Janneke2 schreef:De keuze is NIET: 'wel of geen druk'. Sorry. Dat is struisvogelpolitiek.
Dat is inderdaad de keuze niet, maar is wél de essentie van dit topic, waar door velen volledig overheen gewalst wordt.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Poekkie schreef:Electra63 schreef:Ik vertrouw volledig op mijn huisarts. Die is sowieso heel kritisch op het beleid in het algemeen.
Nou ik hoop dat die huisarts dus niet mijn familielid of iemand in hetzelfde artsengroepje is, want dan zou dat vertrouwen niet terecht zijn![]()
En daarmee wil ik niet zeggen dat alle artsen sowieso tegen het vaccin zouden zijn als ze vrij zijn om hun (onderbouwde) mening te geven, verre van waarschijnlijk. Maar wel dat een arts in belgie NU geen objectieve visie KAN
geven op straffe van schorsing wanneer deze niet in lijn ligt met het pro-vaccinatiebeleid.
neetoch schreef:Mag ik vragen waar die 85% vaccinatie bereidheid op is gebaseerd?
Ik denk eigenlijk dat er bij die hoge vaccinatiebereidheid zeker ook druk om de hoek komt kijken:
Druk die ze voelen om het voor zichzelf of anderen goed te willen doen, druk om weer naar het oude normaal terug te willen en ga zo maar door.
Ik ben ook niet van het type dat nog lang blijft door twijfelen als ik eenmaal een besluit heb genomen. En ik ben er zeker van overtuigd dat het in mijn persoonlijke geval simpelweg heel verstandig is om niet te vaccineren. Ik voel dan ook zeker geen druk van sm of de mensen hier die mij toch willen overtuigen van wel vaccineren.
Maar ik voel net als Licor wel duidelijk druk vanuit de overheid komen.
neetoch schreef:Wie geeft er hier dan aan dat ze liever naar een loodgieter of bakker luisteren dan naar een arts? Vind dat nogal een vreemde vergelijking eigenlijk, tikkeltje neerbuigend zelfs.
IMANDRA schreef:Poekkie schreef:Nou ik hoop dat die huisarts dus niet mijn familielid of iemand in hetzelfde artsengroepje is, want dan zou dat vertrouwen niet terecht zijn![]()
En daarmee wil ik niet zeggen dat alle artsen sowieso tegen het vaccin zouden zijn als ze vrij zijn om hun (onderbouwde) mening te geven, verre van waarschijnlijk. Maar wel dat een arts in belgie NU geen objectieve visie KAN
geven op straffe van schorsing wanneer deze niet in lijn ligt met het pro-vaccinatiebeleid.
En toch blijf ik het een heel sterk verhaal vinden. Sowieso dat je familielid niet eens de moeite neemt om bevestiging te krijgen van wat wel en wat niet de bedoeling is, als arts ben je imo slim genoeg omdat neutraal te formuleren als je het vraagt lijkt me. Het lijkt mij persoonlijk heel sterk dat je daar problemen mee zou krijgen. Maar goed, misschien is België wel gewoon een land wat in de geneeskunde een beetje dictatoriale neigingen heeft. Weet ik niet. Het past natuurlijk wel mooi bij jouw mening over vaccineren dat artsen “aan handen en voeten worden gebonden”
Janneke2 schreef:De geschiedenis van de geneeskunde...
Het eerste vaccin dateert uit plm 1796.
Jenners koepokinenting, dat de killer smallpox kan stoppen. (Niet waterpokken, maar de inmiddels uitgeroeide ziekte 'pokken'.)
Een arts die mordicus tegen zou zijn op alle vaccins - die is geen knip voor de neus waard.
Dat Andrew Wakefield een veredelde oplichter was is inmiddels ook wel duidelijk.
... en sommige vaccinaties zijn voor sommige mensen niet nodig of schadelijk.
Tiggs schreef:Electra63 schreef:Als ik twijfel, dan vraag ik advies aan experts. In het geval van vaccinaties Ou ik mijn huisarts om raad vragen.
Eigenlijk alle artsen en biomedici in mijn familie- en vriendenkring laten zich vaccineren, dat vind ik een positief teken.
Mizora schreef:Uit de laatste meetronde blijkt dat het ook cirkelgebonden is. Van de mensen die zich laten vaccineren, laten de meeste vrienden of familie zich vaccineren (87%), bij de mensen die zich niet laten vaccineren is dit maar een (relatief) klein deel (28%). De mensen die nog twijfelen zitten daar tussenin (60%).
https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... bereidheid
Mizora schreef:De sfeer blijft wel beter als we de rollende ogen achterwege laten.
Laten we in ieder geval proberen zo veel mogelijk rond het onderwerp te blijven, namelijk het druk voelen (of niet voelen) bij aangeven dat je kiest voor niet vaccineren. Waarbij omgevingsdruk dus wel een rol lijkt te spelen.
Arabesk schreef:Mizora schreef:Uit de laatste meetronde blijkt dat het ook cirkelgebonden is. Van de mensen die zich laten vaccineren, laten de meeste vrienden of familie zich vaccineren (87%), bij de mensen die zich niet laten vaccineren is dit maar een (relatief) klein deel (28%). De mensen die nog twijfelen zitten daar tussenin (60%).
https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... bereidheid
Logisch dat de antivaxers denken dat vrijwel niemand zich laat vaccineren want ze kennen bijna niemand die zich laat vaccineren.
De antivaxers hebben dus wel een zeer beperkte kennissenkring, want 5% van de bevolking is tegen vaccinatie
95% is voor vaccinatie en de andere 5% twijfelt nog.
Roodvos schreef:Als neetoch in Oost-Groningen zit snap ik het wel. Daar is men van oudsher zo doordrenkt van achterdocht en afkeer tegen autoriteiten en hierarchie, dat ik haast zo zeggen dat het inmiddels genetisch is vastgelegd. Ik vind dat ook een heel lastig iets.
Men is achterdochtig en vertrouwd het niet. Er is behoefte aan informatie. Dan leg je het uit maar dan vertrouwen ze degene die het uitlegt niet. Waarmee ze ook gelijk het hele verhaal inhoudelijk niet meer vertrouwen. Daarna wordt er gemopperd dat men geen informatie krijgt.
Begin nu weer bij "Men is achterdochtig...
Ik heb nog niet ontdekt hoe je die cirkel moet doorbreken.