Stierenvechten Niet Zielig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is Stierenvechten zielig?

Ja
379 (92%)
Nee
18 (4%)
Geen Mening
12 (2%)

Totaal aantal stemmen: 409

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:53

nou volgens mij kan een stier zonder hoorns ook nog wel een paard doden, als zo'n stier tegen de buik van het paard beukt, kan alles binnenin wel helemaal gekneusd zijn zeg maar...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:57

Ja, en daarom zijn de ruiters zulke excellente ruiters, en de paarden zo hoog opgeleid, om dat te voorkomen en dat is tot nu toe altijd gelukt (voor zover ik weet). Er werken ook stierenvechters op de grond met de stier als hij GEEN kappen op heeft en die lopen dus veel meer gevaar.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-12-04 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:00

[img]http://t101.no.sapo.pt/images/mkptc64[1].jpg[/img]

Hier zie je de kappen en staaltje rijkunst, los handje. Dit is nog het simpele werk. de paarden kunnen hele mooie dingen laten zien als piaffe, passage, pirouettes, levades, courbettes, capriolen...ruiter rijdt met een handje, soms losse handen...
Let op gesloten mond van het paard (en neusriemen hangen hier er voor de sier aan, zitten hoog en losjes)
De ruiter (die ook zo heet in het Portugees, geen stierenvechter dus), neemt hier trouwens zijn hoed af voor de stier. Er komt veel eer en respect bij kijken. hoe vreemd dat ook mag lijken in jullie ogen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-12-04 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:00

nou hier wordt maar gel**lt over vetbulten ! of je nu in een vetbult prikt of in een spier pijn doet het allicht , dit kan je gewoon niet ontkennen , anders prik je maar eens in een plaats waar iets meer vet zit bij jezelf en dan ben ik benieuwd of je AUW zegt !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:12

Niemand ontkent dat het zeer doet. Niemand zegt dat de stier niet zielig is.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:15

voila als het zeer doet en de stier is zielig is het toch zo klaar als een klontje en kan ik het niet anders noemen dan dierenmishandeling

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:17

Maar dan begrijp ik het niet meer. Je vind het wel zielig voor de stieren. Maar zegt toch dat stierenvechten niet zielig is? (Ben echt even de draad kwijt). En het is wel zielig voor de stier, maar geen dierenmishandeling??? Verward
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 24-12-04 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:18

anders ik wel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:28

Ik zit hier om info te geven en leugens uit de wereld te helpen. Leugens zijn bv dat de stier verhongerd in een donker hok gehouden wordt, dat de paarden gewond raken, dat stembanden worden doorgesneden, dat de ruiters niet kunnen rijden. Je mag het best zielig vinden. Maar om nou te roepen dat het afgeschaft moet worden. Daar zorgen we hier zelf wel voor. Er zijn hier ook actie groepen, maar die zijn dan ook vooral tegen Spaans stierenvechten, het stierenvechten in Barrancos, waar de stier wel dood mag en festas bravas, dus wilde feesten, waar er wel paarden gewond raken, door de heel andere opzet (onoverzichtelijke toestanden met een heleboel stieren op en pleintje of in een straat).
Dat stierenvechten in Barrancos doen ze al jaren tegen het verbod in en elk jaar kregen ze een boete. Nu zijn ze er mee naar het gerecht gegaan en hebben de zaak helaas gewonnen, op gewoonte recht. Nu gaan misschien andere plaatsen zich daar ook op beroepen, dat zou ik wel weer heel erg vinden. Die festas bravas en de Spaanse stierengevechten moeten ook echt afgeschaft. De Portugese...tja, daar heb ik nog geen mening over. Het zijn maar een paar stieren per jaar, er is een hele cultuur en fokkerij wezen mee gemoeid en de mate waarin de stier "mishandeld" wordt, valt in mijn ogen (en van TS oa) wel mee.

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:49

Ik bemoei me er niet meer mee, ik heb mijn mening gegeven en kan er toch niks aan veranderen, dus.. Haha!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:04

loesjuhh schreef:
Ik bemoei me er niet meer mee, ik heb mijn mening gegeven en kan er toch niks aan veranderen, dus.. Haha!

Sluit ik me bij aan...

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:27

klaasjuhhh schreef:
Sluit ik me bij aan...

ik ook

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:34

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:39

Dat zijn GEEN Lusitanos en is NIET in portugal en DAAR wind ik me dus steeds zo over op, dat jullie dat erbij halen. Dat spaanse stierenvechten mogen ze meteen afschaffen. Daar zijn de Portugezen ook tegen.
zo komen dus de leugens over Portugees stierenvechten in de wereld, door mensen die dit plaatsen en suggeren dat dit in Portugal is. kijk naar het plaatje dat ik geplaatst heb en zie de kappen op de hoorns... DAT is Portugees.
Haal eens een plaatje van een andere site dan een anti-stierenvechters site of uit DB boekje.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-12-04 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:52

Ik denk dat zij het over het ALGEMEEN hebben...

oliebol, bemoei ik me er weer mee

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:56

Je kunt het niet over het algemeen hebben. Portugees stierenvechten is heel anders dan Spaans. Je kunt dressuur en springen ook niet in een adem noemen en zeggen dat er benen bij gebroken worden, snappie, wat geldt voor het een, geldt niet voor het ander.

Maar ik zie het probleem, TS zegt niet PORTUGEES stierenvechten is niet zielig. Maar als je haar stukje leest is het wel duidelijk dat ze dat bedoeld.

Kimmie261 zei trouwens LUSITANOS, da´s dus echt wel Portugees...
Trouwens kimmie is, nu ze beter is voorgelicht, bijgedraaid.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:11

jij weet ook niet van ophouden!!!! Boos!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:20

Ik houd op als er geen leugens meer bij komen (of herhaald).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:43

Lusitana schreef:
[image]

Nou ja, goed kunnen rijden, hij zit harstikke scheef *LOL*

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:01

Romkabouter schreef:
Nou ja, goed kunnen rijden, hij zit harstikke scheef *LOL*

OK dan!

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:19

hahaa, ja, hangt hij nu ook niet een tikkeltje aan de teugels? Verward Knipoog

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:33

Waarom halen mensen al die dingen erbij dat wij (in Nederland) ook erge dingen doen enzo? Ja dat kan ook zielig zijn, idd... Maar dat betekend niet dat dat stierenvechten NIET zielig is! Bloos!
Het gaat hier over stierenvechten toch?

Okee, ze gooien een stier een arena in. Man op paard komt eraan, die stier wordt gek, die man gaan met speren gooien, beest krijgt speren in zn lijf gegooit, beest wordt gek (van pijn misschien?!) 't arme beest wordt nog ff een paar keer geraakt, mensen hebben een mooie voorstelling gehad en gaan weer naar huis..
Nou nou, wat een vermaak. Dat arme beest ligt wel met pijn en weet ik het wat allemaal zowat dood te gaan van die speren in z'n lijf!

Niemand (!!!) kan mij duidenlijk maken dat dit NIET zielig is..
Zoals ik het net zei gaat het gewoon. Hoe anders moet het dan gaan?

Die stieren hebben dan misschien wel een mooi leven gehad maar het einde had ook net zo mooi kunnen eindigen, dan met speren.

De mensen die het niet zielig vinden, mogen het mij even anders uit leggen. Hoe het anders gaat en hoe NIET ERG stierenvechten dan is..

Amen.. Schijnheilig

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 10:40

Misschien heb ik het wat "l*llig" uitgedrukt en ik zal ook vast wel reacties krijgen over hoe ik het zie en dat dat niet waar is. Want het is hun cultuur ofzo??
Maar anders kan ik het niet zeggen en zien.
Of de ruiter (t is geen stierenvechter las ik net toch?) het nou met eer doet of niet, en of hij nou de stier respecteerd of niet, daar heeft dat beest toch geen besef van?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:07

Ze hebben het nog geprobeert met zuignapjes, maar die speren blijven dan niet zitten

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:44

Lusitana, je kan zeggen wat je wil maar ik blijf het zielig vinden.
Als dingen vooraf gaan als stembanden doorsnijden, zoutwater drinken, en alles wat genoemd is, dan is het gewoon gruwelijk.
Als dat er niet aan vooraf gaat, is het nog steeds verschrikkelijk.
Word jij maar eens in een gesloten ruimte gegooit met monsters die messen naar je gooien Schijnheilig Jij gaat mij niet vertellen dat je dat niet erg vind en op dat moment niet bang bent...