Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:21

karijn schreef:
Er was een diagnose, namelijk pneumonie/pleuritis. De klachten pasten in dat beeld.

Daar zit wel vaak de valkuil - je krijgt een volledige diagnose eigenlijk alleen als je ook de andere zaken die hetzelfde zouden kunnen geven uit te sluiten.

Dat is wat omslachtig en dus gaan huisartsen (en in principe wel terecht) lang niet altijd alles uitsluiten. Maar het betekent wel dat je dat eigenlijk steeds in je achterhoofd zou moeten houden: is dit werkelijk de diagnose? Zijn er andere mogelijkheden of alternatieve verklaringen? Waar moet je bedacht op zijn?

En dat is iets wat makkelijk overgeslagen wordt en dan krijg je makkelijk tunnelvisie.

Sannens

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:17

De diagnose was myalgene pijn, dus spierpijn. De huisarts van TS dacht nog aan gal- of nierstenen en de huisartsenpost dacht aan spierpijn dan wel een beginnende longontsteking met pleuritis.

Spierpijn gaat uiteindelijk beter door tijd en rust. Een dissectie natuurlijk niet…

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 19:50

Vrijdags dacht men aan gordelroos
Zaterdags pleuritis of myalgeen

Woensdags stress(..) of gal-nierstenen
Donderdags weer spierpijn/myalgie (maar eigenlijk wist hij het niet meer)

Zondags schouder/rugklachten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:31

Sannens schreef:
In de uitleg (brochure van de IGJ) staat de letterlijke beschrijving dat ‘een patiënt niet voor hem de juiste behandeling heeft gekregen en is overleden’. Precies wat er gebeurd is bij de partner van TS.

Ik heb toch nog eens teruggelezen, en zie in de (eerste) uitspraak wel waar de verschuiving komt.

Daar wordt namelijk eerst de wettelijke omschrijving genoemd: " Volgens de definitie van artikel 1, lid 1, Wkkgz is een calamiteit ‘een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid’."

In de beoordeling wordt echter een iets ander criterium gebruikt: " Concreet betekent dit dat in het geval het onverwachte overlijden van patiënt een gevolg is van een tekortkoming in de zorg,"

Dat is een verschuiving. "Betrekking hebben op" is heel breed, maar een direct gevolg van tekortschieten is veel smaller.

Dat klopt volgens mij uitdrukkelijk niet met de intentie van de meldplicht, en het college spreekt zich daarin ook tegen. Ze zeggen namelijk

"Concreet betekent dit dat in het geval het onverwachte overlijden van patiënt een gevolg is van een tekortkoming in de zorg, de zorgaanbieder verplicht is om hiervan melding te doen bij de IGJ en om vervolgens onderzoek te doen naar de toedracht van de opgetreden gevolgen."

Dus ook volgens deze uitleg moet je die melding gewoon doen, en daarna pas komt het onderzoek naar de gevolgen. Omdat je dat onderzoek dus nog niet hebt afgerond op het moment dat je de melding moet doen, moet je die melding doen want je weet nog helemaal niet wat de exacte toedracht is geweest. Dat klopt ook met de tijdsblokken: die melding moet vrijwel meteen gedaan worden, uitzoeken wat er waarom is misgelopen kan daarna.

Maar dus kan de uitkomst van dat toekomstige, nog niet uitgevoerde onderzoek niet de reden zijn om niet te melden. Dat zou het hele functioneren ook nogal overbodig maken. Wat je wilt is dat je door dit soort meldingen namelijk ook op hoger niveau problemen kunt signaleren. Als er niets gemeld wordt kan verder niemand daar iets mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 21:08

Als direct duidelijk is dat er sprake is van een tekortkoming in de zorg (calamiteit) moet je inderdaad meteen melden shadow (binnen 3 dagen).
In de praktijk is het verschil tussen een calamiteit en complicatie (ernstig gevolg zonder tekortkoming) niet altijd duidelijk. Zeker niet bij een gemiste diagnose. Je kan immers perfect gehandeld hebben en toch de diagnose missen, bijv omdat die zeer a-typisch verlopen is.

Je hebt dan max 6 weken de tijd om te onderzoeken of het een complicatie of een calamiteit is. Als dat na 6 weken nog niet duidelijk is moet je alsnog melden.

Hoe het onderzoek naar een mogelijke calamiteit moet plaatsvinden is nergens vastgelegd. Een calamiteitenonderzoek heeft wel vastgelegde eisen.

Als de huisarts dus direct van mening was geweest dat men tekortgekomen wad, hadden ze direct moeten melden en daarna onderzoeken.
Bij twijfel mag je 6 weken op je eigen manier onderzoek down, concludeer je in die 6 weken dat er een calamiteit is geweest moet je direct melden en daarna onderzoek doen volgens de eisen die horen bij een calamiteitenonderzoek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:06

secricible schreef:
In de praktijk is het verschil tussen een calamiteit en complicatie (ernstig gevolg zonder tekortkoming) niet altijd duidelijk. Zeker niet bij een gemiste diagnose. Je kan immers perfect gehandeld hebben en toch de diagnose missen, bijv omdat die zeer a-typisch verlopen is.

En dat is volgens mij dus precies een prima reden om te melden. Je weet nog niet wat er precies gebeurd is, maar wel dat de uitkomst ernstig is. Dat meld je, zodat je daar vervolgens je onderzoek aan toe kunt voegen. "Het was wel ernstig maar geen gevolg van verwijtbaar handelen" is een prima uitkomst voor het onderzoek, maar dat voeg je dus aan de melding toe.

In elke veiligheidssetting is dat normaal het uitgangspunt.

En dan hoor je uiteindelijk dus discussies te voeren over zinloze trivialiteiten, want dat zou het grijze gebied horen te zijn. Dit niet.
Citaat:
Als de huisarts dus direct van mening was geweest dat men tekortgekomen wad, hadden ze direct moeten melden en daarna onderzoeken.

Volgens mij klopt die interpretatie dus niet met wat er staat en niet met hoe het bedoeld is, en ik zou ook niet kunnen bedenken waarom dat de invulling zou zijn. Dan heb je namelijk niet zoveel aan een meldsysteem, omdat je de veiligheidswerking ondermijnt.

(Dat is vooral een opvatting waarin ook ernstige misstanden langdurig kunnen blijven bestaan omdat het heel goed onder de pet gehouden kan worden. Argos heeft bijvoorbeeld wel een paar uitzendingen gemaakt over ziekenhuizen en psychiatrische instellingen waarbij vrij waarschijnlijk wel sprake van nalatig en verwijtbaar handelen was, maar omdat ze zelf vonden dat ze niets hoefden te melden, was er niemand die daarop toezag en konden dingen ook vrij lang mis gaan zonder dat het iemand opviel.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 22:08

Ik deel je mening hoor shadow. De tekortkoming zit in dat onderzoek naar een mogelijke calamiteit.
Talloze krantenartikelen zijn daarvan het bewijs. Wat jij noemt ook.

Tegelijk, als je ieder ernstig gevolg gaat melden bij de IGJ en de IGJ daar zicht op moet houden, denk ik dat de kwaliteit van toezicht fors verslechterd omdat ze dan (nog meer) mankracht tekort komen.

Hier staat het stroomschema overigens zoals het nu geregeld is.
https://www.igj.nl/onderwerpen/calamite ... calamiteit

Ook familie mag melden dus daar zit denk ik de theoretische escape.
In mijn geval is dus aangegeven dat er gemeld is door HA (niet uit moedwilligheid maar totale onbekwaamheid overigens). Daarom heb ik niet zelf gemeld. Blijkbaar is dst dus een perfecte oplossing daarvoor (sarcasmsign off)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:41

secricible schreef:
Tegelijk, als je ieder ernstig gevolg gaat melden bij de IGJ en de IGJ daar zicht op moet houden, denk ik dat de kwaliteit van toezicht fors verslechterd omdat ze dan (nog meer) mankracht tekort komen.

Maar de IGJ hoeft niet automatisch iedere melding na te lopen zou ik denken. Als ik de IGJ zelf zou inrichten zou ik denken dat je de binnengekomen meldingen via een aantal verschillende invalshoeken naloopt.
1. Steekproefgewijs.
2. Op basis van zeer ernstige feiten (seksueel misbruik van minderjarigen bijvoorbeeld lijkt mij een automatische navolging.)
3. Bij herhaaldelijk terugkerende zorgaanbieders en zorgverleners
4. Inhoudelijk op basis van overeenkomsten (als je ziet dat meerdere huisartsenpraktijken worstelen met plotseling overlijden bijvoorbeeld)

Op een aantal van die punten kun je wel wat varieren in je intensiteit. Maar daarnaast versterk je met goede meldingen ook de kracht van de maatschappij, en van de medewerkers in de zorg. (In jouw situatie niet zo relevant, maar bij de ziekenhuizen waar problemen waren hadden bijvoorbeeld de verpleegkundigen beslist meer zicht op de situatie, maar was het erg makkelijk voor de ziekenhuizen om hen nooit te spreken.)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:49

Shadow0 schreef:
secricible schreef:

Maar de IGJ hoeft niet automatisch iedere melding na te lopen zou ik denken. Als ik de IGJ zelf zou inrichten zou ik denken dat je de binnengekomen meldingen via een aantal verschillende invalshoeken naloopt.
1. Steekproefgewijs.
2. Op basis van zeer ernstige feiten (seksueel misbruik van minderjarigen bijvoorbeeld lijkt mij een automatische navolging.)
3. Bij herhaaldelijk terugkerende zorgaanbieders en zorgverleners
4. Inhoudelijk op basis van overeenkomsten (als je ziet dat meerdere huisartsenpraktijken worstelen met plotseling overlijden bijvoorbeeld)

Op een aantal van die punten kun je wel wat varieren in je intensiteit. Maar daarnaast versterk je met goede meldingen ook de kracht van de maatschappij, en van de medewerkers in de zorg. (In jouw situatie niet zo relevant, maar bij de ziekenhuizen waar problemen waren hadden bijvoorbeeld de verpleegkundigen beslist meer zicht op de situatie, maar was het erg makkelijk voor de ziekenhuizen om hen nooit te spreken.)

Als de igj net zo werkt als dat ze van de farma sector verwachten dan moeten ze echt iedere melding serieus nemen en de categorieën die je op noemt hebben ze dan dus ook. :) alles is dan in categorieën verdeelt

Ik weet zelf meer van de farma sector af maar had eigenlijk verwacht dat die richtlijnen bij igj hier bij niet zo enorm breed zouden zijn. Bij ons is alles gedocumenteerd en moeten wij bij inspecties echt alles kunnen laten zien. Als overlijden mogelijk door medicatie is terwijl er van meerdere fabrikanten medicatie is gebruikt, moet bijwijze van zelfs de gebruikelijke medicatie bekeken worden. In deze situatie is voor mij het niet melden dus echt niet begrijpelijk. Het moeilijke is dat bij de igj en dergelijke instanties: ze hebben 101 regels met nog eens 1000 uitzonderingen. Daardoor is bij twijfel niet oversteken extra belangrijk, liever een keer te veel melden dan 1x te weinig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:44

Ik lees net je verhaal bij omroep Gelderland.

Komt er ook nog een stuk in de Gelderlander?

Eigenlijk wel jammer dat net je eigen huisarts geen waarschuwing krijgt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 08:47

Dankje Fitzroy. Omroep Gelderland had idd vorige week laten weten dat ze iets wilden plaatsen nav de uitspraak en hebben mij en de HAP gevraagd on reactie.

De Gelderlander komt zeker nog, ik heb een fijn lijntje met hem en hem deze week nog gesproken. Hele fijne, secure verslaggever.

Verder even stil hier maar er loopt vanalles op het moment.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:56

Net even het stuk van omroep Gelderland gelezen, hebben ze netjes weergegeven :j

En wat betreft de rust vanuit jou TS, we wachten rustig af. Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt. Vind het zelf heel interessant en leerzaam om dit verhaal te volgen vanuit jouw perspectief.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 12:49

Zag dat de Gelderlander ook vandaag een kort stukje heeft gepost over de uitspraak. Dat is nog niet het artikel nav het gesprek dat ik met ze heb gehad.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:57

ik zag je verhaal net op SRC. Prima artikel denk ik.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:01

Ik heb het ook gelezen in de Tubantia.
Goed dat er bekendheid aan wordt gegeven. Zodat mensen weten dat ze een klacht in kunnen dienen maar ook dat artsen er van mogen leren.
Hoewel ik weet dat ze onder grote druk moeten werken en ze ook maar mens zijn. Maar bij meerdere bezoekjes moet je altijd openstaan voor een mogelijke andere oorzaak.

Ik hoop dat het je wat rust mag geven.

Hoe zijn zijn ouders er onder?

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:35

Nu ook in het AD.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:46

En ook in het eindhovens dagblad.
Vind het wel een duidelijk stuk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 15:53

Ik vind de verslaggever van de Gelderlander een erg fijne man. Respectvol, ook richting de andere kant, zorgvuldig richting mij. Echt heel fijn :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:30

Heel fijn :j
Dat hoor je helaas ook wel eens anders.

Mijn broer is ooit geïnterviewd jaren geleden. Dat was een stuk over veehouderij.
En dat was zo verdraaid in de krant gekomen. Echt totaal niet hoe hij dingen had gezegd. Echt duidelijk de mening van de journalist.
Later is hem nog eens gevraagd voor een stuk, maar hij deed dat niet meer.
Terwijl dat iemand is die heel fijn en duidelijk kan uitleggen. Maar als ze er dan toch een eigen verhaal van maken nou dan niet.

Gelukkig bij jou dus heel anders. Zoals het hoort.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:22

Kan je de Archive link hier plaatsen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:26

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:32

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 20:52

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 10:21

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:05

Ik heb het artikel gelezen en krijg wederom kippenvel...