Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:52

Het is natuurlijk ook niet omdat jij het niet ergerlijk vindt, dat een ander dat niet vindt. En ik kan me voorstellen dat het de eerste keer niet heel vervelend is, maar de frustratie wel oploopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:04

fokfanaat schreef:
vroeger hoefde je nog niet alles leuk te vinden, toen deed je het gewoon

Welnee, ik weet nog heel goed de familieverjaardagen en bezoeken bij de oudere familieleden. Even gebak en koffie en binnen anderhalf ging de ene helft van de familie weg onder het motto 'het is zo ver rijden nog en we willen voor het donker thuis zijn' (die verjaardagen begonnen om half 10 's ochtends he mensen :')) en de andere helft drukte zijn snor door te gaan wandelen, wat ze normaal nooooit deden.

En wat Fitzroy zei inderdaad. Ik sta in het weekend in de bediening van een café-restaurant van 12 tot 20 uur, en minimaal een derde van de gasten zit tijdens hun bezoek zeer regelmatig op hun telefoon. Niet alleen groepen, maar ook duo's, allebei een drankje en allebei op hun telefoon. Mensen van alle leeftijden. De vriend van TO vertoont echt geen uitzonderlijk gedrag.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:30

Laten we het erop houden dat het in sommige families gewoon not done is om op je telefoon te zitten. De familie van TS is zo'n familie en zij balen er van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 00:14

Waarom zeiden die ouders er niks van?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 00:15

marleen_usar schreef:
Waarom zeiden die ouders er niks van?

Staat allemaal in de berichten van TS.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:05

Mwoah, ik kan me ook herinneren dat TS ergens in het topic wel gezegd heeft dat het telefoongebruik van vriend de afgelopen jaren in haar ogen niet opvallend was vergeleken met de rest van de familie, dus laten we nou niet net gaan doen alsof de rest niks van telefoons in gezelschap moet hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:09

Ik zelf vind het echt not done om tijdens een etentje constant op je telefoon te zitten. Gewoon niet op tafel dat ding, op eventueel een foto maken na.

Heel bijzonder ook dat je met je vriend uit eten gaat en beiden op je telefoon gaat zitten. Je gaat toch uit eten om gezellig samen te zijn en te praten etc…? Anders kun je net zo goed thuis blijven := is goedkoper ook.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:32

pmarena schreef:
Mwoah, ik kan me ook herinneren dat TS ergens in het topic wel gezegd heeft dat het telefoongebruik van vriend de afgelopen jaren in haar ogen niet opvallend was vergeleken met de rest van de familie, dus laten we nou niet net gaan doen alsof de rest niks van telefoons in gezelschap moet hebben.

Dat hoef je je niet te herinneren, er staat gewoon dat het haar niet is opgevallen omdat ze er niet op gelet heeft.

Er staat niks over het telefoongebruik van haar familie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:45

Urielle schreef:
En wat Fitzroy zei inderdaad. Ik sta in het weekend in de bediening van een café-restaurant van 12 tot 20 uur, en minimaal een derde van de gasten zit tijdens hun bezoek zeer regelmatig op hun telefoon. Niet alleen groepen, maar ook duo's, allebei een drankje en allebei op hun telefoon. Mensen van alle leeftijden. De vriend van TO vertoont echt geen uitzonderlijk gedrag.

Valt mij ook op, en de ene keer kan ik er als klant om lachen, en de andere keer irriteert het me mateloos. Vooral als die telefoons nog herrie maken ook. Ik vind het onbeleefd gedrag, óók naar de kok en de uitbater van het restaurant.

Overigens is er een aantal jaar geleden een heel interessant onderzoek gedaan door een restaurant in New York naar hun klanttevredenheidcijfers, die daalden. Klanten vonden oa dat het eten niet warm genoeg was, en dat ze niet snel genoeg geholpen werden.

Wat bleek? Response-tijden van het bedienend personeel waren ongewijzigd en zelfs sneller dan enkele jaren eerder, maar personeel werd vaker weggewuifd omdat gasten hun menu-keuze nog niet gemaakt hadden - omdat ze op hun telefoons zaten. Er moest dus vaker gelopen worden door het personeel voordat er uberhaupt iets besteld werd.
Het eten werd ook ongewijzigd snel van de keuken naar de tafels gebracht en was dus warm genoeg, maar koelde af omdat er eerst uitgebreid foto's gemaakt en verstuurd moesten worden.

Restaurant voerde vervolgens in dat telefoons afgegeven moesten worden/uitgezet moesten worden, en de waarderingscijfers stegen weer.

Moraal van het verhaal? Laat dat klereding uit als je uit eten gaat :))

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:55

Ibbel schreef:
Urielle schreef:

Valt mij ook op, en de ene keer kan ik er als klant om lachen, en de andere keer irriteert het me mateloos. Vooral als die telefoons nog herrie maken ook. Ik vind het onbeleefd gedrag, óók naar de kok en de uitbater van het restaurant.

Herrie uit telefoons vind ik ook irritant, maar als ik met m'n eigen kerel uit eten ben heb ik soms weinig nieuws te vertellen hoor. Vooral als we beide de hele dag thuis aan het werk geweest zijn, sommige weken zitten we de hele week thuis te werken. Na een tijdje ben je wel uitgekletst. Voor obers leg ik 'm altijd weg, maar als we gewoon aan het wachten zijn dan zitten we regelmatig op onze telefoons. Daar zie ik echt geen kwaad in, vooral niet als beide mensen aan tafel het prima vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:05

Urbanus schreef:
pmarena schreef:

Dat hoef je je niet te herinneren, er staat gewoon dat het haar niet is opgevallen omdat ze er niet op gelet heeft.

Er staat niks over het telefoongebruik van haar familie.

Tip: lees even haar reacties terug, het staat er wel degelijk :j

Ik zal het dan maar even voor je doen als het te veel moeite is om het even te checken maar je er wel een mening over wil geven.....

Momo94 schreef:
Thuis pakt hij de telefoon wel vaak. Als wij bij mijn ouders eten aan tafel, heel af en toe, maar als ik kijk tegen over de rest als die de telefoon wel eens pakt niet vaker.

Dus je bent in je enthousiasme wel een ander scenario aan het schetsen dan daar daadwerkelijk speelt.
De anderen pakken ook wel de telefoon erbij en zijn niet anti-telefoon ofzo....

Blijkbaar is het er gewoon geleidelijk in geslopen dat hij nu wat langer op dat ding zat.
En was hij zich daarom van geen kwaad bewust, dat het nu ineens dermate storend zou zijn voor een opvliegend zwagertje om door het restaurant heen te gaan godveren :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-11-22 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:08

Als ik in mijn eentje ergens ga eten, 'simpele' categorie, zoals café of terras bij een natuurgebied, dan kijk ik er op
Áltijd op stil, ik leg hem àltijd weg als ik personeel bij tafel krijg. Maak oogcontact ook.

In gezelschap: géén telefoon, behalve als het een sociale functie heeft binnen dàt gezelschap (telefoonnummers uitwisselen, fotos laten zien)

In een luxere gelegenheid: wég, zelfs als ik alleen ben.

In een situatie zoals ts schetst, nl voor een familiefeestje op uitnodiging, betaalt door anderen, in een echte eetgelegenheid, dan kun je het als 42-jarige zonder écht goed excuus vooraf sociaal gezien wat mij betreft niet maken om continu met dat ding bezig te zijn.

Het gedrag daarná, nadat de vriend (lomp) werd aangesproken, is nog vele malen erger.
Met je ogen dicht gaan zitten in een dergelijke setting (dus op uitnodiging in een restaurant nadat je door iemand bent aangesproken op ongewenst gedrag) is écht gewoon grof, uit de categorie 'jullie bestaan niet', 'ik wil jullie niet zien' 'laat me met rust'.
Dat is wat die lichaamstaal zegt, met zelfs nog een scheutje disrespect en jullie zijn onbelangrijk.

Als puber, kleuter, tiener kan zoiets. Maar dan spreken je ouders je echt wel aan dat dat onfatsoenlijk is.
Een 42 jarige die dat niet ziet (letterlijk) is echt bijzonder wat mij betreft. En niet in positieve zin.

Het gedrag daarná maakt het nóg erger.
Niet zien dat je eigen gedrag (los van wat ieder ander gedaan heeft en hoe) dus gewoon écht niet netjes is.
Niet erop terugkomen en excuses aanbieden, maar opnieuw in de aanval
Ook na de eerste stress momenten, weken later, met alle tijd om er eens rustig over na te denken.
Wederom bijzonder, en niet in positieve zin.

Volledig los dus van die broer.
Die dingen ook echt beter had kunnen aanpakken, en qua fatsoen ook wat te leren heeft.
Maar hier gaat het om hoe de vriend van TS met de situatie omgegaan is.
En die is gewoon écht niet netjes.

Ik ben alvast dolblij dat ik niet als betalende klant naast deze tafel gezeten heb.
Want ruzie aan tafel, zelfs zonder geschreeuw, heeft ook invloed op de klanten ernaast.
Ik voel me in zo'n situatie super opgelaten. Probeer snel af te eten, sla toetje /koffie na over en maak dat ik weg kom.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:39

Als puber? No way dat onzen dit gedrag in gezelschap gingen tonen, hadden ze toch echt een verkeerde aan mij. Zelfs thuis niet, dan gingen ze maar naar hun eigen kamer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:56

Natuurlijk had vriend vanalles beter kunnen (moeten?) doen :j

Maar als ik de reactie van TS zo lees van na het gesprek, dan zit het vriend volgens mij vooral dwars dat het broertje zijn excuses niet aangeboden heeft voor die uitval(len) en daar kan ik me best iets bij voorstellen. Ik lees namelijk nergens dat die inmiddels zijn excuses heeft aangeboden...? Of lees ik daar overheen wellicht...? :)

Ook naar mijn mening was het zo heftig uitvallen van het broertje een groter vergrijp en de grootste reden voor het verpesten van het etentje. En ik kan me best voorstellen, zeker als je een pittig karakter hebt, dat je het niet meer dan fair vindt dat broertje éérst zijn excuses aanbiedt omdat dat probleem eerst uit de weg moet.

Als die nou gewoon zou zeggen "sorry dat ik zo uit mijn slof schoot, dat had ik anders moeten doen" dan opent dat de weg voor de vriend om makkelijker toe te kunnen geven dat hij ook zijn aandeel heeft.

Maar zolang broertje dat nog niet gezegd heeft, zit dat nog te etteren bij vriend natuurlijk, dat hij in zijn beleving alle schuld in de schoenen krijgt geschoven, en dan zou hij een excuses kunnen maken....met een grote MAAR (....hij had niet zo belachelijk moeten reageren) er achter en hoeveel zin heeft dat excuus dan op die manier, want dan is het nog steeds niet uitgepraat.

Wellicht kijkt vriend er op zo'n soort manier tegenaan? Dat hij daarom vindt dat broertje eerst zijn excuses moet maken omdat het dan pas echt uitgepraat / afgehandeld kan worden?

Iedereen kan hier natuurlijk vanalles van vinden, ik ook, maar als vriend dat zo voelt en nu eenmaal zo'n pittig karakter heeft, dan is dat toch waar je mee zal moeten werken want in de echte wereld is nu eenmaal niet iedereen zo perfect als dat we op een forumpje vinden dat iedereen maar zou moeten zijn :=

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:02

Dat kan vriend dan toch ook gewoon doen? Sorry dat ik zoveel met mijn telefoon bezig was. Zo moeilijk is dat niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:04

Precies. En dan zegt heet hoofd broer daarop volgend misschien ook wel, ja ik had wel wat rustiger mogen doen.

Kom zeg. Stap over je ego heen. Helemaal richting schoonfamilie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:06

Pmarena, mijn eeuwige dank voor het opzoeken _/-\o_ excuses excuses dat ik het niet goed heb gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:13

Avalanche schreef:
Dat kan vriend dan toch ook gewoon doen? Sorry dat ik zoveel met mijn telefoon bezig was. Zo moeilijk is dat niet.

DuoPenotti schreef:
Precies. En dan zegt heet hoofd broer daarop volgend misschien ook wel, ja ik had wel wat rustiger mogen doen.

Kom zeg. Stap over je ego heen. Helemaal richting schoonfamilie.

Als broertje nog geen excuses heeft aangeboden, kan je dat ook over hem zeggen: Komop zeg, helemaal richting je familie en je zus.

Ik blijf het niet fair vinden dat vriend maar steeds de zwarte piet toegewezen krijgt. Die kerel is verre van perfect, maar een beetje begrip voor zijn situatie kan de TS wellicht meer helpen om hier een oplossing voor te vinden, dan steeds maar die vriend afzeiken dat die oh zo'n klein kind is die kostte wat kost zijn excuses aan moet bieden...terwijl hij daar helemaal niet zo achter staat omdat het hem nog teveel in de weg zit wat dat broertje heeft gedaan.

Overigens zegt TS ook:
Momo94 schreef:
Uit eindelijk zei hij, ik wil dan wel een keer met je ouders afspreken en hun mijn excuses aanbieden, maar ik wil wel excuses van je broertje dat hij tot 2x toe ineens uit valt.

Waardoor het op mij over komt dat hij best excuses aan die ouders wil maken (terecht lijkt me ook, had allang moeten gebeuren!) maar dat hij op dit moment geen excuses wil maken aan broertje voordat die eerst eens zijn hand in eigen boezem steekt. En daar kan ik me best iets bij voorstellen :j

Trouwens TS zei aan het begin van het topic ook dit:
Momo94 schreef:
Voor iedereen die niks anders kan doen dan commentaar geven op het gedrag, zouden jullie uit het topic kunnen blijven? Ik heb daar helaas totaal niks aan... Ik wil adviezen en hulp geen commentaar op het gedrag.

Dus vandaar dat ik probeer het een beetje vanuit vriend zijn oogpunt te bekijken, wellicht dat het TS helpt om een beetje de moed er in te houden om samen te zoeken naar een oplossing :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-11-22 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:15

Er zijn genoeg voorbeelden waarbij 1 persoon vindt dat de ander excuses moet aanbieden en de ander vindt van niet of dat een ander het eerst moet doen. Dit lijkt ook zo'n situatie en ergens begrijp ik die vriend dan ook wel.
Dat is wat Pmarena ook al aangeeft.
En soms mag je je ook 'te goed' voelen om excuses aan te bieden.
Het kan voor die vriend dus best lastig zijn om sorry te zeggen, zeker als het dan ook nog eens eigenlijk niet gemeend is of als je daarna wel een andere sorry verwacht van dat broertje. Als die niet komt, dan sta je feitelijk als vriend met die sorry ook voor schut. Het is dus best een lastige situatie. Het lijkt makkelijk om sorry te zeggen, maar is het echt niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:16

Je quote was overigens een beetje onvolledig.

Momo94 schreef:
Thuis pakt hij de telefoon wel vaak. Als wij bij mijn ouders eten aan tafel, heel af en toe, maar als ik kijk tegen over de rest als die de telefoon wel eens pakt niet vaker. [b]Als we dan met zijn allen voor zitten en nababbelen pakt hij zijn telefoon er wel vaker bij.

Hier staat dat hij namelijk zijn telefoon er wel vaker bij pakt.

Maar, je hebt gelijk dat we het moeten nuanceren.

En die oplossing moet toch vanuit de vriend komen als TS het gevoel heeft dat ze moet kiezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:17

germie schreef:
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij 1 persoon vindt dat de ander excuses moet aanbieden en de ander vindt van niet of dat een ander het eerst moet doen. Dit lijkt ook zo'n situatie en ergens begrijp ik die vriend dan ook wel.
Het kan voor die vriend dus best lastig zijn om sorry te zeggen, zeker als het dan ook nog eens eigenlijk niet gemeend is of als je daarna wel een andere sorry verwacht van dat broertje. Als die niet komt, dan sta je feitelijk als vriend met die sorry ook voor schut. Het is dus best een lastige situatie. Het lijkt makkelijk om sorry te zeggen, maar is het echt niet.

Sorry zeggen tegen die ouders moet niet lastig zijn.

De hele situatie met het broertje laat ik even voor wat het is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:21

Urbanus schreef:
Sorry zeggen tegen die ouders moet niet lastig zijn.

De hele situatie met het broertje laat ik even voor wat het is.

Maar sorry zeggen als je het niet meent stelt ook niks voor.
Dan heb ik liever geen sorry van iemand.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:23

Ja en dan is hij niet meer welkom daar, overweegt z'n vriendin de relatie te verbreken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:55

Als je je niet schuldig voelt, dan ga je toch geen sorry zeggen? Dan verlaag je jezelf. En dat hoeft ook niet natuurlijk. Ik krijg meer en meer het idee dat het op de telefoon kijken niet buitenproportioneel was en dan hoeft er geen sorry tegenover te staan. In eerste instantie dacht ik dat die vriend een hork was, maar nu lijkt het meer en meer op even de telefoon er bij en even snel kijken of die pokemon gevangen is.
Ja, ik vind pokemon ook een stom kinderachtig spel, maar als iemand even wil kijken, dan is daar toch niets mis mee? In de 2e kamer zit men zelfs continu op de telefoon te kijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:57

germie schreef:

Soms moet je even over je ego heen stappen om het juiste te doen. En verder te denken dan alleen je eigen belang, maar ook dat van je vriendin in overweging nemen.
Want door alleen maar in je eigen belang te denken, en je ergens te goed voor voelen, blijf je haar er tussenin plaatsen. Want blijkbaar voel je jezelf zoveel beter dan de rest dat je liever je vriendin tussen jou en haar familie in plaatst?
Misschien moet je dan toch eens overwegen hoeveel je als vriend dan eigenlijk van je vriendin houdt?