Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:40

Femke_Tweety schreef:
Jadeleigh263 schreef:
Coronavirus Updates (2 april 2020)

- Nieuw vaccin: https://upmc.me/346Zreh
- Brazilië: https://bit.ly/343020C
- Tuberculose vaccinaties: https://bit.ly/3aEDpCa
- Kinderen: https://bit.ly/3dQAYhS
- Canada: https://bit.ly/2V0rjN4
- Antilichamen: https://go.nature.com/2X4o2yY
- Openbaar bad: https://bit.ly/39DfqCj
- Wereldwijd: https://bit.ly/39DfBxt

[ [url=m/dWu47P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leesvoer voor vanavond :')

Hahha! Heb je FB? Want dan zou je Hashem Al Ghaili kunnen volgen. Hij komt dagelijks met filmpjes, wetenschappelijke informatie en uitleg over het virus en de verspreiding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:55

Afbeelding

Spanje lijkt nu in de stijging Italie voorbij te schieten (data van 1April).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:16

Sizzle schreef:
[ Afbeelding ]

Ik vind dit soort vergelijkingen op exacte aantallen nooit zo waardevol.

Want dingen als totale bevolking en bevolkingsdichtheid (en oppervlakte land) worden dan volledig buiten beschouwing gelaten.

Hoe pijnlijk ook, maar het aantal doden per miljoen mensen in dat land, uitgezet tegen de tijd startend vanaf het 1e of 100e geval is dan een eerlijker vergelijk.

Je schrikt mogelijk trouwens hoe hoog Nederland staat, als het gaat om doden per miljoen inwoners.
Even niet uitgezet tegen de tijd, maar aantal doden per miljoen inwoners vind je op de site van worldometers.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Je kunt per kolom sorteren.

Klik je tweemaal op het pijltje boven de kolom doden per miljoen inwoners dan sorteert de tabel op die kolom, hoogste getal boven.

Overigens kan ik vrij veel redenen bedenken waarom nl nu hoog staat, en die zijn niet per se allemaal negatief.

Maar puur op die gegevens staat Nederland dus hoog.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 02-04-20 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:17

Heeft iemand daar een verklaring voor? Wat is in Spanje aan de hand?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:22

Even de gegevens zoals ik zojuist beschreef maar dan een screenshot:

Afbeelding

Dit zijn gegevens zoals ze nu op die site staan.
Dit wordt uiteraard continu aangevuld, dus de gegevens veranderen steeds.

Je ziet Spanje in aantal doden per miljoen inwoners nu nog onder Italië staan.

Nederland 6e plek.

Even gesorteerd op aantal bevestigde doden per miljoen inwoners.
(Zie laatste kolom)

Ik denk dat kleine landen met een hoge bevolkingsdichtheid vaak het snelst zullen stijgen in dit soort tabellen, maar dat de expontiele stijging ook in de tijd bezien het snelst zal afnemen en ombuigen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:25

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:27

pien_2010 schreef:
Heeft iemand daar een verklaring voor? Wat is in Spanje aan de hand?

Ik kan verschillende verklaringen bedenken, maar de hoeveelheid tests die gedaan worden kan wel eens een belangrijke factor zijn.

Want die grafiek gaat over bevestigde gevallen.

Als je kijkt naar ziekrnhuisopnames of doden per miljoen inwoners, is je vergelijk 'eerlijker' omdat de manier waarop getest wordt daar niet of nagenoeg niet in meespeelt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:29

Sizzle schreef:
Er is ook een tabel met aantal uitgevoerde testen per miljoen. Femke-tweety, die grafiek staat daar ook.
Maar die laten zich hier niet goed plaatsen dus hier de link:
https://www.nzz.ch/panorama/die-wichtig ... ld.1542774

Ik ga het even lezen.

(Duits geen probleem, lees ik prima)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:39

Ik zie dat zij het john Hopkins instituut als voornaamste bron gebruiken.

Dat is qua aantallen naast worldometers volgens mij een van plekken waar veel gegevens verzameld worden.
(Volgens mij loopt John Hopkins altijd een fractie achter op worldometers, maar is het wel een zeer betrouwbare bron)

Mungbean

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:41

Echt volledig up to date is ook lastig, het gaat zo snel %)

Ik maak me ook wel zorgen om landen waarvan we uiteindelijk nooit echt zullen weten wat de schade was.
De ellende die nu in India afspeelt is ook niet te verwaarlozen, dan is de vraag wat erger is: dood van de honger of risico op besmetting :\

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:42

Johns Hopkins was helemaal in het begin de enige bron met alle aantallen en visuele data.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:43

Jadeleigh263 schreef:
Hahha! Heb je FB? Want dan zou je Hashem Al Ghaili kunnen volgen. Hij komt dagelijks met filmpjes, wetenschappelijke informatie en uitleg over het virus en de verspreiding.

Fijne link, dank!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:47

Misschien een stomme vraag maar in dit topic verwacht ik in ieder geval een onderboud antwoord.
Als er in NL iemand dood gaat die verdacht word van Corona. Word die persoon dan altijd getest? In de zin van hoe weet je dat iemand aan Corona overlijd en niet bijvoorbeeld aan de griep als ze zo beperkt testen?
Andersom: zijn alle overleden mensen die ze in de statestieken zetten bevestigd Coronaslachtoffer? Of zijn er ook mensen die overlijden zonder getest te zijn en komen die niet in de statestieken?
Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:51

Hilary schreef:
Johns Hopkins was helemaal in het begin de enige bron met alle aantallen en visuele data.

En nog altijd een goede en betrouwbare!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:55

Sas_Mon schreef:
Misschien een stomme vraag maar in dit topic verwacht ik in ieder geval een onderboud antwoord.
Als er in NL iemand dood gaat die verdacht word van Corona. Word die persoon dan altijd getest? In de zin van hoe weet je dat iemand aan Corona overlijd en niet bijvoorbeeld aan de griep als ze zo beperkt testen?
Andersom: zijn alle overleden mensen die ze in de statestieken zetten bevestigd Coronaslachtoffer? Of zijn er ook mensen die overlijden zonder getest te zijn en komen die niet in de statestieken?
Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Iedereen die in de statistieken staat als overleden aan corona, is bij mijn weten ook een daadwerkelijk bevestigd overlijden als gevolg van corona.

Er gaan meer mensen dood.
En mensen die overlijden buiten de ic's zullen niet altijd getest zijn. Er kan wel een vermoeden zijn van corona.

Bij mijn weten gaan die níét als corona-overlijden de statistieken in.

Ik zou de documenten van het rivm erop na moeten lezen, om exact te weten wanneer ze iemand registreren als overleden aan corona.

Ik ga even kijken of ik dat vlot terug kan vinden, zodat ik een zéker antwoord kan geven, in plek dat wat ik nu in mijn hoofd heb zitten.
Moment.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:56

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 22:00

Tekst uit de publicatie van het rivm:

Citaat:
Figuur 3. Aantal bij de GGD’en gemelde overleden COVID-19 patiënten, naar datum van
overlijden
Meldingen aan het RIVM tot en met 01 april 10:00 uur zijn weergegeven in blauw.
Meldingen van 01 april 10:01 uur tot en met 02 april 10:00 uur zijn weergegeven in
groen. Omdat niet alle overleden COVID-19 patiënten getest worden, zullen de werkelijke
aantallen in Nederland hoger zijn dan de aantallen in deze rapportage
. Van 2 overleden
COVID-19 patiënten is de datum van overlijden (nog) niet gemeld.

Het stukje in vet is het belangrijkste om de vraag te beantwoorden.

Dit komt rechtstreeks van het rivm zelf, uit dit document.

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-04/Epidemiologische%20situatie%20COVID-19%202%20april%202020.pdf

Dus hier rechtstreeks van de oorspronkelijke bron van de aantallen, namelijk het rivm.

(Het rivm publiceert momenteel iedere dag dit document, steeds met de bijgewerkte getallen.)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:14

Dank voor het uitgebreide antwoord.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:22

Femke_Tweety schreef:
Sizzle schreef:
[ Afbeelding ]

Ik vind dit soort vergelijkingen op exacte aantallen nooit zo waardevol.

Want dingen als totale bevolking en bevolkingsdichtheid (en oppervlakte land) worden dan volledig buiten beschouwing gelaten.

Hoe pijnlijk ook, maar het aantal doden per miljoen mensen in dat land, uitgezet tegen de tijd startend vanaf het 1e of 100e geval is dan een eerlijker vergelijk.

Je schrikt mogelijk trouwens hoe hoog Nederland staat, als het gaat om doden per miljoen inwoners.
Even niet uitgezet tegen de tijd, maar aantal doden per miljoen inwoners vind je op de site van worldometers.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Je kunt per kolom sorteren.

Klik je tweemaal op het pijltje boven de kolom doden per miljoen inwoners dan sorteert de tabel op die kolom, hoogste getal boven.

Overigens kan ik vrij veel redenen bedenken waarom nl nu hoog staat, en die zijn niet per se allemaal negatief.

Maar puur op die gegevens staat Nederland dus hoog.

Maar wat is dan de relevantie van doden per miljoen inwoners? Elk land begint met een patiënt 0, die besmet in eerste instantie 2,5 nieuwe patiënten, die ook weer 2,5 etc, etc. Het verschil in bevolkingsaantallen gaat dan pas een rol spelen als je in de buurt van een kritische grens komt. Bijvoorbeeld 20%, waarbij de R0 gaat dalen, omdat een deel van de te besmetten personen al besmet zijn. Maar tot die tijd zal je met een grotere bevolking niet meer ziekenhuisopnames, IC-opnames of doden hebben.

Dit klopt natuurlijk niet helemaal, omdat je meestal niet één patiënt 0 in een land hebt, maar meerdere. De besmette Chinezen, die na nieuwjaar terugkwamen in Italië of de wintersporters, die na de voorjaarvakantie terugkwamen naar Nederland. Maar dat hoeft niet direct perse een rechtstreekse relatie te hebben met het aantal inwoners van een land. Ik zie dus niet goed hoe het aantal doden per miljoen inwoners iets zegt over het verloop van de epidemie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:38

Ik vermoed dat bepaalde evenementen, zoals de nationale vrouwendag in Spanje, grote voetbalwedstrijd in Italië (Tussen Spaanse en Italiaanse ploeg) en carnaval in Nederland met daarbovenop de vakanties en nog wat andere grote bijeenkomsten verklaren waarom het in bepaalde gebieden heel snel om zich heen kon grijpen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:04

Femke_Tweety schreef:
Iedereen die in de statistieken staat als overleden aan corona, is bij mijn weten ook een daadwerkelijk bevestigd overlijden als gevolg van corona.

En mensen die overlijden buiten de ic's zullen niet altijd getest zijn. Er kan wel een vermoeden zijn van corona.

.....

Bedoel je hierboven dat alleen de overleden mensen die getest zijn in de statistieken komen?

Van het totale aantal mensen dat nu is overleden aan Corona is slechts zo'n 16% (212 van de 1339) op een IC geweest, de overigen thuis of in zorginstellingen.
Zie: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoi ... IsImMiOjl9

Wat wel fijn is om te weten dat er volgens deze bron inmiddels ook 225 mensen de IC levend heeft verlaten :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 23:07

irmaz schreef:
Femke_Tweety schreef:

.....

Bedoel je hierboven dat alleen de overleden mensen die getest zijn in de statistieken komen?

Van het totale aantal mensen dat nu is overleden aan Corona is slechts zo'n 16% (212 van de 1339) op een IC geweest, de overigen thuis of in zorginstellingen.
Zie: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoi ... IsImMiOjl9

Wat wel fijn is om te weten dat er volgens deze bron inmiddels ook 225 mensen de IC levend heeft verlaten :)

Zie mijn bericht vrijwel direct onder het bericht dat je quote.

Ik heb het even opgezocht bij het RIVM.

In feite is het korte en directe antwoord op de vraag die ik even dik gemaakt heb dus ja.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:08

Zit hier een vrij uitgebreide docu te kijken (tv, dus verder geen bronnen) en nu zitten ze aan het hoofdstuk vaccin.
Er wordt gesteld dat 1 van de onderzoekspistes bestaat uit het hercombineren van covidgenoom met het genoom van het mazelenvirus (verwant aan coronavirussen) om zo een vaccin te ontwikkelen.
Heeft iemand hier info of bronnen over?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:14

Femke_Tweety schreef:

Citaat:
Figuur 3. Aantal bij de GGD’en gemelde overleden COVID-19 patiënten, naar datum van
overlijden
Meldingen van 01 april 10:01 uur tot en met 02 april 10:00 uur zijn weergegeven in
groen. Omdat niet alle overleden COVID-19 patiënten getest worden, zullen de werkelijke
. Van 2 overleden

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-04/Epidemiologische%20situatie%20COVID-19%202%20april%202020.pdf

Dus hier rechtstreeks van de oorspronkelijke bron van de aantallen, namelijk het rivm.

Het rivm publiceert momenteel iedere dag dit document, steeds met de bijgewerkte getallen.)

In de technische briefing werd ook benoemd dat de daadwerkelijk sterftecijfers door Corona uiteindelijk een beetje bekeken kunnen worden door naar de normale sterftecijfers te kijken. Ze weten hoeveel mensen er gemiddeld overlijden op een dag en daaruit kan je wel een beetje opmaken hoeveel mensen er vanwege andere oorzaken overlijden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 23:18

zonnebloem18 schreef:
Femke_Tweety schreef:

overlijden
. Van 2 overleden

Het rivm publiceert momenteel iedere dag dit document, steeds met de bijgewerkte getallen.)

In de technische briefing werd ook benoemd dat de daadwerkelijk sterftecijfers door Corona uiteindelijk een beetje bekeken kunnen worden door naar de normale sterftecijfers te kijken. Ze weten hoeveel mensen er gemiddeld overlijden op een dag en daaruit kan je wel een beetje opmaken hoeveel mensen er vanwege andere oorzaken overlijden.

Klopt ja, nu je het zegt.

Ik heb die briefing ook gezien.
(En ik zie het bijbehorende grafiekje ook direct weer voor me, bij vlagen fotografisch geheugen)

Mooie toevoeging, dank je!