Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:09

Goof schreef:
Als jullie toch weer offtopic gaan, willen jullie dan ook mijn vraag nog even beantwoorden?

Ik laat dat even aan degene die de stelling geponeerd heeft :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:11

Wat heb je dat mooi verwoord babootje!
Ditzelfde geldt voor mij.
Beslist geen spijt als alles niet waar mocht zijn.
Babootje en ik zijn ongeveer even oud, en hebben er al heel wat jaren opzitten.
Toch mooi om te kunnen zeggen dat je een fijn leven hebt.
De dingen die ik voor het geloof doe geven mij ook voldoening en toch ook een bepaalde rust.

De vraag van jou Goof laat ik even aan babootje, omdat jouw vraag naar aanleiding was van wat zij schreef.
Maakt je borst maar nat , het is niet in twee zinnen te vatten :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:19

Ibbel schreef:
De christelijke feesten zijn bijna allemaal 'gebouwd' op bestaande 'heidense' feesten. We vieren kerstmis rond de winter solstice, niet omdat Jezus op 25 december geboren is, want dat weten we niet. Als er toen al een kalender werd aangehouden, liep die in ieder geval niet gelijk met de huidige.
Maar dat heidense feest was er al, en was niet uit te roeien. Vandaar ook bv die kerstboom. Niks christelijks aan. Gewoon geadopteerd. Net als de eieren met Pasen. Ook heidens gebruik, idd om het voorjaar te vieren. Sowieso is de datum van Pasen heidens. De eerste volle maan na het begin van het voorjaar. Opnieuw niks christelijks aan.

Precies. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:21

Blue_Eyes schreef:
Shenavallie schreef:
Wat ik al eerder in dit topic aanhaalde, zou ik wel als vraag willen stellen aan de gelovigen hier. Stel je voor dat er werkelijk een god zou zijn (of een jezus of wat dan ook) en die belt bij mij aan, dan kan ik denken: "Goh, 'het' bestaat toch. Wat leuk, kom binnen, kop koffie? Vertel." Maar wat als blijkt dat een god of een jezus NIET bestaat. Hoe zouden jullie je dan voelen? Ik kan dat in mijn eigen bewoordingen wel gaan invullen, maar ik ben oprecht benieuwd of jullie daar wel eens over hebben nagedacht en welk gevoel dat bij je teweegbracht.

Tuurlijk wel. Ik heb daar niet zo'n moeite mee, omdat ik helemaal niet het gevoel heb dat ik iets moet opofferen ofzo. Ik leef mijn leven op een manier die bij mij past, met een geloof waarbij ik mij prettig voel. En wanneer kom je erachter of God 100% zeker al dan niet bestaat? Als je dood bent toch? Dan zijn er twee opties: of ik had het goed en dan kan ik gaan feesten, of ik had het mis en dan weet ik daar nooit meer iets van ;)

(Ik ben overigens geen JG, ik ben een refomeisje ;) )

Dank je wel voor je reactie! Ik heb inderdaad in een ander topic gelezen dat jij geen jehova bent. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:25

Babootje schreef:
Shenavallie schreef:
Wat ik al eerder in dit topic aanhaalde, zou ik wel als vraag willen stellen aan de gelovigen hier. Stel je voor dat er werkelijk een god zou zijn (of een jezus of wat dan ook) en die belt bij mij aan, dan kan ik denken: "Goh, 'het' bestaat toch. Wat leuk, kom binnen, kop koffie? Vertel." Maar wat als blijkt dat een god of een jezus NIET bestaat. Hoe zouden jullie je dan voelen? Ik kan dat in mijn eigen bewoordingen wel gaan invullen, maar ik ben oprecht benieuwd of jullie daar wel eens over hebben nagedacht en welk gevoel dat bij je teweegbracht.

Leuk dat je dat vraagt Shenaville, want daar heb ik inderdaad over nagedacht.
Stel dat het nu allemaal niet waar zou zijn wat ik geloof. Stel dat ik de bijbel nu helemaal verkeerd zou hebben geinterpreteerd / begrepen (los van het bestaan van God of Jezus) Of ik dan het gevoel zou hebben dat ik iets zou hebben gemist. De normen en waarden die ik uit de bijbel heb geleerd vind ik waardevol.
Liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, goedheid, geloof, zachtaardigheid en zelfbeheersing. De vruchten van de Geest zoals de bijbel die noemt in Galaten. Dat soort waarden meekrijgen in je leven is echt niet verkeerd. Niet dat we er allemaal 100% aan kunnen voldoen, maar het streven is mooi.
Ik heb niet het gevoel dat ik in mijn leven als JG iets mis of heb gemist. Maar misschien ligt dat ook aan mijn karakter dat zou kunnen. Dat is heel persoonlijk. Ik zou het zelfs niet erg vinden dat ik al die tijd voor niks aan de deur heb gestaan. Want dat heeft me ook wel het een en ander gebracht. Mensenkennis, sociale vaardigheden en plezier (of je dat nu gelooft of niet).

Maar stel dat alles wat ik nu geloof niet waar zou zijn, dan zou ik echt verdrietig zijn. Betekent dat ik mijn hoop op een mooiere wereld verlies. Want mensen hebben inmiddels wel bewezen dat het hen al niet lukt om de vrede te bewaren. Laat staan dat ze zouden kunnen bewerkstelligen dat we eeuwig zouden kunnen leven.
Dat de aarde inderdaad door ons als mensen vernietigd wordt, terwijl ik nu het vertrouwen heb dat God dat niet zal toelaten.

Geen spijt dus van mijn leven, behalve dat je - with hindsight, zoals de Engelsen dat zo mooi uitdrukken - soms zou willen dat je andere beslissingen had genomen. Bijvoorbeeld qua opleiding of de keuze waar je gaat wonen. Maar dat geldt voor iedereen wel, denk ik.

Jij ook bedankt voor je reactie! Het middendeel ging het mij om: dat je - in jouw geval dan - verdrietig zou zijn en daarbij je onderbouwing waarom. Zou je je ook niet enorm belazerd voelen? Ik wil je niets in de mond leggen, maar ik kan me zo voorstellen dat je je voorgelogen voelt. Of voert deze vraag te ver voor dit topic? Dan sta ik ook open om dit voort te zetten in een eventueel ander topic.

Ibbel

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:27

Maar je weet toch niet dat je belazerd bent? Want je komt er pas na je dood achter :+ Als er niets is na de dood, ga je vol vertrouwen in een eeuwig leven die drempel over, en als er niets is, weet je dat dus nooit.

Dat is natuurlijk wel het mooie van al die geloven. Als het niet klopt, kom je daar nooit achter.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:29

Dat is als je ervan uitgaat dat je er pas achter komt als je dood bent. Ik bedoel als er nu documenten op zouden duiken, die altijd geheim zouden zijn gebleven bijvoorbeeld. Of dat er werkelijk iemand weet hoe het echt zit en dat ook kan aantonen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:30

Ik denk dat ik me in dat geval bij Babootje aansluit:

Babootje schreef:
Maar stel dat alles wat ik nu geloof niet waar zou zijn, dan zou ik echt verdrietig zijn. Betekent dat ik mijn hoop op een mooiere wereld verlies. Want mensen hebben inmiddels wel bewezen dat het hen al niet lukt om de vrede te bewaren. Laat staan dat ze zouden kunnen bewerkstelligen dat we eeuwig zouden kunnen leven.
Dat de aarde inderdaad door ons als mensen vernietigd wordt, terwijl ik nu het vertrouwen heb dat God dat niet zal toelaten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:31

Zolang er nog mensen zijn die geloven dat de aarde plat is, denk ik niet dat welk bewijs dan ook dat God niet bestaat ooit geloofd gaat worden :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:32

Dat hangt er erg vanaf welke gelovige je spreekt, denk ik ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:37

Babootje schreef:

Kijk, en dit staat me dus zo tegen hè.
'God laat het niet toe'. Hallo-ho! Wij met z'n allen kunnen daar zélf voor zorgen, nee moeten daar zelf voor zorgen. En dat kan best, en misschien wel beter zonder religies die vinden dat ze de waarheid in pacht hebben.

Ik leef mijn hele leven al volgens het principe: "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet."

Als iedereen nou eens volgens die simpele regel zou leven, zonder daar een label aan te hangen 'dat heeft mijn God me opgedragen' (en wie het niet met me eens is, wee hem, ook nog eens vaak, en daar begint het gelazer dan dus ook), wat zou de wereld dan mooi zijn.

Niet persoonlijk bedoeld hè, maar er zit een zekere passiviteit in (in ultieme vorm de 'voorbeschikking' - we're doomed whatever we do) waar ik echt principieel op tegen ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:46

Soms vraag ik me wel af of het mensen niet lukt om vrede te bewaren ondanks hun geloof of juist dankzij hun geloof. Al die narigheid en intolerantie op de wereld...en dat allemaal uit naam van het geloof... -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:02

Ibbel schreef:
Kijk, en dit staat me dus zo tegen hè.
'God laat het niet toe'. Hallo-ho! Wij met z'n allen kunnen daar zélf voor zorgen, nee moeten daar zelf voor zorgen. En dat kan best, en misschien wel beter zonder religies die vinden dat ze de waarheid in pacht hebben.

Ik leef mijn hele leven al volgens het principe: "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet."

Als iedereen nou eens volgens die simpele regel zou leven, zonder daar een label aan te hangen 'dat heeft mijn God me opgedragen' (en wie het niet met me eens is, wee hem, ook nog eens vaak, en daar begint het gelazer dan dus ook), wat zou de wereld dan mooi zijn.

Niet persoonlijk bedoeld hè, maar er zit een zekere passiviteit in (in ultieme vorm de 'voorbeschikking' - we're doomed whatever we do) waar ik echt principieel op tegen ben.

Dat is zeker niet mijn bedoeling Ibbel. We moeten daar zeker zelf ons steentje aan bijdragen. Daar doe ik ook mijn 'stinkende best' voor. Ik geloof niet in voorbeschikking.
Maar mensen hebben al duizenden jaren laten zien dat het ze niet lukt om de vrede te bewaren. Sterker nog, er is nog nooit zoveel ellende geweest als nu. Daarom ben ik blij om te geloven dat God ons daarbij gaat helpen.

Wist je dat Jouw principe 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" ook afkomstig is uit de bijbel? Het staat er iets anders. De uitspraak is van Jezus die zei: "Wat gij wil dat een ander voor u doet, doe evenzo". Merk op dat dat niet passief is maar juist actief. Het is niet alleen het nalaten om anderen geen dingen aan te doen die we zelf ook niet zouden willen, maar het houdt een activiteit in.
Zo sta ik er ook in. En ik heb het idee dat jij daar ook zo over denkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:02

safina schreef:
Soms vraag ik me wel af of het mensen niet lukt om vrede te bewaren ondanks hun geloof of juist dankzij hun geloof. Al die narigheid en intolerantie op de wereld...en dat allemaal uit naam van het geloof... -O-

Dat klopt en zo zou het niet moeten zijn. Religie is vaak de oorzaak van ellende, gebruikt als machtsmiddel om "het volk" te onderdrukken, dan wel te laten gehoorzamen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:09

Babootje schreef:
Maar mensen hebben al duizenden jaren laten zien dat het ze niet lukt om de vrede te bewaren. Sterker nog, er is nog nooit zoveel ellende geweest als nu. Daarom ben ik blij om te geloven dat God ons daarbij gaat helpen.

Ik vraag me af waarom jouw God (de mijne is het niet) mensen dan op deze manier geschapen heeft. Puinhopen en rotzooi achterlatend. En waarom je denkt dat-ie het achteraf gaat opruimen.

Ik denk trouwens niet dat er nu meer ellende is dan vroeger. Integendeel. We weten alleen tegenwoordig iedere scheet die er op aarde gelaten wordt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:14

safina schreef:

Zonder geloof lukt dat mensen net zo goed helaas; communisme, kapitalisme, fascisme, etc.
Het gaat om het rigide systeemdenken wat gevaarlijk is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 19:20

Maar dat god dit nog steeds niet voor elkaar heeft gekregen, hoe verklaar je dat dan. De wereld scheppen was best een eitje, waarom duurt dit dan zo lang?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:22

Ik kom nu toch maar even terug op 1 van de vragen van Goof
Ze vroeg me om voorbeelden aan te halen van voorspellingen in de bijbel die betrekking hadden op de komst en val van koninkrijken.
Ik ga alvast 1 voorbeeld geven van zo'n voorspelling, maar er zijn er veel meer.

Deze heb ik even 'geplukt' uit onze lectuur:

De Hebreeuwse profeet Jesaja beschreef ongeveer 200 jaar van tevoren hoe de machtige stad Babylon veroverd zou worden. Hij noemde de veroveraar, de Perzische koning Cyrus, zelfs bij naam, lang voordat die geboren werd.

Jesaja 44:24, 27, 28: ‘Dit zegt Jehovah (...): “Ik ben degene die tegen het diepe water zegt: ‘Verdamp! Ik zal al je rivieren droogleggen.’ Ik ben degene die over Cyrus zegt: ‘Hij is mijn herder en mijn wil zal hij volledig uitvoeren’, degene die over Jeruzalem zegt: ‘Ze zal herbouwd worden’ en over de tempel: ‘Je fundament zal gelegd worden.’”’

Volgens de Griekse historicus Herodotus leidde het leger van Cyrus het water om van de Eufraat, die door Babylon stroomde. Daardoor konden zijn troepen door de rivierbedding de stad binnenkomen. Na de stad te hebben ingenomen, bevrijdde Cyrus de Joden die in Babylon in gevangenschap waren. Hij liet ze teruggaan naar Jeruzalem om de stad te herbouwen die 70 jaar daarvoor was vernietigd.

Jesaja 45:1: ‘Dit zegt Jehovah tegen zijn gezalfde, tegen Cyrus, die ik bij de rechterhand heb gepakt om voor hem uit volken te onderwerpen, om koningen te ontwapenen, om voor hem uit de dubbele deuren te openen, zodat de poorten niet gesloten zullen zijn.’

De Perzen gingen de stad binnen door de gigantische dubbele deuren, die nonchalant waren opengelaten. Als de Babyloniërs hadden geweten wat Cyrus van plan was, hadden ze alle poorten die op de rivier uitkwamen kunnen sluiten. Maar nu was de stad makkelijk in te nemen.

Deze opmerkelijke profetie is maar een van de vele profetieën in de Bijbel die tot in detail zijn uitgekomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:23

Kinke schreef:
Maar dat god dit nog steeds niet voor elkaar heeft gekregen, hoe verklaar je dat dan.

Doordat van die dwarsliggers zoals jij geen JG's aan de deur willen natuurlijk :+ :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:29

Babootje schreef:

Ibbel schreef:
Ik vraag me af waarom jouw God (de mijne is het niet) mensen dan op deze manier geschapen heeft. Puinhopen en rotzooi achterlatend. En waarom je denkt dat-ie het achteraf gaat opruimen.

Ik denk trouwens niet dat er nu meer ellende is dan vroeger. Integendeel. We weten alleen tegenwoordig iedere scheet die er op aarde gelaten wordt.

God heeft de mensen ook niet zo geschapen. Hij heeft mensen geschapen die volmaakt waren, net als Jezus dat was. Hij heeft ze wel geschapen met een vrije wil.

In dit korte filmpje wordt uitgelegd waarom God lijden op aarde op dit moment toelaat. Gelijk een antwoord op jouw vraag Kinke:
https://www.jw.org/nl/publicaties/boeke ... om-lijden/

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:32

Ibbel schreef:
Maar je weet toch niet dat je belazerd bent? Want je komt er pas na je dood achter :+ Als er niets is na de dood, ga je vol vertrouwen in een eeuwig leven die drempel over, en als er niets is, weet je dat dus nooit.

Dat is natuurlijk wel het mooie van al die geloven. Als het niet klopt, kom je daar nooit achter.

Hen je wel eens gehoord van "Pascal's wager"?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:33

Om dan toch even advocaat van de duivel te spelen.
Wie zegt dat die tekst van de bijbel niet na die tijd gemaakt/bewerkt is.
Dat is namelijk iets wat we niet weten. Je weet niet zeker of de versie van de bijbel die jij volgt, ook daadwerkelijk ht origineel is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 19:34

nou, ik heb een poging gedaan, maar nu graag in normale mensentaal, die link is niet doorheen te komen :)

Wat me nog weer bij iets anders brengt: mijn hele schoonfamilie is katholiek, ik ben dus de laatste jaren wel eens in de kerk geweest. En ik vraag me af, hoe zit dat bij de minder intelligente medemens, ik kan me niet voorstellen dat wat er gezegd wordt en wat er de bijbel staat, ook daadwerkelijk begrepen wordt.
Laatst bijgewerkt door Kinke op 09-03-18 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 19:37

Avelienvd schreef:
Om dan toch even advocaat van de duivel te spelen.
Wie zegt dat die tekst van de bijbel niet na die tijd gemaakt/bewerkt is.
Dat is namelijk iets wat we niet weten. Je weet niet zeker of de versie van de bijbel die jij volgt, ook daadwerkelijk ht origineel is.

Dat blijkt ook wel, want JG's lezen erin dat ze langs de deuren moeten, terwijl andere stromingen dat blijkbaar niet lezen. Blijkbaar zijn er verschillende versies :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:40

Elk geloof hangt een eigen interpretatie aan van de Bijbel, al komt de bottomline wel overeen. Al levert veel handelen 'want het staat er zo' eerder haat en nijd op dan liefde. Vastgeroeste principes maken inflexibel en geven het onvermogen om iets vanuit verschillende hoeken te bekijken (wat niet betekent dat je helemaal geen principes moet hebben).