Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:51

Wauw, mooie foto's!

Ik ben niet lang weg geweest. Het grasveld dat de paddock omzoomt, was ingepalmd door een Waalse mtb club. Stond er vol met volwassenen en kinderen. Nergens een mond kapje, ook niet bij de ouders die stonden te kijken en 1,5 meter, nog nooit van gehoord. Kon gewoon de paddock niet in langs de normale weg, lang leve de hooligans die een stuk van de omheining gesloopt hebben. Paard was compleet in stress en de grond lag te slecht om hem echt te laten lopen, dus maar een kwartiertje gebleven en even staan kletsen met een verre buur die de toeloop ook zat is. Hij is al meermaals uitgescholden door andere wandelaars en heeft al verschillende keren voorgehad dat iemand op een mtb naar zijn hond wilde trappen.

De wereld is echt gek geworden. Heb mijn jonkie gekocht toen hij net 1 was en ga nu al bijna 5 jaar met hem naar buiten. Paard was tot de drukte hier los barstte totaal niet bang en ging heel graag op pad. Nu moet ik hem mijne oprit af sleuren en op straat vooruit jagen, omdat hij niet meer mee wil. Zodra we op de heide zijn, kijkt hij continu rond en loopt hij te snuiven. Je ziet hem verstarren bij de kleinste beweging die hij ziet. Gaat me heel wat tijd kosten om dit terug recht te trekken.

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:53

We kwamen vandaag op de hondenroute (waar ze los mogen lopen) een mevrouw met een Shetlander (aan de hand) tegen. Daar begrijp ik nou niks van. Hartstikke drukke route opzoeken met een pony en dan tegen elke hondeneigenaar klagen dat 'ie z'n hond bij moet houden. M.i. vragen om problemen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:05

Ik ben vanochtend met vriend een keer te voet gaan wandelen in het "natuurgebied" vlakbij huis. Daar lopen een aantal koeien in een natuurlijk begrazingsproject, schotse Hooglanders als ik het goed heb. Je kan errond, maar ook er doorheen via klappoortjes/deurtjes.
We hebben ons oprecht staan verbazen dat mensen met een kinderwagen door dat weiland wilden (modder, drassig, geen paden...). We hebben ons staan vergapen op een kind wat onderuit gleed, in een vlaai terecht kwam en een moeder die ging gillen "waarom die zooi appelflap niet opgeruimd wordt" gevolgd door een hoop krachtig taalgebruik dat kind stonk als de pest.
Later, in het stadspark (dat grenst aan dat gebied en je kan van het ene in het andere) ons staan frustreren over een groep van jonge koppels en kleuters. De kleuters liepen stampend door de perkjes met ontluikende sneeuwklokjes en de ouders maar op afstand "nee schatje, niet doen. Bloempjes vinden dat niet fijn. Nee schatje, niet uit trekken. Nee, niet opeten. Kom je mee? Wil je alsjeblief meekomen schatje, heb je geen kou? Nee, niet achter de eendjes aan zitten, dat is niet lief van je".

Het was een hele mooie ronde, maar ook wel superdruk. En dus ook weer heel veel mensen die volgens ons best een keertje mogen leren hoe je omgaat met de natuur...

@svrl: wij hebben ook loopgroepen gezien met meer dan 8 personen samen ipv de toegelaten 4. En op het sportterrein was het een mierennest! Vanaf morgen gaan de nieuwe maatregelen in dat ook kinderen onder 13 met slechts bubbels van 10 nog mogen sporten ipv 50, dat ze maar 1 hobby meer mogen uitoefenen en dat ook de grotere jeugd tot 18 mag hervatten buiten.
Dikke kans dat ze allemaal nu nog massaal van die grotere bubbels wilden profiteren.

Zebrastreep

Berichten: 9903
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:29

lenaa_tje schreef:
Zebrastreep schreef:


Oh dat lijkt mij best heel vervelend! Hier in Drenthe is alles nog wel vrij gescheiden. Op de Mtb paden hier zou ik echt niet met mijn paard overheen gaan die breekt dan een been. Ik hou meestal gewoon rekening met iedereen. Natuurlijk vind ik het vervelend als er iemand over een single track loopt , maar ik rem altijd af en ga er voorbij en probeer irritatie tot mijzelf te betrekken. Soms spreek ik mensen aan maar niet om iemand totaal af te branden maar meer door te vragen van goh weet u ook waar dit pad voor is , en dat het best gevaarlijk kan zijn om hier te lopen omdat je soms slecht kan zien wat om de bocht kom. Ik probeer er meer mee te bereiken dat mensen alert erop worden dat ze niet voor verassingen komen te staan. Ik leg ook altijd uit dat ik altijd zal stoppen maar dat helaas niet elke fietser zo in elkaar zit. En ik kan mij ook ergeren aan mede fietsers hoor , zitten echt idioten tussen.

Met mijn paard ga ik op drukke dagen eigenlijk alleen aan de hand wandelen. Mijn paard geniet van alle aandacht om haar heen. Ik heb ook al best even niet meer gereden , maar dat is meer voor het welzijn van mijn paard. Of ik pak doordeweekse dagen dan is er in het gebied weinig te doen.

Toch kruisen in Drenthe die paden geregeld de gewone paden. Mensen remmen dan nauwelijks af .. daar kan ik mij als wandelaar toch wel erg aan storen. Ook pakken de mbters dan wel geregeld de gewone bospaden. Waardoor je de hele tijd achterom moet kijken.
Dit is dan bijv. Bij Gasselte en dan niet bij de zandafgraving maar de parkeerplaatsen daar achter. Ook bij de zandafgraving zijn er trouwens verschillende plekken waar je moet oversteken etc.



Daarom hebben doordeweekse dagen, ook mijn voorkeuren. Ik kom 90% van de tijd niemand tegen. Ik zal ook nooit iemand omver fietsen of uitschelden. Ik rij ook niet op tijd. Ik probeer mensen wel bewust te maken van het lopen op de single tracks maar echt op een nette manier. Ik heb net een rondje over de weg gedaan en als er mensen lopen rem ik af en zeg pas op hoor en daarna even bedanken. Een vrouw zei nog oh sorry dan zeg ik ook altijd ach joh geen probleem.

Ik heb nog nooit gezeik gehad met mensen. Maar misschien ook omdat ik ooit eens ben aangereden ben ik heel, bewust geworden op andere weggebruikers. Mij zie je niet zomaar ergens mij fiets nog voor langs drukken puur omdat ik weet hoe een tik van de auto voelt :')

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:35

Varekaj schreef:
We hebben ons oprecht staan verbazen dat mensen met een kinderwagen door dat weiland wilden (modder, drassig, geen paden...). We hebben ons staan vergapen op een kind wat onderuit gleed, in een vlaai terecht kwam en een moeder die ging gillen "waarom die zooi appelflap niet opgeruimd wordt" gevolgd door een hoop krachtig taalgebruik dat kind stonk als de pest.

Grappig toch :D ... maak dat soort dingen dagelijks mee!
Vorige week was het hier spekglad en ik moest met een paard naar de wei. Moeder met kinderwagen, 2e kind aan de ene hand en hond aan de andere, ik vroeg of ze even aan de kant wou (vond het nog al eng met een paard er langs). Begon ook te gillen waarom het zo glad was op de weg of ze daar niks aan konden doen :D :D .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34879
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:40

Wij zijn buitenmensen, en hebben bewust destijds de kinderwagen daarop uitgezocht. Kostte nog best moeite want de meesten zijn alleen geschikt voor in de stad. Die van ons kon ook mee op eventing wedstrijd en dwars door een knollenveld. Ideaal :j

Ik ga nu alleen nog doordeweeks het bos in als ik een ommetje wil maken, veel te druk nu overal zeker met dat mooie weer van vandaag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37458
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:02

Was heerlijk rustig in het bos vanmorgen. Zo stom het kudde gedrag van mensen. 400 m verderop was het file lopen. 800m terug idem. Maar de route die ik vaker wandel kom je eigenlijk geen mens tegen. Wel ree sporen gezien.

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:16

@zebrastreep en jij bent dus die nette fietser. Het zijn de aso’s onder de fietsers, wandelaars, paardeneigenaren, hondenbezitters die het voor de rest verprutsen.
Hier zit ik vast aan het weekend ivm. Werk maar wij zoeken gewoon naar een rustige plek.
Vandaag bij de warme bossen gewandeld en helemaal niemand tegen gekomen terwijl aan de andere kant het boomkroonpad gebied ligt en daar een stroom van auto’s op en af rijdt. Soms moeten mensen ook gewoon wat verder kijken.
En ik snap dat, dat voor mensen met een paard lastiger is hoor.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:31

Ik woon bijna midden in het bos dus vertik het tot nu toe om de trailer te pakken voor een buitenritje...
Maar je zou het haast overwegen :) .

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:33

Kendra schreef:
Ik woon bijna midden in het bos dus vertik het tot nu toe om de trailer te pakken voor een buitenritje...
Maar je zou het haast overwegen :) .

Haha daarom de opmerking dat ik snap dat, dat voor paardeneigenaren ingewikkelder is.
Maar goed ik heb net wel 20 km gereden omdat het bos naast de deur vol is :')

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:42

Wij zijn de uiterwaarden in gegaan om te wandelen. Heerlijk rustig, welgeteld 2x 2 andere mensen op 't struinpad gezien.
Op de route er naartoe wel meer natuurlijk, maar verder echt rustig.
Een km de andere kant op heb je de Veluwezoom en daar hebben ze in de loop van de dag alle toegangswegen afgesloten omdat alle parkeerplaatsen in het gebied vol waren.

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:29

Varekaj schreef:
We hebben ons oprecht staan verbazen dat mensen met een kinderwagen door dat weiland wilden (modder, drassig, geen paden...). We hebben ons staan vergapen op een kind wat onderuit gleed, in een vlaai terecht kwam en een moeder die ging gillen "waarom die zooi appelflap niet opgeruimd wordt" gevolgd door een hoop krachtig taalgebruik dat kind stonk als de pest.


Ik zou vreselijk hard hebben gelachen. Tjongejongejonge, wát een domme mensen :))

DuoPenotti

Berichten: 30599
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:32

Wij zagen net dat de parkeerplaats bij de Groote Peel vol was. Tientallen auto's langs de weg.
De meeste mensen lopen daar de aangegeven routes. Echt dan loop je zo wat op elkaar.
Ik snap dat niet. Als je ziet dat het zo druk is rij je toch door.

Goof

Berichten: 29116
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:36

Varekaj schreef:
We hebben ons staan vergapen op een kind wat onderuit gleed, in een vlaai terecht kwam en een moeder die ging gillen "waarom die zooi appelflap niet opgeruimd wordt" gevolgd door een hoop krachtig taalgebruik dat kind stonk als de pest.


Ik vind dit hilarisch. Ik hoop dat zulke mensen na 1 slechte ervaring nooit meer komen en het weer rustiger wordt in het bos O:)

Ik kan ook zo genieten van dames die ene boswandeling komen maken op hakjes, met een kort rokje en in een panty. En dan met hippe, dunne jas die vooral niet functioneel is.
Wat een onbenul ben je dan.

Zo, frustraties eruit. Bovenstaande mensen horen niet in een bos. Ik hoop dat de winkels snel weer open gaan en dit soort mensen weer lekker hele weekenden gaan shoppen en lunchen en niet meer naar het bos komen.

Ik kom inmiddels al wekenlang niet meer in de weekenden in het bos.
Vorige week nog 1 keer geprobeerd, maar ik werd er enorm verdrietig van en kan er gewoon niet meer van genieten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42093
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:47

Ibbel schreef:
Varekaj schreef:
We hebben ons oprecht staan verbazen dat mensen met een kinderwagen door dat weiland wilden (modder, drassig, geen paden...). We hebben ons staan vergapen op een kind wat onderuit gleed, in een vlaai terecht kwam en een moeder die ging gillen "waarom die zooi appelflap niet opgeruimd wordt" gevolgd door een hoop krachtig taalgebruik dat kind stonk als de pest.


Ik zou vreselijk hard hebben gelachen. Tjongejongejonge, wát een domme mensen :))

Ik zou t filmen, denk ik :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:53

Normaal kan je daar wel door met kinderwagen gok ik, maar de waterloop 100m verderop staat op overstromen. Je ziet de plassen tussen de graspollen overal. Alles in de wijde regio zit oververzadigd aan grondwater. Nu met een kinderwagen erdoor willen is inderdaad alsof je elegant wil flaneren op hakjes door de woestijn :')
En we hebben wel gelachen hoor, daar niet van, maar je staat je toch te verbazen als mensen in een koeiengraasgebied mopperen dat er drollen liggen.

Zebrastreep

Berichten: 9903
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:53

Net ook weer even mijn neus op de feiten gedrukt en ook ik wordt er niet blij van. Mijn paard staat in een weiland naast de parkeerplaats. Alles was vol , zelfs langs de weg geparkeerd. In de 7 jaar dat ik hier kom heb ik het nog nooit zo druk gezien. Ik vind het vooral vervelend dat ik niet even mijn paard kan verzorgen en voeren zonder dat er 100 kinderen en mensen staan te loeren wat je aan het doen bent. En ik wou nog even een stukje wandelen ook omdat het goed is voor mijn paard dat ze wat beweegt , maar ook om mijn kop even leeg te maken.

Eigenlijk ben ik er alleen maar gefrustreerd weggekomen. Mijn paard was op den duur ook helemaal klaar met al die kindjes en dat gehang om haar heen. Toen een meisje vroeg of ze erop mocht heb ik gezegd dat dat met dit paard niet kan omdat ze last heeft van haar benen ( is ook wel deels zo).

En dan nog de paden alles wordt kapot gelopen en gereden. Ik ben ook echt een fietsfanaat maar als verenigingen oproepen de track NIET te gebruiken , zal ik dat ook zeker niet doen. Ik zou het ook heel vervelend vinden als mijn harde werk kapot wordt gereden. Ik denk dat de natuur straks weer lang nodig is om te herstellen. Gelukkig houd het overdreven natte weer ze wel meer weg.

Mijn jonge paard staat er ook , maar die trok zich nergens wat van aan. Die lag lekker te zonnen en reageerde niet op de drukte. Dat vind ik wel fijn van een Fjord ze zijn zo nuchter als maar kan , en zolang er eten is maakt een Fjord zich nergens druk om.

En dan nog dat mensen hun rijbewijs kopen bij een pakje boter. Bijna 2x schade door iemand anders. Eerste keer toen ik probeerde weg te komen en ik rechts voorrang gaf. Had iemand bij de ingang zijn auto zeer asociaal neergezet. Iemand van rechts wou de parkeerplaats op maar er was gewoon geen ruimte. En gewoon er door heen knallen. Het is maar goed dat ze mijn scheldpartij niet hebben gehoord hoor. En het meest verbazingwekkende was toch wel dat er iemand bijna werd doodgereden door een auto. Je mag 60 op die weg maar een oude man ( ik denk niet eens dat hij het gezien heeft) reed bijna vol die man aan die daar liep. Ik dacht ook dat hij zou stoppen dus ik nog vol in de ankers. Had eigenlijk nog wel even willen vragen of alles oké met hem was hij sprong echt de berm razendsnel in...

En dan nog de corona maatregelen volledig negeren. Ik ben gevaccineerd dus maak mij er al minder druk om , maar het soort mij toch wel hoor! Waarom moet je ook met 3 gezinnen en 6 kinderen gaan wandelen? En inderdaad hierboven dat mensen komen op hakjes , korte rok en panty en dure kleding en dan zuchten en klagen dat er modder en water ligt :') Welkom in de natuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:05

Je herinnert me eraan dat vanaf april de pony's weer naar de grote weide kunnen... Aan 2 zijden zit er tussen het pad en de omheining nog een brede laag bramen of stukje bebossing. Ze kunnen ze zien maar er niet bij.
Echter is er bovenaan het stuk land een hele brede grasstrook als "oprijlaan" tussen de weilanden van de andere huurders en mijn stuk land, en die toegang is enkel dicht met een touw -O- Dus daar kruipen ze weleens onder en gaan dan "paardjes aaien". Dat wordt een dubbele draad spannen vrees ik. Nu staat er een twenter miniatuurhengstje bij mijn andere mini en ik wil absoluut NIET dat er mensen tussen de draden door proberen kruipen, zeker niet met kleine kinderen.

Leuk hoor, moet ik de boel nog meer gaan verbouwen tot Alcatraz, maar dan om indringers eruit te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:04

Zebrastreep schreef:
Net ook weer even mijn neus op de feiten gedrukt en ook ik wordt er niet blij van. Mijn paard staat in een weiland naast de parkeerplaats. Alles was vol , zelfs langs de weg geparkeerd. In de 7 jaar dat ik hier kom heb ik het nog nooit zo druk gezien. Ik vind het vooral vervelend dat ik niet even mijn paard kan verzorgen en voeren zonder dat er 100 kinderen en mensen staan te loeren wat je aan het doen bent. En ik wou nog even een stukje wandelen ook omdat het goed is voor mijn paard dat ze wat beweegt , maar ook om mijn kop even leeg te maken.

Eigenlijk ben ik er alleen maar gefrustreerd weggekomen. Mijn paard was op den duur ook helemaal klaar met al die kindjes en dat gehang om haar heen. Toen een meisje vroeg of ze erop mocht heb ik gezegd dat dat met dit paard niet kan omdat ze last heeft van haar benen ( is ook wel deels zo).

En dan nog de paden alles wordt kapot gelopen en gereden. Ik ben ook echt een fietsfanaat maar als verenigingen oproepen de track NIET te gebruiken , zal ik dat ook zeker niet doen. Ik zou het ook heel vervelend vinden als mijn harde werk kapot wordt gereden. Ik denk dat de natuur straks weer lang nodig is om te herstellen. Gelukkig houd het overdreven natte weer ze wel meer weg.

Mijn jonge paard staat er ook , maar die trok zich nergens wat van aan. Die lag lekker te zonnen en reageerde niet op de drukte. Dat vind ik wel fijn van een Fjord ze zijn zo nuchter als maar kan , en zolang er eten is maakt een Fjord zich nergens druk om.

En dan nog dat mensen hun rijbewijs kopen bij een pakje boter. Bijna 2x schade door iemand anders. Eerste keer toen ik probeerde weg te komen en ik rechts voorrang gaf. Had iemand bij de ingang zijn auto zeer asociaal neergezet. Iemand van rechts wou de parkeerplaats op maar er was gewoon geen ruimte. En gewoon er door heen knallen. Het is maar goed dat ze mijn scheldpartij niet hebben gehoord hoor. En het meest verbazingwekkende was toch wel dat er iemand bijna werd doodgereden door een auto. Je mag 60 op die weg maar een oude man ( ik denk niet eens dat hij het gezien heeft) reed bijna vol die man aan die daar liep. Ik dacht ook dat hij zou stoppen dus ik nog vol in de ankers. Had eigenlijk nog wel even willen vragen of alles oké met hem was hij sprong echt de berm razendsnel in...

En dan nog de corona maatregelen volledig negeren. Ik ben gevaccineerd dus maak mij er al minder druk om , maar het soort mij toch wel hoor! Waarom moet je ook met 3 gezinnen en 6 kinderen gaan wandelen? En inderdaad hierboven dat mensen komen op hakjes , korte rok en panty en dure kleding en dan zuchten en klagen dat er modder en water ligt :') Welkom in de natuur


Ik denk dat daar dus echt het grootste probleem zit. Mensen weten niet meer wat de natuur is en doen maar op. Voor mij mogen ze hier in België echt wel invoeren dat je een vignet moet kopen op de toeristische dienst als je buiten je gemeente met wat dan ook de natuur in wil en dat ze dan het geld gebruiken voor het onderhoud van de paden. Wil zelf gerust een bedrag per paard betalen, als ik daardoor onder betere omstandigheden naar buiten kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:57

Idem hier! Ik betaal met alle plezier een vignet zoals je dat aan het strand soms ook moet doen, als dat betekend dat we mooie vrije bospaden of veldpaden ter beschikking krijgen, uitsluitend voor ruiters.

In de buurt staat een gigantisch complex voor paardensport leeg na overlijden eigenaar. Er mag geen wedstrijd ofzo georganiseerd worden (alle vergunningen zijn afgekeurd/ingetrokken) maar de mogelijkheden die daar zijn? Talloze knooppunten van wandelpaden lopen erlangs, gigantische parking, mtb-routes lopen erlangs, ruiterroutes sluiten er zowat op aan (1km omrijden), er kan een eventingpark aangelegd worden, gigantische speeltuin maar ook bijvoorbeeld een infocentrum over hoe omgaan met de natuur, wat is er te zien tijdens wandelingen, noem maar op.
Er zo zulk prachtig natuurcentrum kunnen opgezet worden, maar helaas is het mopje wat te duur voor de stad om aan te kopen vrees ik

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:07

Ibbel schreef:
De MTB-paden op de Veluwezoom (bij de Posbank) zijn gesloten hebben staatsbosbeheer en de MTB-club aangekondigd, omdat ze te nat zijn en kapot gereden en het niet meer te onderhouden is door de vrijwilligers.
Wat schrijft een sukkel die het niet helemaal snapt op FB? "Ik kon er gewoon op hoor, gewoon lekker rechtuit doorraggen door de modder."
Hoe dacht-ie dat je een MTB-route daadwerkelijk af kon sluiten? Hekje ervoor en op slot?

Bij ons (UHR) was ook een oproep om vooral aan trailrespect te doen en dus na al het water van donderdag en vrijdag niet te komen MTB'en. Ik had het idee dat er best aardig gehoor aan werd gegeven, maar de MTB-verhuurbedrijven in de omgeving trekken zich daar natuurlijk geen reet van aan ("commercie gaat voor op natuur", typte een MTB'er al naar me). En die komen dus in groepjes van 4-8 man/vrouw voorbij, raggen van MTB-route een paar meter dwars door het bos naar een wandelpad, want daar staan bankjes. Mind you, 30 meter verder zit er gewoon een aangelegd paadje naar die bankjes.
Ik heb laagdrempelig contact met één van de MTB-vrijwilligers van die route en heb de doorsteekjes aan hem doorgegeven. 's Middags is hij gaan kijken om met takken de doorsteekjes dicht te leggen, maar het is toch te zot voor woorden dat dat nodig is. Op een andere route waren mensen zelf al met schepjes in de weer geweest om een verbindinkje te maken tussen MTB-pad en naastgelegen wandelpad.

Marije_jiplover schreef:
Ja en dan is het argument van Natuurmonumenten waarom de ruitervergunning duurder is dan die voor de Mtb'ers dat het onderhoud van de ruiterpaden duurder is...

Ik weet niet hoe het is op de Veluwezoom, maar hier (Utrechtse Heuvelrug) heeft de MTB-community een flinke ploeg vrijwilligers die zelf het onderhoud doen. Af en toe doen ze iets met een kraantje, maar dat wordt dan betaald uit de opbrengsten van het vignet (7,50 p.p.p.j). De ruiters betalen hier nog niets (vanaf 2022 wel), maar die paden zijn dan ook echt slechter. De ruiters onderhouden ook bijna niet zelf, wat licht snoeiwerk op een paar georganiseerde dagen per jaar, maar onderhoud aan de bodem moet al vaak een kraantje of trekker bij gebruikt worden, en dat is te duur voor de terreineigenaren.


Marije_jiplover schreef:
Kreeg ik laatst toch een sneer van een mtb'ers "waarom ik nou toch op hún pad reed???"
Hoezo, hún pad, het is al tig jaar een ruiterpad en sinds een jaar moeten we het met de mtb'ers delen, helemaal prima, maar claim even niet het recht op je eigen spoor 8)7

(het is een pad van een meter of 2-3 breed, ik reed langs de rechter zijkant, toevallig net op een platgereden stukje, maar hij kwam dus van de voor mij linkerkant, voor hen zelf rechterkant aangeslingerd en wilde dus voor hem links verder rijden omdat 't daar voor hem gemakkelijker fietst).

Hebben ze op die gedeelde paden geen bordjes waarop staat aangegeven dat het een gedeeld pad is? Die hebben wij op de UHR wel (meestal is dat de combi MTB + wandelaar; MTB + ruiter komt eigenlijk niet voor, behalve als de MTB over een verhard fietspad gaat waar ook een ruiterpad naast ligt).

~~~
Ik wandelde gisteren vanaf stal een ronde (zonder paard, met pa); op het stukje redelijk dicht bij een parkeerplek (geen parkeerplaats, mensen kwakken hun auto gewoon in de berm langs de openbare weg) en op het halfverharde pad vanaf daar het bos in was het heel druk, maar iets verder het bos in en wat meer van de paaltjesroutes af was het eigenlijk prima te doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:41

Jawel, die bordjes staan er wel, maar die hoef je als mtb'er niet te lezen natuurlijk.

Kwa onderhoud: aan de ruiterpaden wordt zelden iets gedaan en dat is ook zelden nodig.
Af en toe een boom van het pad halen als die over een pad omgevallen is na storm.

Ik heb hier in 't bos nog geen vrijwilligers actief gezien op de mtb paden, alleen Natuurmonunenten zelf.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:31

Hier onderhouden de verenigingen en vrijwilligers zelf de mtb paden en die zijn dan ook echt voor mountainbikers en niet voor ruiter en of wandelaars.
Mocht ik mensen daar toch tegen komen dan meld ik altijd even vriendelijk dat ze op een mtb pad lopen en dat ze misschien beter aan het eind voor een andere route kunnen kiezen.

Maar goed, kom te paard dus ook niet op die paden en niet op wandelpaden. Kortom gebruik een pad waar hij voor is en is het gedeeld dan doe je dit netjes en vriendelijk.

Hier gaat dat eigenlijk bijna altijd goed. Rotte appels heb je altijd.

Vandaag bewust een route genomen te paard waar geen losloop gebied is en wat niet grenst aan de bebouwde kom. Het voordeel van wonen aan het bos en goed de weg weten.
Heerlijk gereden en genoten van het bos en het weer.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:38

Marije_jiplover schreef:
Jawel, die bordjes staan er wel, maar die hoef je als mtb'er niet te lezen natuurlijk.

Oh nee, uiteraard niet >;) Maar dan kun je ze er als ruiter wel op wijzen natuurlijk. Als ze lopen (fietsen) te mokken dat je op “hun” pad rijdt, kun je ze prima duidelijk maken dat dit ooook een ruiterpad is, zoals is aangegeven. Krijg je waarschijnlijk alsnog een grote bek (want toegeven, ho maar), maar kans aanwezig dat ze de volgende keer toch even kijken naar dat bordje en denken “küt, ze had gelijk”.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 08:00

Ik heb hem ook na geroepen dat het een pad is dat net zo goed van óns is als van hen, omdat we 't moeten delen :j

Maar ik vermoed dat hij dat op zich wel wist maar bedoelde waarom ik op hun uitgesleten spoor reed.
En tja, dat komt dus omdat zij van links naar rechts over 't pad slingeren en ik gewoon netjes rechts van het pad reed en bleef rijden.