Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
moonsparkle schreef:Hoeveel mensen moeten er ondervraagt zijn om te kunnen zeggen zoveel procent van Nederland vind dit of zoveel procent van de vrouwen. Ik lees dit best vaak en dan denk ik maar ze hebben mij niks gevraagd
moonsparkle schreef:Hoeveel mensen moeten er ondervraagt zijn om te kunnen zeggen zoveel procent van Nederland vind dit of zoveel procent van de vrouwen. Ik lees dit best vaak en dan denk ik maar ze hebben mij niks gevraagd
Ibbel schreef:moonsparkle schreef:Hoeveel mensen moeten er ondervraagt zijn om te kunnen zeggen zoveel procent van Nederland vind dit of zoveel procent van de vrouwen. Ik lees dit best vaak en dan denk ik maar ze hebben mij niks gevraagd
Statistici kunnen precies berekenen hoeveel mensen je nodig hebt in een representatieve steekproef om een statistisch significant resultaat te krijgen. Voor een simpele ja/nee vraag (hoeveel procent van de bevolking eet geen vlees bv) kan het al voldoende zijn om bv 100 mensen te bevragen. Want het zal weinig meer verschillen als je er 1000 of 10.000 gaat bevragen - zolang je steekproef maar representatief is! Vraag je alleen de klanten van de vegetarische slager, of alleen de klanten van een gewone keurslager dan krijg je uiteraard een vertekend beeld.
Kookaburra schreef:Niet een al te serieuze vraag, maar:
Na een spannende val van een mederuiter gister... Waarom hebben wij eigenlijk als hobby om op een dier van 600 kilo te zitten. Zijn wij ruiters niet gewoon een beetje gek?
DuoPenotti schreef:Maar wat is reprenstatief?
Nu ook over het vraagstuk van de wolf, er wonen meer mensen in de (rand)stad dus zul je al een andere uitkomst krijgen. Want ja in de stad heb je er geen last van. Daar wonen de meeste mensen dus je weet vooraf de uitkomst al.
Nu ook over het vraagstuk van de wolf, er wonen meer mensen in de (rand)stad dus zul je al een andere uitkomst krijgen. Want ja in de stad heb je er geen last van. Daar wonen de meeste mensen dus je weet vooraf de uitkomst al.
Nathalie18x schreef:Kan ik bij een willekeurige repairshop een screenprotector op mijn iPad laten zetten? Ik heb een paperlike screenprotector gekocht maar de eerste 2 heb ik al helemaal verpest dus ik wil het nu graag door iemand laten doen die er verstand van heeft
Nathalie18x schreef:Kan ik bij een willekeurige repairshop een screenprotector op mijn iPad laten zetten? Ik heb een paperlike screenprotector gekocht maar de eerste 2 heb ik al helemaal verpest dus ik wil het nu graag door iemand laten doen die er verstand van heeft