Secret Santa 2025 - The Dog Edition

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 13:52

Ik weet dat Struikeltje een chi is, maar ik beeldde me toch heel even een Sint Bernard in de wasbak in, draakje :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 14:40

Hoax ligt altijd in de badkamer als ik in bad ga. Vrijwillig overigens. De deur staat open zodat hij er bij kan en in geval van nood kan hij hulp inroepen via het trekkoord van de alarm knop.

Alleen is Hoax gek op water en zeker in het begin vond hij het maar stom dat ie niet mee mocht in bad. Tot ik een keer even een tel niet op zat te letten.

Afbeelding

Hij vond de Lush bubble bar wel lekker ruiken denk ik maar besloot toch dat het niet geheel lekker smaakt....

Erin springen heeft hij niet meer gedaan daarna :')

En dan de de laatste vraag van deze week alweer:

#SNUFFELSANTA Week 40 zondag: schreef:
Is jouw hond een slow-snacker of een schrok-opper?

't is niet dat Hoax iets snel op schrokt. Hij heeft gewoon sterke kaken waardoor er maar weinig is dat lang mee gaat. Ik koop voor hem regelmatig kophuid platen of bonken die niet zo makkelijk in een gemakkelijke positie gekauwd kunnen worden waardoor het meer moeite kost maar hij smikkelt vooral doelbewust op een normaal tempo.

Ik heb ook bewust nooit botten afgepakt of spullen die hij niet mag hebben om op schrokken te voorkomen. Hij kent het woordje "ruilen" waarop hij braaf dingen af geeft omdat er een jackpot beloning op volgt. Maar dat terzijde

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:41

Een schrokker. Hij komt uit een nest van 12 en dat is daaraan te merken :=

Hij eet standaard uit een anti-schrokbak of snuffelmat, anders inhaleert hij het zowat, om vervolgens te moeten braken.

Het schijnt dat doodles nogal eens kieskeurig zijn, maar deze eet alles eerst op en bedenkt dan pas of hij het lust (antwoord is altijd ja).

Het heeft ook wel voordelen, hij is toen we hem net hadden een paar keer ziek geweest en alle medicatie ging er gewoon in zonder strijd. Je legt het gewoon op je hand tussen wat brokken en hij slokt het mee naar binnen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:20

Citaat:
#SNUFFELSANTA WEEK 40 Woensdag schreef:
Heeft jouw hond bepaalde rituelen? Bijvoorbeeld bij het eten, slapen of voor het wandelen?

Oh hoe graag ik nee zou zeggen, but here we are :')
Bij mijn ouders thuis:
Als er koffie -en dan met name "lekkere koffie" (cappuchino) wordt gezet, krijgen de heren een snackje.
Afbeelding

Na het eten volgt het '"adp'tje". We gaan na het avondeten altijd even met mijn moeder mee naar het tuinhuisje als zij een sigaretje doet.
Patatjes worden altijd gedeeld als we die hebben gehaald. De laatste uit de zak paar worden op grootte gesorteerd en verdeeld :')

Bij ons thuis:
Half 8 eten ze. Doe ik dit niet, dan heb ik Parker in een zit op voor me, om me er even aan te herinneren dat de maag nog steeds leeg is.
Parker snoept graag na het eten. Als er een snack ligt, zal na het eten altijd even gesnackt worden.
Oh en ons ritueel bij het wakker worden bestaat uit dat ik goedemorgen zeg, waarna Jarv z'n bek vol stopt met speelgoed om me grommend te begroeten, terwijl Parker kriebels in de nek ontvangt :))

Citaat:
#snuffelsanta extra vraag schreef:
Wat is jouw top en flop lijst als baasje? (denk ook vooral aan allergieën etc. Niets is zo sneu als chocola krijgen als je lactose intolerant bent)

Het enige waar ik niet zo dol op ben ik caramel zeezout en dingen met noten erin. De rest...ik ben een zoetekauw en ben dol op hartig. Het gaat alle kanten op bij mij _O-

Citaat:

Er is een goede reden waarom ik voornamelijk stevige snacks geef :') Ik heb twee kauwkampioenen met stevige kaken, en een konijnenoortje is secondenwerk. In een minuutje staan ze alweer bij je om nog eentje te vragen :') Soms wel lastig met foto's maken ervan, want poseren met een makkelijk te eten snackje is weten dat ze die niet in zullen wisselen voor een koekje na de foto's _O-
Voor Parker heb ik dan ook vaak grote snacks zoals kophuidplaten en lange snacks met een aparte vorm als het een beetje kan. Dan heeft 'ie extra uitdaging tijdens het knagen :))
Afbeelding
Afbeelding

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:54

Konstantine schreef:

Dat verschilt, zijn brokken eet hij rustig en beheerst op, kleine koekjes daarintegen zijn hap slik weg, hetzelfde als botjes, dat is nog nog geen race van hoe snel kan ik ze opeten :')

Bo_Y

Re: Secret Santa 2025 - The Dog Edition

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:31

Hier 2 snelle eters. Echt schrokken doen ze niet, maar ze eten lekker door.

Net naar het bos geweest. En nu een zwarte aussie

Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:42

Zeker en schrik-opper! Ze zeggen wel eens dat chihuahua slechte eters zijn, nou, uh, deze niet :Y)

Hihi Sint Bernard is de wasbak :')

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:53

Hahahah Bo_y die foto! Heerlijk dat het weer herfst is en ze weer lekker vies kunnen worden he

snuffelsanta extra vraag schreef:
Wat is jouw top en flop lijst als baasje? (denk ook vooral aan allergieën etc. Niets is zo sneu als chocola krijgen als je lactose intolerant bent)

Geen allergieën hier. Ook niet per se tops of flops, pakket mag van mij zeker vooral voor Marlo zijn.

Is jouw hond een slow-snacker of een schrok-opper
Slow snacker hier. Er ligt altijd iets te knagen zoals kophuid of een luchtpijp en daar wordt dagelijks 1-2x even 5-10 minuten op geknaagd en dan blijft het weer liggen. Ook krijgt hij bijna dagelijks een konijnenoor, die is wel iets sneller op natuurlijk maar zeker geen schrokop.

Ik bedacht mij nog een aanvulling op de gekke gewoonten van de honden. Zodra we een pakket binnen krijgen of een cadeautje krijgen wordt Marlo helemaal gek en hij moet en zou dan ook helpen met open maken door met z’n poten op het pakket te gaan staan en het open te scheuren. Dit heeft hij over gehouden aan de eerdere secret santa’s ☺️
Een pakket of cadeau die hij zelf kan open maken is dan ook een absolute top!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:03

Citaat:

Zeker een schrok-opper, maar zijn snacks kauwt hij gelukkig wel goed op voor hij ze doorslikt.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:08

Citaat:

Blue neigt iets meer naar een schrok-opper. Maar het gaat inmiddels wel een stuk beter dan toen hij jonger was.
Nuts neemt overal gewoon de tijd voor, die heeft weinig haast meer in z’n leven.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:33

Citaat:

Kleine dingen worden wel zowat zonder kauwen naar binnen gezogen. Maar met grotere snacks is het niet echt een schrokker. Hij heeft wel gewoon veel kaak kracht dus het gaat best snel :')

Vandaag kreeg ik de foto’s van een shoot die we laatst hebben gedaan, het blije ei
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:43

Prachtige fotos mandy!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 06:55

Dat zijn zeker mooie foto's!
Die blije kop <3

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:28

Mooie foto’s Mandy

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:26

Wat een prachtige foto’s Mandy!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:32

Wow echt heel mooi!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 09:52

Citaat:

De Chi's zijn echte shrokopjes! das hap slik weg.
Cody is wel een echte genieten, zowel van zijn eten als van zijn snoepjes.

Prachtige foto's lovemandy!!

Mandynop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:28

Leuke berichten, vragen maar ook antwoorden komen er weer voorbij! :D

Ik loop een beetje achter en had een vraag gemist (sorry SecretSanta!), dus hier even een inhaalslag:

Voor onze SS: Wat zijn jullie favoriete kleuren?
Wij zijn gek op een beetje aardetinten, denk aan bruin, oranje, roodachtig. Maaaar Tim ziet er ook echt heel gaaf uit met blauw.

Krijgt jouw hond wel eens groente of fruit als snack? Zo ja, wat is zijn/haar favoriet?
Jazeker! Tim is gek op paprika, komkommer, frambozen, aardbeien, banaan, blauwe bessen, ananas.. Maar de voorkeur gaat zeker uit naar komkommer en banaan!

Vind jouw hond bepaalde smaken/structuren snacks of koekjes lekkerder dan anderen? Welke smaak/vorm is favoriet en welke hoeft hij/zij absoluut niet?
Tim is eigenlijk een echte alleseter. Hij heeft wel een voorkeur voor lamslong/gedroogde vis of konijnenoren boven bijvoorbeeld frolicjes. Maar ik heb nog niks ontdekt dat hij absoluut niet eet.

Is jouw hond een apporteer-koning of kijkt 'ie je alleen maar aan met “haal het zelf maar?"
Apporteer koning is een groot woord.. Maar hij kan het wel en vind het tot op zekere hoogte ook erg leuk. Zodra hij er zelf klaar mee is dan mag je er ook zelf achteraan en gaat ie wat anders doen. Daarom moesten we helaas ook stoppen met de frisbeelessen, hij was niet lang genoeg gemotiveerd.

Heeft jouw hond(en)veel vacht onderhoud nodig? En zo ja: welke producten gebruik jij graag?
Nee, Tim heeft geen ondervacht en verhaart ook nooit heel extreem. Hij moet hooguit heel soms onder de douche als ie weer eens ergens in heeft liggen rollen. Voor zijn vacht krijgt hij wel vaak een beetje zalmolie over zijn brokjes heen.

Heeft jouw hond bepaalde rituelen? Bijvoorbeeld bij het eten, slapen of voor het wandelen?
Tim slaapt boven en heeft daar een eigen stretcher staan, zeker nu het kouder wordt wil meneer altijd eerst worden ingestopt onder zijn (fleece)dekentje voordat hij gaat slapen.

Schrok-opper. Of het aan zijn verleden ligt, of dat het gewoon een veelvraatje is. Alles moet in 1x (en het liefst zo snel mogelijk) op!

Tim zoals hij het liefste slaapt:

Afbeelding

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:11

Wij lopen ook een beetje achter qua vragen! Ben afgelopen week met 3 nieuwe banen begonnen, en mijn 1-dag-per-week onderzoeker positie in Canada is ook (onverwacht) verlengd. Het is een beetje chaotisch, en nadenken over de vragen is dan soms net iets teveel. Ben net terug van een detectie prive les, en ben nog in de zen-mind space om de vragen te doen :+ . Had 3 trainingen gepland in de afgelopen week, dus die kwamen er ook nog eens bij (1 van mijn banen was nogal onverwacht, ik val in voor een zieke leerkracht, dus "opeens" sta ik 2 dagen per week voor de klas).

Layla heeft donderdag SAR training gedaan (in het donker, was heel interessant!), zaterdag mantrailing, en vandaag detectie.

Tussendoor lag ze vooral zo heerlijk te snurken:

Afbeelding

Met Beer doe ik al die dingen niet (al hoop ik nog wel iets te vinden voor met hem), omdat hij de auto vreselijk vind, en heel veel aanmoeding nodig heeft (waar ik zelf geen ster in ben, kan dat hele enthousiast op en neer springen en energie +10 niet :D ).

Is jouw hond een apporteer-koning of kijkt 'ie je alleen maar aan met “haal het zelf maar?"
Beer vindt het heel leuk om achter een bal of stok te gaan, maar brengt die niet echt terug. Hij rent er liever hard en blij met rond, om je dan uit te dagen om hem af te pakken.

Layla besluit heel soms om te apporteren, maar dat is echt bij hoge uitzondering. In de bijna 3 jaar dat ze bij ons is, is dit 3x voor gekomen. 1x was ontzettend random - we hadden voor Beer een stok in een glacial rivier gegooid (was heet die dag en hij was al aan het zwemmen). Layla zwemt niet (denk dat haar dubbele vacht dan te zwaar wordt, ze is dol op water, maar max tot halverwege haar zijkant), en heeft niks met stokken. Die ene keer springt ze in het water, zwemt ze naar die stok en brengt hem terug. Heeft ze daarna nooit meer gedaan.

Heeft jouw hond(en)veel vacht onderhoud nodig? En zo ja: welke producten gebruik jij graag?
Beer heeft meer onderhoud nodig dan we hem geven, maar hij heeft er zo'n hekel aan. Hij is een kruising tussen Friese Stabij en Wetterhoun en heeft de 2 vachten. Een stuk is lang harig, en een stuk is krullen met een ondervacht-achtig iets. Toen we hem kregen (wij zijn eigenaar nummer 6), dacht ik dat hij een soort extra vouw bij zijn oor had - bleek het extreme matten te zijn. Op zijn buik hebben we vaak het probleem dat hij continue in struiken zit en vol zaden of hars hangt. Ondertussen knippen we die stukken er maar gewoon uit - hij vindt kammen zo vreselijk... Zijn rug (met de krulletjes) heeft minder nodig, al vervilt er soms een krul.

Layla heeft een dubbele vacht (bijna een soort pels), en die verhaard vooral erg veel en lang. Eerst gaat haar ondervacht, en dan kan je haar echt plukken. Daarna de langere vacht. Zij is dol op kammen, dus dat scheelt - we doen dat wel echt alleen als ze verhaard.

Moest even nadenken over deze! Denk ook omdat ik het zo gewoon ben dat ik het niet echt herken als een ritueel!
Ik doe de ochtendwandeling, en als ik terug komen dan rennen ze heel hard naar de voordeur (Layla probeert die dan in te beuken), om heel hard naar mijn man in/op bed te rennen voor knuffels. Als hij ons ziet aankomen gaat hij ook speciaal in bed liggen zodat ze bij hem kunnen kopen.

Afgelopen zomer (nog in Canada) hadden we gasten. We hadden niet echt een goed logeerbed, dus onze gasten hadden ons bed gekregen. De slaapkamer deur had een raar systeem waardoor je die niet goed dicht kon doen (alleen maar tegen kon zetten). Ze hadden er een schoen achtergezet om de deur dicht te houden. Ik kom terug vd wandeling (ik ga altijd redelijk vroeg), en Layla rent naar de (dichte) deur, beukt die open en beide springen met hoge snelheid op bed (ze zijn dan ook heel wild) waar onze gasten lagen :+ :+ :+ . We hebben echt zo hard gelachen!

Daarnaast heeft Layla als ritueel dat ze elke buis even moet inspecteren. Ook als je denkt "hier is geen buis", ze weet ze altijd te vinden. Ik denk dat ze naar haar fluisteren ofzo. Soms kruipt ze er ook helemaal in (zelfs als ze daarvoor door water op haar buik moet ofzo).

Afbeelding

Beetje van beide. Beer is best wel een schrok-op, Layla is vrij traag behalve als ze weet dat ze het niet mag - dan slikt ze het in zijn geheel in als het moet. Layla krijgt wel geen high value kauwsnacks meer die ze niet in 1x op eet (de iets grotere zeg maar), omdat ze die dan in de tuin begraafd en die plek erg gaat resource guarden. Beer weet dan vaak niet wat er aan de hand is en wordt steeds belaagd...

Beide krijgen hun eten altijd uit slowfeeders, of snuffelmatten (al hebben we er nog geen), of een opgerolde handdoek, kartonnendoos met allemaal zooi erin etc.

Volgens mij was er ook een vraag over mijn persoonlijke tops en flops :D
Ik ben zelf totaal niet van dingen met anijs of venkel (had laatst fancy koek en speculaas kruiden gekregen, zat er anijs in!), witte chocola, alles wat bitter is en drop-achtige dingen en smaken. Ben ook geen groot fan van pepernoten, of de meeste andere sinterklaas chocolade :D

Ben wel echt dol op chocola (die is hier zoveel beter dan in Canada) vooral gevuld met praline of caramel. Vind bakken ook erg leuk, en spaar ook Blond Amsterdam (al sinds mijn 17de). Ben sindskort ook de siropen voor in de koffie aan het ontdekken (vind de pumpkin spice latte van de starbucks hier vreselijk, dus maar zelf gaan maken!). Ben ook dol op dips en bijzondere kruidenboters - heb echt een super leuk boeke van de Postcode lotterij "Dippen en Smeren" en vind dat altijd leuk om te maken. We hadden vroeger thuis ook altijd van die potten met kruiden die je zo door de boter kon mengen voor super lekkere knofloosboter.

Maar uiteindelijk ben ik vooral heel blij als de hondjes blij zijn (wat ze altijd wel zijn. Je kan ze een lege doos geven en dan zijn ze nog blij).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:14

Ax is definitief het type schrok-op. Daarom kijk ik voor hem altijd naar de iets hardere/grotere/taaiere snacks. Ik let wel op dat het niet té hard is (bijvoorbeeld geen gewei/hoorn), want dat slijt zijn gebit weer ontzettend.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 17:23

Ik kreeg vandaag een vraag van mijn Santa;

Zou je liever een heuptasje/tasje voor aan je riem hebben of eentje die je over je schouders draagt met evt ruimte voor andere spullen?”

Oei dat is gelijk een goede vraag! Ik neig naar een tasje waar ook andere spullen in kunnen eigenlijk. Maar om mij (en vooral mn Santa) een beetje te helpen; wat gebruiken jullie om je snoepjes/trainers in mee te nemen voor je hond? En waarom zou je een bepaald soort tasje wel of juist niet aanraden?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 17:29

Ik heb ooit dit tasje gekocht op een show in Dortmunt.
1 vakje voor poepzakjes, 1 grootvak voor snoepjes en een vak voor telefoon/sleutels.

Meer heb ik niet nodig. Op langere wandelingen neem ik rugzak voor een vest,ehbo, water ect mee

Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 17:51

Ik heb zoiets, die kan op de heup, aan je broekriem of over je schouder. Ik heb hem altijd op de heup, mijn partner aan zijn broekriem.
Er is plek voor treats, poepzakjes, en een telefoonvakje met rits. Bij die op het plaatje zit dat van voren, bij de mijne van achteren.
Ik vind hem ideaal :j Had alleen graag gehad dat hij wasbaar was.

Afbeelding

Ik heb ook zo'n ini mini tasje gehad waar alleen treats in kunnen, maar die moest aan een riemlusje van je broek, en ik draag maar zelden broeken met van die lusjes. En als je een lange jas draagt zit het onder je jas. Daarom vind ik een tasje met een eigen band handiger.
Over de schouder vind ik persoonlijk ook onhandig, dat vliegt alle kanten op als je een sprintje trekt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:02

Citaat:

Amigo eet vaak met lange tanden behalve zijn Butternut Box dat gaat er maar al te graag in
Leslie eet altijd gelijk alles op en lijt bijna gaten in de voerbak haha

Citaat:
#snuffelsanta extra vraag schreef:

Top van die sinterklaas kikkers en muisjes met zo laagje chocola en de rest fondant weet zo even niet hoe ze heten daar ben ik zo verslaafd aan.
Flop pure chocolade daar hou ik echt niet van

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:52