wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:01

Daffie ze willen 21% btw op vlees ipv laag btw nu.
Vind ik prima als ze dat extra belasting rechtstreeks terug laten stromen naar de boeren :7 dan hebben zij ook wat aan de hogere prijzen...

Vlees niet importeren uit dieronvriendelijke houderijen helemaal prima!!

palousa_boy

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:09

Belasting op vlees omhoog is idd niet zo'n probleem, mits het idd bij de boeren terecht gaat komen om eventueel wat aan hun situatie op stal te veranderen.

Komt het op de grote hoop dan kunnen ze het net zo goed niet doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:16

Ze doet het slim hoor, btw voor vlees omhoog en voor groente en fruit omlaag.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:19

Btw van groentes omlaag is ook niet erg zo lang boeren daar geen last van hebben ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:20

iets zegt mij…..'kun je rekenen??? Reken er maar niet op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:47

Damned schreef:
http://www.demorgen.be/opinie/waarom-oo ... -b1be29cf/
Dergelijk pessimisme zien we ook bij kalfjes in de veeteelt. Professor Weary leerde kalfjes aan om naar een wit scherm te lopen voor een beloning en om weg te blijven van rode schermen. Maar hoe reageren de kalfjes op roze schermen? Verwachten ze eten te krijgen in zo'n onzekere situatie? Optimistische kalfjes zullen snel geneigd zijn naar het roze scherm te lopen. Maar kalfjes die zoals in de veeteelt onthoornd werden en weggenomen werden van de moederkoe, gingen pessimistischer oordelen en bleven vaker weg van de roze schermen.

Pronbleem"pje" met dit onderzoek. Koeien zijn kleurenblind en zien de kleur rood niet.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:52

Als je iets produceert (en zeker voedsel) dan moet je daar voldoende geld voor krijgen. Ik blijf mezelf herhalen, maar de strijd van wie het eten het goedkoopste kan verkopen is echt om misselijk van te worden. Als jij namelijk de normale prijs niet betaald, dan moet iemand anders (meestal de producent) er op bij leggen. En je kan niet gewoon stoppen met leveren, want voor jou tien anderen. En als iedereen in Nederland stopt met leveren, dan halen ze het wel uit het buitenland.

En ik heb geen onderzoeken met kleuren nodig om te weten dat dieren ook vrolijk/opgewekt of 'depressief' (oid) kunnen zijn. Zeker de melkveehouder zal toch zien dat zijn dieren zeker gevoel en emotie hebben. Af en toe misschien een beetje koppig en hardleers, maar geen zielloze robots die alles op standje automatisch doen.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:56

Ik vindt het verhogen van de btw niet een slecht idee. Maar het zou fijn zijn als de opbrengst bijvoorbeeld zou gaan naar de boeren zodat zij de omstandigheden kunnen verbeteren, in pkaats van op de grote belastinghoop.

Ik vind Thiemes reactie op de uitnodiging trouwens wel heel raar. Ook als vegan. Het zal best dat ze ergbin haar werk gegroeid is maar het blijft een gekke opmerking. Als je niet wikt kijken nijgt het namelijk best naar roeptoeteren zonder te weten hoe en wat.

Ik zelfs best wel blij zijn met zo'n uitnodiging en graag komen kijken. Imo hebben we een gezamelijke verantwoordelijkheid voor onze planeet en het dierenwelzijn. Ik draag mijn steentje bij door geen dierlijke producten te gebruiken, andere mensen doen dat op hun manier. In plaats van alleen maar te kijken naar wie de beste is, zouden we moeten kijken hoe iedereen nog een stapje extra te doen.

Ik denk dat het een utopie is om te geloven dat heel de wereld veganistisch wordt, en nog maar de vraag of we daar voor zouden moeten willen strijden. Los van die vraag, gaat de wereld in ieder geval niet veganistisch worden bij het knippen van onze vingers. Tot die tijd(mocht het komen) kan de veehouderij maar beter zo duurzaam mogelijk zijn. Ik weet dat bijvoorbeeld de PvdD volgens de letters van hun programma niet voor het afschaffen van de veehouderij zijn, maar het campagnemateriaal dat ze gebruiken lijkt soms wel degelijk iets anders te insenueren. Al is het maar omdat het vaak om beelden buiten in plaats van in Nederland gaat. Dat geeft gewoon een verkeerd beeld. De oplossing ligt niet in boos worden op of vanwege die beelden maar kijken naar de daadwerkelijke situatie en daar iets aan willen verbeteren. Ik denk dan ook zeker dat als vegan op een boerderij rondkijken best een goede ervaring kan zijn. Niet omdat het je van gedachten zou moeten laten veranderen, wel zodat je een eerlijk beeld krijgt van waar je wel en niet tegen bent. En misschien ook nog eens samen tot betere praktijken kunt komen.

Editie: zou iemands mij uit kunnen leggen wat de beoogde welzijns en duurzaamheidsverbeteringen zijn tussen biologische en reguliere veehouderij? En wat dan de redenen zijn voor sommige veehouders om toch regulier boven biologisch te kiezen. Is dat vanwege financiële redenen, of zijn er ook andere redenen om te geloven dat regulier soms de voorkeur heeft over biologisch?
Dit is uit oprechte interesse. Voor mijn gevoel hebben pro-bio organisaties alleen maar redenen om zich af te zetten tegen reguliere veeteelt en wordt dat vaak zwart genaakt. Ik ben benieuwd waarom sommigen dat dan toch kiezen. Makkelijk moet het niet zijn.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:14

Mijn vader teelt onder andere aardappelen. Hij kiest bewust voor regulier, omdat hij bepaalde middelen niet mag spuiten. Op 1 perceel heeft hij een buurman die biologisch teelt. Mijn vader moet daar dus nog meer spuiten, omdat ziektes niet op 1 perceel blijven en zijn aardappelen dus ook aantasten.

Hij kijkt altijd wat het minimale is en doet dat erop.De middelen die worden gesporten zijn niet goedkoop en dus zo min mogelijk erop.

Ps. Als je voor dat perceel staat zie je ook direct dat de biologische boer het niet van zijn aardappelen moet hebben. Die waren bijna allemaal aangetast en de opbrengst dat jaar was dramatisch.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:25

Onze regering kennende BTW omhoog doen wel eens kan gaan gebeuren.
Maar dat het dan naar de boeren gaat voor het kunnen investeren in betere omstandigheden voor de dieren?
Nee, dat gaat niet gebeuren.
Dat geld word wel ergens over de balk gesmeten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:14

Maar mensen worden door de BTW verhoging wel gestimuleerd om minder dierlijke producten te consumeren. Dat vind ik ook een goede ontwikkeling.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:16

Werden mensen bij het verhogen van accijns op sigaretten ontmoedigd?
Je pakt hoogstens de mensen die nu al om het geld niet elke dag vlees eten.
De mensen die het ruim kunnen betalen en vinden dat er elke dag vlees gegeten moet worden gaan er gewoon mee door.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:27

Selka schreef:
Maar mensen worden door de BTW verhoging wel gestimuleerd om minder dierlijke producten te consumeren. Dat vind ik ook een goede ontwikkeling.

Ja en in het verleden is allang aangetoond dat dat niet werkt :')

Mensen roken, drinken nog steeds en rijden nog steeds onverminderd auto.
En jij denkt dat ze wel minder vlees gaan eten? :n

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:31

We mogen binnenkort stemmen, en mijn stem gaat eigelijk uit naar de pvdd..

Maar ik wil het de boeren absoluut NIET moeilijk maken. tuurlijk zou het goed zijn als er uitloopstallen zijn voor de koeien, maar het is heel oneerlijk om dat compleet op de daken van de boeren te gooien. dan moeten we meer gaan betalen voor bijv melk of vlees.

Ik heb alleen echt geen goed alternatief.. PVDD is zo'n beetje de enige die echt om milieu en dieren geeft, en daar dus ook voor opstaat.
Wat moet ik dan stemmen?

-O-

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:45

Ze geven niet echt om dieren, ze doen zeikerig over kleine dingen en het echte dierenleed wordt voor het gemak vergeten. Is vast te complex?

Nu ook weer dat roepen dat een sportpaard gemiddeld maar 8 jaar oud wordt. Waar is een bron? Cijfers?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:54

verootjoo schreef:
Selka schreef:

Ja en in het verleden is allang aangetoond dat dat niet werkt :')

Mensen roken, drinken nog steeds en rijden nog steeds onverminderd auto.
En jij denkt dat ze wel minder vlees gaan eten? :n

https://assets.trimbos.nl/docs/ef3e24a1 ... 6a94c9.pdf
Hier staat toch wel degelijk dat prijsverhoging kan bijdragen aan het stoppen. Dus ja dat denk ik :) Ook staat hier dat de mate van roken wordt beïnvloed.

Dus ik zou graag een onderzoek lezen dat zegt dat het allemaal onzin is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:58

Dat het ergens staat zegt nog niet dat het ook echt werkelijk zo is ;)
Ik kan hier ook wel schrijven dat harder rijden beter is voor je brandstofverbruik, maar is het dan ook meteen zo? Of als ik het laat schrijven door iemand met een titel voor z'n naam, is het dan waar?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:09

Dus het Trimbos instituut is een slechte bron volgens jou?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:11

Betreft het roken is het vooral de voorlichting die het heeft veranderd en bij de jeugd dan wat door de prijs.
Maar de verstokte roker van 50 laat er geen sigaret om dat het duurder is. Die kan het doorgaans betalen en is nog opgegroeid in de tijd dat sigaretten bij een verjaardag nog op de tafel stonden.

Met vlees is het net zo, die met een kleine portemonnee krijg je aan nog minder vlees, terwijl die dat vast al deden.
De vleeseter die elke dag vlees eet en het kan betalen laat het daar niet om.
Vele zijn opgegroeid met aardappelen, groente vlees als basis maaltijd. Melk is goed voor elk enz.
Dat verander je niet door verhogingen.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:43

Zelfs als door verhoging wel de vleesconsumptie omlaag gaat(waar ik voor zou zijn) zullen boeren daar wel voor gecompenseerd moeten worden. Bijvoorbeeld zodat ze minder vlees hoeven te produceren tegen dezelfde inkomsten. Alleen dan kan het welzijn van de dieren omhoog. Ik ben echter bang dat boeren helemaal niet gecompenseerd worden, zodat zij de lasten mogen dragen en de extra inkomsten op een grote hoop gaan. Dan is het alleen maar symboolpolitiek.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:46

Als het ze echt gaat om het verminderen van dierenleed, en als ze zoals ze zelf zeggen 'zij aan zij strijden met de kleine veehouders' dan zou ik nieuwsberichten verwachten in de trand van: 'help de boeren hun koeien redden! Door de huidige regels moeten er 160.000 koeien naar de slacht!
Je kunt niet eerst al die boerenbedrijven over de afgrond duwen en daarna nog eens bedenken hoe het voor elkaar te krijgen dan boeren betere prijzen krijgen. Daarom geloof ik er ook helemaal niets van. Dit is precies hoe ze het willen, veehouders weg en allemaal vegetariër of nog liever veganist worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:52

En wat als je alleen degenen met een kleine portemonnee van het vlees af krijgt? Dat kan toch nog steeds de netto vleesconsumptie omlaag krijgen?

Daarbij komt nog dat vlees eten een heel stuk minder verslavend is dan roken of drinken en dat in dit geval 'slechts' het gewoonteaspect doorbroken hoeft te worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:54

Je moet de mensen met een kleinere portemonnee er niet vanaf willen krijgen.
Bij gezond eten hoort vlees. Nee geen bergen, maar wel vlees. Dus waarom de mensen die minder te besteden hebben ook nog eens ongezond willen laten eten?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:07

Pardon bruintje123? Bij gezond eten hoort vlees. Nou daar zijn de meningen sterk over verdeeld!
Mensen met minder geld eten helemaal niet ongezonder zonder vlees. Juist gezonder.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:10

Daar ben ik het echt niet mee eens bruintje. Eten zonder vlees hoeft niet ongezond te zijn en ook niet duur(der). Je moet mensen echter wel een alternatief bieden en dat gebeurt helaas niet. Het is ook een cultuurverandering en dat moet je mensen wel eerst leren.

Als je dat niet doet, heb je vast gelijk, dan worden we alternatieven ongezonder. Maar dat is een gevolg van het slechte beleid en niet van het eten van geen vlees.

Oomen: een lagere vleesconsumptie betekent direct dat er minder omzet is voor de producenten(boeren). Als we dit doen in het kader van dierenwelzijn en milieu, zullen zij wel gecompenseerd moeten worden in plaats van alleen de lasten dragen. Daar wordt alleen de staatskas beter van.
Laatst bijgewerkt door Bonna op 03-03-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt