Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:32

Ik las net een stuk over de wrok die eventueel kan ontstaan in het najaar als het land weer geconfronteerd kan worden met maatregelen en de IC’s vollopen met mensen die zich hadden kunnen beschermen door vaccinatie maar dat niet gedaan hebben. Ik vrees ook dat ons solidaire land dan minder solidair wordt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:38

lenaa_tje schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik dacht ook dat de code regelmatig wisselde ivm door kunnen verkopen etc.

Volgens mij is dat met de internationale niet. Alleen de binnenlandse.

De uitgeprinte binnenlandse versie: geldig vanaf 17-06-2021 tot 17-06-2022. De internationale geldig tot
9-07-2022.
Alle twee dus een jaar geldig. De data zijn uiteraard afhankelijk van vaccinatiedatum.

Suzanne F.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:52

Ja ik zag het gisteren toen ik hem voor mijn moeder printte. Een jaar geldig dus. De internationale een jaar na printen en de binnenlandse een jaar na de laatste vaccinatiedatum.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:56

Suzanne F. schreef:
Ik las net een stuk over de wrok die eventueel kan ontstaan in het najaar als het land weer geconfronteerd kan worden met maatregelen en de IC’s vollopen met mensen die zich hadden kunnen beschermen door vaccinatie maar dat niet gedaan hebben. Ik vrees ook dat ons solidaire land dan minder solidair wordt.

Ik kan ze alleen maar gelijk geven.
Waarom zouden wij gevaccineerde mensen moeten wijken voor mensen die zich niet laten vaccineren.
Dan gaan de niet gevaccineerde mensen maar in lockdown of met mondkapjes oplopen.
Dan ben ik ook niet solidair meer naar mijn medemens

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:02

Suzanne F. schreef:

Ik las in NRC een stuk over een dame die in het Erasmus MC ligt na een reis naar Zuid-Afrika, met Corona-achtige klachten. Ze was niet gevaccineerd want ze kende iemand die trombose kreeg door de vaccinatie (dat risico loop je bij vliegen gelukkig niet) en mensen met andere ernstige bijwerkingen.

Ik heb met dit soort mensen ook echt wel moeite hoor en dan gaat mijn leven nog gewoon redelijk normaal door, met een vaste baan, geen ernstig zieken of doden door Corona in mijn directe kring etc.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:10

Gisteravond een deel van een prachtige documentaire gezien over covid-19 wereldwijd.

Als je wereldwijd alle ellende ziet, de schokkende en mooie verhalen vanuit de zorg, de verdrietige tranen van hulpverleners die geïsoleerd van kinderen en familie moesten leven, het enorme gevoel van solidariteit in maart - april 2020, de meisjes uit China die met verbazing spreken zonder een verwijt dat in sommige EU landen en Elders in de wereld geen voorzorgsmaatregels zijn genomen en hoeveel doden dit opleverde (bv New York), de zorg vrouwen die in de UK werkten in de zkh en die alleen naar huis moesten en die volkomen uit hun plaat gingen met elkaar tijdens de eigen gemaakte disco in de kelder enz enz. Het was zo'n mooi totaal beeld.

Ondanks dat we allemaal deel vd pandemie uitmaakten en uitmaken, was die totaal opsomming van feiten en beelden buitengewoon indrukwekkend. Aanrader om terug te kijken.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:30

Suzanne F. schreef:

Semi-gerelateerd, maar goed..

Wat ik me wel af begin te vragen is of het daar tegenover wel terecht is dat gevaccineerden nu (met name in het buitenland) zoveel privilege krijgen. Met name het niet meer hoeven te testen, niet meer in quarantaine hoeven. Zeker gezien nu steeds meer bekend wordt dat een vaccinatie helemaal niet helpt tegen het niet meer besmettelijk zijn, maar vooral tegen ziek zijn.

In hoeverre ben je dan solidair door vaccinatie? (Buiten naar medewerkers in de zorg, want tegen overbelasting van de zorg werkt het gelukkig wel).
Laatst bijgewerkt door Douce op 23-07-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:38

Was dit een franse docu @pien_2010? En zo niet kunnen we die ook ergens zien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:42

friezenfan2 schreef:
Was dit een franse docu @pien_2010? En zo niet kunnen we die ook ergens zien?

Nee het was op NPO(weet niet welk kanaal want ik werd wakker op de bank en heb laatste half uur gezien). Sorry dat had ik erbij moeten vertellen. Er waren ook beelden uit Frankrijk, maar was vooral een UK documentaire (geloof ik) want de hoofdtaal was Engels met ondertiteling maar alle mensen Chinezen, Columbia, VS etc spraken in hun eigen taal.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:43

Interessant Pien! Als iemand ‘m vindt, dan hoor ik dat graag!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:44

Tiggs schreef:

Ik ga even voor je zoeken… Ben zelf ook wel heel benieuwd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:44

Douce schreef:
[
In hoeverre ben je dan solidair door vaccinatie?

Slaat imo ook helemaal nergens op voorbij het algemene niet belasten van de gezondheidszorg.

Hier in Spanje een enorme druk op vaccineren, vaccineren, vaccineren, van jongeren en zelfs sprake van onder de 12.
Dit terwijl over het hele laand genomen al 73% de eerste vaccinatie heeft zitten, er dus nú al een 73% bereidheid bereikt is.
Waaom dan nog steeds die druk erop?!
Moeten we allemaal persé ´verplicht´aan de permanente boosters?

Omdat we voor de rest van de wereld een veielige vakantiebstemming zijn?
Dat is ook de onderliggende reden voor veel nu weer ingevoerde beperkingen van de locals; allemaal opdat vooral Duitsland en de UK Spanje niet op rood zetten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:47

Tiggs schreef:

Het heet ‘Pandemic: the virus that shook the world’ en was gisteravond om 22:10 te zien op NPO 2.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:49

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:50

Huertecilla schreef:
Douce schreef:
In hoeverre ben je dan solidair door vaccinatie?

Slaat imo ook helemaal nergens op voorbij het algemene niet belasten van de gezondheidszorg.

Hier in Spanje een enorme druk op vaccineren, vaccineren, vaccineren, van jongeren en zelfs sprake van onder de 12.
Dit terwijl over het hele laand genomen al 73% de eerste vaccinatie heeft zitten, er dus nú al een 73% bereidheid bereikt is.
Waaom dan nog steeds die druk erop?!
Moeten we allemaal persé ´verplicht´aan de permanente boosters?

Omdat we voor de rest van de wereld een veielige vakantiebstemming zijn?
Dat is ook de onderliggende reden voor veel nu weer ingevoerde beperkingen van de locals; allemaal opdat vooral Duitsland en de UK Spanje niet op rood zetten.

Pas op moment dat 73% alle twee de vaccinaties heeft gehad kan je spreken van een vaccinatiegraad van 73%, voor die tijd niet. Maar het is, als de gehele 73% eenmaal volledig gevaccineerd is een best acceptabele graad geloof ik, al zou hij in het geval van de veel besmettelijker Deltavariant hoger mogen zijn.

En ja, je wil voor andere landen een veilige bestemming zijn omdat landen afhankelijk(er) zijn van het toerisme, óók de locals in die landen hebben baat bij toerisme :).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:51

Omdat hoge graad beter is en die ene vaccinatie niet genoeg beschermd.

Alleen het testen enzo zou voorlopig nog wel wat beter mogen. Ook als je gevaccineerd ben. Ik snap best dat het nu tijdelijk terug gedraaid zou worden qua toegang enzovoorts. Juist vanwege de grote griep met maar 1 vaccinatie nog die dus nog wel ziek kunnen worden.

Ik ben allang blij dat degene waar ik contact mee had voor de zekerheid is gaan testen. Liever eerder toeb er lichte klachten waren, maar nu kan ik iig voor de zekerheid ook testen. Alleen apart dat contact niet in quarantaine hoeft en ik ook niet. Niet voor de test en niet tussen test en uitslag. Ik doe het wel voor de zekerheid, maar dag is toch raar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:51

Douce schreef:
Suzanne F. schreef:

Semi-gerelateerd, maar goed..

Wat ik me wel af begin te vragen is of het daar tegenover wel terecht is dat gevaccineerden nu (met name in het buitenland) zoveel privilege krijgen. Met name het niet meer hoeven te testen, niet meer in quarantaine hoeven. Zeker gezien nu steeds meer bekend wordt dat een vaccinatie helemaal niet helpt tegen het niet meer besmettelijk zijn, maar vooral tegen ziek zijn.

In hoeverre ben je dan solidair door vaccinatie? (Buiten naar medewerkers in de zorg, want daar werkt het gelukkig wel tegen).

Voor mijzelf sprekend. Ik vind het goed dat we NU nog solidair zijn met niet gevaccineerden, want niet iedereen heeft overal al 2 vaccinaties kunnen krijgen. Ik hoorde gisteren op de Franse radio, dat de WHO aangegeven had dat eind zomer, 60% van alle volwassenen in EU 2x gevaccineerd zijn.

Volgend jaar ben ik niet meer solidair met niet gevaccineerden want iedereen kan dan gevaccineerd zijn. De reden is dat er in mijn omgeving 2 mensen zijn die uit keuze zich niet laten vaccineren. Dat vraagt van mij, met bv de gîte veel extra voorzichtigheid, want ik ben als de dood dat die mensen covid krijgen en ze zullen het 100% zeker niet via mij of de gîte vangen. Covid zie ik nl nog steeds als niet willen hebben voor niet gevaccineerden. Volgend jaar is het dikke bult eigen schuld behalve als het gaat om zeer dierbare mensen in mijn eigen omgeving, want die hebben natuurlijk onbeperkt krediet.

Ik denk dus dat volgend jaar ongevaccineerden die verder af staan van mij dus niet meer door mij worden uitgenodigd voor etentjes en andere leuke zaken, want zij kunnen gemakkelijker nog als gevaccineerden een drager zijn van het virus. Ik kies dan voor mijn oudere man, die ondanks ingeënt zijn tegen covid, deze ziekte toch niet moet krijgen.
Dus dat is gemakkelijk zat.

Of ik dit dan ook voor de B&B ga doorzetten, dat denk ik dus wel. Het wordt toch een sporadische luxe B&B voor mensen die we direct of indirect kennen en die we mee willen laten genieten van ons mooie plekje met parktuin.

Normaal ben ik heel tolerant voor niet vaccers. Maar covid vind ik toch echt een ander verhaal en vind ik ook dat we allemaal er voor moeten zorgen dat deze pandemie stopt . De enige weg is groot aantal mensen die gevaccineerd zijn, zodat mutaties worden voorkomen zoveel mogelijk en we een punt kunnen zetten achter deze pandemie.

De documentaire gisteravond heeft me dit doen besluiten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:09

Zolang er door de overheid gesuggereerd wordt dat je je vrijheid terugkrijgt als je je laat enten zie ik niet in waarom geënte mensen solidair moeten zijn met de mensen die zich niet laten enten.
Overigens het gros van de mensen die zich niet laten enten heeft geen moeite met heropenen van de maatschappij.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:18

AmyII schreef:
Tiggs schreef:

Het heet ‘Pandemic: the virus that shook the world’ en was gisteravond om 22:10 te zien op NPO 2.

Dankjewel!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:19

Needje schreef:
Zolang er door de overheid gesuggereerd wordt dat je je vrijheid terugkrijgt als je je laat enten zie ik niet in waarom geënte mensen solidair moeten zijn met de mensen die zich niet laten enten.
Overigens het gros van de mensen die zich niet laten enten heeft geen moeite met heropenen van de maatschappij.

Dit dacht ik ook net te schrijven.

Ik ben ook één van die onnozelaars die zich nog niet heeft laten vaccineren.
Ik loop in mijn huidige situatie zelf bijzonder weinig risico om besmet te geraken en ik ben dus geen gevaar voor de volksgezondheid :+

Ik zie weinig mensen, blijf op een gepaste afstand en draag een mondmasker waar het gevraagd wordt.
Vakantie hoeft voor mij niet persé en festivals e.d. evenementen doe ik niet aan.

Voor mij mag de maatschappij dus wagenwijd open. Niemand moet '' solidair '' zijn met mij. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik geen vrijheid meer had. Niet tijdens de lockdown en ook niet nu.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:26

Douce schreef:
In hoeverre ben je dan solidair door vaccinatie? (Buiten naar medewerkers in de zorg, want tegen overbelasting van de zorg werkt het gelukkig wel).

In mijn ogen ben je solidair naar je medemens toe. Je laat je vaccineren omdat je er met zijn allen naar toe wil dat we weer een beetje normaal kunnen leven.
Doordat er een groep gaat zijn die zich niet laat vaccineren blijven we gegijzeld worden door maatregelen waar de gevaccineerden onder lijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:28

Needje schreef:

Pcies en die mensen gaan ook echt niet met een mondkapje lopen om zichzelf te beschermen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:34

Hela ! Niet iedereen over 1 kam scheren hoor }>
Of sta ik allemaal in jullie foei-lijst dat je mijn berichten niet ziet :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:38

Pandora2 schreef:

Nee hoor jij bent de laatste die in mijn foei komt te staan.
Wel vind ik je buitengewoon onverstandig dat jejezelf nog steeds niet laat vaccineren want de Delta variant is buitengewoon virulent en teveel besmette covid patiënten van NU leefden vreselijk terug getrokken en namen alle maatregelen in acht, en zij hebben geen notie waar ze het virus hebben opgelopen.
Dus mijn advies is ga je inenten, maar je bent een grote meid die zelf haar besluiten neemt. Maar ik als anti vaccer als het gaat om vele vaccins, vind het covid vaccin een totaal ander verhaal en ben verbijsterd dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat ze ermee weg komen als ze maar terug getrokken leven en de maatregelen goed in acht nemen. Want die tijd is allang voorbij.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:45

Pandora2 schreef:

Neehoor, jouw bericht maakt juist pijnlijk duidelijk dat we niet iedereen over 1 kam moeten/ mogen/ kunnen scheren.

Je schrijft nl zelf dat je in lockdowntijd niet heel anders ‘moest’ gaan leven dan dat je al deed, daar maak ik uit op dat je al een redelijk teruggetrokken bestaan had (het staat er absoluut lelijker dan dat ik het bedoel!!!) en dat jij dus niet perse een extra risico vormt voor besmetting (van jezelf) en verspreiding. Klopt deze aanname? Dan kan ik me best wel vinden in jouw terughoudendheid t.a.v. het vaccin eigenlijk.

Het wordt een ander verhaal als je maar rondfeest (en gefeest hebt tijdens lockdown) want dan zou je automatisch bijdragen aan verspreiding.