No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:35

Hahaha! :D

Hier gaat het nog wel goed, ga nog maandje door denk ik.
Boodschappen niet echt op bezuinigd, maar ben daar altijd wel al heel kritisch mee, geef mezelf daar elke week een budget voor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:34

Ik ga ook een maandje door. Ging nu echt goed.

Helaas wel weer 200 euro onverwachte kosten gehad (dierenarts), dus dat is altijd balen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:01

Ik hoop dit ook echt door te gaan trekken.. als ik zie wat ik niet uitgegeven heb deze maand.. nice..

En nu moet ik voor mijn weide allerlei spullen kopen. En waar ik eerst mijn winkel mandje volpropte, lijk ik een stuk kritischer ineens.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:55

Ik heb vandaag een Excelbestand gedownload en ingevuld, plan is om deze bij te gaan houden om zo een goed financieel overzicht te krijgen dit jaar. Heb in elk geval al gezien dat er echt prima bespaard en gespaard kan worden als we goed opletten op de uitgaven zoals we nu doen.
Ik vond het een fijn en gemakkelijk aan te passen
huishoudboekje van de Rabobank.

De uitgaven gaan nog steeds goed. Moest vandaag wel een computermuis voor mijn dochter kopen omdat ze deze voor school nodig heeft voor haar laptop.
Verder alleen boodschappen gedaan deze week.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:23

Olikea schreef:
Ik hoop dit ook echt door te gaan trekken.. als ik zie wat ik niet uitgegeven heb deze maand.. nice..

Dat is wel een leuke om bij te houden!

Ik kreeg net een mail van Dilling dat er sale is, had ik zo ineens een mandje vol rompers voor de jongste. Maarrrr braaf weggeklikt, €66 niet uitgegeven :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 19:31

Ik denk dat ik binnenkort ook een overzichtje ga invullen van januari vorig jaar, ter vergelijking met dit jaar. Zal mij benieuwen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:33

Wederom mislukt. Ging ff koffie doen bij mijn favo winkel. En toen hing daar een leren jasje.......in de uitverkoop. Had ik het nodig? Nee, maar deze was wel heel tof :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:42

Tja dan vraag je erom als je al naar je favo winkel gaat natuurlijk :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:43

opisop_shop schreef:
Tja dan vraag je erom als je al naar je favo winkel gaat natuurlijk :+

Kom er bijna wekelijks, meestal alleen voor een koffietje :D En bij ouwehoeren :D

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:08

Financiën doorgenomen en zie dat ik echt nog op moet letten. Maar ervaar verder wel innerlijke rust nu ik probeer minder te kopen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:04

Hier mag per direct de wasmachine vervangen worden, die is er mee opgehouden en zijnde 18+ niet meer reparabel (geen onderdelen meer voor).
Zat er aan te komen, maar niet handig qua moment.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:15

Hier een lastige dag gehad. Was duidelijk dat ik echt uit emotie wou gaan kopen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:57

Toch sterk gebleven??

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:48

webster543 schreef:
Toch sterk gebleven??

Nee :7

Wat ik kocht viel wel binnen de regels (geld in vinted portemonnee mag ik uitgeven).
Wat ik kocht is zelfs voor een deel een cadeau die schoonmoeder aan ons neefje gaat geven. Dat geld krijg ik dus terug als het binnen is.

Maar belangrijkste fout is wat de achterliggende reden/gevoel voor het shoppen was.
Uit emotie kopen is geen goede verstandhouding met geld.

Ik was echt aan het zoeken om iets te vinden om te kopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:02

cobiie schreef:
Hier een lastige dag gehad. Was duidelijk dat ik echt uit emotie wou gaan kopen.

Ja, hier ook. Ik merk dat ik vooral uit emotie ga kopen wanneer ik niet goed in mijn vel zit of stress heb. Een stukje controle, wellicht?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:36

_San87_ schreef:
cobiie schreef:

Ja, hier ook. Ik merk dat ik vooral uit emotie ga kopen wanneer ik niet goed in mijn vel zit of stress heb. Een stukje controle, wellicht?

Denk ik ook, een onbewuste strategie om met de stress/emoties om te gaan. Of beter gezegd uit de weg te gaan waarschijnlijk.
Nu is het natuurlijk belangrijk om dit op tijd te doorzien bij jezelf en dan je handelen om te buigen in iets gezonders.
Nu nog zelf in praktijk brengen. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:38

cobiie schreef:
_San87_ schreef:

Denk ik ook, een onbewuste strategie om met de stress/emoties om te gaan. Of beter gezegd uit de weg te gaan waarschijnlijk.
Nu is het natuurlijk belangrijk om dit op tijd te doorzien bij jezelf en dan je handelen om te buigen in iets gezonders.
Nu nog zelf in praktijk brengen. :+

Ja _O-

Hoewel het mij wel is gelukt niks te kopen. Was wel puur toeval, ik werd gebeld :').

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:22

Hier besloten niet op luxe vakantie te gaan.
Toen niks gepland.
En nu besloten in februari toch voor een sobere vakantie te gaan.
Betekend dat er nog even een klein bedrag gespaard mag gaan worden.
Dus het opletten met spullen kopen gaat zeker door dit jaar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:53

Hier helaas wel gezwicht deze maand voor investering in opleidingen. Er gold namelijk een bijzondere actie vanwege zoveel jarig bestaan. Tot 31 maand namelijk tweede studie gratis en dat scheelde me 900€ dus ben toch overgegaan tot aankoop. Bevalt erg goed tot nu toe, dat wel.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:54

Pfff pas als je zelf bewust bezig bent met geen geld uitgeven valt je op hoeveel er overal over nieuwe aankopen gepraat wordt 8)7 en dan ook heel veel over “ach dat koop je zo voor een paar cent op temu” _-:(

Kan zijn dat ik me daar extra aan erger ivm mijn doel om niet alleen zo min mogelijk uit te geven maar ook zo bewust mogelijk, dus geen aliexpress/temu/shein etc.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:37

Nala schreef:
Pfff pas als je zelf bewust bezig bent met geen geld uitgeven valt je op hoeveel er overal over nieuwe aankopen gepraat wordt 8)7 en dan ook heel veel over “ach dat koop je zo voor een paar cent op temu” _-:(

Kan zijn dat ik me daar extra aan erger ivm mijn doel om niet alleen zo min mogelijk uit te geven maar ook zo bewust mogelijk, dus geen aliexpress/temu/shein etc.

Mee eens.

Vandaag 2 zieke kinderen thuis gehad, maar ondanks dat weer wat spullen verbruikt/de deur uitgedaan, wat maakte dat ik geen enkel probleem had met verleidingen tot aankoop.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:26

Eind vorig jaar voor een half jaar paardenvoer gekocht, vlak voor de btw verhoging.
En deze maand flink mijn hand op de knip weten te houden.
Gisteren gezien dat mijn 2 onderste schrikdraden op diverse stukken gewoon kapot ( gescheurd, geknaagt??) zijn. Is vorig jaar net aangelegd. Heeft tot een maand heel strak gezeten.
Twijfel nu om weer goedkoop koord te halen, of duur Gallagher.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 08:32

Ik zou zeggen metaaldraad gebruiken of het braided cord, dat is echt zoveel beter dan gevlochten koord. Maar ik weet niet wat je nu had natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 08:55

Hier gaat de no buy ook redelijk lekker. Ik heb wel een vloerlamp gekocht, deze is echt nodig want het is best donker in huis. Toch voelt het als een kleine faal :').

En ik heb gisteren 20 euro in het bos gevonden. Daar mag ik van mezelf een mooie plant van kopen. Het is immers gevonden dus het kost me niks, toch :=.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:29

Ik vind dit een leuk topic :j ik probeer vanuit de zijlijn mee te doen maar ik weet niet of ik door alle commissies heenkom. Of eigenlijk weet ik wel dat ik er niet doorheen kom _O- . Een nieuwe frontriem en halster op Jumping Amsterdam gekocht die ik niet nodig had.

Afgezien daarvan heb ik 3 paar schoenen gekocht (oké dit klinkt niet goed hahaha) maar ze waren wel echt gigantisch in de aanbieding. Ik had 3 paar merkschoenen voor 102 EUR. En nieuwe schoenen had ik echt echt echt nodig.
Verder is mijn onderdeken stuk maar die ga ik naar de reparatie-afdeling brengen in plaats van nieuwe te kopen. Ook is mijn (veel te dure) supplement op en ik ga proberen of hij er vanaf kan blijven. Ik wilde een olijvenboompje + pot voor binnen en ipv een nieuwe te kopen heb ik het olijvenboompje die ik al had van buiten naar binnen gehaald, gesnoeid en de pot schoongemaakt.
Ik merk dat ik door dit topic wel meer nadenk over mijn uitgavenpatroon +:)+