Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:32

Sanet schreef:
Maar moet je dan niet alle vrouwen gaan meten om te zien of ze niet teveel testosteron in hun lichaam hebben en vanaf welk moment ben je “transvrouw” dan?

Et voilà, dat is dus het punt. Uiteindelijk is het onvoordelig voor alle vrouwen.

En wat ik ook zei, de maatstaven zijn extreem verouderd en gebaseerd op witte athleten, waardoor je geen volledige overview hebt en vrouwen, ook cis vrouwen, uitgesloten worden voor wedstrijden. Kijk naar die hardloopster.

Cer

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:34

Mensen met dezelfde lichamelijke vermogens tegen elkaar laten sporten is het meest eerlijke denk…

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:39

Wat zijn in hemelsnaam cis vrouwen???

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:40

Het is nooit eerlijk.
Een klein mannetje met weinig testosteron en gaat ook zeer waarschijnlijk nooit topboxer worden al wil hij nog zo graag.

Training is 1 ding maar je moet ook een bepaald fysiek hebben voor specifieke sporten.

Deal with it denk ik dan, er zijn al genoeg calimero‘s in het leven.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-04-23 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:42

Marije_jiplover schreef:

Een vrouw die als vrouw geboren is :')

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:46

Bij atletiek worden ook ‘gewone’ vrouwen gecheckt op testosteron gehaltes, omdat er hierin ook afwijkingen kunnen zijn die losstaan van de gender discussie. Sommige gebruiken daarvoor zelfs testosteron remmende medicatie..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:47

Marije_jiplover schreef:

Cis = dezelfde zijde
Trans = tegenovergestelde zijde

Cis-vrouw is dus geboren als vrouw en op dit moment vrouw.
Trans-vrouw is dus geboren als man en op dit moment vrouw.

Net als cis-gmo en trans-gmo.
Cis-gmo zijn er genen van dezelfde plantsoort ingebracht om verandering te veroorzaken, dus bijvoorbeeld de schimmelresistentie van wilde rijst in een productierijst inbrengen. Een soort versnelde en meer precieze veredeling.
Trans-gmo zijn er genen van een niet-plantsoort ingebracht om verandering te veroorzaken, dus bijvoorbeeld de glyfosaat-resistentie van een bacterie ingebracht in mais om round-up ready mais te produceren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:49

Ik vind het maar geneuzel hoor, mensen worden daar toch geen wijs meer uit 8)7

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:53

Suzanne F. schreef:
Sanet schreef:
Maar moet je dan niet alle vrouwen gaan meten om te zien of ze niet teveel testosteron in hun lichaam hebben en vanaf welk moment ben je “transvrouw” dan?

Als je als man bent geboren toch?

Nee, alle personen die mee willen doen in een klasse voor vrouwen. Want waarom zouden cis vrouwen geen misbruik kunnen maken van meer testosteron om beter te kunnen presteren.
En wat maakt je vrouw genoeg om in een vrouwen klasse mee te mogen doen? Als je je alleen al identificeert als vrouw? Want dan zullen er gerust “zure mannen” bij zitten die puur omdat ze willen winnen zeggen dat ze transvrouw zijn.
Dus…. Ik snap wel dat de grens lastig is dan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:58

UO: ik vind al dat gedoe over terminologie maar ingewikkeld.
Van mij mag iedereen zijn wie die wil zijn, maar ik wil dan ook een vrouw zijn en geen cis-vrouw.
En net zo iets een vrouw die een kind gebaard heeft, wat is het argument dat het woord moeder niet kan?
"Degene die gebaard heeft" daarmee sluit je de tweede moeder van een lesbisch koppel direct buiten, terwijl zij óók moeder wordt als haar partner een kind baart.

Dommige dingen snap ik niet en wil ik ook niet snappen.
Maar ik vind het wel raar dat doordat anderen zich anders voelen dan dat ze genoemd worden, dat consequenties moet hebben voor hoe ik genoemd zou moeten worden.

Ik voel me geen cis-vrouw, ik voel me vrouw.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:02

vikawiek schreef:
En hierom is paardrijden de beste sport :D geen klasse op geslacht maar gewoon op het niveau waarop je rijd

Maar ook de portomonee die je meeneemt. Je kan de meest talentvolle ruiter ter wereld zijn maar als jij geen geld hebt kom je ook echt niet op de olypische spelen. Ben uiteraard wel heel fan van dat iedereen ongeacht man/ vrouw, merrie/ruin/hengst op hetzelfde niveau meedoet.

Biologische voordelen in de sport zijn er overal. Micheal Phelps, die zwemmer had ook allemaal biologische voordelen waardoor hij minder spierpijn kreeg etc. Mag hij dan ook niet meer meedoen omdat hij voordeel heeft ten opzichte van de gewone man?

Misschien unpopular opinion: Veel te veel mensen maken zich druk om onderwerpen waar ze zelf echt 0 last van gaan hebben of 0 verstand van hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:10

Uo: ik vind "het is te ingewikkeld allemaal" een hele luie smoes. Zo moeilijk is het niet om een betekenis van een woord te leren en respect voor mensen op te brengen.

Uo: Wat mij betreft mogen ze bij sporten gewoon alles door elkaar flikkeren en gradaties inrichten. Ik vind dat man-vrouw gescheiden sporten vreselijk ouderwets. En het is ook enkel interessant in de topsport voor de 1% in de wereld die daaraan deelneemt.

Marije, ik heb het al eens aangekaard dat cis eigenlijk alleen wordt gebruikt bij discussies omtrent gender en dat niemand je oplegt dat je jezelf geen moeder mag noemen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:26

Ik sta in de echte wereld echt open voor iedereen en wil me ook aanpassen aan hoe iemand graag aangesproken wil worden (mits ik het weet), maar alles wat ik online en op tv aan discussie lees en zie over benamingen als "bevattelijk voor zwangerschap" (lekker discriminerend voor die vrouw die onvruchtbaar is maar dolgraag zwanger had willen worden) of bezitter van een baarmoeder (wat ben je dan als die er om medische redenen uit is gehaald?), dan vind ik de discussie echt letterlijk te ingewikkeld worden.
En ik vind het ook niet fijn dat ik, omdat iemand anders misschien niet als vrouw aangesproken wil worden, aangesproken zou moeten worden door zo'n term.

Ik snap ook werkelijk niet wat er mis is met bijvoorbeeld de term moedermelk.
Vaders zijn volgens mij niet bij machte om melk te produceren.
Moeders wel.
Dus imo slaat de term mensenmelk de plank juist mis.

En als ik daarmee als lui bestempeld word, dan mag dat jouw mening zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:33

Marije_jiplover schreef:
Ik sta in de echte wereld echt open voor iedereen en wil me ook aanpassen aan hoe iemand graag aangesproken wil worden (mits ik het weet), maar alles wat ik online en op tv aan discussie lees en zie over benamingen als "bevattelijk voor zwangerschap" (lekker discriminerend voor die vrouw die onvruchtbaar is maar dolgraag zwanger had willen worden) of bezitter van een baarmoeder (wat ben je dan als die er om medische redenen uit is gehaald?), dan vind ik de discussie echt letterlijk te ingewikkeld worden.
En ik vind het ook niet fijn dat ik, omdat iemand anders misschien niet als vrouw aangesproken wil worden, aangesproken zou moeten worden door zo'n term.

Moeders wel.

Ik vind het ook ingewikkeld, hoor :o.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:35

_San87_ schreef:
Marije_jiplover schreef:

Moeders wel.

Ik vind het ook ingewikkeld, hoor :o.

Ik ook!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:36

In de sport wint uiteindelijk degene met de beste dopingarts.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:22

Marije_jiplover schreef:

Moeders wel.

Amen. En hoe noemen we de vrouw die zich heeft laten steriliseren in haar vruchtbare jaren? Omdat ze niet bevattelijk wi zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:37

De term cis-vrouw wordt vrijwel altijd gebruikt in combinatie met een gesprek over trans-vrouwen.

Zowel cis-vrouwen als trans-vrouwen zijn volwaardig vrouw, en dus is de splitsing vrouw en trans-vrouw niet terecht als je de vrouwen als vrouw geboren en vrouwen als man geboren wilt vergelijken. Dat is vergelijkbaar met een splitsing mens en vrouw. Het is óf mensen, óf man-vrouw(-overig).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:46

Maar de ene is toch ook als man geboren en de andere als vrouw? Zucht, ik vind het wel erg ingewikkeld allemaal en misschien wil ik het ook wel niet begrijpen. Iedereen moet zelf weten wat hij doet en wil maar voor mij ben je toch OF man geboren OF vrouw geboren. Op de zeldzame kweengevallen na dan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:10

Suzanne F. schreef:
Maar de ene is toch ook als man geboren en de andere als vrouw? Zucht, ik vind het wel erg ingewikkeld allemaal en misschien wil ik het ook wel niet begrijpen. Iedereen moet zelf weten wat hij doet en wil maar voor mij ben je toch OF man geboren OF vrouw geboren. Op de zeldzame kweengevallen na dan.

Dat klopt. Maar daarmee is een trans-vrouw niet minder vrouw. Je kunt dus niet vrouwen (complete groep) met trans-vrouwen (gedeelte van dezelfde groep) vergelijken.

En ja, je kunt in een dergelijk gesprek iedere keer in plaats van cis-vrouw 'vrouw geboren vrouw' schrijven en in plaats van trans-vrouw 'man geboren vrouw', maar dat wordt al heel snel een woordenbrei waar veel mensen geen wijs meer uit worden, terwijl met cis-vrouw en trans-vrouw dit veel compacter en minder duizelingwekkend opgeschreven kan worden, waardoor het veel begrijpelijker is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:18

Voor mij zijn vrouwen die zich identificeren als vrouw "gewoon" vrouw, ongeacht hoe ze eruit zagen bij hun geboorte en of daar wel of niet een complete lichamelijke transitie heeft plaatsgevonden. Waarom wil je in een discussie überhaupt onderscheid maken tussen hoe iemand geboren is en hoe iemand nu op dit moment is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:25

Marije_jiplover schreef:
Voor mij zijn vrouwen die zich identificeren als vrouw "gewoon" vrouw, ongeacht hoe ze eruit zagen bij hun geboorte en of daar wel of niet een complete lichamelijke transitie heeft plaatsgevonden. Waarom wil je in een discussie überhaupt onderscheid maken tussen hoe iemand geboren is en hoe iemand nu op dit moment is?

Bijvoorbeeld in een klinische setting of bij de sport-discussie bij officiele overwegingen.
Of bij het leren begrijpen van het effect van hormoonschommelingen.

Niet gewoon aan de koffietafel nee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:25

Ik vind dat nergens voor nodig. Iedereen die zich identificeert als vrouw is voor mij vrouw :)

Marije_jiplover schreef:

Die terminologie wordt gebruikt omdat trans mannen (zoals ik) wel zwanger kunnen worden, en melk kunnen geven maar geen vrouw of moeder zijn.

Trans vrouwen kunnen niet zwanger worden, of kinderen baren of melk geven maar zijn wel vrouw. Er zijn ook heel veel cis vrouwen die niet zwanger kunnen worden of kinderen baren maar nog steeds echt wel vrouw zijn.

De context hiervan is dat, vooral in Amerika, vrouw gedefiniëerd werd als "iemand die zwanger kan worden en kinderen kan baren", waarmee je trans vrouwen uitsluit, maar óók cis vrouwen die nog steeds hartstikke vrouw zijn.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 20-04-23 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:26

Marije_jiplover schreef:

Moeders wel.

Ik ben het met je eens, en het gaat mij niet eens om ingewikkeld, maar ik vind het erg overdreven.
Waarom zou het erg zijn om aangesproken te worden op je biologische kenmerken ook al voel je je anders?
Ik vind het gewoon sneu als je daar niet tegen kan.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:28

Dat is een goede vraag Marije_jiplover :) in het dagelijks leven hoeft dat ook helemaal niet. Als iemand aan mij zou vragen wat mijn gender is (retorisch, ik zou niet weten waarom ze dat interessant vinden) zou ik man zeggen, en niet trans man. Maar er is een vrij vocale groep conservatieven die vinden dat je liegt als je niet altijd duidelijk maakt dat je transgender bent. Tegelijkertijd zegt die groep ook dat wanneer je dus altijd zegt dat je transgender bent dat je dan te opzichtig bent.

Het is belangrijk om te vermelden bij medische dingen, omdat je medicijnen gebruikt. Verder leven transgender personen in Nederland gewoon hele normale levens. We zijn net mensen :D