Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kaus schreef:Bigone, dat is een goed idee! Ik ga vragen of dat mogelijk is als ik ze weer aan de lijn heb.
Naar een advocaat stappen enzo is natuurlijk heel goed mogelijk. Maar ik wil zelf ook helemaal geen rechtszaak of wat dan ook. Ja, we worden ons huis uit gepest. Maar als we een nieuw huis hebben vind ik het prima. Dan ben ik er liever klaar mee dan dat ik nog met een rechtszaak moet dealen. Ook het bewijs en dergelijke daarvoor verzamelen gaat weken in beslag nemen.
Ook media aandacht is niet helemaal mijn ding. Sowieso hou ik al niet van mensen over de vloer en alle heise er omheen. Stel dat we 'winnen ' en meneer houdt op met klagen, dan wonen we nog naast hem. En zelfs dat wil ik niet meer. Ik wil dit allemaal achter me laten en er nooit meer aan denken.
Kaus schreef:Ah oké dat wist ik niet (en dat terwijl mijn vriend een deel rechten heeft gedaan). Dan is het zeker een idee.
De media aandacht weet ik nog steeds niet zeker. De woningbouw reageerde wel erg beteuterd toen ik zei dat we dan bij ze weg zouden gaanDus wie weet is alleen ermee dreigen al genoeg.
Ashleytjuhh schreef:ts een idee om je deur overdag gewoom open te zetten en dan filemd aan de andere kant van de gang? met de honden in de slaapkamer.zodra die binnenkomt is hij in overtreding.
Kaus schreef:De camera twijfel ik nog steeds over. De agent waarmee ik vanochtend een gesprek had zei ook dat dit niet veel uitmaakt. Stel hij trapt onze deur in maar alleen ijn voet staat op beeld is het niet geldig. Maar stel hij trapt onze deur in en iemand anders staat toevallig ook op beeld is het óók niet geldig. En daarbij zijn die camera's niet goedkoop.
Citaat:Door burgers of bedrijven gemaakte opnamen of films mogen worden afgegeven aan de politie als er strafbare feiten op staan. Een werknemer die gefilmd is bij het plegen van diefstal op het werk, kan zo strafrechtelijk vervolgd worden.
Dit geldt zelfs als de opnamen illegaal gemaakt zijn Zo vond de Hoge Raad in 2003 dat illegale opnamen gemaakt door een detective-bureau als bewijs konden dienen in een strafzaak. Bewijs wordt niet "onrechtmatig verkregen" (en dus onbruikbaar voor het openbaar ministerie) omdat een burger de wet schond bij het verzamelen. Dit zou pas anders worden als politie of andere opsporingsambtenaren betrokken of op de hoogte zouden zijn van het illegale filmen.
Kaus schreef:Hmm, op zich is dat een idee. Ik zou op zich sowieso eens de deur op een kier kunnen zetten, dan wat triggerende geluiden maken (deur open en dicht, op een stoel gaan zitten) en kijken wat hij doet. De angst dat hij ons echt wat aan gaat doen verwatert steeds meer gelukkig.
Dat is dus zeker een idee
Een advocaat en dergelijke ga ik zeker over nadenken. Ik wil alleen eerst graag mijn energie steken in een nieuwe woning zoeken. Dat valt helaas vies tegen
Ashleytjuhh schreef:Exitium
hoezo een vorm van uitlokking? als ik mijn deur open zet betekend toch ook niet dat iedereen maar naar binnen mag lopen? wellicht dat zelfs zijn lol er dan vanaf is als de deur openstaat en hij ze direct ziet zitten.
niks jurdisch zwakker mee te maken hoor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvredebreuk
het is geen vergissing en Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen
Kaus schreef:Exitium, bedankt voor je link! Ik vind het wel lastig helemaal te begrijpen. In principe zou ik dus gewoon onze eigen voordeur mogen filmen. Ook als daarop bijvoorbeeld andere mensen zichtbaar zijn die langslopen of deur aan deur verkopers die toevallig aanbellen? Dan gaan we dat misschien toch doen.
Senna, ik denk niet dat ik het ga uitlokken hoor. Ik ben er liefst zo min mogelijk mee bezig. Ik probeer mijn ding te doen, onbewust wel zo stil mogelijk en activiteiten zoals een kwartiertje trucjes doen met de honden laat ik wel, en er zo min mogelijk mee bezig te zijn.
Exitium schreef:Ashleytjuhh schreef:Exitium
hoezo een vorm van uitlokking? als ik mijn deur open zet betekend toch ook niet dat iedereen maar naar binnen mag lopen? wellicht dat zelfs zijn lol er dan vanaf is als de deur openstaat en hij ze direct ziet zitten.
niks jurdisch zwakker mee te maken hoor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvredebreuk
het is geen vergissing en Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen
Als je je deur open zet moet je niet vreemd opkijken als iemand naar binnenkomt. Niet per definitie met kwaads in de zin, maar wellicht wel om te kijken of er niet iets met de bewoner aan de hand is. Het mag niet, maar het maakt het makkelijker. Als je gaat doen wat TS noemt (deur op kier, geluiden maken) ga je toch wel heel dicht richting de grens. Dat zou ik absoluut afraden.
Los daarvan is degene die binnen stapt niet direct strafbaar, dat is hij/zij pas als ze weigeren te vertrekken als je ze dat vraagt.