Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:09

poes schreef:
Gelatine is gemaakt van merg en hierdoor zijn veel producten niet vegetarisch. Denk maar aan snoep (zoals gummiebeertjes), roomijs, gebak etc. Er komen wel steeds meer alternatieven.

Zo kwam ik er een paar jaar geleden achter dat kaas ook niet vegetarisch is, vanwege het gebruikte stremsel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:12

ista schreef:
poes schreef:
Gelatine is gemaakt van merg en hierdoor zijn veel producten niet vegetarisch. Denk maar aan snoep (zoals gummiebeertjes), roomijs, gebak etc. Er komen wel steeds meer alternatieven.

Zo kwam ik er een paar jaar geleden achter dat kaas ook niet vegetarisch is, vanwege het gebruikte stremsel.

Dat wilde ik ook noemen. Al had ik laatst kaas met een stremsel vervanger, dat kan tegenwoordig dus ook.

LoveGlove

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:18

Honing is eigenlijk ook niet vegetarisch. Ik zou wel weer graag vegetariër willen zijn :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:28

ista schreef:

Kaas is niet veganistisch. Het wordt wel door vegetariërs gegeten (net als andere zuivelprodukten)

Kaas is al niet veganistisch (of zo je wilt: vegetarisch) vanwege de melk. Om melk te krijgen moet een koe jaarlijks een kalf krijgen. Dat 99 van de 100 keer opgevroten wordt en níet dient als nieuwe melkkoe.
Daarom worden melkkoeien vaak met vleesstierensperma geinsemineerd, dat geeft dikkere kalfjes (en meer geboorteproblemen, zeker bij stierkalfjes)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:32

Als er stremsel gebruikt is is kaas niet vegetarisch.

Citaat:
Het meest gangbare stremsel is dierlijk stremsel en is een restproduct bij het slachten van stierkalfjes. Het stremsel zit in de maag van de kalfjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:38

Ibbel: nee veel kazen zijn ook niet vegetarisch door het stremsel. Gelukkig steeds vaker wel.

Edit: vanwege de melk en de industrie die daarachter zit is het niet veganistisch.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:51

Ibbel schreef:
ista schreef:

Kaas is niet veganistisch. Het wordt wel door vegetariërs gegeten (net als andere zuivelprodukten)

Kaas is al niet veganistisch (of zo je wilt: vegetarisch) vanwege de melk. Om melk te krijgen moet een koe jaarlijks een kalf krijgen. Dat 99 van de 100 keer opgevroten wordt en níet dient als nieuwe melkkoe.
Daarom worden melkkoeien vaak met vleesstierensperma geinsemineerd, dat geeft dikkere kalfjes (en meer geboorteproblemen, zeker bij stierkalfjes)

De meeste kaas is ook niet vegetarisch, zoals hier boven wordt genoemd. Ik heb een jaar of 2 geleden alle kazen bij de jumbo bestudeerd. Enkel de biologische kaas was gemaakt met vegetarisch stremsel (waarschijnlijk gemaakt met bacteriën of schimmels). De rest allemaal met dierlijk stremsel. Dit wordt gewonnen uit de lebmaag van pasgeboren kalfjes.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:53

of uit een dood kalf.
Bio kaas van de lidl is bijv wel vegetarisch

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:15

Denk ook niet dat je het uit een levend kalf krijgt...

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:48

Kaas met kalfjeskots *\o/* Toen ik daar achter kwam, was ik op slag klaar met de kaas, haha.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:02

Ibbel schreef:

Melkkoeien hebben zelden afkalfproblemen, ook niet als ze een vleeskalf dragen. Voornaamste reden dat er vleesvee opgezet wordt is omdat die vruchtbaarder zijn. Bij een eerstekalfsvaars zullen ze het niet doen maar wat oudere koeien die na 3 of 4 inseminaties nog niet dragend zijn, daar gebruiken ze vaak bvb Belgisch witblauw, is het meestal in 1 keer raak. Die oudere koeien kunnen dat vlot kalven. Dat het kalf zelf dan meer bevleesd is en iets meer opbrengt is ook een voordeel inderdaad.
De gemiddelde turn-over is 20%. Dus gemiddeld wordt 20% van de vaarskalfjes aangehouden voor vernieuwing, het zijn uiteraard de pure melkkoeien die aangehouden worden. De rest gaat naar de kalvermester.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:33

Ibbel schreef:
ista schreef:

Dan ben jij welkom bij ons op de boerderij, want de cijfers die jij noemt kloppen gelukkig niet. Niet bij ons, niet bij de gemiddelde boer :)) kun je kijken hoe het gaat met de aanwas.

Over wijnen; wijn is het enige voedsel waarbij ze hebben afgedwongen dat de ingredientenlijst niet op de verpakking hoeft te staan. Dus tenzij je he eigen wijn maakt, heb je geen flauw benul van wat er in je Chateau Migraine zit :P

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:49

Spruit schreef:
Over wijnen; wijn is het enige voedsel waarbij ze hebben afgedwongen dat de ingredientenlijst niet op de verpakking hoeft te staan. Dus tenzij je he eigen wijn maakt, heb je geen flauw benul van wat er in je Chateau Migraine zit :P

Op verpakkingen van likeuren en sterke dranken ook niet, toch?

Iets staat me bij dat ze dat overigens in de toekomst wel willen gaan doen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:53

De koeien bij mij op dagbesteding hebben ook nooit echt geboorteproblemen. En er is inderdaaf een percentage wat ze zelf houden. De rest gaat weg. Alleen geen idee waar naartoe. Zou ik moeten vragen :')

Nu is het ook geen gigantisch koeienbedrijf. Ze hebben denk ik zo rond de 100 ofzo koeien. En het is praktisch gezien biologisch. Daar is ook geen geboorteseizoen ofzo. Alle kalven worden random geboren wanneer de koe dat zelf wel. Of ze insemineren, geen idee. waarschijnlijk wel. De kalven mogen ook bij de moeder blijven totdat ze 3 maanden zijn. En daarna blijven ze nog 3 maanden op de boerderij in aparte boxen. Elke box heeft een maand categorie. Vanuit daar worden ze dan uiteindelijk weggedaan Of ze gaan terug de stal in als xe worden gehouden :)

De koeien staan ook bijna het hele jaar buiten. Sinds einddecember nu even niet, behalve op de echt wat warmere dagen. Maar ik denk dat ze in eind februari wel alweer naar buiten zouden mogen als het weer het toelaat. En voor 100 koeien hebben ze ook gewoon een lekker ruime stal :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:10

Hoe vaak ik iemand niet hoor zeggen dat die vegetariër is, maar wel vis eet. Dan ben je geen vega schat, dan ben je een pescotarier :Y)

Je hebt ook mensen die geen vlees eten maar wel kip en ander gevogelte, dat heet een pollotarier :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:24

Rennie89 schreef:
Hoe vaak ik iemand niet hoor zeggen dat die vegetariër is, maar wel vis eet. Dan ben je geen vega schat, dan ben je een pescotarier :Y)

Je hebt ook mensen die geen vlees eten maar wel kip en ander gevogelte, dat heet een pollotarier :)

Mijn stiefzoontje corrigeerde op 5-jarige leeftijd al mensen: "nee, ik ben geen vegetariër, ik ben een PESCITARIER" met zo'n bijdehante kop erbij. Heerlijk!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:27

en hoe noemt iemand die wel kip en vis eet, maar geen ander vlees? Een pollopescotariër? :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:30

LoveGlove schreef:
Honing is eigenlijk ook niet vegetarisch. Ik zou wel weer graag vegetariër willen zijn :=

Je bedoelt veganistisch?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:37

Rennie89 schreef:

En als je die beide (gevogelte, vis en zo) wél eet ben je een "little beady eyes"tarier.
Oftewel je eet geen dieren met schattige puppy ogen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:51

Ik eet gewoon alles, veel makkelijker.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:56

Never forget het moment dat ik mijn vegetarische ex-schoonzus vertelde waar kroepoek van gemaakt werd, terwijl ze het zat te eten.

En ik kreeg daarna ook nog de schuld... :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:16

Onze buren waren ook vegetarisch :Y) maar de buurman vrat zakken met kroepoek op. Dan de vraag waarom eet je kroepoek? … omdat ik het lekker vind … okeee :') prima maar dan ben je geen vegetariër

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:21

Denk dat ook best veel mensen geen idee hebben waar kroepoek van gemaakt is :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:23

Qimm schreef:
Denk dat ook best veel mensen geen idee hebben waar kroepoek van gemaakt is :D

Inderdaad, er zijn heel veel vlees eters die mij, als vegetariër, raar aankijken dat ik geen kroepoek eet. "Maar wat is toch gewoon alleen maar gebakken spul....." eh ja.. dat klopt :')

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:31

Oh... en mijn huidige vegetarische schoonzus ook kunnen verblijden met het nieuws dat een vegetarische Turkse pizza 9 van de 10 keer ook vlees bevat. Er zit dan wel geen döner op, maar de spread waarmee de pizza wordt ingesmeerd bestaat uit oa gehakt.