Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:04

o, en ik hoor iedereen over 1 juni.
Jullie weten dat alkeen het verbod op evenementen geld tot 1 juni?

De rest tot 6 april in eerste instantie. Da's 2 weken.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:15

IHN schreef:

Klopt IHN :)

Maar ik verwacht (persoonlijke mening, geen feit) dat de maatregelen tot 6 april voor een groot deel wel verlengd zullen worden tot 1 juni. Want ik kan het opheffen van de maatregelen van 6 april, niet rijmen met de samenscholingsverboden. Voorbeeld: als we na 6 april weer op kantoor mogen werken, krijgen we ook weer drukke stations, volle treinen, bussen. Dat gaat in alles in tegen de regels van het samenscholingsverbod dat nu is opgelegd. Daarom verwacht ik dat bijvoorbeeld het thuiswerken tot 1 juni verlengd gaat worden. Hetzelfde geldt voor horeca: ik hoop van harte voor de ondernemers dat ze na 6 april weer open mogen. Maar hoe ziet dat eruit, als je niet mag samenscholen en 1,5m afstand moet houden?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:17

IHN schreef:

Het verbod op evenementen was ook tot 6 april in eerste instantie....

Ik durf erop te wedden dat op 6 april de horeca niet op de normale manier geopend gaat worden!

Misschien dat de horeca geopend wordt in de vorm van alleen terrasjes buiten en minimaal 1,5 meter afstand tussen de stoelen van de verschillende tafeltjes en niet meer dan 3 volwassen aan een tafeltje tenzij de personen uit één huishouden komen.

Ik vermoed dit, of dat de horeca gewoon dicht blijft tot 1 juni (en met een beetje pech, nog veel langer)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:27

Verbod op evenementen t/m 1 juni is ook gedaan omdat veel evenementen nu al georganiseerd moeten worden.

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... handhaving:

Citaat:
Betekent dit dat ook alle andere maatregelen worden verlengd tot 1 juni?
Nee. De keuze is gemaakt vanwege organisatorische gronden zoals voorbereidingswerkzaamheden die nu plaatsvinden en waarbij een groot aantal personen betrokken zijn. Zoals Koningsdag activiteiten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:55

leeslampje schreef:
IHN schreef:

Klopt IHN :)

Maar ik verwacht (persoonlijke mening, geen feit) dat de maatregelen tot 6 april voor een groot deel wel verlengd zullen worden tot 1 juni. Want ik kan het opheffen van de maatregelen van 6 april, niet rijmen met de samenscholingsverboden. Voorbeeld: als we na 6 april weer op kantoor mogen werken, krijgen we ook weer drukke stations, volle treinen, bussen. Dat gaat in alles in tegen de regels van het samenscholingsverbod dat nu is opgelegd. Daarom verwacht ik dat bijvoorbeeld het thuiswerken tot 1 juni verlengd gaat worden. Hetzelfde geldt voor horeca: ik hoop van harte voor de ondernemers dat ze na 6 april weer open mogen. Maar hoe ziet dat eruit, als je niet mag samenscholen en 1,5m afstand moet houden?

Dit inderdaad. Die tot 1 juni regel stookt enorm met de huidige regeling mbt scholen en horeca. Naar mijn idee, de vibe die ik kreeg tijdens de persconferentie aan de hand van hoe er een beetje omheen gepraat werd door meneer Rutte toen dit gevraagd werd, gaan ze scholen en horeca ook langer dicht houden maar wilden ze dat gister gewoon nog niet concreet zeggen omdat ze denk ik nog veel moeten bespreken daarover achter de schermen - hoe gaat dat dan met het onderwijs vd kids op langere termijn, met de mensen in de horeca die niet kunnen werken, en ga zo maar door. Maar ik verwacht wel dat dat ook verlengd gaat worden.

Het is toch niet mogelijk om idd horeca open te gooien en scholen terwijl je niet met meer als 3 man samen mag zijn en minimaal 1,5m afstand moet houden. Ja, je kunt tafeltjes op een terras verder uit elkaar zetten, maar je hebt ook werknemers nodig die de boel open en draaiende houden en dan zit je al snel aan 3 man. En hoe is dat onder controle te houden, moeten horeca eigenaren mensen eruit gaan trappen op het moment dat het te druk wordt en is dat te doen en te controleren? Ik betwijfel het :( En ze zullen die regel van 1 juni niet opeens gaan opzeggen weer binnen nu en 2 weken. Maar goed, het is afwachten nu. Ben eens benieuwd. Ik weet in ieder geval wel dat ik qua schoolwerk voor m'n 7 jarige (groep 3) niet alles zal kunnen opvangen met wat ze op school geleerd krijgen. Momenteel doen we nog veel herhalen van wat ze al kennen enz en leggen m'n man en ik 'm ook nieuwe dingen uit, maar op langere termijn veel nieuwe dingen aanleren? We zijn geen leraren. Echt veel nieuwe dingen aanleren kunnen ze toch niet van alle ouders verwachten ben ik bang en dan krijg je een groot verschil straks in niveaus per kind wat voor een leraar moeilijk recht te trekken is denk ik. Heel benieuwd wat ze daar dan mee gaan doen, school, als het verlengd gaat worden.

Benieuwd wat supermarkten gaan doen ook. Gister was ik in de ochtend bij een AH XL filiaal waar het best rustig was voor dat filiaal en hielden de meesten mensen rekening met elkaar maar niet allemaal. Als het drukker is, is het zelfs in zo'n groot filiaal gewoon echt niet mogelijk meer om elkaar constant met min. 1,5m afstand te passeren, dus daar zullen ze ook echt idd wat aan het deurbeleid moeten gaan doen. Hoe graag je dan ook alles eraan wilt doen, het is op piek momenten gewoon niet mogelijk om dat goed te kunnen doen. Enige optie is gewoon maar een X aantal mensen toe te laten per half uur, bv.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:12

Ik denk dat de scholen ze er eerder voor kiezen de scholen open te laten gaan dan de horeca. En misschien ook alleen basis en voortgezet onderwijs zoals het oorspronkelijke plan ook was.

Maar zijn slechts vermoedens hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:16

Jessix schreef:
Ik denk dat de scholen ze er eerder voor kiezen de scholen open te laten gaan dan de horeca. En misschien ook alleen basis en voortgezet onderwijs zoals het oorspronkelijke plan ook was.

Maar zijn slechts vermoedens hoor.

Dat lijkt mij een prima idee :) eerst de basisscholen (wijkgebonden) dan de middelbare (over het algemeen redelijk gemeente/plaats gebonden. Die reizen het minste.
Denk rustig opbouwen van activiteiten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:19

Ik wordt er toch niet blij van als m’n zoontje straks weer naar school moet. Juist de basisschool gaande kids zijn niet constant hygiënisch bezig en moet een leraar dat dan onder controle zien te houden? Of ze moeten heel aangepast les gaan geven; geen pauzes buiten/spelen en alleen ver uit elkaar zittend les krijgen en dan weer naar huis. Maar waar halen ze de plek vandaan om al die kids 1,5m afstand te geven van elkaar...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:25

cursebreaker schreef:
Ik wordt er toch niet blij van als m’n zoontje straks weer naar school moet. Juist de basisschool gaande kids zijn niet constant hygiënisch bezig en moet een leraar dat dan onder controle zien te houden? Of ze moeten heel aangepast les gaan geven; geen pauzes buiten/spelen en alleen ver uit elkaar zittend les krijgen en dan weer naar huis. Maar waar halen ze de plek vandaan om al die kids 1,5m afstand te geven van elkaar...

Tja 17 miljoen inwoners, 17 miljoen meningen :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:35

IHN schreef:
ik vraag me af waarom degenen die buren gaan verlinken dat doen? Extra belasting voor politie en handhaven kunnen ze niet.
Er is volgens mij duidelijk gezegd dat buiten gehandhaafd wordt, maar dat dat in de privesfeer niet kan. Hooguit 3 is een dringend advies.
In DL ben je overigens wel de sjaak.

Niemand, behalve elektra noemt buren..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:37

cursebreaker schreef:

Heeft ook weinig zin..
Plastic en papier.. blijft uren tot dagen besmet.
Die kinderen spelen met alles

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:05

IMJ schreef:
cursebreaker schreef:

Heeft ook weinig zin..
Plastic en papier.. blijft uren tot dagen besmet.
Die kinderen spelen met alles

Je bron voor dat papier? Want dat klopt volgens mij niet.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:13

Op nu.nl stond dat het virus 24 uur kan overleven op papier. Daarom wil het UMCG ook geen post meer. Kan het stuk zo gauw niet vinden.

Maar dat het virus op papier kan overleven wil niet zeggen dat het overdraagbaar is via papier. Overdracht gebeurd toch echt voornamelijk van mens op mens volgens RIVM

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:32

Frensie schreef:
Op nu.nl stond dat het virus 24 uur kan overleven op papier. Daarom wil het UMCG ook geen post meer. Kan het stuk zo gauw niet vinden.

Maar dat het virus op papier kan overleven wil niet zeggen dat het overdraagbaar is via papier. Overdracht gebeurd toch echt voornamelijk van mens op mens volgens RIVM

Bitje vreemd en sneu van umcg vindt ik dit wel , hier bij locaal zorgcentrum wordt een losse post-bus die buiten staat apart gezet voor paar dagen en dan pas leeg gehaald.
Een rouleer systeem.

De opgesloten oudjes vinden het geweldig als afleiding en zoeken actief tussen al die opgehangen kaarten en tekeningen of er ook familie tussen zit, zo lief gebaar is dit :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:37

Maartje1990 schreef:
Je bron voor dat papier? Want dat klopt volgens mij niet.

Het overleeft en kan verspreiden via plastic en metaal.. het overleeft 24uur op papier.. waarom zou besmetting op deze wijze dan dan niet kunnen?
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... staal.html

Zelf gemaakte kaartjes van mijn kind doe ik in een enveloppe en laat ik een paar dagen liggen voor ik ze bij grootouders breng.
En ja.. ik gooi ze in hun bus met ontsmette handen..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 24-03-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:38

Ik hoorde Max 6u op geld.
In België beperken we al de toegang tot de supermarkten. Er wordt geteld aan de ingang.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:42

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:46

Daihyo schreef:
Dit soort initiatieven snap ik dus echt niet: https://www.ad.nl/hoeksche-waard/goed-i ... CAZIrqKODg
Blijf thuis en zet daar een filmpje op, lijkt me ook niet zo ingewikkeld.

Ik ga straks lekker een game spelen op de TV. Misschien vanavond wel een Netflix film. Zo slecht is het thuis toch ook weer niet. Comfortabeler dan in de auto iniedergeval.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:46

Als iedereen zich aan de afspraken houdt heb ik er niet eens zoveel problemen mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:51

Nou, een van de eerste maatregelen die gisteren genoemd werd was toch echt:
Citaat:
Alle bijeenkomsten, ook met minder dan honderd mensen, worden tot en met 1 juni verboden. Voor begrafenissen en kerkelijke bruiloften wordt een uitzondering gemaakt.

En dan vandaag met een bericht naar buiten komen om een drive in bioscoop te organiseren snap ik echt niet.
Dat is echt de mazen en gaatjes opzoeken. Die er volgens mij niet eens zijn, want bovenstaande boodschap laat weinig ruimte over.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:51

IMJ schreef:
Als iedereen zich aan de afspraken houdt heb ik er niet eens zoveel problemen mee.

Ik ook niet :)

Vind het wel leuk om te zien hoe mensen creatief omgaan met de regels en mogelijkheden zoeken :)

Bij onze afhaalchinees krijg je bij bestelling een nummer. Die doe je onder je ruitenwisser en dan komen ze het naar je auto brengen :) zodat niemand binnen hoeft te wachten en er voldoende ruimte is binnen.
De snackbar die nooit bezorgd, die bezorgd nu op het parkeerterrein voor de zaak. Telefonisch bestellen, betalen per tikkie en dan komen ze het bij je auto brengen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:04

Hier hebben de supermarkten en drogisten bijna allemaal een deurbeleid.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:09

Electra63 schreef:
Kimbers schreef:
Verklikken :')
In deze tijd ben ik volledig voor iedereen erbij lappen die zich niet aan de regels houdt. Gaat verdikkeme om ieders gezondheid.

Kijk dat je belt als er 30 man aan het feestvieren zijn voor de deur van het bejaardencomplex, dat snap ik.
Maar iedereen erbij lappen?
Dus je buren die met 5 man in de tuin een BBQ hebben? Of je collega, die 4 man op de koffie heeft?
Jullie maken jezelf helemaal gek..zeg dat het niet slim is en dat ze een boete kunnen krijgen, maar verklikken ? Bah..... dat doe je bij een misdaad. Maar misschien is het je buurvrouw haar laatste feestje omdat ze ziek is of voelt je collega zich erg eenzaam ..... weet jij veel.

Nog even hierop inhakend. Ik heb liever dan mijn collega/oma/buurvrouw nu eenzaam is dan ziek. Eenzaamheid is nog op te lossen met digitale middelen, we hebben zoveel manieren om met elkaar in contact te blijven, waarom moet dat dan perse fysiek?

Mijn oma ligt op haar sterfbed nu, los van de corona uitbraak. Toch zal geen van ons naar het verzorgingstehuis gaan (buiten dat het niet meer kan), omdat als haar acht kinderen met ieder drie kleinkinderen afscheid komt nemen, dat zomaar betekent dat de oma van een ander hierdoor besmet kan raken en overlijden. Dit is groter dan onszelf, het wordt tijd dat iedereen het ook zo benadert.

Zal ik zelf de politie bellen? Geen idee, dat voelt nog wat raar persoonlijk. Maar ik heb meer begrip voor de mensen die bellen dan voor de mensen die stug doorgaan alsof er niets aan de hand is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:10

Keet schreef:
IMJ schreef:

Ik ook niet :)

Vind het wel leuk om te zien hoe mensen creatief omgaan met de regels en mogelijkheden zoeken :)

Bij onze afhaalchinees krijg je bij bestelling een nummer. Die doe je onder je ruitenwisser en dan komen ze het naar je auto brengen :) zodat niemand binnen hoeft te wachten en er voldoende ruimte is binnen.
De snackbar die nooit bezorgd, die bezorgd nu op het parkeerterrein voor de zaak. Telefonisch bestellen, betalen per tikkie en dan komen ze het bij je auto brengen

Dus zonder menselijk contact afrekenen en in de auto krijgen. Dat vind ik wel ideaal. Helaas hebben ze dat hier niet voor zover ik weet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:39

mylittlejoy schreef:
Electra63 schreef:

Kijk dat je belt als er 30 man aan het feestvieren zijn voor de deur van het bejaardencomplex, dat snap ik.
Maar iedereen erbij lappen?
Dus je buren die met 5 man in de tuin een BBQ hebben? Of je collega, die 4 man op de koffie heeft?
Jullie maken jezelf helemaal gek..zeg dat het niet slim is en dat ze een boete kunnen krijgen, maar verklikken ? Bah..... dat doe je bij een misdaad. Maar misschien is het je buurvrouw haar laatste feestje omdat ze ziek is of voelt je collega zich erg eenzaam ..... weet jij veel.

Nog even hierop inhakend. Ik heb liever dan mijn collega/oma/buurvrouw nu eenzaam is dan ziek. Eenzaamheid is nog op te lossen met digitale middelen, we hebben zoveel manieren om met elkaar in contact te blijven, waarom moet dat dan perse fysiek?

Mijn oma ligt op haar sterfbed nu, los van de corona uitbraak. Toch zal geen van ons naar het verzorgingstehuis gaan (buiten dat het niet meer kan), omdat als haar acht kinderen met ieder drie kleinkinderen afscheid komt nemen, dat zomaar betekent dat de oma van een ander hierdoor besmet kan raken en overlijden. Dit is groter dan onszelf, het wordt tijd dat iedereen het ook zo benadert.

Zal ik zelf de politie bellen? Geen idee, dat voelt nog wat raar persoonlijk. Maar ik heb meer begrip voor de mensen die bellen dan voor de mensen die stug doorgaan alsof er niets aan de hand is.

De organisatie waar ik werk, heeft een quarantainelocatie ingericht voor cliënten in de laatste fase. Dan kan naaste familie toch afscheid nemen.