Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:15

Varekaj schreef:
Ohnee Belgische kust zegt me écht niks. Alleen op de rug van mijn paard wil ik wel door dat zand gaan ploeteren 8-) maar verder verkies ik dan eerder de Ardennen.

Ja dat is persoonlijk ik heb dan weer niets met Ardennen ..doods en vuile steden vind ik het daar

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:18

lenaa_tje schreef:
Maar wel een andere omgeving. Ik ben ook iemand die enorm kan genieten van de kust en het strand. Gewoon uitwaaien.

Ja echt heerlijk vind ik dat ..bij goed weer lekker de voeten in het water en 10 km langs de kustlijn wandelen ..de geur en geluid van de zee
Voel daarna zoveel energie
Op strand liggen hele dagen vind ik dan echt weer niets en ga ook nooit in het seizoen als er volk is ..Cadzand is daar ook heerlijk voor!

Mungbean

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:39

Skieen op zich zie ik echt geen risico in hoor.
Het grootste probleem zijn de massa gondels. Dat valt gewoon uit de weg te gaan door geen massagebieden op te zoeken.

Op het moment zou je theoretisch naar Griekenland mogen, maar of dat verstandig is......
Mijn griekse collega gelooft niet dat ze de cijfers eerlijk melden

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:42

Hoe je het ok wendt of keert, vakantie blijft een luxe die in het algemeen best wel wat risico met zich meebrengt. Natuurlijk zijn er mensen die écht coronaproof op vakantie gaan (eigen auto, tentje in the middle of nowhere, geen contact met anderen) maar het merendeel doet dit niet. Helaas verpesten die het een beetje voor de rest. Daarom hoop ik toch echt van harte dat we niet wéér een enorme vakantiegolf krijgen. Het is gewoon niet verstandig. Bijna iedereen kan dit wel bedenken, maar als puntje bij paaltje komt blijken er toch wel weer heel veel mensen te zijn die zeggen: 'ja maar ík' of 'ja maar míjn situatie'. Dus daarom maar beter van hogerhand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:44

Sizzle schreef:
Skieen op zich zie ik echt geen risico in hoor.
Het grootste probleem zijn de massa gondels. Dat valt gewoon uit de weg te gaan door geen massagebieden op te zoeken.

Op het moment zou je theoretisch naar Griekenland mogen, maar of dat verstandig is......
Mijn griekse collega gelooft niet dat ze de cijfers eerlijk melden

Maar het is wel gebleken dat het virus van vakantie is meegekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:52

Varekaj, was Nederland ook uitgesloten vanuit België? Anders zou je nog eens bij Landal kunnen kijken, die hebben hele mooie huisjes in de natuur (Puur Exloo in Drenthe, De Bloemert aan het Veluwemeer, Hunerwold State aan het Drents Friese Wold sowieso veel moois in Drenthe)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:55

Bij wintersport was de apres-ski het probleem.
Daar doen wij niet aan.
Maar voor ons is skieen ook gewoon een uitje in eigen land. Ik zou er nu inderdaad niet perse voor naar het buitenland gaan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-10-20 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:55

Nederland heeft negatief reisadvies voor België en andersom ook.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:31

Dit lees ik net in de liveblog van The Guardian:

The Guardian schreef:
A coronavirus variant that originated in Spanish farm workers has spread rapidly through much of Europe since the summer, and now accounts for the majority of new Covid-19 cases in several countries, including 80% in the UK, the Financial Times (paywall) reports.

An international team of scientists that has been tracking the virus through its genetic mutations described the extraordinary spread of the variant, called 20A.EU1, in a research paper to be published on Thursday.

Their work suggests that people returning from holiday in Spain played a key role in transmitting the virus across Europe, raising questions about whether the second wave that is sweeping the continent could have been reduced by improved screening at airports and other transport hubs.

'Ik ga op vakantie en ik neem mee naar huis...' >;)

Fijn dat de herkomst te traceren is, minder fijn dat 'we' nu met de nasleep van dit souvenir zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:02

Maar dat had iedereen toch ook zonder dat onderzoek wel kunnen bedenken? Nooit van z'n leven dat iedereen zich op vakantie aan de maatregelen ging houden. Dat doen ze thuis al niet eens, laat staan ergens anders. Er zijn er genoeg die heel bewust net locaties uitzochten met (zeer) weinig controle, locaties waar men de kleurcodes iets losser hanteert, er zijn er genoeg die naar Istrië (Kroatië) gingen bijvoorbeeld want dat is groen terwijl de regio gewoon geen corona telt :+, er zijn er genoeg die bewust oranje en rode zones bezochten op een manier dat ze onder testen uit konden komen, er zijn er genoeg die lekker op vakantie gingen en de testplicht/quarantaine naast zich neer hebben gelegd en ga zo nog maar ff door.

Iedereen heeft een "ja maar" klaarstaan wat betreft vakantie. Iedereen claimt er recht op te hebben gehad deze zomer, tot het meest onzinnige excuus aan toe, om naar het buitenland te gaan. Ik vind van mezelf ook dat ik recht had daarop namelijk! Al viel Frankrijk dan vooral in het kader van familiebezoek, maar dat zit vanaf morgen dus weer potdicht.
En uiteindelijk wordt mijn vakantie een staycation thuis, in een woning zonder tuin, en ze beslissen vandaag over nog strengere maatregelen in België. Sport wordt waarschijnlijk helemaal stilgelegd, de sociale bubbel zou tot een absoluut minimum beperkt worden, de avondklok verstrengd in Vlaanderen van 00-05 naar 22-6.

Fijn dat er mensen zijn die tussendoor eens een losse vrije dag of lang weekendje konden meepikken, fijn dat er mensen lekker door Europa konden cruisen deze zomer. Voor mezelf vind ik het al redelijk balen want ik heb op een lang weekendje na in mei en eentje in september nog geen dag verlof gehad.
Maar ik vind het vooral balen voor mijn partner. Die heeft van maart tot en met mei in België in lockdown gezeten, dan van mei tot en met begin september in lockdown/quarantaine door het werk wat hij doet en na 2 maanden "vrijheid" kan hij zijn verlof wat nu gepland is ook nog een keer in zowat lockdown-modus gaan doorbrengen.

Dat maakt dat hij (en zo zullen er nog wel mensen zijn) zowat 7 maanden in "lockdown" modus gaat doorgebracht hebben dit jaar.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:11

Nou ja jullie zijn echt niet de enigen
Er zitten echt ontiegelijk veel mensen in lockdown sedert maart ..ouderen ,zwakkeren maar ook bvb angstige mensen
Jullie zijn er toch eens tussenuit geweest toch ?
Kan je toch best vaker doen zeker in deze tijden
Kan volledig covid proof
Wij nemen 3 a 4 keer per week de auto naar natuurgebied ,bos ,strand of geplande wandelingen ( natuurpunt ,natuur en bos of groepen op FB ) nu er niets open is nemen we gewoon picknick mee
Ik merk dat ik daar gewoon enorm veel positieve energie uithaal want ik mis mijn paarden en de wedstrijden ( internationaal ) heel erg ..en van binnen zitten en al dat negatieve nieuws kijken zou ik anders al gewoon in een depressie zitten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:17

Varekaj schreef:
Maar dat had iedereen toch ook zonder dat onderzoek wel kunnen bedenken?

Bedenken is wat anders dan onderzoeken. Wetenschappelijk bewijs lijkt mij iets betrouwbaarder dan dat het bedacht is met het 'gezond verstand'. Inmiddels is ook wel duidelijk geworden dat 'gezond verstand' nogal kan verschillen van persoon tot persoon. :))

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:29

Sizzle schreef:
Bij wintersport was de apres-ski het probleem.
Daar doen wij niet aan.
Maar voor ons is skieen ook gewoon een uitje in eigen land. Ik zou er nu inderdaad niet perse voor naar het buitenland gaan.

Ook schijnt droge koude lucht de aerosolen ver te kunnen verspreiden, dus wellicht loop je dan ook risico bij de skilift.

Bovendien roept men overal op geen risicosporten te doen om de ziekenhuizen niet te overbelasten. Daar lijkt mij wintersport ook best wel onder vallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:47

Heb jij wel een geskiet elnienjo?
Als je gaat skieen zonder vakantie perikelen dan is dat zoiets als door de veluwe fietsen op een zondag.
Ik zou inderdaad niet aanraden om naar de populaire massa verslepers te gaan.
Maar zo heeft ieder zijn eigen grenzen. Er zijn ook mensen die het een doodzonde vinden om even op het strand te gaan staan waaien als het niet in je eigen provincie is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-10-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:52

Risoul buiten het seizoen zou veilig kunnen, sleepliften en de stoeltjes zijn twee of beperkt 4 persoons. Weinig apres ski, die sluiten en je bent er al zowat. Brede pistes en buiten het seizoen extreem rustig

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:56

Lolaliza schreef:
Varekaj schreef:
Ohnee Belgische kust zegt me écht niks. Alleen op de rug van mijn paard wil ik wel door dat zand gaan ploeteren 8-) maar verder verkies ik dan eerder de Ardennen.

Ja dat is persoonlijk ik heb dan weer niets met Ardennen ..doods en vuile steden vind ik het daar

Steden? Ik ken daar alleen maar pittoreske dorpjes zoals Bouillon, Durbuy etc.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:58

Sheran schreef:
Hoe je het ok wendt of keert, vakantie blijft een luxe die in het algemeen best wel wat risico met zich meebrengt. Natuurlijk zijn er mensen die écht coronaproof op vakantie gaan (eigen auto, tentje in the middle of nowhere, geen contact met anderen) maar het merendeel doet dit niet. Helaas verpesten die het een beetje voor de rest. Daarom hoop ik toch echt van harte dat we niet wéér een enorme vakantiegolf krijgen. Het is gewoon niet verstandig. Bijna iedereen kan dit wel bedenken, maar als puntje bij paaltje komt blijken er toch wel weer heel veel mensen te zijn die zeggen: 'ja maar ík' of 'ja maar míjn situatie'. Dus daarom maar beter van hogerhand.

Ben ik het wel mee eens hoor. Alhoewel ik zelf in september naar Italië ben geweest. En moet je zien hoe het er nu is.....
Maar er is in augustus wel een enorme golf mensen naar Oostenrijk, Frankrijk en Spanje geweest. Ik kan niet geloven dat dat geen gevolgen heeft gehad.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:04

Bloodymary schreef:
Maar er is in augustus wel een enorme golf mensen naar Oostenrijk, Frankrijk en Spanje geweest. Ik kan niet geloven dat dat geen gevolgen heeft gehad.

Dat is dus ook aangetoond in dat onderzoek waarover ik hier zojuist iets postte. Het merendeel van de besmettingen in Europa (inclusief 80% van de besmettingen in de UK) blijkt te herleiden te zijn op een variant van het virus dat zijn oorsprong heeft in Spanje.

Meten is weten, vandaar dat ik aangaf dat het fijn is dat de herkomst getraceerd is. Nu nog puinruimen.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:48

Bloodymary schreef:
Lolaliza schreef:

Steden? Ik ken daar alleen maar pittoreske dorpjes zoals Bouillon, Durbuy etc.

Voor de goede orde Durbuy is een stad
La roche ardenne is een stad ,Bastogne is een stad ..Houffalize ,Spa ,Saint-Huber ,Verviers zijn ook steden ..daarnaast heb je nog vele gemeenten
Misschien eerst even de geografische kaarten of Wikepedia erbij halen :)

En ja de werkloosheid en armoede tiert daar enorm ..op de hoofdstraat na is het er ( vaak ) gewoon vuil en verwaarloosd
Heb je buiten seizoen al eens de campingsen andere plaatsen bekeken ?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:18

Lolaliza schreef:

De Ardennen is (gelukkig) geen massatoerisme.
Maar vuile steden? Om te beginnen zijn er in de Ardennen amper steden, wel veel dorpen, waaronder echte pareltjes:
http://www.beauxvillages.be/les-villages.htm?lng=fr

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:30

Sclimpre schreef:
Lolaliza schreef:

De Ardennen is (gelukkig) geen massatoerisme.
Maar vuile steden? Om te beginnen zijn er in de Ardennen amper steden, wel veel dorpen, waaronder echte pareltjes:
http://www.beauxvillages.be/les-villages.htm?lng=fr

Je link heeft het over Wallonie ..niet enkel over Ardennen ;)
Village -ville -commune etc maakt niet zoveel uit trouwens

Durbuy is een stad met 12 deelgemeenten ..onder de deelgemeenten enkele dorpen
In het seizoen kan je ook op de koppen lopen in de ardennen net zoals overal ..het is maar net welk stukje je opzoekt en dat is overal zo : kust ,ardennen of Limburg fruitstreek etc
En nogmaals het is persoonlijke smaak : ik hou niet van volk,massa en mensen dus voor mij is kust buiten seizoen gewoon heerlijk

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:39

De Ardennen zijn een stuk van Wallonie.
De meeste mooiste-dorpjes van Wallonie liggen dan weer in de Ardennen ;)

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:51

Vind ik niet maar goed ..eindeloze discussie zo
Kortrijk ligt ook in west-Vlaanderen maar is ook de kust niet ;)
Ik woon net op de grens met Wallonië en Vlaanderen
Wat een verschil in alles ..mentaliteit ,straatbeeld etc
Hoe groot het verschil kan zijn als ik 5 minuten van mijn deur de taalgrens oversteek

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:15

Wow ff serieus, restaurant in het hotel zit gewoon vol...

Maar 2 tafels nu, inclusief ik, alleen. Zo'n 6 tafels met stellen en 6 met buitenlanders denk werkmensen

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:25

Serieus ..Waar zit je dan?
Ik vind het echt van weinig burgerzin getuigen van mensen die nu nog hotel incl horeca boeken :o
Als je tegen de maatregelen of niet geeft om corona wees dan solidair met de horeca die gedwongen dicht blijft