Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:01

mvdende schreef:
superpony schreef:
Nee, dat bepaal je ook zelf.

Ik heb auto immuun ziektes en genoeg fysieke problemen, maar ik kies zelf wat en hoeveel ik wil en of ik daarvoor over mijn grenzen ga. Maar zal nooit een uitkering aanvragen.

Het is hoe dan ook absoluut niet aan bokkers om te gaan bepalen voor hoeveel ik arbeidsongeschikt ben! Komt wél zo op mij over nu Superpony....

Je kan veel vinden, maar ik hoef niet mijn gehele dossier hier openbaar te maken.

Dus ik zou het fijn vinden als vanaf nu, gewoon iedereen op bokt accepteert dat mijn situatie is zoals het is kwa werk/ uitkering enz..

Dat het je zelf lukt te werken zonder een uitkering te hebben is fijn voor je, helaas zijn er mensen waarbij dat niet gelukt is.

Heb geen paard meer, maar ook het hondenvoer is de afgelopen jaren behoorlijk duurder geworden. De hond die ik nu heb, zal dan ook mijn laatste hond zijn (voorlopig, mocht de situatie veranderen...)

Accepteer dan ook dat mensen in andere situaties ook recht kunnen hebben op financiële hulp.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:12

Ik verdien inmiddels goed, maar een paard heb ik nog nooit kunnen betalen :+

En eens met San87: geef dan ook niet zo af op anderen die financiële steun ontvangen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:14

Eens met bovenstaande. Wij moeten wel jouw situatie accepteren en erg vinden maar zelf kun je je niet inleven in andermans situatie?Beetje krom hè…
Laatst bijgewerkt door purny op 01-04-25 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:15

Mvandende,
Het zou je dan sieren als je ook eens iets van empathie naar anderen toont.

Als ik mocht kiezen, dan zou ik van mijn inkomstenbelasting ook wel in spraak willen hebben aan wie of welke doelgroep er een uitkering of toelage wordt betaald.
Maar ons stelsel is gebaseerd op solidariteit en daar zou jij je best eens in mogen verplaatsen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:24

Marcella schreef:
Maar vergeet niet tussen bijstand en bijvoorbeeld ww op sociaal minimum zit ook nog een behoorlijk verschil.

Bijstand krijg je meer.

In de meeste gevallen krijg je met uitkeringen anders dan bijstand juist meer. Ww is alsnog 8 procent vakantiegeld en bruto, bijstand is 5 en wordt maandelijks netto ingehouden. Dus de bedragen die je online ziet wordt er nog een euro of 60 van ingehouden als het niet meer is ondertussen. Ik weet dat het bij jou raar gelopen is, maar je hoort gewoon aangevuld te worden tot bijstandsnorm dus minder is niet volgens de wet. Alleen is de ene uitkering bruto berekend en de andere netto.
Eigenlijk kan je met ww alleen eronder komen als je parttime werkte op minimumloon. En dan hoort het dus aangevuld te worden, maar wel tot hey bedrag zonder vakantiegeld en daar kan echt wel verschil in zitten door het bruto netto stuk of misschien zelfs 5 ofn8 procent.

Wajong heeft ook 8 procent vakantiegeld bruto, daarbovenop ook nog tegemoetkoming van uwv voor chronisch zieken en dat scheelt best flink wat per jaar. Voor zulke inkomens tenminste is een paar honderd euro echt wel veel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:09

Heb bijstand gehad wat weer terug gedraaid werd naar ww. Betaalde meer terug dan ik aan ww ontvang.

Dus praktijk ervaring en ja heb toeslag ww.

Ga trouwens nooit op vakantie, maar heb wel 3 katten. Dit jaar nog een kat laten opereren 380 euro. En paar weken later toch nog in kunnen laten slapen rond de 300 euro.

verootjoo

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:19

Ik wou de GBLT betalen maar moest eerst de limiet aanpassen omdat het teveel is om in een keer te betalen :=
Is het waterschap en gemeentelijke belastingen. Om te huilen die rekening altijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:20

verootjoo schreef:
Ik wou de GBLT betalen maar moest eerst de limiet aanpassen omdat het teveel is om in een keer te betalen :=
Is het waterschap en gemeentelijke belastingen. Om te huilen die rekening altijd.

Maar echt he |(

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:21

Bij ons in 8 termijnen en zelfs dan is hij pijnlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:22

En ik kom niet in aanmerking voor hulp/kwijtschelding. Boooooo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:23

marleen_88 schreef:

Oh, daar kunnen wij niet voor kiezen, in één keer of in twee delen. Acht termijnen zou beter te behappen zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:24

Er waren tijden dat ik 3 termijnen van 200€ betaalde, dat werden er toen 4 van 200€, toen 4 van 250€ en nu is het 1 termijn van een hoger bedrag dan die 4 van van 250€.

Betaal nu maar in 1x, dan is het maar 1x huilen :7

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:24

_San87_ schreef:
marleen_88 schreef:

Oh, daar kunnen wij niet voor kiezen, in één keer of in twee delen. Acht termijnen zou beter te behappen zijn.

Oh! Ik dacht dat dat gewoonlijk was, maar niet dus. Wauw 1 of 2 termijnen is echt niet tof.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:26

Wij betalen het in 10 termijnen, dan valt het te overzien.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:29

_San87_ schreef:
marleen_88 schreef:

Wauw, jeetje. Hier idd ook in 10 termijnen dat gaat nog. Maar in 1 of 2. Dat is even een flinke duit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:34

Hier kan je het maandelijks laten afschrijven. Beter dan die grote hap in 1 x.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:20

Ik vind het bizar dat je niet eens echt in termijnen kan betalen. In 1 keer of 2 keer vind ik niet echt termijnen en met die bedragen van tegenwoordig eigenlijk absurd.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:55

Wij kunnen ook in 1 of 2 termijnen betalen, meer opties zijn er niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 00:35

Polar schreef:
Ik heb het echt over mensen die geen enkele controle over hun motoriek hebben en eigenlijk amper besef hebben dat ze bestaan.
Mensen die niet eens zelf rechtop kunnen zitten.

Daarnaast ben ik van mening dat het heel makkelijk is om te oordelen als iemand een ziektewet-uitkering krijgt en je diegene toch op een terrasje ziet zitten of ziet shoppen.
We weten vaak écht niet hoeveel impact bepaalde ziektes kunnen hebben en waarom iemand A wel kan, maar B niet.
Ik snap ook al dat gefocus op die mensen niet, het gaat een ander helemaal niks aan wat iemand met z'n geld of z'n leven doet.
Dat is niet aan ons om over te oordelen.

Mijn broer is 39jr zwaar, meervoudig gehandicapt geweest. Ben altijd heel erg betrokken geweest en ken de mensen waar je het over hebt ook behoorlijk goed.

Mijn broer kon trouwens ook niet zelf zitten en had een geheel aangepaste kuip.

Maar je mag gewoon iets vinden. Als mensen aan de ene kant heel erg klagen en aan de andere kant allerlei leuke dingen doen, kan dat voor iemand heel dubbel overkomen.
En ik mag zeker iets vinden als die mensen ook alles op Social media pleuren en begrip, steun etc willen. De ene dag; ik heb zo een pijn en de andere dag iets leuks doen. Dat mag, maar je snapt toch zelf wel dat als je hard aan het werk bent en ook met griep en of pijn door moet werken vanwege personeels tekort dat het mensen irriteert.

En ik had het over mensen die in de ziektewet wel bijverdienen.......

Tja, sorry als mensen mensen zijn en er dan iets van vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 00:38

DuoPenotti schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht vind ik
Ik heb ook 25 jaar gewerkt met elke dag over de grenzen gaan.
Tranen die in de auto over mijn wangen rolde die ik niet kon stoppen op dat moment omdat ik niet wist hoe ik die werkdag weer door zou komen...
Ik ben diverse keren uitgevallen, schop onder de kont, door...uitvallen, schop onder de kot...door.
Tot een paar jaar terug en ik die schop niet meer kon geven.
Kon nog geen 50 meter meer lopen dat het letterlijk zwart voor de ogen werd in ik moest gaan zitten.
En daar ben ik nooit meer van boven gekomen.
Zo letterlijk roofbouw op mijn lijf gepleegd al die die jaren... een keer houd het op...

Ik hoop dat jij dat punt nooit bereikt.
Maar zeggen ik vraag nooit een uitkering aan..... die vind ik raar en zelfs naar overkomen

Geloof me, dat punt heb ik al vele malen bereikt. Ik heb oa bechterew en dat kan onwijs belemmeren. Heb 3 wkn geleden nog met bloedvergiftiging in het zkh gelegen. Had me dagen eerder moeten melden.

Ik zeg niet dat iedereen het zo moet doen, helemaal niet.

Maar zeggen dat het UWV bepaald is gewoon niet waar. Dan ga je dus zitten afwachten wat zij vinden. Je kan ook zelf dingen ondernemen en kijken wat wel kan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 06:35

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht vind ik
Ik heb ook 25 jaar gewerkt met elke dag over de grenzen gaan.
Tranen die in de auto over mijn wangen rolde die ik niet kon stoppen op dat moment omdat ik niet wist hoe ik die werkdag weer door zou komen...
Ik ben diverse keren uitgevallen, schop onder de kont, door...uitvallen, schop onder de kot...door.
Tot een paar jaar terug en ik die schop niet meer kon geven.
Kon nog geen 50 meter meer lopen dat het letterlijk zwart voor de ogen werd in ik moest gaan zitten.
En daar ben ik nooit meer van boven gekomen.
Zo letterlijk roofbouw op mijn lijf gepleegd al die die jaren... een keer houd het op...

Ik hoop dat jij dat punt nooit bereikt.
Maar zeggen ik vraag nooit een uitkering aan..... die vind ik raar en zelfs naar overkomen

Geloof me, dat punt heb ik al vele malen bereikt. Ik heb oa bechterew en dat kan onwijs belemmeren. Heb 3 wkn geleden nog met bloedvergiftiging in het zkh gelegen. Had me dagen eerder moeten melden.

Maar zeggen dat het UWV bepaald is gewoon niet waar. Dan ga je dus zitten afwachten wat zij vinden. Je kan ook zelf dingen ondernemen en kijken wat wel kan.

Dat is wel waar! Waarom lijk je in mijn geval niet te willen geloven dat als ik zeg "de mate van mijn arbeidsongeschiktheid" wordt door het uwv bepaald, niet door bokkers?

Hoeveel iemand arbeidsongeschiktheid is, en dus aan uitkering krijgt/ Hoeveel werk (of niet) iemand kan doen, dat zijn echt dingen die per persoon verschillen en in samenspraak met / door medische herkeuring door het uwv bepaald worden.

En "arbeidsongeschiktheid" betekent absoluut niet alleen dat iemand fysiek in de kreukels ligt, het kan heel goed ook iets mentaal zijn waardoor iemand niet mee komt met de rest van werkend Nederland.

Voor de 3e keer inmiddels in dit topic, wil ik je vragen Superpony om je met je eigen zaken te moeien en niet voor mij te gaan bepalen hoeveel % arbeidsongeschiktheid ik heb, dát doe ik dus zelf wel, samen met het uwv en haar medewerkers en keuringsartsen. (Je hebt het uwv nou eenmaal nodig om een officiële percentage arbeidsongeschiktheid te verkrijgen en dus hoogte uitkering enz. Dat kan je gewoon niet zelf bepalen)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:08

Superpony heeft het ook over zichzelf mvdende. Als je gewoon leest zie je dat zij ervoor kiest om niet aan te kloppen bij het uwv voor een uitkering.
Zij mag ook gewoon haar mening en situatie beschrijven ook al ben je het er niet mee eens. En net zoals dat jij meningen hebt over wie er wel en geen geld mogen krijgen mogen anderen dat ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:24

superpony schreef:

Het punt van uitvallen en jezelf onder de kont schoppen is wat ik dus ook 25 jaar heb gedaan.
En daar zit jij dus ook.
En misschien haal jij dat tot je pensioen, maar kan ook zomaar anders zijn. Besef dat ook goed.

Maar ik hoop dat je niet op het punt komt dat het schoppen niet meer kan.
Want ook jou gun ik dan hulp van een vangnet. Sterker nog. Na zoveel doorploeteren vind ik dat iemand daar ook echt recht op heeft.
En dan zou het nogal raar zijn om te zeggen ik wil dan geen uitkering. Daar heb jezelf dan ook al die jaren aan betaald met erg grote inzet.

En ja hoe hoog dat is en voor hoeveel uur bepaald dan toch echt het uwv

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:31

Superpony, als je de mensen die ik bedoel kent, dan weet je dat die mensen niet in staat zijn om werkzaamheden uit te voeren.
Op geen enkele manier.

En men mag zeker een mening hebben, maar men moet dan ook beseffen dat die mening niet op de waarheid hoeft te berusten, ondanks dat het misschien zo kan over komen.

Het UWV keurt overigens ook genoeg mensen af die naar mijn idee wel op z'n minst een gedeeltelijke Wajong zouden moeten krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:17

Ik heb niet zo heel veel vertrouwen in de beslissingen van het UWV. Er komt te veel oliebol naarboven.