Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:41

Je kunt alle risico uitbannen door stil te blijven zitten en dood te gaan. Bij leven hoort een zeker risico. En als de kans op leuke ervaring groter wordt ingeschat dan het risico op schade, dan doen we het lekker toch.

Dat is geen berekend risico, maar een geschat risico. Die kan je ook beperken. Dat paard is staatsgevaarlijk, dus daar stap ik niet op, ik hou het bij brave sukkels, bijvoorbeeld. Kan je ook mee onderuit, maar goed.

En wij mensen zijn niet altijd even goed in het inschatten van de risico's...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:56

Het meeste van wat ik aanhaalde gebeurt onbewust :j. Er kan bewust op ingespeeld worden, door media of je omgeving (je ouders die je mee geven dat het wel/ niet heel normaal is om een cap te dragen bijvoorbeeld), maar het grootste deel van de verwerking en het nemen van de beslissing of je wel of niet die cap op zet, wordt uiteindelijk grotendeels door je onderbewustzijn gedaan :j.

Het meest mooie is nog wel dat we vaak onbewust beslissingen nemen, die dan rationaliseren en dan tot de conclusie komen dat we op grond van die redenen en keuze gemaakt hebben :)). Je eigen 'zelf' kan je flink voor de gek houden :D

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:11

moonsparkle schreef:
Hoeveel mensen moeten er ondervraagt zijn om te kunnen zeggen zoveel procent van Nederland vind dit of zoveel procent van de vrouwen. Ik lees dit best vaak en dan denk ik maar ze hebben mij niks gevraagd

Niet per se een hoeveelheid denk ik, maar over het algemeen moet een redelijk deel van de bevolking gevraagd worden en moeten verschillende ‘soorten’ mensen gevraagd worden. Als je vraagt naar de favoriete muziek van Nederlanders, moet je niet alleen maar mannen van 70-90 vragen, dat is niet representatief voor heel Nederland.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:24

moonsparkle schreef:
Hoeveel mensen moeten er ondervraagt zijn om te kunnen zeggen zoveel procent van Nederland vind dit of zoveel procent van de vrouwen. Ik lees dit best vaak en dan denk ik maar ze hebben mij niks gevraagd

Statistici kunnen precies berekenen hoeveel mensen je nodig hebt in een representatieve steekproef om een statistisch significant resultaat te krijgen. Voor een simpele ja/nee vraag (hoeveel procent van de bevolking eet geen vlees bv) kan het al voldoende zijn om bv 100 mensen te bevragen. Want het zal weinig meer verschillen als je er 1000 of 10.000 gaat bevragen - zolang je steekproef maar representatief is! Vraag je alleen de klanten van de vegetarische slager, of alleen de klanten van een gewone keurslager dan krijg je uiteraard een vertekend beeld.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:52

Ibbel schreef:
moonsparkle schreef:

Statistici kunnen precies berekenen hoeveel mensen je nodig hebt in een representatieve steekproef om een statistisch significant resultaat te krijgen. Voor een simpele ja/nee vraag (hoeveel procent van de bevolking eet geen vlees bv) kan het al voldoende zijn om bv 100 mensen te bevragen. Want het zal weinig meer verschillen als je er 1000 of 10.000 gaat bevragen - zolang je steekproef maar representatief is! Vraag je alleen de klanten van de vegetarische slager, of alleen de klanten van een gewone keurslager dan krijg je uiteraard een vertekend beeld.

Yup, en die berekening heet een "Power berekening", mocht je daarin geïnteresseerd zijn :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:56

Maar wat is reprenstatief?
Nu ook over het vraagstuk van de wolf, er wonen meer mensen in de (rand)stad dus zul je al een andere uitkomst krijgen. Want ja in de stad heb je er geen last van. Daar wonen de meeste mensen dus je weet vooraf de uitkomst al.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:58

Kookaburra schreef:
Niet een al te serieuze vraag, maar:
Na een spannende val van een mederuiter gister... Waarom hebben wij eigenlijk als hobby om op een dier van 600 kilo te zitten. Zijn wij ruiters niet gewoon een beetje gek? :=

Nee, ruiters zijn niet gek, ruiters zijn kunstenaars :j
Immers "the art of riding is keeping a horse between you and the ground".
Toegegeven, goede kunstenaars zijn vaak ook wel een beetje gek :))

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:08

DuoPenotti schreef:
Nu ook over het vraagstuk van de wolf, er wonen meer mensen in de (rand)stad dus zul je al een andere uitkomst krijgen. Want ja in de stad heb je er geen last van. Daar wonen de meeste mensen dus je weet vooraf de uitkomst al.

Representatief houdt in dit geval in inderdaad dat je meer mensen uit de stad in je onderzoeksgroep hebt zitten als je populatie ook bestaat uit meer mensen uit de stad. Of dan het grootste deel gaat zeggen dat ze geen last hebben, is nou juist het doel van het onderzoek lijkt me.
Als je wilt weten of bijvoorbeeld boeren last hebben of niet, moet je onderzoeksgroep maken die bestaat uit (representatieve) boeren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:10

Maar in dit geval gat het over Nederland vind.
Maar wel met een onderwerp wat niet in de stad bevind.
Je weet dan al bij voorbaat de uitslag.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:12

Maar die mensen zijn ook onderdeel van nederland

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:14

tuurlijk.
Maar als er aan mij en de buren gevraagd word of ik last van een vliegveld heb dan krijg je ook geen eerlijk antwoord.
Als je de vraag zo stelt weet je gewoon het antwoord al, hoef je ook de vraag niet te gaan stellen :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:21

Maar je kunt ook niet iets zeggen over Nederland en alleen op het platteland vragen. Dan moet je de vraag anders maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:28

Klopt.
De vraag anders maken geeft duidelijkheid.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:29

Maar dan heb je geen representatief beeld van geheel nederland

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:32

Kan ik bij een willekeurige repairshop een screenprotector op mijn iPad laten zetten? Ik heb een paperlike screenprotector gekocht maar de eerste 2 heb ik al helemaal verpest dus ik wil het nu graag door iemand laten doen die er verstand van heeft :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:39

fleurtjeuh schreef:
Maar dan heb je geen representatief beeld van geheel nederland

Maar als heel Nederland vooraf ook geen eerlijk beeld krijgt van het onderwerp, maar heel eenzijdig. Ook daarom weet je de uitslag.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:48

We hebben een factuur gekregen voor de APK. Nu staat er o.a. op: RSA (kost €3.95).
Weten jullie waar dat voor staat? We denken nu ruitensproeier antivries.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:57

DuoPenotti schreef:

In dat geval is het resultaat dus ook precies daarom niet van waarde. Je moet dan idd gaan opsplitsen naar mensen die er wonen en mensen die er niet wonen bvb.

Je kunt veel dingen meten maar het juiste meten is soms echt moeilijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:03

DuoPenotti schreef:

Waar vaak mee wordt vergeleken is de totale bevolking van NL. Hoeveel wonen er in de stad, hoeveel in een dorp, hoeveel mannen en vrouwen, hoe is de verdeling qua leeftijd, opleiding, inkomen.
Daarom worden die dingen ook vrijwel altijd gevraagd als je een enquete invult.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:08

In het geval van de wolf is de steekproef dus vermoedelijk keurig representatief voor heel NL. Alleen is de vraag niet van belang voor heel NL.
Als je de bewoners van poedersuiker West vraagt naar drugsoverlast krijg je ook andere antwoorden dan wanneer je dat aan bewoners van Amsterdam-Zuidoost vraagt. Bevraag je álle inwoners van NL krijg je weer een ander antwoord (wat er vermoedelijk ergens tussenin ligt)

Zo'n wolvenenquete zou je dus moeten stratificeren naar woonomgeving (wat ze deels al gedaan hebben door te melden dat de cijfers voor Brabant bv al anders liggen).

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:16

Nathalie18x schreef:
Kan ik bij een willekeurige repairshop een screenprotector op mijn iPad laten zetten? Ik heb een paperlike screenprotector gekocht maar de eerste 2 heb ik al helemaal verpest dus ik wil het nu graag door iemand laten doen die er verstand van heeft :o

Weet niet of ze een extern door jou aangekochte plaatsen.
Is toch een beetje alsof je je eigen frikandel meeneemt naar de snackbar om daar te laten bakken

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:29

Nathalie18x schreef:

Niet ergens een repaircafe in de buurt? Daar stikt het van de handige mensen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:52

Zijn dat wat wij bomen noemen niet officieel grote struiken?

Mensen snoeien de bomen vaak aan de onderkant schoon, zodat het op een boom lijkt.
Maar als dit niet gebeurd, dan zijn bomen ook gewoon struiken toch?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:59

Als ik google, kom ik uit op dat het punt waarop een houtige plant vertakt, het onderscheid is.

Is dit meteen of vlak boven de grond: struik
Is het eerst een hoofdstam met op meters hoogte pas een vertakking: boom

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:07

Maar dan is de vraag als dat wat wij als boom zien/ behandelen niet aangaf het begin opgeschoond word vanoaf onder.zodat het op een boom lijkt.

Is het dan echt nog een boom?