Shadow0 schreef:996981 schreef:Om te willen bedenken wat je wil bereiken moet je volgens mij eerst een probleem hebben. Hebben we dat nu? Zo ja; hoe groot is het probleem/kan het worden?
We hebben er volgens mij wel een paar ja: bijvoorbeeld een enorme toename aan langdurige arbeidsongeschiktheid voor best een groep mensen, en een zorg die de achterstanden nog niet weg heeft kunnen werken en waar veel mensen uitgevallen zijn.Citaat:Volgens mij is dat niet duidelijk omdat we hier met een relatief nieuw virus te maken hebben dat zich in de afgelopen twee jaar in verschillende varianten gemuteerd heeft, met verschillende gradaties van besmettelijkheid en gevaar voor de gezondheid
Niet echt volgens mij. Er is een vaccin gekomen en dat vaccin heeft de sterfte en ernstige gevolgen een stuk teruggebracht. Verder weten we dat het virus niet gemuteerd is naar een mildere variant maar dat ieder van de varianten schadelijker is dan de vorige. Dat is op zich kennis waar je wat mee zou kunnen doen. Het probleem zit niet in de kennis maar in het gebrek aan interesse om er wat mee te doen.
(Bijvoorbeeld, de NOS verslaat doodleuk weer dat de besmettingen toenemen maar dat niet erg is want in de ziekenhuizen zien ze niets. Maar alle voorgaande keren namen eerst de besmettingen toe, en daarna de ziekenhuisopnames. Niet zo gek: je raakt eerst geinfecteerd, en daarna wordt het zo erg dat je mogelijk in het ziekenhuis komt, daar zit tijd tussen. Dat is geen nieuwe kennis, en het is al tig keer zorgvuldig uitgewerkt in mooie grafiekjes. Waarom dan nu voor de zoveelste keer doen alsof we dat niet weten? Dat is niet het virus dat onvoorspelbaar is, maar een onwil om de kennis die er is te gebruiken als het niet uitkomt.)
Allebei nu geen acuut probleem en naar verwachting gaat het dat met de huidige varianten ook niet meer worden.
Maar als dat de problemen zijn die jij definieert, hoe kun je die problemen nu oplossen? Want daar gaat het volgens mij om? Wat we nu en in de toekomst wel en niet moeten doen om zoveel mogelijk te voorkomen dat dergelijke problemen opnieuw ontstaan. Hoe ver ga je daarom? Ten koste van wie en wat?
Dat zijn ethische en economische vragen die enorm ver gaan