Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:26

Rennie89 schreef:
Slenk, dat “geen zin” is naar mijn idee helemaal niet het geval bij de meeste, meer dat ze het nut er niet van inzien of geen risico’s willen lopen ;) heb jij de meeste mensen gesproken dat je die conclusie kan trekken?
Wat is precies het verschil tussen geen zin en het nut er niet van inzien? En was was voor jou de reden om je niet te laten vaccineren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:26

Rennie89 schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, maar

Dit is de essentie wel denk ik. Je hebt geen zin om je in anderen te verdiepen, maar vindt wel dat anderen jouw mening en standpunt en keuzes overal centraal moeten stellen. Dat is ook een beetje het terugkerende thema bij al die mensen die zich heel druk maken over het onderwerp.

PS, ik zou als je gaat daten vooraf laten weten wat jouw insteek is rond corona en vaccins, dat bespaart denk ik een hoop frustratie aan alle kanten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:46

Rennie89 schreef:
bigone schreef:
Natuurlijk kun je kiezen om niet te vaccineren. Maar daar zitten consequenties aan vast. Dus wat mij betreft niet miepen over de spontaniteit die weg is want daar kies je dan toch echt zelf voor ( hoe vervelend dat ook kan voelen)

En deze reacties bedoel ik dus :7 het is geen logische consequentie.
het slaat kant nog wal dat er gediscrimineerd word op het feit dat iemand zelf de beslissing neemt om geen vaccinatie te nemen. Dat je nergens naar binnen komt is het gevolg, maar is dat een logisch gevolg? Wij hebben het lange tijd prima gered zonder vaccinatieplicht en er zouden nu “versoepelingen” zijn wat gewoon flinke manipulatie is. Niks versoepeling, vind het nu 10x erger dan net na de lockdown

Wat zou voor jou logisch zijn dan? De vaccinatiegraad is nog niet hoog genoeg om iedereen de vrijheid te geven. En hoe sneller mensen die twijfelen zich laten vaccineren hoe eerder alle maatregelen weg kunnen. Tot die tijd is het testen of op het terras blijven zitten als niet gevaccineerde. Zo simpel is het en dan kun je er van alles bij halen, zolang er geen 2G , gevaccineerd genezen maar de 3G , gevaccineerd genezen of getest word er niemand gediscrimineerd. Het mag zo voelen maar het is niet zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:59

Sowieso zou ik als ik een beroep zou hebben waarbij ik met veel mensen in aanraking zou komen en een risico groep zou zijn mij eigen wel laten vaccineren.
Maar dat ben ik en ik kan niet mensen gaan dwingen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:04

Shadow0 schreef:
Rennie89 schreef:

Dit is de essentie wel denk ik. Je hebt geen zin om je in anderen te verdiepen, maar vindt wel dat anderen jouw mening en standpunt en keuzes overal centraal moeten stellen. Dat is ook een beetje het terugkerende thema bij al die mensen die zich heel druk maken over het onderwerp.

PS, ik zou als je gaat daten vooraf laten weten wat jouw insteek is rond corona en vaccins, dat bespaart denk ik een hoop frustratie aan alle kanten.

Die sneer over daten lijkt me echt compleet overbodig. Doe maar niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:10

Shadow0 schreef:
Rennie89 schreef:

vaccins en Corona zijn in mijn ogen echt niet essentieel of dealbreakers voor een relatie, als diegene met wie ik date gevaccineerd is moet die helemaal zelf weten, je moet ieder zijn keuze in hun waarde laten. Tuurlijk kan je het bespreken maar dat is zeker geen prioriteit om te weten voor je gaat daten, dat is mijn mening. Ben overigens iemand van persoonlijke space dus dat zal ook zeker in het begin zo zijn. Daarom was die 1,5 meter afstand ook ideaal voor mij hihi.

purny schreef:
Sowieso zou ik als ik een beroep zou hebben waarbij ik met veel mensen in aanraking zou komen en een risico groep zou zijn mij eigen wel laten vaccineren.
Maar dat ben ik en ik kan niet mensen gaan dwingen.

En toch wil ik het niet doen voor bepaalde redenen, dat is mijn eigen beslissing. Ik snap dat dit niet de keuze zal zijn van iedereen, het zijn bepaalde afwegingen die je maakt.

Genoeg collega’s die wel gevaccineerd zijn en ook genoeg die niet zijn gevaccineerd, en heb begrip voor een ieder. Mijn moeder, oma en broertjes zijn ook gevaccineerd, mijn vader niet. Ik behoud ook gewoon mijn afstand met iedereen. Tijdens mijn werk heb je mondkapje op en handschoenen aan en de gelegenheid om elk moment een sanitizer te gebruiken.

Ook hebben wij vorig jaar een uitbraak van Corona gehad, ook veel directe collega’s van mij die het hadden gekregen waar ik mee had gewerkt, ik was de enige die het toen niet had gekregen, had wel een luchtweginfectie gekregen op datzelfde moment :') maarja, ik ben gewoon iemand die zeker wel oplet en mijn verantwoording neem. Bij de minste klachten laat ik mijzelf testen,

Karl66

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:16

De keuze om wel of niet te vaccineren mag je dus ook gewoon maken. Alleen komt elke keuze met consequenties, jouw keuze dus ook. Het wordt pas een probleem als je de consequenties van je eigen keuze niet wilt accepteren, you can't have your cake and eat it too.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:29

Consequenties? Komop zeg. Er word gedaan alsof ik een mogelijke moord bega. Iedereen kan ziek worden of Corona overdragen, óók gevaccineerde. Dat iemand gevaccineerd is betekend niet dat je opeens geen Corona kan krijgen of verspreidden, laten we dat fabeltje maar alvast uit de wereld verhelpen :Y)

en gezien ik het tot op de dag van vandaag aardig goed doe en ik in mijn situatie meer verantwoordelijkheid heb genomen dan de gemiddelde Nederlander met betrekking tot verspreiding van het coronavirus vind ik niet dat er dan met een vingertje gewezen kan worden met “maar jij kiest er voor om je niet te vaccineren dus niet klagen als je ziek bent en niet naar het ziekenhuis mag want je hebt er zelf om gevraagd bullshit :Y) “ een vaccinatie is niet heilig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:40

Vaccinatie is niet heilig, zeker niet. Maar men probeert deze pandemie er nu onder te krijgen op de best mogelijke manier en vooral zo min mogelijke belasting voor de zorg.

Jij gooit het er nu op dat je niet weet hoe je een partner kunt vinden?

Je neus gaat heus niet kapot van een keer extra testen hoor. Mensen werkzaam in verzorgingshuizen kregen wekelijks een test. Die hebben ook nog een functionerende neus.

Ik denk trouwens dat het gros van de mensen tegenwoordig via een datingsite een partner vindt. Mocht je afspreken kan dat ook buiten..

De opmerking over de partner vinden en laten weten dat jij niet voor vaccinatie bent vind ik niet zo gek overigens. Het geeft overal frustratie.. dus wrs is het makkelijker met gelijkgestemden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:42

Dus jij hebt je zeer verantwoordelijk gedragen, fijn dat word namelijk ook van jou en elke andere burger verwacht.
Ik ben gevaccineerd en jij moet tijdelijk testen. Om de R zo laag mogelijk te krijgen en de ziekenhuisopnames beheersbaar te houden. Jij op jouw manier en ik op de mijne.
Wat ik zo apart vind, toen er volop gevaccineerd werd waren de gevaccineerden de slaven van de overheid, ten dode opgeschreven door gen therapie, magnetisch, onvruchtbaar enzenz. En nu wil de groep mensen die dit soort waanzin spuien ineens wel “ samen” doen. Los van mensen die niet kunnen vaccineren, zich ongevaccineerd zeer verantwoordelijk gedragen, voor de echte schreeuwers , ik doe niet samen, ik ga uit eten, gebruik de QR code en ze zoeken het maar uit.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:53

Rennie89 schreef:
Consequenties? Komop zeg. Er word gedaan alsof ik een mogelijke moord bega. Iedereen kan ziek worden of Corona overdragen, óók gevaccineerde. Dat iemand gevaccineerd is betekend niet dat je opeens geen Corona kan krijgen of verspreidden, laten we dat fabeltje maar alvast uit de wereld verhelpen :Y) .

De kans om als gevaccineerde Corona te krijgen en vervolgens anderen te besmetten is anders een stuk lager dan die van ongevaccineerden. Belangrijke nuance. Dus wil je het risico daadwerkelijk zo laag mogelijk houden dan zal je moeten vaccineren. Als je dan toch fabeltjes uit de wereld wil helpen :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:57

@IMJ, Ik weet niet of je weet wat aangezichtspijn is maar dan is testen niet altijd echt een pretje :D maar even zonder dollen, snap best dat er geprobeerd word het virus in te dimmen maar het compleet laten verdwijnen zal nooit gebeuren. Het belangrijkste is rekening houden met elkaar, niet in elkaars nek gaan hijgen en hoesten en elkaar in hun waarde laten. Een vaccin is een hulpmiddel, niet de oplossing.

En het daten; sorry maar ik vind een date op het bankje in een park of in de wind op het strand nou niet iets om warm van te worden (koukleum hier) en ga al helemaal niet naar iemand zijn huis of laat iemand zomaar in mijn huis en in de auto afspreken is gewoonweg armoedig te noemen. (En in mijn ogen ook zeker te dicht op elkaar)

Ik vind internetdaten vreselijk, is een vleeskeuring en mensen doen zich daar vaak anders voor dan ze echt zijn. Je moet die klik hebben met iemand en die krijg je pas als je iemand in RL ontmoet. Kan wellicht via internet zijn maar de stap naar daten in die omstandigheden is verre van ideaal. En samen met mij nog vele andere die deze mening delen.

@bigone, ten eerste, ik moet helemaal niks. Mij hoor je niks negatiefs zeggen over gevaccineerden, ook nooit gedaan. Daarentegen worden de mensen die ervoor kiezen zich niet te vaccineren (om wat voor reden dan ook) afgeschilderd als de slechteriken en dat zij zogenaamd het virus in stand houden wat zeker niet het geval is.

Daarbij zijn de Corona gevallen die opgenomen worden in het ziekenhuis op de IC tegenwoordig een kleine fractie van wat het was en er zijn zeker geen overvolle ziekenhuizen meer door Corona. Tuurlijk zijn ze er nog steeds maar zoals het eerst was, nee dat is zeker niet meer het geval. Dus overdrijven is ook een vak. Vriendin van mij belande vorige week op de IC door een hele heftige longontsteking zonder Corona, vraag mij af of dat ook alsnog onder de Corona word geschoven.

@imamdra, heb je een betrouwbare bron dat een gevaccineerd persoon met Corona een mindere kans op besmetten heeft? Want die heb ik zelf nog niet voorbij zien komen namelijk. Gevaccineerd of ongevaccineerd, als je klachten hebt moet je je testen, als je het hebt moet je in quarantaine, heel simpel. Niet dat je als gevaccineerde kan zeggen “ja maar ik ben gevaccineerd, de kans dat ik iemand besmet is zoveel kleiner dus ik kan gewoon naar buiten”.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 00:05

Weet je wat nou zo "grappig" is, ik ken alleen maar mensen die gevaccineerd corona kregen. De ongevaccineerden in mijn omgeving kregen nog geen van allen corona :+

Minder grappig: morgen een werkbijeenkomst hebben waarvoor de coronacheckapp absoluut niet nodig was. En dan s avonds een mail, dat ie tóch wel nodig is. Dan kun je dus als ongevaccineerde niet meer op tijd testen en mag je niet komen. Ik ben er best een beetje boos van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 00:14

Rennie, dus jij vind dat je niets moet? Ik vind wel dat we met z’n allen wat moeten, of vaccineren of zo verantwoordelijk mogelijk gedragen met de consequenties die daar bij horen.
En wanneer jij daten wil, in real life dan heb je de keus tussen testen of vaccineren of zorgen dat je Corona krijgt en positief test. Andere mogelijkheden zijn er nog niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 00:16

Rennie89 schreef:
@imamdra, heb je een betrouwbare bron dat een gevaccineerd persoon met Corona een mindere kans op besmetten heeft? Want die heb ik zelf nog niet voorbij zien komen namelijk. Gevaccineerd of ongevaccineerd, als je klachten hebt moet je je testen, als je het hebt moet je in quarantaine, heel simpel. Niet dat je als gevaccineerde kan zeggen “ja maar ik ben gevaccineerd, de kans dat ik iemand besmet is zoveel kleiner dus ik kan gewoon naar buiten”.

Bij deze:
https://www.rivm.nl/nieuws/vaccinatie-v ... t-covid-19

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ten-vaccin

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe ... ect-ervan/

https://nos.nl/artikel/2399060-gaat-de- ... beteugelen

En niemand heeft het over dat gevaccineerden niet hoeven te testen bij klachten, dus ik snap niet zo goed waarom je het opbrengt?

Chubby schreef:
Weet je wat nou zo "grappig" is, ik ken alleen maar mensen die gevaccineerd corona kregen. De ongevaccineerden in mijn omgeving kregen nog geen van allen corona :+

Minder grappig: morgen een werkbijeenkomst hebben waarvoor de coronacheckapp absoluut niet nodig was. En dan s avonds een mail, dat ie tóch wel nodig is. Dan kun je dus als ongevaccineerde niet meer op tijd testen en mag je niet komen. Ik ben er best een beetje boos van.

Gelukkig zegt jouw omgeving 0,0 over de daadwerkelijke cijfers, die toch echt wat anders laten zien.

En tja dat is een risico als ongevaccineerde.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 00:20

bigone schreef:
Rennie, dus jij vind dat je niets moet? Ik vind wel dat we met z’n allen wat moeten, of vaccineren of zo verantwoordelijk mogelijk gedragen met de consequenties die daar bij horen.

Niemand moet iets ;) en consequenties vind ik niet passen in deze context. Als iemand een moord pleegt, ja dan zijn er consequenties als in de gevangenis gaan. Als iemand een bank overvalt, same story. Dat zijn consequenties. Je niet vaccineren en dan corona krijgen en verspreiden als consequentie opnoemen vind ik verre van correct gezien gevaccineerde dit risico vooralsnog ook hebben ;) dit is het risico van in deze tijd leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 00:23

Rennie89 schreef:
bigone schreef:

Niemand moet iets ;) en consequenties vind ik niet passen in deze context. Als iemand een moord pleegt, ja dan zijn er consequenties als in de gevangenis gaan. Als iemand een bank overvalt, same story. Dat zijn consequenties. Je niet vaccineren en dan corona krijgen en verspreiden als consequentie opnoemen vind ik verre van correct gezien gevaccineerde dit risico vooralsnog ook hebben ;) dit is het risico van in deze tijd leven.

Leer eens goed lezen wat er precies gezegd word.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:34

Er liggen nog zo'n 140 mensen met covid op de ic. Normaal is het een plek waar mensen kortdurend liggen. Nu liggen ze er weken. Dat neemt dus nog steeds te veel tijd en ruimte in beslag. We zijn nog steeds bezig met een inhaalslag van reguliere zorg. Dus hoezo zou het geen extra druk geven? 90%hiervan blijkt ongevaccineerd. Helaas zijn het nog steeds heel veel ouderen die opgenomen worden. Dus eigenlijk zou jij niet meer naar oude ouders of opa en oma mogen als zij of jij ongevaccineerd zijn.. dat vind ik pas sociale uitsluiting..

Dan zijn er nu nog 347 mensen met covid die gewone bedden bezet houden. Zelfde verhaal. Ze liggen er vaak langer.

Nee het is niet meer zo erg als eerst zoals je zei (en waar zou dat door komen als 90% van de opgenomen mensen ongevaccineerd is?). Maar reguliere zorg is nog steeds niet voldoende op gang helaas.
Ik ken een ic verpleegkundige.. ze begint het behoorlijk zat te worden op haar werk. De frustratie is groot omdat ze weten dat er vooral ongevaccineerden opgenomen worden..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:18

Chubby schreef:

Werk jij in de zorg?

Ik ken niemand die corona heeft gehad. Dat zegt toch niks?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:31

Chubby schreef:

Mijn halve familie en ik, collega's en kennissen hebben allemaal Corona gehad, voordat er gevaccineerd werd. Ik ken verder niemand die corona heeft gehad na vaccinatie.
Het gros heeft ook geen bijwerkingen gehad van het vaccin, op een enkeling na, met name die AZ hebben gehad.

Maar wat jouw of mijn persoonlijke ervaring is, doet niet zoveel ter zake.

Feit is, dat de meeste patiënten die opgenomen worden in het ziekenhuis of op de IC, ongevaccineerd. zijn, een goed argument om dus te vaccineren. ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:35

Mijn tante durfde zich niet te laten vaccineren omdat haar toen astra werd aangeboden. Belandde net een stapje voor de beademing in het ziekenhuis.
Mijn zus wel gevaccineerd maar corona.
Mijn broer niet gevaccineerd en corona.

En mijn ouders beide gevaccineerd waren allebei de keren negatief getest

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:40

Rennie89 schreef:
Consequenties? Komop zeg. Er word gedaan alsof ik een mogelijke moord bega. Iedereen kan ziek worden of Corona overdragen, óók gevaccineerde. Dat iemand gevaccineerd is betekend niet dat je opeens geen Corona kan krijgen of verspreidden, laten we dat fabeltje maar alvast uit de wereld verhelpen :Y)

en gezien ik het tot op de dag van vandaag aardig goed doe en ik in mijn situatie meer verantwoordelijkheid heb genomen dan de gemiddelde Nederlander met betrekking tot verspreiding van het coronavirus vind ik niet dat er dan met een vingertje gewezen kan worden met “maar jij kiest er voor om je niet te vaccineren dus niet klagen als je ziek bent en niet naar het ziekenhuis mag want je hebt er zelf om gevraagd bullshit :Y) “ een vaccinatie is niet heilig.

Jij vindt het belachelijk dat je zonder vaccinatie dingen niet meer mag, ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die een zeer besmettelijk en dodelijk virus vrij willen laten woekeren en muteren. Dát is pas absurd en egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:44

En dan ook nog alles willen wat gevaccineerden mogen :=

Dus niks willen zelf maar wel optimaal profiteren.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:47

Gevaccineerd zijn garandeert niet dat je niet ziek wordt of ongemerkt het virus door geeft.

Zou niet gewoon iedereen zich moeten laten testen om het virus weg te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:50

Nee want het gaat om de druk op de zorg! Vaccinatie beschermt voor 95% tegen ziekenhuisopnames. Je bent een stuk minder besmettelijk en je krijgt het minder snel.

Het virus krijgen en een beetje verkouden ervan zijn is niet erg. Het enige waarom het nu nog leidt tot maatregelen is omdat de ongevaccineerden nog wel in het ziekenhuis kunnen komen massaal dat zie je ook aan de nog altijd redelijk hoge opnameaantallen.