Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 14:11

Janneke2 schreef:
De keuze is NIET: 'wel of geen druk'. Sorry. Dat is struisvogelpolitiek.

Dat is inderdaad de keuze niet, maar is wél de essentie van dit topic, waar door velen volledig overheen gewalst wordt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:15

Poekkie schreef:
Electra63 schreef:
Ik vertrouw volledig op mijn huisarts. Die is sowieso heel kritisch op het beleid in het algemeen. :D

Nou ik hoop dat die huisarts dus niet mijn familielid of iemand in hetzelfde artsengroepje is, want dan zou dat vertrouwen niet terecht zijn :)

En daarmee wil ik niet zeggen dat alle artsen sowieso tegen het vaccin zouden zijn als ze vrij zijn om hun (onderbouwde) mening te geven, verre van waarschijnlijk. Maar wel dat een arts in belgie NU geen objectieve visie KAN
geven op straffe van schorsing wanneer deze niet in lijn ligt met het pro-vaccinatiebeleid.

En toch blijf ik het een heel sterk verhaal vinden. Sowieso dat je familielid niet eens de moeite neemt om bevestiging te krijgen van wat wel en wat niet de bedoeling is, als arts ben je imo slim genoeg omdat neutraal te formuleren als je het vraagt lijkt me. Het lijkt mij persoonlijk heel sterk dat je daar problemen mee zou krijgen. Maar goed, misschien is België wel gewoon een land wat in de geneeskunde een beetje dictatoriale neigingen heeft. Weet ik niet. Het past natuurlijk wel mooi bij jouw mening over vaccineren dat artsen “aan handen en voeten worden gebonden” ;)
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-06-21 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:15

neetoch schreef:
Mag ik vragen waar die 85% vaccinatie bereidheid op is gebaseerd?

Ik denk eigenlijk dat er bij die hoge vaccinatiebereidheid zeker ook druk om de hoek komt kijken:

Druk die ze voelen om het voor zichzelf of anderen goed te willen doen, druk om weer naar het oude normaal terug te willen en ga zo maar door.

Ik ben ook niet van het type dat nog lang blijft door twijfelen als ik eenmaal een besluit heb genomen. En ik ben er zeker van overtuigd dat het in mijn persoonlijke geval simpelweg heel verstandig is om niet te vaccineren. Ik voel dan ook zeker geen druk van sm of de mensen hier die mij toch willen overtuigen van wel vaccineren.

Maar ik voel net als Licor wel duidelijk druk vanuit de overheid komen.

Natuurlijk mag dat, hier is de bron: https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... accinaties

Wat op zicht wel een logisch getal is, ook gezien de vaccinatiegraden van de overige vaccins meestal > 90% zijn. Bron: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2020-0011.pdf

Dus ik vind dit niet zo heel gek. Ook in mijn omgeving hoor ik meer mensen die wel vaccineren dan niet. Alhoewel ik er na dit topic wel voorzichtig in ben en niet zelf ga vragen of iemand het vaccin gaat halen. Ook als ik de stormloop zie, zoals gisteren in Nieuwegein, dan snap ik de getallen wel.

Maar hoe zou de overheid dan moeten handelen? Geen reclame maken? Mensen niet informeren? Moet iedereen zelf op onderzoek uitgaan? Dat laatste is natuurlijk een veelgebruikt argument, alleen ik ben geen viroloog en heb liever dat mensen die een studie gedaan hebben in die richting mij gaan adviseren. Wetende dat er met een wereldwijde pandemie ook onzekerheden zijn. We willen toch ook dit virus niet ongecontroleerd uit laten razen lijkt mij? De mensen ziek laten worden met kans op overlijden/restklachten? Een zorg die overbelast is en waarbij andere behandelingen uitgesteld moeten worden. Alles dichtgooien?

Of voelen jullie druk dat 85% zich wel laat vaccineren? Ik vertrouw op het vaccin, als ik een afweging maak tussen isolatie - ziek worden door corona - vaccin nemen, dan is voor mij de keuze duidelijk. Het eerste is niet mogelijk voor mij, als ik dan naar de tweede en derde optie kijk dan verkies ik een getest en relatief veilig vaccin als optie. Ik voel geen enkele angst bij deze optie, integendeel eigenlijk. Ik voel ook geen enkele groepsdruk.

Dat je het wilt afwachten of niet wilt nemen, dat kan ik best snappen. Het gevoel voor druk vind ik iets moeilijker te plaatsen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:16

neetoch schreef:
Wie geeft er hier dan aan dat ze liever naar een loodgieter of bakker luisteren dan naar een arts? Vind dat nogal een vreemde vergelijking eigenlijk, tikkeltje neerbuigend zelfs.

Als ik hulp voor mijn badkamer nodig heb dan ga ik naar een loodgieter en niet naar een arts :j Zo beter? :D

Ik was in het begin van de pandemie (goh, dat lijkt al lang geleden!) van mening dat ik mij niet zomaar liet vaccineren. Mede vanwege prikangst.

Inmiddels heb ik met een huisarts (Nederlands, toevallig een vriendin) gesproken en zaken heel goed aangehoord. Uiteindelijk ben ik er wel van overtuigd dat het voor mij wel een goede keuze is om te vaccineren. Daarnaast wil ik wel weer graag kunnen reizen.

Maar ik ben ook van mening dat iedereen zelf een keuze moet kunnen maken. En die luxe hebben we. Alleen vind ik het wel jammer dat er een opiniemaker (Maurice) als betrouwbare bron wordt gebruikt. Dat snap ik niet en ik ben wel benieuwd waarom mensen hem als betrouwbare bron zien.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:17

Imandra, de artikels waren zelfs al in het vorige topic gedeeld. Jou interpretatie daarvan past ook heel erg goed bij jou mening over vaccineren ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:22

Uit de laatste meetronde blijkt dat het ook cirkelgebonden is. Van de mensen die zich laten vaccineren, laten de meeste vrienden of familie zich vaccineren (87%), bij de mensen die zich niet laten vaccineren is dit maar een (relatief) klein deel (28%). De mensen die nog twijfelen zitten daar tussenin (60%).

https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... bereidheid

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:26

IMANDRA schreef:
Poekkie schreef:
Nou ik hoop dat die huisarts dus niet mijn familielid of iemand in hetzelfde artsengroepje is, want dan zou dat vertrouwen niet terecht zijn :)

En daarmee wil ik niet zeggen dat alle artsen sowieso tegen het vaccin zouden zijn als ze vrij zijn om hun (onderbouwde) mening te geven, verre van waarschijnlijk. Maar wel dat een arts in belgie NU geen objectieve visie KAN
geven op straffe van schorsing wanneer deze niet in lijn ligt met het pro-vaccinatiebeleid.

En toch blijf ik het een heel sterk verhaal vinden. Sowieso dat je familielid niet eens de moeite neemt om bevestiging te krijgen van wat wel en wat niet de bedoeling is, als arts ben je imo slim genoeg omdat neutraal te formuleren als je het vraagt lijkt me. Het lijkt mij persoonlijk heel sterk dat je daar problemen mee zou krijgen. Maar goed, misschien is België wel gewoon een land wat in de geneeskunde een beetje dictatoriale neigingen heeft. Weet ik niet. Het past natuurlijk wel mooi bij jouw mening over vaccineren dat artsen “aan handen en voeten worden gebonden” ;)

In Belgie mogen artsen heel zeker wel hun patienten de voor en tegens van vaccinatie uitleggen en op basis van medische gegevens correct informeren.
Trouwens niemand kan toch weten wat er tussen arts en patient besproken wordt.
Vaccinatie is niet verplicht, het is niet zo dat een arts jou een attest moet geven om niet gevaccineerd te worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:33

De geschiedenis van de geneeskunde...

Het eerste vaccin dateert uit plm 1796.
Jenners koepokinenting, dat de killer smallpox kan stoppen. (Niet waterpokken, maar de inmiddels uitgeroeide ziekte 'pokken'.)

Een arts die mordicus tegen zou zijn op alle vaccins - die is geen knip voor de neus waard.

Dat Andrew Wakefield een veredelde oplichter was is inmiddels ook wel duidelijk.

... en sommige vaccinaties zijn voor sommige mensen niet nodig of schadelijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:41

Janneke2 schreef:
De geschiedenis van de geneeskunde...

Het eerste vaccin dateert uit plm 1796.
Jenners koepokinenting, dat de killer smallpox kan stoppen. (Niet waterpokken, maar de inmiddels uitgeroeide ziekte 'pokken'.)

Een arts die mordicus tegen zou zijn op alle vaccins - die is geen knip voor de neus waard.

Dat Andrew Wakefield een veredelde oplichter was is inmiddels ook wel duidelijk.

... en sommige vaccinaties zijn voor sommige mensen niet nodig of schadelijk.

Wat bedoel je eigelijk met deze post?
Dat artsen die tegen alle vaccins zijn op zijn minst twijfelachtig zijn ben ik akkoord, maar wat heeft die met het corona vaccin van doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:42

Even flink bijgelezen :D

Een arts kan op basis van neutrale informatie zijn patiënt adviseren voor wel of geen vaccin. Diezelfde arts moet dat echter wel op dergelijke manier doen dat de patiënt zelf de keuze goed kan maken, als zijnde informed consent. Hij mag daarentegen zijn eigen visie en mening niet opdringen of verspreiden als zijnde enige mogelijkhe waarheid.

Een arts is pro-vaccineren en laat duidelijk merken dat als patiënt weigert, die niet meer op zijn diensten beroep mag doen want dat vaccin is 100% veilig. Of diezelfde arts gaat patiënt net overtuigen om het niet te doen want alle vaccins zijn fake en dan wordt je radioactief.
Beide zijn absoluut niet correct, daar mogen artsen zeker wel op aangesproken worden.

Voorbeeld over druk en werkgevers:
Mijn partner heeft vandaag zijn oproep gekregen en de data. Hij is blij, want hij staat wel open voor een vaccin en dan kan hij ongestoord zijn job blijven doen. Hij kiest hier dus op een bepaalde manier voor zijn job boven wel/geen vaccin.
Stel nu, hij weigert. De kans is zeer groot dat hij dan problemen krijgt met zijn werkgever of zelfs de mogelijkheid tot ontslag. Niet noodzakelijk omwille van risico op ziekte maar omdat zij heel vaak moeten reizen wereldwijd. Als je dan geen vaccin hebt lever je eigenlijk "meer overlast" dan een collega die wel geprikt is want het kost de werkgever minder aan testen, quarantaine kosten, tijd...

Iemand die dan wél meer twijfel heeft bij vaccinatie en liever weigert maar tegelijk met hart en ziel zijn job uitvoert, die zal op dat punt dan heel veel druk ervaren ja.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:45

Ja, idd: reizen is in deze tijd niet veilig, de keuze is dus
of een vaccin
of testen en quarantaine.

In beide gevallen is er druk.
I am sorry.

(En eigenlijk is al dat wereldwijde personen- en goederenvervoer de reden dat de volgende pandemie ons waarschijnlijk eerder dan 2121 gaat treffen : reizen heeft zo haar risico's.)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:51

Electra63 schreef:
Als ik twijfel, dan vraag ik advies aan experts. In het geval van vaccinaties Ou ik mijn huisarts om raad vragen.

Eigenlijk alle artsen en biomedici in mijn familie- en vriendenkring laten zich vaccineren, dat vind ik een positief teken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:54

Ik vraag me af, wat is voor mensen die niet willen vaccineren een reden om wel te gaan vaccineren? Wat is een keerpunt voor jullie? Dit omdat we allemaal voor van alles geprikt zijn in onze jeugd.
Zou je wel gaan vaccineren ik zeg maar wat geks volgend jaar of als het later nog speelt dan, als er nog meer onderzoek etc gedaan is?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:04

Tiggs schreef:
Electra63 schreef:
Als ik twijfel, dan vraag ik advies aan experts. In het geval van vaccinaties Ou ik mijn huisarts om raad vragen.

Eigenlijk alle artsen en biomedici in mijn familie- en vriendenkring laten zich vaccineren, dat vind ik een positief teken.

"Ja maar vlogger X en insta hit Y niet dus...."

:roll:

Mizora

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:07

De sfeer blijft wel beter als we de rollende ogen achterwege laten.

Laten we in ieder geval proberen zo veel mogelijk rond het onderwerp te blijven, namelijk het druk voelen (of niet voelen) bij aangeven dat je kiest voor niet vaccineren. Waarbij omgevingsdruk dus wel een rol lijkt te spelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:08

Mizora schreef:
Uit de laatste meetronde blijkt dat het ook cirkelgebonden is. Van de mensen die zich laten vaccineren, laten de meeste vrienden of familie zich vaccineren (87%), bij de mensen die zich niet laten vaccineren is dit maar een (relatief) klein deel (28%). De mensen die nog twijfelen zitten daar tussenin (60%).

Logisch dat de antivaxers denken dat vrijwel niemand zich laat vaccineren want ze kennen bijna niemand die zich laat vaccineren.

De antivaxers hebben dus wel een zeer beperkte kennissenkring, want 5% van de bevolking is tegen vaccinatie :+

95% is voor vaccinatie en de andere 5% twijfelt nog.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:11

Mizora schreef:
De sfeer blijft wel beter als we de rollende ogen achterwege laten.

Laten we in ieder geval proberen zo veel mogelijk rond het onderwerp te blijven, namelijk het druk voelen (of niet voelen) bij aangeven dat je kiest voor niet vaccineren. Waarbij omgevingsdruk dus wel een rol lijkt te spelen.

Uiteindelijk kies je wel zelf, maar ik laat me zeker prikken door het algemeen belang. Zodat mijn ouders en schoonouders zich "veilig" voelen bij me en omdat ik toch wel het samen tegen corona verhaal omarm (en ik wil op vakantie etc) Dus uiteindelijk doe je het toch door groepsdruk, al ervaar ik dat niet als druk maar als een stukje morele verplichting van mezelf.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:23

Ook clowns-smileys helpen niet met de sfeer schappelijk houden Arabesk.

Nee, de "anti-vaxxers" hoeven geen zeer beperkte kring te hebben, maar zijn vaak wel vrij geconcentreerd. 5% van de Nederlandse bevolking gaat toch om 750.000 volwassenen. Overigens is niet 95% voor vaccinatie, maar 90% voor vaccinatie. 5% twijfelt (en hoort dus ook niet bij de groep waarbij de meesten zich laten vaccineren) en 5% is tegen. Zo is de vaccinatiebereidheid in Urk minder dan 40%. In andere "laag"vaccinatiegebieden is de bereidheid tussen de 60 en 70%, ook dan spreken veel mensen waarschijnlijk niet van "de meeste laten zich vaccineren".

Er is daarnaast nog een groep waarbij er (ook door de pro-vaccinatie-groep herkende) goede redenen zijn om niet te vaccineren. Bijvoorbeeld omdat je op een eerdere vaccinatie zeer allergisch hebt gereageerd. Of omdat je vanwege een aandoening een (sterk) verhoogd risico hebt op bepaalde bijwerkingen die bij de vaccins voor komen. Deze zullen wel "nee" invullen en dus bij de 5% horen, maar tegelijkertijd er mogelijk wel genuanceerder (als in minder tegen) instaan dan de gemiddelde nee-invuller.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:29

Arabesk schreef:
Mizora schreef:

Logisch dat de antivaxers denken dat vrijwel niemand zich laat vaccineren want ze kennen bijna niemand die zich laat vaccineren.

De antivaxers hebben dus wel een zeer beperkte kennissenkring, want 5% van de bevolking is tegen vaccinatie :+

95% is voor vaccinatie en de andere 5% twijfelt nog.

Blijkbaar is er tussen belgie en nederland wel een verschilletje in cijfers.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20210519_98357972

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/14 ... nstaligen/

Los daarvan vind ik je conclusie zeer kort door de bocht, absoluut incorrect en zelfs enigszins denigrerend.
Hoewel ik mijn niet fijn voel bij het woord anti-vaxer, zit ik dus wel in de groep die zich niet laat vaccineren. Mijn vriendengroep is gemengd, zowel pro-vaccins, neutraal/twijfel en anti. Toch komen we allemaal goed overeen hoor :)
Maar wat je wel merkt, is dat bvb het onderwerp over vaccins door mij een beetje gemeden zal worden bij de pro-vaccins terwijl ik gewoon mee praat bij de vrienden die weigeren of twijfelen. Nu heeft dat wel meer te maken met het vermijden van druk dan met de merkwaardige conclusie die je hier in de mond neemt.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:39

Ik kan het ook verder met iedereen prima vinden hoor! Ik respecteer dan ook ieder zijn / haar keuze. Nou doe ik dat geloof ik in het algemeen toch wel, dus waarom zou het nu het over wel of niet vaccineren gaat ineens anders moeten zijn?

Ik gok dan ook zomaar dat dit er misschien ook wel iets mee te maken kan hebben misschien? Als je normaliter al een tikkeltje star bent dat je in tijden als deze hier in door kan slaan? En dan heb ik het over beide kampen.

Mijn familie die in Zuid Holland woont is al gevaccineerd en ik vind dat alleen maar heel fijn voor ze. Ik begrijp ook volkomen waarom zij wel voor vaccinatie hebben gekozen.

Hier in Groningen lijkt het overgrote deel van mijn idd beperkte kennissenkring niet te willen vaccineren. En hebben daar uiteenlopende redenen voor. Ook dat is voor mij helemaal prima.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:45

Grappig dat je dat zegt, ik meende dat juist in het noorden de vaccinatiebereidheid hoger was dan de rest van het land.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:09

Als neetoch in Oost-Groningen zit snap ik het wel. Daar is men van oudsher zo doordrenkt van achterdocht en afkeer tegen autoriteiten en hierarchie, dat ik haast zo zeggen dat het inmiddels genetisch is vastgelegd. Ik vind dat ook een heel lastig iets.
Men is achterdochtig en vertrouwd het niet. Er is behoefte aan informatie. Dan leg je het uit maar dan vertrouwen ze degene die het uitlegt niet. Waarmee ze ook gelijk het hele verhaal inhoudelijk niet meer vertrouwen. Daarna wordt er gemopperd dat men geen informatie krijgt.
Begin nu weer bij "Men is achterdochtig...

Ik heb nog niet ontdekt hoe je die cirkel moet doorbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:17

Roodvos schreef:
Als neetoch in Oost-Groningen zit snap ik het wel. Daar is men van oudsher zo doordrenkt van achterdocht en afkeer tegen autoriteiten en hierarchie, dat ik haast zo zeggen dat het inmiddels genetisch is vastgelegd. Ik vind dat ook een heel lastig iets.
Men is achterdochtig en vertrouwd het niet. Er is behoefte aan informatie. Dan leg je het uit maar dan vertrouwen ze degene die het uitlegt niet. Waarmee ze ook gelijk het hele verhaal inhoudelijk niet meer vertrouwen. Daarna wordt er gemopperd dat men geen informatie krijgt.
Begin nu weer bij "Men is achterdochtig...

Ik heb nog niet ontdekt hoe je die cirkel moet doorbreken.

In Noord Oost zijn er ook veel zo, toch vaccineren ze daar dan wel weer.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:45

Wow...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:45

Zou leuk zijn om een grafiek te zien, hoe de cijfers liggen in Nederland.