymary schreef:
Hier ook een geval. Vrouw was ziek, had corona. Moest in quarantaine. Man was al weken stervende (natuurlijk al veel langer ziek) aan kanker en overleed. Zijn vrouw had hem dus niet meer gezien, al vijf weken niet. Leuk als je al 50 jaar bij elkaar bent...

Dan had ik die man toch gewoon bij z'n vrouw in de kamer gezet. Het kon voor hem toch niet erger want dood ging ie toch wel, dan maar beter bij z'n zieke vrouw.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:08

elnienjo schreef:
Bloodymary schreef:

Dan had ik die man toch gewoon bij z'n vrouw in de kamer gezet. Het kon voor hem toch niet erger want dood ging ie toch wel, dan maar beter bij z'n zieke vrouw.

Precies!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:18

Beangstigend vind ik het allemaal. Manlief en ik zijn zeer close en echte contact mensen. Liggen bij wijze van spreken hand in hand te slapen, lepeltje in lepeltje. Als een van ons dan zo zou moeten dood gaan, beneemt mij dat echt de adem van schrik en verdriet, op voorhand al. Wij zijn niet het enige stel dat klef is :=

Zo dood moeten gaan staat zo haaks op wie en wat we zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:33

Wat erg als je zo afscheid moet nemen. In en in triest.

Dochter mag de hele week naar school. Ze is er heel blij mee. Gaat een hoop lucht geven hier.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:34

Fijn dat dat kan Susan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:42

Fijn dat het kan

Afbeelding
Hier ook een blije kabouter die naar schooltje kon :)
Was even heerlijk rustig in huis met maar 1 kind

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:46

Ah wat een schattige foto.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:20

pien_2010 schreef:
Beangstigend vind ik het allemaal. Manlief en ik zijn zeer close en echte contact mensen. Liggen bij wijze van spreken hand in hand te slapen, lepeltje in lepeltje. Als een van ons dan zo zou moeten dood gaan, beneemt mij dat echt de adem van schrik en verdriet, op voorhand al. Wij zijn niet het enige stel dat klef is :=

Zo dood moeten gaan staat zo haaks op wie en wat we zijn.

Ik vind het ook onmenselijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:28

pien_2010 schreef:

Nou dat is wat ik mij dus steeds af vraag. Wie bepaald eigenlijk die regels? Je kunt die mensen toch niet gevangen houden!?
Stel ze gaan naar buiten, krijgen ze dan straf ofzo??

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:32

Popstra schreef:
pien_2010 schreef:

Nou dat is wat ik mij dus steeds af vraag. Wie bepaald eigenlijk die regels? Je kunt die mensen toch niet gevangen houden!?
Stel ze gaan naar buiten, krijgen ze dan straf ofzo??

Ze mogen dan niet meer terug naar binnen lijkt me. Maar als dochter/zoon zou je wellicht voor die laatste paar weken onderdak voor je zieke ouders kunnen faciliteren bij je thuis.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:36

Zou ik zeker doen. Het is toch te gek voor woorden dat je als echtpaar geeneens fatsoenlijk afscheid kunt nemen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:57

elnienjo schreef:
Bloodymary schreef:

Ja lijkt mij ook, maar het mocht niet. Hij moest zijn laatste weken in een hospice en zij thuis in quarantaine...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:01

Bloodymary schreef:
elnienjo schreef:

Ja lijkt mij ook, maar het mocht niet. Hij moest zijn laatste weken in een hospice en zij thuis in quarantaine...

Van wie moest dat? Man naar huis met palliatieve thuiszorg (met PBM) en hulp van familie is toch altijd een optie? Juist in de palliatieve fase is vaak veel mogelijk.

Het verbaast mij overigens ook dat er niet meer verpleeghuisbewoners naar huis zijn gehaald door familieleden die zorg willen bieden. In die zin is een verpleeghuis geen gevangenis.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:09

Astorga schreef:
Van wie moest dat? Man naar huis met palliatieve thuiszorg (met PBM) en hulp van familie is toch altijd een optie? Juist in de palliatieve fase is vaak veel mogelijk.

Het verbaast mij overigens ook dat er niet meer verpleeghuisbewoners naar huis zijn gehaald door familieleden die zorg willen bieden. In die zin is een verpleeghuis geen gevangenis.

Misschien hebben deze mensen geen kinderen? Dan houdt het snel op lijkt me.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:11

En zo simpel is iemand in zijn laatste levensfase verzorgen ook niet.
Want je zit niet in het verzorgingstehuis als alles nog prima gaat.
Daar moet je ook mens voor zijn, ook al gaat het om een ouder.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:17

_Penotti schreef:

En je huis moet er maar net geschikt voor zijn. Ik woon in een hele smalle maisonnette, die ook nog eens heel hoog is (wenteltrap met 20 treden). Ik had de rolstoel van mijn moeder amper de gang in gekregen en mijn moeder nooit de trap op kunnen krijgen. Ze had ook niet in de smalle badkamer gekund en we hebben maar 1 slaapkamer. Hoe dan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:19

Ook dat ja Morrie.

En als je niet thuis kan werken, of gewoon ook thuis je uren moet maken, wie zorgt dan?
Als je demente moeder om de 3 seconden je aandacht vraagt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:21

_Penotti schreef:

Dat klopt...MAAR het is zo vreselijk dankbaar, leerzaam voor de mantelzorger met eventuele kinderen, en heel heel zwaar. Ik zou het zo weer doen.
Veel dingen heb ik spijt van gehad in mijn leven, behalve de mantelzorg van mijn ouders die ik zelf als alleenstaande ouder heb gedaan met 3 puber kinderen.

Morrie wij gingen toen naar het (grote) huis toe van mijn ouders en er waren meer mensen die insprongen en meehielpen. Anders kan het niet.
Je kon indertijd pgb krijgen voor mantelzorg (huidige situatie weet ik niet).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-05-20 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:21

_Penotti schreef:

Dat je in het dagelijks leven niet 24/7 met 'n zieke/demente ouder thuis kan zitten, wil niet zeggen dat dat in een tijdelijke noodsituatie als deze ook niet kan.