Inheems tuinieren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 08:34

Anna79 schreef:
Super Eelmo, dat je van de beperkte ruimte toch een ecologische bijdrage aan de natuur maakt, top! In mijn vorige post staat wat ik geplant heb, 2 hierboven.
Ik had vandaag verdriet om de regenwormen die we onbedoeld vermoord hebben, als je de boel omspit is dat wel een risico, echt zo sneu |(

Haha ja, maar waar had je besteld? :P want meer goede plant-adresjes meer beter :Y)

Sleedoorn kan woekeren ja. Maar aangezien ik hier de haag toch in toom moet houden, maak ik me daar niet zo'n zorgen over :)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:39

Mijn Sleedoorntje is nog steeds erg klein (want in kuip), maar wat me van de week opviel, is hoe Lievevrouwenbedstro kan woekeren! Vorig jaar 1 polletje geplant, maar ik zie het nu al door de hele kuip staan. Niet erg, want ik vind het heel schattig <3

En wat een mooie inheemse lijsten zie ik voorbij komen *\o/*
Ben al heel benieuwd naar voortgangsfoto's van dit eerste jaar.

Intussen.. in het kader van: "Laat ik daar eens mee experimenteren" :+
Een gevonden Paardenkastanje uitgebroed:
(Aesculus hippocastanum L.) (+ een paar stratificeren nog in de koelkast)

Afbeelding

Wendy_Komen

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:23

Als er iemand nog paardenkastanje wilt, 3 miljoen mini boompjes op te halen hier gratis en voor niets _O-
Leuk zo'n grote paardenkastanje, maar die 3 miljoen baby's eronder hoeft van mij niet |o

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:44

Pfff ja bij ons ook! Ik raap elk jaar trouw de kastanjes en dat scheelt een hoop zaailingen. Die verzamel ik in een emmer en die nemen de eekhoorns dan weer mee naar hun nest. Win-win

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:50

Eelmo, ik heb besteld bij Qweeker, Sprinklr en Vreugdenhil.

Lievevrouwebedstro mag hier lekker woekeren want ik heb graag de bodem wat bedekt.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 16:24

Paardenkastanje op het balkon? Succes :+

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 18:25

Eelmo schreef:
Paardenkastanje op het balkon? Succes :+

Ik ga er vanuit dat het behoorlijk wat jaren duurt voordat hij te groot wordt.. en in de tussentijd is hij vast wel nuttig voor allerlei beestjes.
Ik heb ook al bijna 9 jaar een Berkje (Betula pendula). Die is zo hoog geworden als de bak waarin hij is opgegroeid toelaat, zo'n 2 meter.
Als het nodig mocht zijn, verhuizen ze naar een betere plek. Iemands tuin, het buurtplantsoen, of het park hiernaast.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 13:24

Kan ik de tuin al opruimen, bladeren opruimen, oude stengels afknippen? Of moet ik nog even op mijn handen zitten :o?
Er vliegt hier al vanalles rond, zal ik elk geval de nieuwe insectenhotels ophangen, de oude is onlangs naar beneden gestort, die is op zijn end. Laat ik wel liggen hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 15:49

Afbeelding
Even een vraag : binnenkort laten we een aantal coniferen rooien. Heerlijk een stukje tuin erbij én minder droogte in de tuin (hoop ik :) ). Daarvoor zoek ik nu een invulling. Heeft iemand ervaring met het pakket Tuiny Forest of andere tips?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Anna79 schreef:
Kan ik de tuin al opruimen, bladeren opruimen, oude stengels afknippen? Of moet ik nog even op mijn handen zitten :o?
Er vliegt hier al vanalles rond, zal ik elk geval de nieuwe insectenhotels ophangen, de oude is onlangs naar beneden gestort, die is op zijn end. Laat ik wel liggen hoor.

Wij hebben het al wel gedaan, maar we knippen het snoeiafval klein en gooien het weer terug de border in. Dan hebben de planten nog enigszins een isolatielaagje en het is goed voor je grond als het verteerd.

Senna: ik heb geen ervaring met dat pakket. Wil je hoge of lage planten er voor terug? Bladhoudend of maakt dat niet uit?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Miriam91 schreef:
Anna79 schreef:

Wij hebben het al wel gedaan, maar we knippen het snoeiafval klein en gooien het weer terug de border in. Dan hebben de planten nog enigszins een isolatielaagje en het is goed voor je grond als het verteerd.

Kun je oude bladeren en plantenresten misschien onderschoffelen? Dat is inderdaad goed voedsel voor de grond.

Ik heb hier al het groen in speciekuipen staan, maar het 'afval' laat ik maar gewoon liggen waar het gevallen is. (Inmiddels begint het een en ander alweer flink te groeien, dus oud blad ertussenuit peuteren zie ik me toch al niet doen :P )
Alleen grotere stengels knip ik nu af, die gaan in het groencontainertje. Verder veeg ik bladeren en afval als het straks wat mooier weer is wel van de balkonvloer, dan zet ik er ook even de tuinslang op voor een schrobbeurt (zonder schoonmaakmiddel) zodat het gewoon weer fris is.
(Vogels knoeien als een gek met hun voer, dus ik moet het wel bij houden.. 8-) )

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

Ik ga hier eens een stipje zetten. Vanaf juni heb ik een heel grote tuin, maar omdat het in een beschermd natuurgebied ligt mogen we er alleen inheemse planten en bomen planten. Tegen de tijd dat ik aan de tuin toe ben ga ik hier eens kijken wat voor soorten planten jullie hebben en wat ik daarvan leuk vind...
Het moet wel een low maintenance geheel worden, dus genoeg planten erin om elkaar in toom te houden ~~}> . En verder wat gras natuurlijk..