Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:29

Nee, daarom ben ik ook huiverig voor de versoepelingen. Op dit moment gaat het prima, maar zodra we gaan versoepelen ben ik heel bang voor een explosie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:30

996981 schreef:
Dat is de groep die volgens mij het minst de zorg belast n.a.v. besmetting. Als het waar is dat in deze groep de meeste positieve tests gedaan wordt, vind ik het absoluut terecht dat er versoepeld gaat worden.

Het risico op langdurige ziekte of vervolgschade vind je niet erg?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:31

Sheran schreef:
Nee, daarom ben ik ook huiverig voor de versoepelingen. Op dit moment gaat het prima, maar zodra we gaan versoepelen ben ik heel bang voor een explosie.

Ik denk dat als er aan de hand van deze cijfers niet versoepeld gaat worden, mensen de coronamaatregelen zelf soepeler gaan interpreteren. Dan heb je hetzelfde effect qua besmettingen, behalve dat de economie er voordeel van heeft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:33

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Dat is de groep die volgens mij het minst de zorg belast n.a.v. besmetting. Als het waar is dat in deze groep de meeste positieve tests gedaan wordt, vind ik het absoluut terecht dat er versoepeld gaat worden.

Het risico op langdurige ziekte of vervolgschade vind je niet erg?

Waar zeg ik dat ik dat niet erg vind?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:34

Ik denk persoonlijk dat mensen de regels toch al oprekken, welke regels er ook zijn. De versoepelingen die er nu komen (contactberoepen) doen namelijk vrij weinig aan de redenen waarom mensen willen versoepelen (sociaal contact etc). Mensen interpreteren de regels nu al soepeler en ergens snap ik het maar het zorgt er wel voor dat we nog langer in deze ellende zitten. Vind het een beetje egoïstisch.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:38

Sheran schreef:
Ik denk persoonlijk dat mensen de regels toch al oprekken, welke regels er ook zijn. De versoepelingen die er nu komen (contactberoepen) doen namelijk vrij weinig aan de redenen waarom mensen willen versoepelen (sociaal contact etc). Mensen interpreteren de regels nu al soepeler en ergens snap ik het maar het zorgt er wel voor dat we nog langer in deze ellende zitten. Vind het een beetje egoïstisch.

Voor het psychisch welbevinden is het zeker goed als mensen weer de gewenste aandacht kunnen besteden aan uiterlijke verzorging :j daarnaast kan het bij ondernemers het verschil maken tussen faillissement, of net nog het hoofd op kunnen houden. Je kun niet alles in één keer versoepelen. Ik ben blij voor de ondernemers dat zij eerst open mogen, voor er versoepelingen op groepsgrote plaatsvinden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:40

pien_2010 schreef:
Relaxed schreef:

Precies dit :j

De winkels (non food) kunnen ook open denk ik. Gewoon niet teveel mensen tegelijkertijd binnen, looproutes,verplichte maskertjes, hand ontsmetters bij de ingang en afstand houden + afgeschermde kassa's. Zo doen ze het hier.
Alleen de hele grote zaken zijn gesloten.

Winkels gaan hier open op afspraak.

En wb de jongeren: dat is hoe de vorige golf ook begon. Voordeel daaraan is dat hij wat vertraagd begint voordat zkhopnames oplopen. Met de vaccinaties mogelijk nog wat trager dan toen. Dat geeft ons wat meer tijd.

En contactberoepen zijn denk ik de veiligste groep om te openen en helpt iig weer een grote groep kleine ondernemers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:41

996981 schreef:
bigone schreef:
De grootste groep positieve gevallen word gevonden bij de 18-24 jarigen, waarschijnlijk ook meteen de reden dat daarvoor het onderwijs nog niet open gaat. En de kroegen.

Heb je daar een bron van? :)

Klopt, ze belasten niet de ziekenhuizen maar zijn wel vaak de meest actieve groep mensen, afspreken met vrienden , sporten, werken in de supermarkten en ze hebben ouders en grootouders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:43

996981 schreef:
moonsparkle schreef:
Het probleem is dat hun het weer kunnen overbrengen op ouderen

Dat snap ik, maar alles dichthouden “om code zwart in de zorg te voorkomen” terwijl het grootste aantal besmettingen ligt in de groep die in 99% van de gevolgen de zorg op geen enkele manier belast zou ik niet te rechtvaardigen vinden. Helemaal nu een groot deel van de ouderen reeds gevaccineerd is en wordt. Ouderen die nog niet gevaccineerd zijn zullen in mijn ogen, net als ieder ander die weet tot de risicogroep te behoren, zelf ook een stukje verantwoordelijkheid moeten nemen om besmetting te voorkomen.

Het enigste dat ik nog kan doen is ook de boodschappen laten bezorgen ipv eens per twee weken alles te halen tijdens het ouderen uurtje . En helaas bezorgt AH hier niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:44

bigone schreef:
996981 schreef:

Heb je daar een bron van? :)

Klopt, ze belasten niet de ziekenhuizen maar zijn wel vaak de meest actieve groep mensen, afspreken met vrienden , sporten, werken in de supermarkten en ze hebben ouders en grootouders.

De contacten die ze hebben vallen meestal in dezelfde (relatief risicoloze) leeftijdscategorie. Dat geldt ook voor ouders. Grootouders worden binnenkort gevaccineerd, of zijn dit al :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:44

996981 schreef:
Sheran schreef:

Ik denk dat als er aan de hand van deze cijfers niet versoepeld gaat worden, mensen de coronamaatregelen zelf soepeler gaan interpreteren. Dan heb je hetzelfde effect qua besmettingen, behalve dat de economie er voordeel van heeft.

Als er te snel versoepeld wordt dan gaat het terug naar af. Dat is ook voor de economie terug naar af. Overal in W-Europa is de situatie nog erg kritisch. Het is niet omdat het ooit erger geweest is dat het nu plots veilig is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:45

Sheran schreef:

Die zit er mijns inziens ook aan te komen.

Ik verheug me er niet op.

Ik denk niet dat het enten zo snel gaat dat we daarmee de zich nu aandienende explosie onder controle kunnen houden.

De cijfers stijgen sinds een kleine week.
De Britse variant is ongeveer nu de koppositie aan het overnemen van de reguliere variant (nog niet helemaal denk ik, maar t komt eraan)
En nu gaan ook de scholen open en meer versoepelingen.

Ik zie het niet erg positief in...

Over een maand of 3a4 staat de boel er heel erg anders voor, dan zijn we door de nu komende piek heen, en gaan de entingen echt heel duidelijk hun vruchten afwerpen.

Maar die piek die nu nog komt, brrrrr.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:46

bigone schreef:
996981 schreef:

Dat snap ik, maar alles dichthouden “om code zwart in de zorg te voorkomen” terwijl het grootste aantal besmettingen ligt in de groep die in 99% van de gevolgen de zorg op geen enkele manier belast zou ik niet te rechtvaardigen vinden. Helemaal nu een groot deel van de ouderen reeds gevaccineerd is en wordt. Ouderen die nog niet gevaccineerd zijn zullen in mijn ogen, net als ieder ander die weet tot de risicogroep te behoren, zelf ook een stukje verantwoordelijkheid moeten nemen om besmetting te voorkomen.

Het enigste dat ik nog kan doen is ook de boodschappen laten bezorgen ipv eens per twee weken alles te halen tijdens het ouderen uurtje . En helaas bezorgt AH hier niet.

Is eigenlijk bekend hoe groot de kans op besmetting is in de supermarkt?

Naar aanleiding daarvan zouden ze ook een inschatting kunnen maken op de besmettingskansen in andere retail?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:46

[]

Ik denk met de woningnood dat veel ook bij hij ouders wonen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:47

Misschien moeten ze die groep jongeren dan juist apart zetten van de rest zonder enige restricties, kunnen ze los gaan zonder een gevaar te zijn.

Uiteraard is bovenstaande met een dikke knipoog.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:47

Sclimpre schreef:
996981 schreef:

Als er te snel versoepeld wordt dan gaat het terug naar af. Dat is ook voor de economie terug naar af. Overal in W-Europa is de situatie nog erg kritisch. Het is niet omdat het ooit erger geweest is dat het nu plots veilig is.

Ik heb het toch niet over snel versoepelen? Noch over het feit dat plots nu alles veilig is?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:48

Neonlight schreef:
Misschien moeten ze die groep jongeren dan juist apart zetten van de rest zonder enige restricties, kunnen ze los gaan zonder een gevaar te zijn.

Geen slecht idee :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:03

Neonlight schreef:

Lijkt me prima idee :D :+

En verder zegt Femke duidelijk wat ik ook denk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:06

Ibiza there they come

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:07

Beter israel :D daar zijn ze er al tegen bestemd :D :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:09

Alles dat niet wijzigd tot 15 maart verlengd. Maar ondanks de minimale versoepeling geen blije boodschap.echt alleen omdat anders niet meer vol te houden is. Dus de rest nog dringender je eraan te houden. Anders alles gewoon weer teruggedraaid

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:11

Ik schiet alleen maar in een depressie van deze persco. Ik had net een wat positiever gevoel dat we een beetje rustiger konden gaan ademhalen, maar dit is alleen maar een aankondiging van nieuwe golven, dikke stress en meer eenzaamheid. Leuk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:13

Maar het gaat gewoon niet echt goed met de cijfers. Maar echt puur omwille van geestelijke welzijn en een beetje ondernemers wordt het versoepeld. Denk dat ze liever niks hadden versoepeld. Het is gewoon geen reden tot joepie de poepie

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:13

Sheran schreef:
Ik schiet alleen maar in een depressie van deze persco. Ik had net een wat positiever gevoel dat we een beetje rustiger konden gaan ademhalen, maar dit is alleen maar een aankondiging van nieuwe golven, dikke stress en meer eenzaamheid. Leuk.

Daar kan onze regering ook weinig aan doen natuurlijk... die hebben ook geen controle over een pandemie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:15

secricible schreef:
Sheran schreef:

Daar kan onze regering ook weinig aan doen natuurlijk... die hebben ook geen controle over een pandemie.

Nou, ze kunnen minder versoepelen :P