Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:36

Ik reageer er maar niet meer op.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:54

Ik vertrouw de wetenschap deels.
Maar wel nadat ik mezelf heb ingelezen.
En als een ander wel alles geloofd of er vanuit gaat dat alles waar is dan is dat hun keuze.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:12

Ik geloof ook niet alles direct en lees de onderzoeken het liefste ook zelf.

Maat r ik ben zelf betrokken geweest bij wetenschappelijk onderzoek, zelf onderzoek gedaan en weet welke eisen worden gesteld. En die zijn zwaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:35

Weer wat geleerd over ontstoren, waarvoor dank. En eens om zowel richting alternatief als regulier kritisch te blijven.

Jullie zouden nog een verhaal krijgen over de zoon met dyslexie e.a. leerproblemen. Bij die problemen hoort/ hoorde dat hij uitvalt op kort- en lang termijn geheugen }> . Even hierbij goed stilstaan wat dit betekent voor het leren zodat volgend waar gebeurd verhaal echt begrepen kan worden.

Op een dag kwam Juffrouw van zoonlief (zl verder) bezorgd naar ons toe. Het eind toneelstuk was besproken in de klas evenals over de rolbezetting. Nu was er een knoepert van een grote stoere jongens rol in het toneelstuk en de jongen heette Piedro. Jullie voelen hem al aankomen, onze zoon had aangegeven dat hij de Piedro wilde spelen en zijn.
Daarvoor was de rol echt te groot, MAAR overlegde de juffrouw, als ik de rol nu eens in drieën knip zodat stoere meisjes en jongens zich hiervoor kunnen opgeven, zouden jullie dan met zl willen oefenen. Natuurlijk. Dus een stoer meisje en twee stoere jongens zouden Piedro gaan spelen. Wij hadden er een heus project bij, maar er was heeeeeeeeeeeeeeel veel tijd om te oefenen en we wilde zl allemaal deze kans geven en gunnen.
Uren werden dagen, dagen werden weken, weken werden maanden en met zijn allen: mam, pap, de dochter en de andere zoon oefenden we ons suf met de jongste totdat we zelf van Piedro droomden. Zeer langzaam maar zeker, na af en toe wanhopen van ons allemaal bleek toch dat de rol begon te beklijven. Ook op school werd geoefend en juf begon voorzichtig in het project te geloven.
Een week voor de opvoering kreeg zl officieel groen licht. Hij zou het begin mogen maken van de Piedro rol in het toneelstuk <3 . Hele familie op de roze wolk ondanks dat we wisten dat we er nog lang niet waren. Het oefenen werd die week geïntensiveerd en we besloten om 's ochtends gelijk na het opstaan te beginnen met oefenen en 's avonds voor het slapen gaan, zodat de nacht ons misschien zou kunnen helpen (is dus echt antroposofische gedachte :)) )

The DAY arriveerde en we geloofden allemaal in de zoon en de broer. Zou hij stand houden was de vraag met zijn zenuwen op het moment suprême. Enfin de familie zat strategisch rechts op de eerste bank waar Piedro zijn rol zou spelen. De dochter zou souffleren zo nodig (was helemaal niet nodig). Zoonlief kwam op in zijn prachtige Piedro kleding en zijn stem schalde door de zaal. Daar stond een echte Piedro die rotsvast in zijn rol zat. Krijg er terug aan denkend weer tranen van in mijn ogen. Hij zag er prachtig uit. Op paar kleine omkeringen na van zinnen ging hij als een speer. Zowel tekst als het echte toneel spel kwamen goed uit de verf. Toen hij klaar was, was het doodstil in de zaal en alsof iemand met een geweer had geschoten "ging opeens het dak eraf". Iedereen die hem kende, leerlingen, ouders en leerkrachten stonden en masse op om hem een daverende ovatie te geven. Juf improviseerde dat Piedro zoon nog gauw terug kwam om zijn verdiende ovatie in ontvangst te nemen. Toen kwam de tweede piedro op......

Dus ook kinderen met zeer grote leerproblemen kunnen heel veel. Zeker als je een juf hebt en familie die in hem/ haar geloven. Van de week sprak ik er met hem over en toen vertelde hij als volwassen man, dat hij er nog trots op was dat hij dat toen geflikt had. Nog steeds wist hij de titel van het stuk en de naam van Piedro.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-08-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 12:37

Wat een mooi verhaal zeg! Niet denken in wat ze niet kunnen maar denken wat ze wel kunnen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:54

Kan me voorstellen dat jullie nog steeds gloeien van trots :#

Waren er tijdens de hele aanloop geen momenten dat hij het zelf (even) niet meer zag zitten en het best wel wat stress gaf?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:30

Dat vraag ik me ook af: leg je niet onnoemelijk veel druk op je kind door het zo te doen? Weken, maanden zelfs intensief oefenen... voor een toneelstuk? Ik vind het behoorlijk heftig en stressvol klinken eigenlijk. En natuurlijk was hij achteraf trots, maar tegelijkertijd denk ik dan: was hij minder trots geweest op een kleinere rol? En wat als het hem niet gelukt was?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:50

Tink89, het was zijn uitdrukkelijke wens om dit te gaan doen. Natuurlijk hadden wij onze twijfels en is dit zeer goed met hem doorgesproken. Het moest en het zou, en daarom zijn wij er voor gegaan. Natuurlijk was ik zenuwachtig en had mijn twijfels, maar hij had het totaal niet. Hij was er van overtuigd dat hij het zou kunnen en hij wilde dit perse. Het was zo belangrijk voor hem. Ik vind dat je zelf absoluut dit niet moet verzinnen voor een ander. We hebben nooit druk op hem gelegd met wat dan ook en hij mocht van ons en van juf ieder moment stoppen als het toch te zwaar zou zijn.

Sorry pmarena, zie dat ik je vraag ben vergeten te beantwoorden.
pmarena schreef:
aren er tijdens de hele aanloop geen momenten dat hij het zelf (even) niet meer zag zitten en het best wel wat stress gaf?
Bij hem geen seconde, wel bij mij. Ik had het voor hem zo erg gevonden als het niet gelukt was. Hij vond het machtig dat we hem zo hielpen want gingen wij er voor 100% voor, hij ging er 200% voor bij wijze van spreke en met een enorm gemak. Maar dit ken ik wel van hem. Als hij echt iets wilt, dan kan hij het ook.

Hij is nu via duolingo Engels aan het leren. Hoe krijgt hij het verzonnen en als je hem hoort ploeteren breekt mijn hart voor deze 27 jarige jonge man. Vind het zo sneu dat hij er zoveel voor moet doen voordat het blijft hangen.
Maar hij vindt het leuk om te doen en is zeer gemotiveerd. Dus beantwoorden we al zijn vragen geduldig en zo nodig helpen we hem. Hem staat voor andere zoon en mijzelf toen hij hier was. Ik ga hem nu net als vroeger zeker niet confronteren met mijn twijfels. En dat hij niet als een ander leert, dat weet hij zelf ook wel.
Voor hem bestaat: "ik kan het niet" alleen als hij het zelf niet ziet zitten en anders is het voor hem" "ik kan het wel, ook al zal het heel moeilijk worden vergeleken met een ander. Ik zie wel hoever ik kom en als ik het niet meer leuk vind dan stop ik". Zelf bleek met navraag vorige week, heeft hij dat hele Piedro gedoe absoluut niet als stressvol ervaren. Hij kijkt er nog met plezier en trots op terug. Dan is het toch goed?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:51

quera schreef:
En als een ander wel alles geloofd of er vanuit gaat dat alles waar is dan is dat hun keuze.

Ik heb zelf in mijn leven ervaren soms kunnen de wetenschap en de natuur genezers samen meer bereiken dan de wetenschap alleen!.
Zonder dat de wetenschap het zelf wist hebben ze dat ook vast gelegd met hun beelden en scans.
wel heb ik de natuur genezer er wel in betrokken als ik medc x krijg gaat dat met jou medcijn en druppels?
Tja het gaat nu beter dan de jaren er voor en dankzij beiden hun kennis en bijdrage.

mijn vader heeft tijdens zijn strijd tegen kanker ook veel baat gehad bij de natuurlijke ondersteuning desondanks zijn chemo. dus het hoeft niet altijd kiezen te zijn en/en kan ook!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:05

kwita schreef:
quera schreef:

Ik heb zelf in mijn leven ervaren soms kunnen de wetenschap en de natuur genezers samen meer bereiken dan de wetenschap alleen!.
Zonder dat de wetenschap het zelf wist hebben ze dat ook vast gelegd met hun beelden en scans.
wel heb ik de natuur genezer er wel in betrokken als ik medc x krijg gaat dat met jou medcijn en druppels?
Tja het gaat nu beter dan de jaren er voor en dankzij beiden hun kennis en bijdrage.

mijn vader heeft tijdens zijn strijd tegen kanker ook veel baat gehad bij de natuurlijke ondersteuning desondanks zijn chemo. dus het hoeft niet altijd kiezen te zijn en/en kan ook!

Dat bedoel ik ! Niet alles is zwart wit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:08

Top hoor Pien, klinkt als een fijne kerel die het allemaal heel goed op een rijtje heeft!
Die hebben jullie netjes afgeleverd :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:10

pmarena schreef:
Top hoor Pien, klinkt als een fijne kerel die het allemaal heel goed op een rijtje heeft!
Die hebben jullie netjes afgeleverd :)

Daar ben ik het mee eens. :))

En hij blijft me verrassen. Zo had hij hier paar weken geleden, het boek bij zich van Astrid Holleeder genaamd de Judas. Ik dacht :(:) waar begin je aan , want het is een enorme pil. In anderhalve week heeft hij het uitgelezen met maar 10 x of zo een vraagje wat een woord of zin betekende. Zo knap. Ook wilde hij er alsmaar inhoudelijk over praten en tja ik had helemaal niets met Willem Holleeder en ik wilde er altijd zo ver mogelijk vandaan blijven. MAAR nu de zoon hier zo in geïnteresseerd is verandert dat dus de zaak, dus ik vertelde hem dat ik het boek ook ga lezen en mee terug neem naar Nl. Dus weer veel gespreksstof aan de telefoon }> en dan betrap ik me erop, dat het eigenlijk een heel fijn boek is om te lezen, daar het met vaart is geschreven met een bizarre familie geschiedenis die ik met open mond tot me heb genomen. :oo Verschrikkelijk wat een leven voor die dames. Dus dan kom ik er ook eerlijk met hem op terug dat hij gelijk heeft dat het een heel goed boek is en dat ik het vooral heel erg triest allemaal vind met zoveel respect met die vrouwen. Zonder hem had ik dat boek dus nooit gelezen en ik heb er toch echt weer van geleerd. Dat voelt dan dankbaar dat ik een zoon heb die zo anders is als de anderen met zo'n andere interesses. Hij spijkert mij dus ook bij.

Ik denk dat dit open vizier hebben wel iets is van ons gezin. Het respectvolle ten opzichte van elkaars meningen, het accepteren van de verschillen en het helpen van elkaar waar het kan en moet.

Zijn broer en hij gaan ook heel goed. En ik was paar keer ontroerd hoe de gestudeerde zoon zijn broer zo fijntjes hielp en hem in zijn waarde liet. Dit als het ging om de route in te stellen, alles werd tot in den treuren gespeld voor hem met een enorm geduld. Dus ook mijn middelste zoon terug gegeven dat ik hem een hele fijne vent vindt die zo rekening houdt met zijn broer en zo geniet ook van de vakantie waarin ook zijn broer rekening houdt met hem (dus gaan ze samen paleis Versailles bekijken). Geven en nemen dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:50

Zulke mensen om je heen gun je iedereen :j +:)+

Ik had het boek ook zo uit trouwens, als je begint te lezen dan ben je toch geboeid.
En had en heb momenteel eigenlijk helemaal geen tijd om boeken voor plezier te lezen :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:57

litilaura kun jij uitleggen wat jij onder natuurlijk ouderschap verstaat. Met name ben ik heel benieuwd waarom je in mijn ogen toch wel heftig op het vakantie gaan reageerde van een jonge moeder. Ik wil dat graag begrijpen en met name hoe jij dat voor jezelf in wil vullen of invult?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:21

Natuurlijk ouderschap is eigenlijk de Nederlandse vertaling van attachment parenting.

Attachment parenting (AP) is a parenting philosophy that proposes methods which aim to promote the attachment of mother and infant not only by maximal maternal empathy and responsiveness but also by continuous bodily closeness and touch. The term "attachment parenting" has been coined by the American pediatrician William Sears.
William Sears strongly believes in the existence of child rearing practices that support "babyreading" and that augment the maternal sensitivity. The methods of attachment parenting include seven practices resp. principles that according to Sears form a "synergetic" ensemble and that are based on the child’s "biological needs". Sears refers to those principles as "7 Baby Bs":

Birth bonding
Breastfeeding
Baby wearing
Bedding close to baby
Belief in the language value of your baby’s cry
Beware of baby trainers
Balance

Op vakantie gaan zonder je kind als dit kindje ongeveer vijf maanden is, past dus echt niet bij natuurlijk ouderschap.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:31

Dank je wel Esplendido voor je uitleg.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:34

Die 7 B's volg ik dus geheel. Onbewust eigenlijk.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:39

Kun je de laatste twee B's toelichten? Balans, van wat? En baby trainers, wat moet ik daaronder verstaan?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:23

Die beware of baby trainers wil vooral zeggen dat je je kindje geen 'slaaptraining' moet geven. Door zo'n training zal uiteindelijk iedere baby heus wel stoppen met huilen maar dan verkeert een baby in een staat van wat ze bij dieren 'learned helplessness' noemen en daarbij laat een baby geen stress zien maar heeft wel veel stress.

Balance wordt mee bedoeld dat AP heel zwaar kan zijn voor de moeder en dat ouders er samen voor moeten zorgen dat ze dit kunnen doen voor hun kindje. Dat het soms aanpassing vraagt van andere dingen in hun leven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:34

Ik volg er zes, maar wist ook niet dat het bij AP hoorde. Imo is dit gewoon 'normaal'. Babytraining heb ik nooit echt begrepen, alsof een baby getraind kan worden. Ik geloof dat baby's vooral hun behoeften volgen en dat wij vooral aan hun behoeften moeten voldoen :)

Alleen helaas is de borstvoeding niet goed gelukt en heb ik na 4 maanden fulltime kolven de hoop dat hij het nog zou leren maar opgegeven en voor onze eigen rust maar overgegaan op KV. Scheelde ook zeeen van tijd want ik moest steeds 3 kwartier kolven voor ik een voeding had, en hij deed ook nog zonder overdrijven drie kwartier tot een uur over zn flesje leegdrinken. En dat elke 2/3 uur brak me toch erg op en had amper tijd om lekker te kroelen en te knuffelen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:52

Hier ook onbewust allemaal :j Alleen die balans blijft lastig, maar dat zal vast bekend zijn bij een hoop mensen.

Slaaptraining vind ik ook zo'n onzin. Hier merk ik echt zo duidelijk dat hij precies aangeeft wanneer het tijd is voor de volgende stap. Na 4 maanden wilde hij niet meer bij ons in bed slapen en nu met bijna 6 maanden is hij aan het leren om zelf in bed in slaap te vallen (hij valt steeds moeilijker in slaap op de arm, blijft friemelen) maar dat vind hij nog wel erg moeilijk. En afgelopen nacht heeft hij ook heel goed geslapen en eindelijk een keer twee langere slapen gemaakt (20.30-01.30-06.30 u.). Komt vanzelf, alles op zijn tijd!

Onze kleine grote vent krijgt vandaag of morgen gewoon al zijn eerste boventandje! Hij schijnt al door, hoeft alleen nog maar door te breken. Meneer is nog net geen 6 maanden, dus hij is er op tijd bij. Zijn ondertandjes kreeg ie met 4,5 maand.
Gelukkig heeft ie net toch nog even goed gegeten voor het slapen gaan, dat kon hij wel gebruiken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:05

Gaat er nog iemand naar het Kiind festival 16 september?

Bij Dilling is er dit weekend 40% korting in de webshop trouwens :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:14

Keet:dat wil ik al jaren echter staat mijn gezondheid in de weg, als je wel gaat mag ik je dan achteraf vragen stellen per pb?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:15

Ik weet nog niet of ik ga :n maar anders is het prima hoor

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:16

Dan heb ik nog een vraag. Hoe gaan moeders/ vaders vanuit natuurlijk ouderschap om met opa/oma, oom/ tantes als het gaat om knuffelen door hen van de baby. Wordt daar iets over geschreven of geadviseerd?