Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10920
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:08

chevax schreef:
Je kunt nu allemaal voorbeelden noemen zodat de vriend van TS er beter opstaat, maar het klopt gewoon niet. Prima als hij zijn investering wil beschermen, daar zal je niemand over horen. Het probleem is dat hij wil dat iemand meebetaalt aan zijn investering waar hij alle touwtjes in handen heeft: TS kan geen kant op, geld wat ze in de woning stopt, is ze kwijt.
Opmerkingen als "ja, maar ze profiteert ook van een nieuwe badkamer", kom op zeg. Wie zou hier meebetalen aan het huis van een ander, zónder daar ooit een cent van terug te zien?
TS zet zich volledig klem als ze meegaat in de grillen van haar vriend en zijn ouders.



Volgens mij klopt dit niet.

Ts betaald 300 euro GWE en deelt in de boodschappen. Ze woont verder voor nop ;)

Ts wil zelf van alles met het huis ;) daar ziet vriend geen noodzaak in en wil daarom ook niet voor die kosten opdraaien. Dat lijkt me wel zijn goed recht.

Ik heb een beetje een beeld bij wat er gebeurd is.

Vriend had dat huis al toen hij ts leerde kennen. Ts is bij vriend ingetrokken (daar is te zoals ik het zie financieel alleen wijzer op geworden) want ik ga er vanuit dat haar woonlasten hoger waren dan 300 euro. Waarschijnlijk heeft ts bedacht dat als ze daar zou gaan wonen ze mede eigenaar zou kunnen worden. Maar haar vriend is hier volledig duidelijk in geweest.

Ts moet gewoon bedenken wat ze wil.
50/50 is 50/50 ook in hypotheek ;) en alle woonlasten. En het komt op mij over dat Ts dit niet kan opbrengen. En vooral een aantal dingen luxer wil maken in het huis. Waar haar vriend de noodzaak dus niet van ziet. En het komt op mij over dat TS vooral van alles wil ;) maar het is niet haar huis ;) en dat kwartje moet gewoon even duidelijk vallen.

En als ze het op deze manier niet wil dan moet ze haar eigen boontjes gaan doppen dus iets voor zichzelf zoeken met bijbehorende financiële verantwoordelijkheden, ofwel volledig gaan bijdragen en dit eerst op een volwassen manier gaan bespreken. En niet op een forum haar vriend erg zwart aftekenen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 27-09-22 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:10

Poekkie schreef:
Vriend van TS heeft idd zelf gekozen een huis te kopen en hypotheek te dragen.

TS anderzijds had gekozen om te huren en XX aan huur te dragen elke maand. Daar ziet ze ook geen cent meer van terug.

Als TS dan een bedrag gelijk aan zeg de helft van de huur anders ofzo zou betalen is het niet nodig om het om te draaien, iedereen krijgt evenveel extra ruimte dan. Dat heeft niets te maken met hoeveel de hypotheek bedraagt. TS kan die overschot sparen of beleggen of investeren terwijl vriend het iets makkelijker heeft. winwin voor beiden. En die domme regeling van de auto herzien, want die kraakt echt wel.

Als mijn vriend de zienswijze zou hebben dat ik blij zou moeten zijn met helft gezamenlijke kosten betalen en verder niets, dan mag die idd lekker zelf gaan huren of zelf iets kopen en latten. Even goed voor mij.

Nou, je kunt natuurlijk best andere afspraken maken als je je daar allebei goed bij voelt.
Alleen niet als je al anderhalf jaar samenwoont. Waar TS ook wel iets te verwijten valt (want duidelijkheid vooraf) maar denk niet dat we dat als bokt nog duidelijk hoeven te maken aangezien ze nu met de gevolgen moet dealen.

Partner is een draaikont waar nu geen afspraken meer mee te maken zijn, tenzij ze in zijn voordeel zijn t.o.v. huidige situatie. Ik zou niet willen dat het dak boven mijn hoofd afhankelijk zou zijn van zo iemand. En daarom vind ik de partner in dit verhaal een behoorlijk ei met weinig passie voor zijn vriendin. Bovendien gaat hij er financieel sowieso nog verder op achteruit als ze nu haar spullen pakt (auto / meubels / etentjes etc.) dus kennelijk speculeert hij erop dat hij er mee wegkomt, of het interesseert hem niet, of hij is gewoon niet zo intelligent.

Maargoed. Probleem is ook dat je in het dagelijkse leven betrekkelijk weinig referentie hebt met dit soort dingen (niet echt "koffiepraat"). Dus misschien vindt hij het zelf allemaal oprecht heel redelijk. Helemaal als je ouders er ook zo instaan. Dus ik heb het idee dat partner ook gewoon een realitycheck nodig heeft. De notaris was dat kennelijk, maar voor korte duur helaas.

Ik zou denk ik een aantal redelijke voorstellen op papier zetten. Dat aan hem geven. En hem dan een ultimatum geven dat hij er eentje mag kiezen en dat je anders je spullen pakt. Kun je nooit het verwijt krijgen dat je onredelijke voorstellen hebt gedaan (kun je altijd terugwijzen naar je papiertje). Kan die daar ook niet bij zijn ouders mee aankomen. Heeft hij duidelijkheid, hoeft hij ook niet meer met van die achterlijke ideeën komen over dat de TS geen auto mag kopen blabla.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:11

BeFunny schreef:
chevax schreef:
Je kunt nu allemaal voorbeelden noemen zodat de vriend van TS er beter opstaat, maar het klopt gewoon niet. Prima als hij zijn investering wil beschermen, daar zal je niemand over horen. Het probleem is dat hij wil dat iemand meebetaalt aan zijn investering waar hij alle touwtjes in handen heeft: TS kan geen kant op, geld wat ze in de woning stopt, is ze kwijt.
Opmerkingen als "ja, maar ze profiteert ook van een nieuwe badkamer", kom op zeg. Wie zou hier meebetalen aan het huis van een ander, zónder daar ooit een cent van terug te zien?
TS zet zich volledig klem als ze meegaat in de grillen van haar vriend en zijn ouders.



Volgens mij klopt dit niet.

Ts betaald 300 euro GWE en deelt in de boodschappen. Ze woont verder voor nop ;)

Ts wil zelf van alles met het huis ;) daar ziet vriend geen noodzaak in en wil daarom ook niet voor die kosten opdraaien. Dat lijkt me wel zijn goed recht.

Ik heb een beetje een beeld bij wat er gebeurd is.

Vriend had dat huis al toen hij ts leerde kennen. Ts is bij vriend ingetrokken (daar is te zoals ik het zie financieel alleen wijzer op geworden) want ik ga er vanuit dat haar woonlasten hoger waren dan 300 euro. Waarschijnlijk heeft ts bedacht dat als ze daar zou gaan wonen ze mede eigenaar zou kunnen worden. Maar haar vriend is hier volledig duidelijk in geweest.

Ts moet gewoon bedenken wat ze wil.
50/50 is 50/50 ook in hypotheek ;) en alle woonlasten. En het komt op mij over dat Ts dit niet kan opbrengen. En vooral een aantal dingen luxer wil maken in het huis. Waar haar vriend de noodzaak dus niet van ziet. En het komt op mij over dat TS vooral van alles wil ;) maar het is niet haar huis ;) en dat kwartje moet gewoon even duidelijk vallen.

En als ze het op deze manier niet wil dan moet ze haar eigen boontjes gaan doppen dus iets voor zichzelf zoeken met bijbehorende financiële verantwoordelijkheden, ofwel volledig gaan bijdragen en dit eerst op een volwassen manier gaan bespreken. En niet op een forum haar vriend erg zwart aftekenen.


Dit zijn echt heel veel aannames.

Vriend wil juist een nieuwe badkamer :+ . En wel betaald door TS.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:15

Menino schreef:
BeFunny schreef:
Volgens mij klopt dit niet.

Ts betaald 300 euro GWE en deelt in de boodschappen. Ze woont verder voor nop ;)

Ts wil zelf van alles met het huis ;) daar ziet vriend geen noodzaak in en wil daarom ook niet voor die kosten opdraaien. Dat lijkt me wel zijn goed recht.

Ik heb een beetje een beeld bij wat er gebeurd is.

Vriend had dat huis al toen hij ts leerde kennen. Ts is bij vriend ingetrokken (daar is te zoals ik het zie financieel alleen wijzer op geworden) want ik ga er vanuit dat haar woonlasten hoger waren dan 300 euro. Waarschijnlijk heeft ts bedacht dat als ze daar zou gaan wonen ze mede eigenaar zou kunnen worden. Maar haar vriend is hier volledig duidelijk in geweest.

Ts moet gewoon bedenken wat ze wil.
50/50 is 50/50 ook in hypotheek ;) en alle woonlasten. En het komt op mij over dat Ts dit niet kan opbrengen. En vooral een aantal dingen luxer wil maken in het huis. Waar haar vriend de noodzaak dus niet van ziet. En het komt op mij over dat TS vooral van alles wil ;) maar het is niet haar huis ;) en dat kwartje moet gewoon even duidelijk vallen.

En als ze het op deze manier niet wil dan moet ze haar eigen boontjes gaan doppen dus iets voor zichzelf zoeken met bijbehorende financiële verantwoordelijkheden, ofwel volledig gaan bijdragen en dit eerst op een volwassen manier gaan bespreken. En niet op een forum haar vriend erg zwart aftekenen.


Dit zijn echt heel veel aannames.

Vriend wil juist een nieuwe badkamer :+ . En wel betaald door TS.


Ja, zo kan ik er ook een heel verhaal rond spinnen. Zijn indd erg veel aannames.
Ik sta hier echt verbaasd dat er zoveel vrouwen zijn die het doodnormaal vinden om 50/50 mee te betalen, zonder eigenaar te worden. "Want bij een huurhuis bouwde ze ook niks op". Klopt, maar dat huurhuis heeft ze opgezegd met haar vriend SAMEN iets op te bouwen. Niet om bank te spelen voor haar vriend.

BeFunny

Berichten: 10920
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:16

BeFunny schreef:
chevax schreef:
Je kunt nu allemaal voorbeelden noemen zodat de vriend van TS er beter opstaat, maar het klopt gewoon niet. Prima als hij zijn investering wil beschermen, daar zal je niemand over horen. Het probleem is dat hij wil dat iemand meebetaalt aan zijn investering waar hij alle touwtjes in handen heeft: TS kan geen kant op, geld wat ze in de woning stopt, is ze kwijt.
Opmerkingen als "ja, maar ze profiteert ook van een nieuwe badkamer", kom op zeg. Wie zou hier meebetalen aan het huis van een ander, zónder daar ooit een cent van terug te zien?
TS zet zich volledig klem als ze meegaat in de grillen van haar vriend en zijn ouders


Volgens mij klopt dit niet.

Ts betaald 300 euro GWE en deelt in de boodschappen. Ze woont verder voor nop ;)

Ts wil zelf van alles met het huis ;) daar ziet vriend geen noodzaak in en wil daarom ook niet voor die kosten opdraaien. Dat lijkt me wel zijn goed recht.

Ik heb een beetje een beeld bij wat er gebeurd is.

Vriend had dat huis al toen hij ts leerde kennen. Ts is bij vriend ingetrokken (daar is te zoals ik het zie financieel alleen wijzer op geworden) want ik ga er vanuit dat haar woonlasten hoger waren dan 300 euro. Waarschijnlijk heeft ts bedacht dat als ze daar zou gaan wonen ze mede eigenaar zou kunnen worden. Maar haar vriend is hier volledig duidelijk in geweest.

Ts moet gewoon bedenken wat ze wil.
50/50 is 50/50 ook in hypotheek ;) en alle woonlasten. En het komt op mij over dat Ts dit niet kan opbrengen. En vooral een aantal dingen luxer wil maken in het huis. Waar haar vriend de noodzaak dus niet van ziet. En het komt op mij over dat TS vooral van alles wil ;) maar het is niet haar huis ;) en dat kwartje moet gewoon even duidelijk vallen.

En als ze het op deze manier niet wil dan moet ze haar eigen boontjes gaan doppen dus iets voor zichzelf zoeken met bijbehorende financiële verantwoordelijkheden, ofwel volledig gaan bijdragen en dit eerst op een volwassen manier gaan bespreken. En niet op een forum haar vriend erg zwart aftekenen.


Dit zijn echt heel veel aannames.

Vriend wil juist een nieuwe badkamer :+ . En wel betaald door TS.



Nee. Ts wilde de badkamer en daar ook voor betalen alleen dan wel dat ze dat terug zou krijgen mocht het huis verkocht worden.

Maar hierin heeft ze niet bedacht dat het huis niet standaard meer waard wordt met een nieuwe badkamer. Die verbouwing doe je voor jezelf. En als hij daar geen noodzaak in ziet en dus die investering niet wil doen. Zou ik zeggen. Dan komt er geen nieuwe badkamer ;)

PS quote verkloot.

Fly_high

Berichten: 3326
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:22

Poekkie schreef:
Vriend van TS heeft idd zelf gekozen een huis te kopen en hypotheek te dragen.

TS anderzijds had gekozen om te huren en XX aan huur te dragen elke maand. Daar ziet ze ook geen cent meer van terug.


Als TS dan een bedrag gelijk aan zeg de helft van de huur anders ofzo zou betalen is het niet nodig om het om te draaien, iedereen krijgt evenveel extra ruimte dan. Dat heeft niets te maken met hoeveel de hypotheek bedraagt. TS kan die overschot sparen of beleggen of investeren terwijl vriend het iets makkelijker heeft. winwin voor beiden. En die domme regeling van de auto herzien, want die kraakt echt wel.

Als mijn vriend de zienswijze zou hebben dat ik blij zou moeten zijn met helft gezamenlijke kosten betalen en verder niets, dan mag die idd lekker zelf gaan huren of zelf iets kopen en latten. Even goed voor mij.


Mbt dichtgedrukte, ze ziet er huurbescherming voor terug. Als ze de badkamer in de huurwoning laat opknappen mag ze er waarschijnlijk de rest van haar leven van genieten, en jij als zijnde haar partner kunt haar een week later zomaar uit je huis zetten zolang de afspraken niet in een samenleveingscontract opgenomen zijn (wat bij TS dus nog niet het geval is). Daarnaast is ze ook haar opgebouwde jaren bij wooncorporaties kwijt en daardoor ineens toegewezen op de vrije markt met financiele nadelen van dien mocht het toch misgaan.

Jouw zienswijze komt er op neer dat je alleen behoefte aan samenwonen hebt mits het direct extra financiele voordelen voor jou betekent bovenop vermogensopbouw in vastgoed waar je sowieso al in je eentje van zou profiteren, en dat je verder geen onderscheid maakt tussen partner en een wildvreemde onderhuurder. Nou dan verwacht ik dat de tegenpartij netjes factuurtjes opstelt voor verleende diensten in het kader van zulke "relatie" of het nou afwassen is of sekswerk :+

Je voorbeeld met bijrijder slaat ook nergens op, een bijrijder die je partner niet is mag je gerust manegetarief van vragen, niemand die er raar van opkijkt, en ook als het op basis van gunnen is, dan maakt degene daar nog steeds geen winst mee. Plus als je werkelijk iemand iets gunt, zit je toch niet uit te rekenen wat het conform marktprijzen zou kunnen opleveren :? Weet ik wat, als ik het een stalgenootje gun om mijn trailer te gebruiken ga ik geen standaard tarief in rekening brengen wat ze elders zou moeten betalen, het is het hele idee van gunnen :')

Maar hoe dan ook als je bijrijder "verdient dan wel goed geld per maand door vervolgens mijn paard te gebruiken voor xx" is het niet meer te vergelijken met samenwonen, meer met situatie waarin je inwonende partner je huis aan een derde zou onderverhuren en daardoor extra winsten incasseren. Wat juridisch gezien niet zomaar mag, en wat niet van toepassing is op TS haar situatie.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:32

TS, heb je nog een "echt" persoon in de omgeving om even mee te praten? Ik snap dat je niet alles aan een bekende wilt vertellen soms, maar je krijgt nu wel erg veel negatieve reacties van Bokkers die jou ook beïnvloeden.

Er gaat nu van alles mis al voordat alles goed geregeld is en dat moet eerst opgelost worden. Maar mensen die jullie niet kennen, roepen nu zomaar dingen en daar wordt het sowieso echt nooit beter van.

Hoe is jouw band met zijn ouders? Kan je niet eens met hun praten?

En anders zou ik nu even niks zeggen, wat spullen inpakken en bij een vriendin of familie gaan logeren zodat er eerst weer even rust is. Misschien belt hij een dezer dagen en kunnen jullie weer even praten. Maar zoals nu gaat het natuurlijk niet en dat is vragen om escalatie.

Overigens kan een notaris natuurlijk niet echt bepalen hoe jullie het regelen, alleen adviseren en alles vastleggen. De problemen die jullie hebben moet je echt met iemand anders bespreken.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:39

Ik ben dit topic nu meerdere keren tegengekomen. En ik schrok van de update van TS vandaag...

Lees hier en daar van alles aan tips, maar ook oordelen over de situatie. Ik zit aan een heel andere kant te denken...

TS, wat zegt deze situatie over jullie relatie als je alleen de manieren van reageren op elkaar over houdt? Wat doet dit met jouw gevoel en verwacht je dat dit soort situaties in de toekomst vaker komen met verbeterde communicatie?
Zet de huidige situatie (communicatietechnisch) eens af tegen het ideaal wat jij hierin hebt. Hoeveel wijkt dit af en in hoeverre ben jij bereid om concessies te doen en op deze manier de rest van je leven met deze partner door dergelijke discussiepunten heen te gaan?

juval

Berichten: 13346
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:54

kan een relatie überhaupt gelijkwaardig zijn als een van beide partners al een eigen huis heeft voor de relatie start, terwijl de ander huurt?
Er blijft dan toch altijd een scheve verhouding in bezittingen en financiën lijkt mij.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:04

juval schreef:
kan een relatie überhaupt gelijkwaardig zijn als een van beide partners al een eigen huis heeft voor de relatie start, terwijl de ander huurt?
Er blijft dan toch altijd een scheve verhouding in bezittingen en financiën lijkt mij.


Natuurlijk kan dat.
Het is nog bijna altijd de norm (helaas) dat 1 persoon geld binnen brengt (meestal de man) en de ander (meestal de vrouw) voor de kuikens zorgt.
Echter verdiend TS zelf ook fatsoenlijk.

Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:07

juval schreef:
kan een relatie überhaupt gelijkwaardig zijn als een van beide partners al een eigen huis heeft voor de relatie start, terwijl de ander huurt?
Er blijft dan toch altijd een scheve verhouding in bezittingen en financiën lijkt mij.

Hangt er van af wat de bedoelingen zijn.

Je moet wel streven naar gelijkwaardigheid imo , en dit kan door dergelijke afspraken goed op papier te zetten, de andere persoon te laten inkopen, de andere persoon te laten investeren in iets voor zichzelf, en nog legio mogelijkheden.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:28

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald, persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Dani op 27-09-22 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:39

Menino schreef:
Ik zou denk ik een aantal redelijke voorstellen op papier zetten. Dat aan hem geven. En hem dan een ultimatum geven dat hij er eentje mag kiezen en dat je anders je spullen pakt. Kun je nooit het verwijt krijgen dat je onredelijke voorstellen hebt gedaan (kun je altijd terugwijzen naar je papiertje). Kan die daar ook niet bij zijn ouders mee aankomen. Heeft hij duidelijkheid, hoeft hij ook niet meer met van die achterlijke ideeën komen over dat de TS geen auto mag kopen blabla.


Zulke ‘my way or the highway’ approach is imo juist het tegenovergestelde van redelijkheid. Ik ben voorstander van elk een aantal (voor die persoon) redelijke opties uit te werken en op papier te zetten. Maar als een open gesprek hierover niet meer kan, en je moet communiceren met ultimatums etc is wat mij betreft het beter om de relatie gewoon stop te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:52

Poekkie schreef:
Menino schreef:
Ik zou denk ik een aantal redelijke voorstellen op papier zetten. Dat aan hem geven. En hem dan een ultimatum geven dat hij er eentje mag kiezen en dat je anders je spullen pakt. Kun je nooit het verwijt krijgen dat je onredelijke voorstellen hebt gedaan (kun je altijd terugwijzen naar je papiertje). Kan die daar ook niet bij zijn ouders mee aankomen. Heeft hij duidelijkheid, hoeft hij ook niet meer met van die achterlijke ideeën komen over dat de TS geen auto mag kopen blabla.


Zulke ‘my way or the highway’ approach is imo juist het tegenovergestelde van redelijkheid. Ik ben voorstander van elk een aantal (voor die persoon) redelijke opties uit te werken en op papier te zetten. Maar als een open gesprek hierover niet meer kan, en je moet communiceren met ultimatums etc is wat mij betreft het beter om de relatie gewoon stop te zetten.


Dat kan niet, want als vriend een toezegging doet bedenkt hij zich telkens. Er is helemaal geen mogelijkheid meer tot gesprek. In mijn eigen relatie zouden mijn vriend allebei bereid zijn om compromissen te sluiten en dus het gesprek aan te gaan. Maar dat is hier dus niet.

Verder ben ik het ook wel eens met superpony en jeanine1990. Open een topic over een relatie op internet, en iedereen roept dat het gedoemd is om te mislukken en je spullen moet pakken. Da's bijna net zo'n wetmatigheid als de wet van godwin. Ben daarin zelf ook niet heilig.

Maar bedenk dat er altijd andere opties zijn. Bv. om te kijken naar een tussenpersoon of mediator-achtig iemand. Om te kijken hoe je de communicatie kunt verbeteren etc. Als jullie echt gek zijn op elkaar (en daar heeft niemand op bokt wat over te vinden) zijn er wel uitwegen om te kijken hoe jullie hierin nader tot elkaar kunnen komen. Maar niet zonder professional vrees ik. Je vriend had ontzag voor die notaris, dus een "autoriteit" helpt hem kennelijk. Een relatietherapeut zou ook een optie kunnen zijn. Maar pas met dit soort topics altijd op, dat je je niet zo op laat naaien dat een relatie met overlevingskans alsnog naar de haaien gaat.

Nogmaals; ik vind het een ei. En zijn voorstellen onredelijk. Maar janine heeft gelijk. Wij hebben geen idee waar hij vandaan komt met zijn ideeën natuurlijk. Jullie relatie wat dieper doorgronden kan ook een optie zijn voordat je nu a la minute naar een oplossing hierin wil werken.

Roodvos

Berichten: 6738
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:53


Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:56

juval schreef:
kan een relatie überhaupt gelijkwaardig zijn als een van beide partners al een eigen huis heeft voor de relatie start, terwijl de ander huurt?
Er blijft dan toch altijd een scheve verhouding in bezittingen en financiën lijkt mij.

Als ik dat zo lees (single, koophuis) heb ik nu dus al een machtspositie? Echt niet hoor :+ Daar is het één en ander in te over communiceren. Met elkaar.

het is nu heel makkelijk om vanaf een beeldscherm te roepen dat je moet kappen met die relatie. Of tig aannames te doen. Maar gelukkig weten we vanaf datzelfde beeldscherm totaal niet hoe zo'n relatie in elkaar steekt.

TS: Communicatie is en blijft key hierin. Kijk naar wat jij wil en verwacht, zet je wensen en gedachten op papier. Ook hoe je met elkaar hierover wilt communiceren en verder wilt in de relatie. Het beste is dat hij hetzelfde doet. Er is altijd een middenweg.

Fly_high

Berichten: 3326
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:26

Poekkie schreef:
Nou ga je lekker :')
Ben je toevallig zelf zo’n trutje die van vriend tot vriend hopt om steeds gratis te wonen? Aangezien jij zulke grove aannames over mij durft doen en zo extreem in de verdediging schiet gaan er bij mij wel enkele belletjes af ;)


Lekker op de man spelen bij gebrek aan echte argumenten, moet je vooral doen :j

Ik maak geen grove aannames, dat is letterlijk wat je zei, bij deze nogmaals:

Citaat:
Als mijn vriend de zienswijze zou hebben dat ik blij zou moeten zijn met helft gezamenlijke kosten betalen en verder niets, dan mag die idd lekker zelf gaan huren of zelf iets kopen en latten. Even goed voor mij.


Als je vriend niet in jouw vermogen extra investeert mag die ergens gaan huren en latten, maakt jou niet uit. Dat is hoe je het zelf verbatim neerzet, ik heb er niets mee te maken :)

Lijkt me heel vervelend leven als je ervan uitgaat dat iedereen die relatie met je zoekt alleen op jouw geld en een gratis woonplek zit te jagen en er een huisbaas/huurder verhouding nodig is om de huiseigenaar in kwestie veilig te houden. Terwijl de tegenpartij juist 100x zo kwetsbaar is, omdat die bij relatiebreuk nergens terecht kan en zonder samenlevingscontract (wat bij TS niet van toepassing is) financieel nergens aanspraak op kan maken.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:36

Als jij denkt dat je met een bijdrage van ongeveer 300 euro een situatie gelijkwaardig aan een huurbaas creëert moet je dat vooral doen. Alle andere dingen in mijn post heb je zodanig verdraaid of bewust mis geïnterpreteerd dat er weinig verder over te zeggen is. Bvb dat geld van die badkamer: heb ik al niet 50 maal gezegd afschrijving te laten vastleggen en het resterende bedrag terug te geven? Na 15 jaar zie je idd niets meer terug dan, dat klopt… maar dan is die badkamer effectief ook niets meer waard.

Verder idd: ik ben alleen geinteresseerd in samenwonen als we er beiden wat aan hebben. Dus niet eentje alles blijven dragen en de ander een huis + een half loon extra dat vrijkomt. Dat heb jij heel goed begrepen maar hoef je niet compleet uit verband te trekken met je laatste (onzin)stukje.

Overigens als je samen iets huurt of koopt en het gaat uit, dan hebben beiden niets aan huurdersbescherming. Dus waarom dat zo zwaar moet wegen als er wel een eigen huis is, is mij volledig onbekend.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:39

Ik denk dat TS er niet echt bij geholpen is dat er hier onderling op elkaar wordt gevit. Kunnen we niet gewoon het persoonlijke naar elkaar eruit laten?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:51

TS, hier heb je helemaal niks meer aan. Niemand kan verder beoordelen wat voor jullie, binnen jullie relatie acceptabel is.

Wij hadden al heel snel alles op 1 hoop en dat hebben we nog steeds. Dat is ook een keuze. Al dat afmeten en afwegen wat ik hier tegenkom, zou ik al helemaal niet goed van worden.

Maar wij zijn geen goed voorbeeld en zeker in jouw situatie moet het jullie beiden passen, nu EN in de toekomst. Ook al weet je nooit hoe dat gaat lopen.

Ik zou even afstand nemen en de emoties tot rust laten komen, samen praten en dan zien wat de volgende stap is.
Het is goed dat je aan jezelf denkt, maar in een relatie moet je je soms ook echt even in de ander verplaatsen.

En heel rot uit mn str*t, maar niet zo bedoeld; We horen alleen jou. Misschien doet je vriend hartstikke zijn best en komt alles heel rot jouw str*t uit. Het is niet altijd WAT er gezegd wordt, maar vaak ook HOE.

Maar allemaal speculatie, dus kom even tot bedaren en laat je niet gek maken. Bokt is maar internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:23

Ik kom even invallen, lees al een tijdje mee. Het kan heus allemaal wel hoor, samenwonen in een koophuis van 1 persoon en niks op papier hebben. Het belangrijkste punt is vooral dat je gewoon hele goede afspraken maakt waar je beiden ook 100% achter kan staan én waar bij uit elkaar gaan geen discussie over nodig hoeft te zijn.

Ik draag bijvoorbeeld niks bij aan de hypotheek/grote investeringen van het huis, maar maak ook nergens aanspraak op. Daar tegenover draag ik iets meer af voor de gemeenschappelijke kosten (beiden zelfde bedrag, alleen is dat voor mij een grotere hap procentueel gezien dan voor hem), doe ik meer in het huishouden en pakken we meestal mijn auto als we ergens heen gaan.

Zo hoeft niemand zich zorgen te maken over "wie krijgt wat" indien nodig, maar kunnen we wel allebei ervoor zorgen dat we verder kunnen als we uit elkaar gaan.

Rennie89
Berichten: 37302
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:30

Als ik een vriend zou hebben die bij mij intrekt verwacht ik dat de vaste lasten op hypotheek en persoonlijke/woning gerelateerde verzekeringen na worden verdeeld en daarbij ook de boodschappen etc. Evt een klein aandeel in rente meebetalen, that’s it. Moet er een wasmachine ofzo vervangen worden delen we wel de kosten, maar moet er iets aan mijn huis verbouwd worden betaal ik het zelf. Heel simpel.

Zodra er getrouwd word en/of kinderen komen erbij kijken, dan zullen er wel dingen op papier gezet worden mocht er iets met mij gebeuren.

TS ik zou een rustig gesprek met je partner aangaan, dit zal voor beide geen fijne situatie zijn. Mannen zijn geneigd om emoties binnen te houden en zichzelf af te zonderen, of niks te laten zien. Communicatie is nu echt heel belangrijk…

Fly_high

Berichten: 3326
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:39

Poekkie schreef:
Als jij denkt dat je met een bijdrage van ongeveer 300 euro een situatie gelijkwaardig aan een huurbaas creëert moet je dat vooral doen. Alle andere dingen in mijn post heb je zodanig verdraaid of bewust mis geïnterpreteerd dat er weinig verder over te zeggen is. Bvb dat geld van die badkamer: heb ik al niet 50 maal gezegd afschrijving te laten vastleggen en het resterende bedrag terug te geven? Na 15 jaar zie je idd niets meer terug dan, dat klopt… maar dan is die badkamer effectief ook niets meer waard.

Verder idd: ik ben alleen geinteresseerd in samenwonen als we er beiden wat aan hebben. Dus niet eentje alles blijven dragen en de ander een huis + een half loon extra dat vrijkomt. Dat heb jij heel goed begrepen maar hoef je niet compleet uit verband te trekken met je laatste (onzin)stukje.



Ik neem aan dat vrijwel elke volwassene met modaal inkomen die 300 extra naast GWE, boodschappen, etc. makkelijk kan missen, in die zin is het inderdaad helemaal niet te vergelijken met huren, zeker niet op de vrije markt :P

Ik vind gewoon de achterliggende gedachte vreemd in een serieuze liefdesrelatie, that's all. Want uitgangspunt hier was een relatie met vooruitzicht op trouwen, kinderen en samen de toekomst willen bouwen, niet ff gratis crashen bij steeds nieuwe FWB. Het idee dat de huiseigenaar dan nog extra moet kunnen verdienen aan zijn/haar vaste relatie bovenop verdiensten uit vastgoedbezit, terwijl die inwonende partner binnen paar jaar al sowieso minder vooruit gaat op dat deel salaris dat hij/zij extra overhoudt vind ik persoonlijk vreemd. Maar goed, uiteindelijk komt het uiteraard neer op afspraken waar beide partijen goed gevoel bij hebben. En het is ook net hoe je daar zelf naar kijkt, met de hudige situatie op de woningmarkt vind ik persoonlijk huisbezit meer waarde hebben en daardoor zwaarder wegen dan wat centjes op je spaar- of beleggersrekening :o

Poekkie schreef:
Overigens als je samen iets huurt of koopt en het gaat uit, dan hebben beiden niets aan huurdersbescherming. Dus waarom dat zo zwaar moet wegen als er wel een eigen huis is, is mij volledig onbekend.


Bij een gezamenlijk koophuis houd je er waarschijnlijk ieder een deel overwaarde aan over en bij samen huren wordt tenminste geen van beiden bewust door de ander financieel benadeeld. En m.b.t. huurdersbescherming - het heeft te maken met TS haar verhaal, het feit dat ze haar huurwoning heeft moeten opzeggen om bij haar vriend in te trekken. Dus dat is dan wel een stukje zekerheid dat je in zulke situatie voor je relatie opoffert en IMO daardoor best mag verwachten, dat er iets tegenover staat.

Ik sta er in ieder geval hetzelfde in als Varekaj en Rennie89, zolang er niets op papier staat en er geen kinderen zijn dan samen de vaste lasten, boodschappen en reguliere uitgaven zoals nieuwe wasmachine oid delen, en grote investeringen die daadwerkelijk invloed hebben op de waarde van het huis bij de huiseigenaar laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:49

Dat dus Rennie, alleen betaal ik dus niks mee aan verzekeringen, rente of hypotheek (maar dat laatste zit in BE sowieso al anders in elkaar). Dit is bewust zo gekozen omdat zijn woning = zijn woning. Net zoals mijn grond = mijn grond. Ik lever dan weer op andere vlakken mijn bijdrage, zoals dagelijks onderhoud en dergelijke. Want hij werkt een fikse hoop meer uren en is blij dat ik deel voor mijn rekening kan nemen. Hij houdt daardoor dan weer vrije tijd over.

Wat mij weer stoort aan de partner van TS, is dat hij éérst wil dat ze die cv betaalde (wat ze gedaan heeft). Haar auto sputtert toch aardig als ik het goed las, ik bedoel, 10min wachten eer hij start? Die is echt wel aan vervanging toe hoor. Maar zij zou dat een jaar moeten uitstellen om eerst 10k in de badkamer te pompen én dan moet ze nadien eerst nog 2 jaar leasen aan €300/maand eer ze weer een auto in eigendom heeft.

Dat is een looptijd van 3 jaar. Als ze in die periode uit elkaar gaan heeft TS 10k minder die ze niet meer terug zal zien en bij lease ook nog €300/maand kosten die ten nadele zijn als ze wat nieuws moet zoeken.
Dan ben ik eerder geneigd dat ze eerst een nieuwe auto aanschaft. Die badkamer volgt dan later wel. Gaan ze alsnog uit elkaar dan kan ze iig wél met zekerheid naar haar werk én zit ze niet vast aan €300/maand lease.

BeFunny

Berichten: 10920
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:36

Varekaj schreef:
Dat dus Rennie, alleen betaal ik dus niks mee aan verzekeringen, rente of hypotheek (maar dat laatste zit in BE sowieso al anders in elkaar). Dit is bewust zo gekozen omdat zijn woning = zijn woning. Net zoals mijn grond = mijn grond. Ik lever dan weer op andere vlakken mijn bijdrage, zoals dagelijks onderhoud en dergelijke. Want hij werkt een fikse hoop meer uren en is blij dat ik deel voor mijn rekening kan nemen. Hij houdt daardoor dan weer vrije tijd over.

Wat mij weer stoort aan de partner van TS, is dat hij éérst wil dat ze die cv betaalde (wat ze gedaan heeft). Haar auto sputtert toch aardig als ik het goed las, ik bedoel, 10min wachten eer hij start? Die is echt wel aan vervanging toe hoor. Maar zij zou dat een jaar moeten uitstellen om eerst 10k in de badkamer te pompen én dan moet ze nadien eerst nog 2 jaar leasen aan €300/maand eer ze weer een auto in eigendom heeft.

Dat is een looptijd van 3 jaar. Als ze in die periode uit elkaar gaan heeft TS 10k minder die ze niet meer terug zal zien en bij lease ook nog €300/maand kosten die ten nadele zijn als ze wat nieuws moet zoeken.
Dan ben ik eerder geneigd dat ze eerst een nieuwe auto aanschaft. Die badkamer volgt dan later wel. Gaan ze alsnog uit elkaar dan kan ze iig wél met zekerheid naar haar werk én zit ze niet vast aan €300/maand lease.


Ik lees het anders.
Ze kan toch ook dat geld in haar auto stoppen. Dan kan hij zelf geld in de badkamer stoppen. Of niet maar dan blijft de badkamer zoals het is ;) daar zit hem de kneep.

Iedereen neemt aan dat de vriend van ts verwacht dat ze de verbouwing betaald. Maar het is ook ts die een verbouwing wil ;) Die verbouwing hoeft niet hè. Ik zou er Iig geen cent instoppen ;)

Zoals ik het lees mag ts inwonen bij vriend en hoeft niet teveel kosten te maken.

Ts wil echter meer. En dan is een goed gesprek vooral erg op zijn plaats en komt daar niet uit wat ts wil. Dan is het aan haar om iets anders te doen. Mooier kunnen we het niet maken.