Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:34

Jis_ schreef:
Het kan ook gewoon simpel.

Mwah, dat is in tegenspraak met hoe weinig partners écht met elkaar praten; liefde of niet, ontwijken is op korte termijn de weg van de minste weerstand.

Mungbean

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:50

Ik heb best een beetje respect voor 25 nuttige paardgerelateerde posts binnen 1 dag zodat er niets meer in de weg staat om over liefde te praten. Dat is ook een soort true love denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:15

Hoe weten jullie dat? Ik zit wel al even op Bokt, maar ken geloof ik de regels niet helemaal en al helemaal niet de weg om al die info te vinden.

Over liefde praten is op zich wel leuk.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:17

Even op profiel klikken en dan op gebruikers berichten; dan zie je wat die persoon, waar en wanneer heeft geplaatst :) .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:19

Maar buiten dat geneuzel.. vind ik het een mooi topic :j
En interesssant om verschillende visies te lezen...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:22

Ik zou het zonde vinden als het topic wordt overschaduwd door die 'randzaken', toch? :)
Kunnen we niet gewoon de focus houden op het topic zelf i.p.v. de 'ongewenste' reacties?
"Don't feed the trolls" zeggen ze toch altijd.

Ik vind communicatie 'in de liefde', maar eigenlijk in alle vormen van relaties wel interessant. Zoals je leest, heeft iedereen daar ook zijn eigen voorkeursstijl in. Maar het is soms verrassend om je ook te levelen aan de voorkeursstijl van een ander. Ik ben zelf vooral van de harmonieuze weg, ik zal ergens niet snel met de botte bijl in gaan uit mijzelf, maar bij sommige personen werkt dat niet en kan het soms maar duidelijk zijn. Bij weer andere personen roept die botte bijl juist alleen maar weerstand op en kom je op die manier alleen maar verder van een gesprek af te staan. Mooi om daar een beetje op in te spelen. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:32

Communiceren is belangrijk, maar het hoeft in mijn ogen niet vaak, heel lang of uitgebreid en zwaar.

Mijn man en ik zijn daar echt compleet verschillend in. Toch groei je naar elkaar toe en is hij wat open gegaan.
We waren al jaren samen en er waren wat dingen. Mijn man zat toen te vertellen en mijn moeder heeft geen woord gehoord. Die zei alleen; Goh X kan praten.

Ik klets veel, maar vertel weinig. Mijn man zegt weinig, maar als hij praat is het wel echt praten. Ik kan daar wat meer van weglopen.
Maar je kan elkaar echt accepteren zoals je bent en iemand op de goede momenten met rust laten of er later nog eens op terugkomen.
Mijn man kan echt heel goed dingen loslaten, waar ik wel kan vastbijten.

Zoals nu met verbouwen was ik flink boos op anderen en raakte toch wel gefrustreerd. Dan zakt het weer weg en denk ik ook; niet zo druk maken, het komt wel goed. Zo zonde vaak denk ik achteraf. Mijn man is veel realistischer. Heeft dan even de irritaties, maar gaat door en denkt gewoon; het komt wel goed.
Ik heb ook echt geen geduld en dat is echt wel een dingetje.

En je kan ook denken; is al dat praten echt nodig? Als je het achter je kan laten, laat het daar. Is het nodig om in te toekomst iets te voorkomen of kan je het niet loslaten, praat er dan over. Maar ik denk dat heel veel niet nodig is om vreselijk uit te kauwen.

Als ik consequent iets doe waar mijn man zich aan ergert en hij zegt een keer wat en ik doe er niks mee, kan dat vast wel een grote bobbel worden. Denk dat iemands liefde dan ook wel kan veranderen, omdat de focus op dat ene kan komen te liggen en de irritaties te hoog oplopen.

Maar doe of zeg je dingen en weet de ander; zo is hij/zij en kan daarmee leven, moet je het probleem denk ik niet groter maken.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:36

Sizzle schreef:
Ik heb best een beetje respect voor 25 nuttige paardgerelateerde posts binnen 1 dag zodat er niets meer in de weg staat om over liefde te praten. Dat is ook een soort true love denk ik.

:D

MarrieLeen schreef:
Ik vind communicatie 'in de liefde', maar eigenlijk in alle vormen van relaties wel interessant.

Wie het ook interessant vindt en een beetje romantisch is aangelegd kan ik dit boek aanbevelen, echt prachtig.

Huertecilla schreef:
Jis_ schreef:
Het kan ook gewoon simpel.

Mwah, dat is in tegenspraak met hoe weinig partners écht met elkaar praten; liefde of niet, ontwijken is op korte termijn de weg van de minste weerstand.

En op de lange termijn voor sommige mensen misschien ook wel. Wat stel jij voor bij mensen die nu eenmaal een beetje zo zijn, ontwijkend bedoel ik? Elkaar in de waarde laten en het beste ervan maken is volgens mij ook liefde.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:18

MarcoBorsato schreef:
Spoiler alert... ik schrijf mijn eigen liedjes niet.

Waar is John Ewbank als je hem nodig hebt?
Trouwens, dat je een briljante liefdesliedjes schrijver bent, wil neit zeggen dat je goed in de liefde bent. Hij is al 2 keer gescheiden :')

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 17:33

Dat blijkt ook wel een beetje uit dit topic.

Maar dat is juist leuk de verschillende verhalen, visies en gebeurtenissen met elkaar over de liefde te delen.

Wat is ware liefde

Er heerst een taboe op merk ik hierover te praten, maar niet op bokt.

Hier iemand die niet nadenkt hoe iets te zeggen of te brengen. Ik zeg gewoon hoe ik het zeg. Wij praten allebij gewoon tegen elkaar hoe we iets vinden. We denken niet na of we kwetsen. Elkaar kwetsen kan ook eigenlijk niet als je niks naars te melden hebt.

Hij was geen prater, ik wel. Nu we al zolang samen zijn is hij veel beter gaan praten dan voorheen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:41

Echt? Een taboe? Grappig, ik ervaar dat juist heel anders. Overal wordt ware liefde verbonden aan een succesvol leven hebben. In kunst, muziek, literatuur films. Soms vind ik dat het wel wat gematigder mag.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:51

Wolfwomen schreef:
Dat blijkt ook wel een beetje uit dit topic.

Maar dat is juist leuk de verschillende verhalen, visies en gebeurtenissen met elkaar over de liefde te delen.

Wat is ware liefde

Er heerst een taboe op merk ik hierover te praten, maar niet op bokt.

Hier iemand die niet nadenkt hoe iets te zeggen of te brengen. Ik zeg gewoon hoe ik het zeg. Wij praten allebij gewoon tegen elkaar hoe we iets vinden. We denken niet na of we kwetsen. Elkaar kwetsen kan ook eigenlijk niet als je niks naars te melden hebt.

Hij was geen prater, ik wel. Nu we al zolang samen zijn is hij veel beter gaan praten dan voorheen.

Ja, dat had je al verteld :j

Edit: Oh nee, dat was Present... Wat verwarrend zeg, jullie praten zo identiek :o :')

Ik zie niet dat er een taboe heerst op de liefde, in mijn optiek zou er wat meer een taboe op mogen rusten.
Ik bedoel maar, wie was er vroeger niet op zoek naar de ware liefde en kreeg de ene teleurstelling na de andere, omdat de prins op het witte paard niet spontaan verscheen als ik begon te zingen en mij ook niet wakker kuste uit mijn slaap :+

Ware liefde is er in verschillende vormen en is te vinden bij verschillende mensen :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:56

present schreef:
En op de lange termijn voor sommige mensen misschien ook wel. Wat stel jij voor bij mensen die nu eenmaal een beetje zo zijn, ontwijkend bedoel ik? Elkaar in de waarde laten en het beste ervan maken is volgens mij ook liefde.

Elkaar in de waarde laten = ontwijken van frictie. Een succesvol recept voor bedrog.

Hoe het wel moet heeft geen vast recept. Wat níet moet is niets doen en nog erger leugentjes om bestwil.
Tenminste, als er enige liefde/passie in de relatie is. Voor légio mensen is de relatie een kwestie van verstand en dan is ontwijken van frictie een prima formule voor duurzaamheid. Dat is echter het onderwerp van de draad niet. Líefde is per definitie emotie, niet rationeel.

p.s. net een ´hard´ moment met Berglief. We zitten met elkaar opgesloten. Let wel, bewuste keuze en heel romantisch. Net even romantisch lief koffie wezen drinken en koud thuis leest ze een paar héél negatieve berichten van werk. Ik ben de bliksemafleider.
Natuurlijk heb ik daar begrip voor maar... ben wel de verkeerde booom dus let op dat je die niet ómzaagt ja.
Was ook onleuk voor mij. En dan bedoel ik niet het bliksemafleider zijn maar het op de emotie-rem moeten gaan staan terwijl zij zich rot voelt. Wil haar steunen maar daarbij geen ongewenst gedrag belonen. Pffff... een perfecte bak cappuccino maken is makkelijker ;)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:11

Ongewenst gedrag belonen, alsof je het over je hond hebt.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 12:13

Bij jou moet ik altijd even goed lezen ;)

Maar over dat ongewenst gedrag belonen: Hoe kijk je dan naar je lief?
Nu komt het in mijn ogen een beetje over alsof je het over je kind hebt ipv over jouw vlam?

Edit: ook proef ik wat twijfel over dat samen opgesloten zitten, klopt dat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:18

__Sannne schreef:

Ach ja, hoe jij dat wil lezen ligt buiten mijn invloedssfeer. Tant pis.
De crux is dat wat je nú doet, bv een leugentje om bestwil, een basis legt onder toekomstig gedrag; het creert een denkwereld en dus de kleur van de toekomst.
Je kan daarom niet altijd doen wat het eerste in je opkomt: Niet gelijk terugspetteren, niet alleen maar absorberen en omarmen. Beiden bijt je verderop in je zitvlak.
We zijn Homo sapiens; de dénkende mens; met én emoties én een ratio.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:18

Wolfwomen schreef:
Edit: ook proef ik wat twijfel over dat samen opgesloten zitten, klopt dat?

Nee.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:22

__Sannne schreef:

Nja, dat is wat ongelukkig verwoord, maar ik snap wel de strekking. Ik kon in mijn depressie echt heel erg agorafobisch zijn, ik wilde dan nergens heen. En het liefste wilde ik dat mijn man bij me bleef. Maar dat deed hij bijna nooit, want hij moest wel zijn eigen ding blijven doen en niet teveel met mij mee gaan in mijn depressie. Dat was poedersuiker, maar wel heel goed voor onze relatie.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 12:24

Earth schreef:
__Sannne schreef:

Nja, dat is wat ongelukkig verwoord, maar ik snap wel de strekking. Ik kon in mijn depressie echt heel erg agorafobisch zijn, ik wilde dan nergens heen. En het liefste wilde ik dat mijn man bij me bleef. Maar dat deed hij bijna nooit, want hij moest wel zijn eigen ding blijven doen en niet teveel met mij mee gaan in mijn depressie. Dat was poedersuiker, maar wel heel goed voor onze relatie.

Mooi voorbeeld van "echte liefde". Doen wat goed is, ookal neem je daarvoor niet altijd de leukste of de gemakkelijkste route.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:26

HC, praat alsof zijn waarheid de enige waarheid is en ik krijg steeds meer het gevoel dat ik heel erg blij ben, dat ik niet 1 van die dames ben.

Mijn man kan mensen echt heel goed in hun waarde laten en dat is absoluut niet ontwijken van frictie. Laat staan een succesvol recept voor bedrog.

Er zijn ook nog steeds gewoon fijne mensen in deze wereld met een eigen karakter die daar prima mee functioneren.

Heel veel mensen maken alles veel te ingewikkeld en willen interessant doen, maar dat is echt niet nodig. Je hebt toch niet alles in de hand en het leven is te kort.

Iemand zei dus even terug; dan hebben mensen niks meegemaakt. Maar ik denk juist omdat we een bak oliebol hebben meegemaakt keer op keer op keer, dat wij elkaar veel meer waarderen, veel beter weten wat we aan elkaar hebben en ons helemaal niet druk maken om de kleine "onzin" dingen.

We leven nu, we willen nu genieten en niet elke dag drama en werken aan een relatie. En ja, we veranderen en we hebben nog wensen en daar werken we aan.
We zijn verhuisd, hebben een droomplekje gekocht, verbouwen ons huis tot klein paleisje en hebben daarin ons hart gevolgd. Wel wat moeten opofferen, maar echt voor ons gekozen.

Je wil niet weten hoeveel mensen ons hebben verteld dat ze het heel knap vinden dat we het gewoon hebben gedaan. Mensen die zo vastzitten in hun leven en ook wel iets anders zouden willen, maar niet durven of alleen naar wat niet kan kijken.

Dat hebben we ook jaren gehad en dan werd je vaak geleefd, incl alle tegenslagen. Juist daarom besloten dat je nu moet leven.

En dat is in ene relatie net zo. Als je maar overal over blijft vallen, alles wil analyseren, langs elkaar heen leeft, elkaar niks gunt etc etc, dan leef je niet.
En wij kunnen prima wat voor elkaar opgeven, maar dat hoeft echt geen drama te zijn. Je kan toch niet alles in het leven hebben of doen, dus maakt keuzes. En als je graag samen bent, maak je de keuzes die dan passen op het leven samen als koppel.
Misschien had ik wel een aantal jaren in een ander land willen wonen, maar ik woon liever met mijn man ergens, dus we hebben een mooi plekje voor ons samen. En we houden de optie van dat andere land voor de toekomst open. Ik word daar echt niet anders van. Een beetje realistisch zijn is ook niet erg.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 12:34

Rupsje nooit genoeg is een leuk verhaal

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:35

superpony schreef:
En dat is in ene relatie net zo. Als je maar overal over blijft vallen, alles wil analyseren, langs elkaar heen leeft, elkaar niks gunt etc etc, dan leef je niet.

Jeetje, net of je de absolute waarheid verkondigd _O- _O-

De dames in mijn leven zijn zelfbewust, zelfstandig, onafhankelijk, met een pakket aan levenservaring en kunnen in alle vrijheid kíezen. Jee, kán niet goed zijn :=

Nu even tijd en aandacht maken voor een perfecte :9k

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 12:39

Huertecilla schreef:
superpony schreef:

Jeetje, net of je de absolute waarheid verkondigd _O- _O-

De dames in mijn leven zijn zelfbewust, zelfstandig, onafhankelijk, met een pakket aan levenservaring en kunnen in alle vrijheid kíezen. Jee, kán niet goed zijn :=

Nu even tijd en aandacht maken voor een perfecte :9k

Maar je moet wel oppassen wat je doet want voor je het weet beloon je ongewenst gedrag bij ze :P hihihi

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:44

Ik begrijp het ook wel een beetje..
Ik had de neiging om best negatief te zijn over bepaalde dingen, en dat uit ik dan ook negatief. Mijn partner vond dat vervelend maar wist in eerste instantie niet goed hoe dat aan te geven, dus hij luisterde braaf en ik bleef doorgaan.. totdat hij het niet meer trok..
Nu heeft hij dat aangegeven, en kan ik nog steeds mijn ongenoegen uiten maar dan op een ietwat andere toon en hij kan er nu echt naar luisteren en er wel of niet wat over zeggen..
Voor mij is blijven hangen in negativiteit ook niet gezond.. dus win/win

En dat is níet alles analyseren.. maar ook niet 'wachten tot de bom barst'.. :)

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 12:53

Dat is ook gezond. Goed dat hij het aangeeft!

Hele dagen ergens over zeuren is ook zonde. Als ik ergens mee zit dan gooi ik het er direct uit. Na 5 minuten is het dan ook weg ook.

Maar heel soms als 't erger is dan heb ik 't niet door dat ik ermee zit en dan is 't juist mijn man die 't wel doorheeft. Dat helpt mij dan weer.

Hij denkt dan, ik laat haar even zo zijn en zal er of extra aandacht aan besteden wanneer dat het beste uitkomt of geen aandacht aan besteden. Dat geeft mij rustig de gelegenheid mijn hoofd leeg te maken. Kom ik ergens niet alleen uit dan trek ik toch wel uit mijzelf aan de bel en dat weet hij ook.