Kleding'eis' bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:49

Een compromis is trouwens niet zo moeilijk hoor.
Een broekrok of zo´n broek met zo´n rokflap aan de voorkant.
Ziet er uit als een rok en je hebt het gevoel een broek aan te hebben, voor je eigen gemak.
Of je doet een broek/legging onder een lange rok. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:04

Als jij daar wel in op komt draven voel jij je blijkbaar comfortabeler er in dan ik.
Ik heb mijn heilige communie gedaan en dat moest in mijn tijd nog in een jurk. En mijn moeder heeft letterlijk hemel en aarde moeten bewegen dat ik dat deed.
Ik ben mijn hele leven een super gemakkelijk kind geweest, maar vanaf een jaar of 3 wilde ik geen jurkjes meer aan, gewoon niet! En mijn moeder was iemand waar haar wil wet was, maar betreft jurkjes heeft ze dat nooit voor elkaar gekregen.

Dus nee nu sluit ik er geen compromis in. Iedereen die mij kent weet dat en zal het ook niet van me verlangen. Wie dat wel verlangt is geen vriend. Zo simpel is dat.
En dat hoeft dan ook niet, genoeg mensen om me heen die me wel waarderen wie ik ben, zoals ik ben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:33

Nu zou ik waarschijnlijk ook gewoon een jurkje aantrekken. Al denk ik dat ik er maar 1 heb die door de beugel kan :D (rest tot boven de knie). Tot een paar jaar geleden droeg ik echt geen jurkjes of rokken en ik zou voor een kraambezoek van een collega (niet eens een goede vriendin) ook echt geen jurk gaan aanschaffen. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zich dusdanig oncomfortabel voelen in een rok of jurk (als ze er al een hebben) dat ze geen trek hebben om er eentje aan te trekken. Of überhaupt vanwege de idiote reden. Lekker makkelijk praten over ego.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 18:39

Lusitana schreef:
Ze kan met zoveel andere situaties rekening met je houden en je tegemoed komen en daarin toevallig net niet...maar je rekent haar daar dan op af? Ik heb zoveel vrienden waarvan een kleine factor me niet aanstaat, maar dat staat de rest niet in de weg.

Overigens gaat het hier helemaal niet om een vriendschap, daar zijn de verhoudingen nog weer anders. Hoe oppervlakkiger de relatie, des te belangrijker zijn afspraken/regels/wensen. Je hebt het over een gast/gastheer relatie en niet over een vriendschap waarbij je dronken op de bank zit te kletsen tot de volgende ochtend....

Tja, wie rekent nu precies wie af dan? Ik word in dit verhaal afgerekend op wie ik ben en hoe ik mij kleed. Ik ben niet welkom zoals ik ben. Van mij wordt verwacht andere kleding te dragen. Zij rekent mij toch net zo goed af op wie ik ben dan?

Het is geen bff-relatie nee, maar wel een informele relatie. We zijn als collega's ook wel samen voor ons werk in het buitenland geweest een dag of 5, supergezellig. We kennen elkaar dus beter dan enkel als gastheer - gast.
Laatst bijgewerkt door Goof op 04-01-18 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:45

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik me bij kraambezoek ook niet echt als gast zie maar juist iemand een plezier doen om de kroost te bewonderen en een beetje uit het sociale isolement te redden :+
Vaak breng je ook nog cadeautjes en help je zelf met de koffie omdat de kersverse moeder een wurm op de arm heeft.
Om dan ook nog een jurk aan te trekken...

Maar gelukkig is ieder vrij daar zelf keuzes in te maken.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:58

Ik had me voor de bruiloft wss al niet 'verkleed', al zou ik het misschien nog overwegen. Maar voor een kraambezoek... absoluut niet. Kom nou.

Zometeen moet je ook in lange rok naar het werk omdat ze anders niet met je werken.

Nee ik vind het persoonlijk teveel opdringen aan hun geloof, en veranderen wie je bent. Een kraam bezoek is geen ceremonie, dus ik zou me er ook niet voor gaan verkleden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:10

Het gaat mij zeer zeker niet om het geloof. Zou ik met schoenen uitdoen voor het geloof ook niet hebben.
Maar puur dat ik mezelf echt rot voel.

Dat ik daarnaast een jurk moet kopen met ook nog eens schoenen die daar bij passen.
Bij een allerbeste vriendin zou je dat doen, maar dat zou al geen vriendin zijn, die zou een broek accepteren.
Maar een oud collega, nee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:52

DarkCupid schreef:
Zometeen moet je ook in lange rok naar het werk omdat ze anders niet met je werken.

Ik denk eigenlijk dat dit een ex-collega nu is? In deze vormen met je 'geloof' bezig zijn, denk ik dat ze gelijk gestopt is met werken toen ze getrouwd is. En anders nu vast wel.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:54

Ohh wauw!! Ben flabbergasted....
Ik heb ook eens een bruiloft gehad van streng gelovigen. Ik die altijd in een broek loop en alleen met mijn eigen trouwen een jurk aan heb gehad, heb voor die bruiloft een rok gedragen en zelfs een hoedje op gedaan naar de kerk. Ik bedoel; een bruiloft is voor het bruidspaar de dag van hun leven, dus mogen ze best wat eisen stellen en dan zal ik daar (in alle redelijkheid) aan voldoen. Maar wow op kraamvisite een rok aan moeten, nee dat zou ik nooit doen! Ze nemen me maar zoals ik ben en anders houd het op. Wederzijds respect heet dat....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 20:03

verootjoo schreef:
DarkCupid schreef:

Ik denk eigenlijk dat dit een ex-collega nu is? In deze vormen met je 'geloof' bezig zijn, denk ik dat ze gelijk gestopt is met werken toen ze getrouwd is. En anders nu vast wel.

Dat had ik eerder al geschreven ja. Ze is een half jaar geleden gestopt met werken omdat ze altijd voor ogen heeft gehad huisvrouw te worden.
Mijns inziens doodzonde, ze heeft een universitaire opleiding afgerond , had een goede functie en goede mogelijkheden. Maar zij heeft de keuze gemaakt haar droom achterna te gaan, dat vind ik dan ook wel wat waard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:16

Ik vraag mij af, stel nu dat je haar zou uitnodigen bij jou thuis, en haar zou vragen om een broek aan te doen omdat jij geen rokken in huis wil (of voor je geloof, maakt nog niet uit). Zou zij dat dan ook doen?

Als het voor haar zo belangrijk is dat je niet in haar huis komt met een broek, zou ik netjes uitleggen dat je dat niet ziet zitten, en voorstellen om buitenshuis een kopje koffie te gaan doen als tussenweg. wil ze daarin niet meegaan zou ik bedanken voor de moeite.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:24

Goof, even benieuwd, had zij op haar werk of zolang je haar al kent altijd lange rokken of jurken aan??

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 20:32

bigone schreef:
Goof, even benieuwd, had zij op haar werk of zolang je haar al kent altijd lange rokken of jurken aan??

Ook dat had ik eerder al geschrevwn ; ja ze draagt zelf altijd de klesing die ze van mij verwachtte op de bruiloft. Rok tot op de enkels, lange mouwen en geen strakke kleding. Ook geen makeup en sieraden trouwens.

Duhelo; zij zou nooit een broek aantrekken als ik dat zou vragen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:38

Maar ben je nu al zelf het gesprek met haar aangegaan over 'ik heb het gevoel dat je me niet wilt/kunt accepteren om wie ik ben en dat vind ik jammer'. Ik denk dat daar namelijk best een mooi gesprek uit kan komen. Mits jullie hier allebei open voor staan.
Ik heb een aantal heel gelovige vrienden, ik geloof niet meer, maar kan er wel fijne gesprekken over hebben met mijn vriendinnen die wel geloven. Ik vind het bijvoorbeeld prachtig dat zij echt troost en kracht uit hun geloof kunnen halen. Ik vind het ook heel lief als ze me zeggen 'ik bid voor je'. Omdat ik weet dat het uit een goed hart komt. Andersom hebben zij respect voor mijn keuze om niet meer te geloven en proberen ze me niet te bekeren of om te praten én weten zij dat ik misschien niet voor hen bid, maar ze wel het allerbeste wens. :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:15

En als compromis, over een aantal weken als de kleine iets ouder is, ergens neutraal (koffietentje?) afspreken om koffie te drinken? Dan kan ieder in eigen kleding. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:23

Interessante discussie. En ik merk dat ik van mezelf betrap dat ik er heel dubbel in sta.

In eerste instantie dacht! He! Nee zeg! Is ze gek? Je gaat toch niet voor kraam visite eisen dat ze zich op een bepaalde manier kleden?

Maar toen bedacht ik me ook, ik vind het werkelijk dood normaal om mijn armen en benen bedekt te hebben als ik in het buitenland een tempel of kerk oid bezoek. Dat doe je dan uit respect, omdat dat in die omgeving gepast is.

Eigenlijknis dat helemaal niet anders dan iemands huis. Die kan voor mensen net zo belangrijk en heilig zijn.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:09

we passen ons zoveel aan in het leven. waarom nu niet?

jullie nodigen jullie zelf uit bij haar. jullie weten hoe ze leven en wat voor kleding daarbij past. dan is het toch niet echt iets is om raar van op te kijken als ze het vraagt? ze heeft zelf de oplossing dat je een rok van haar mag lenen voor dan trek je die anders over je broek heen aan als ze toch op de enkels zijn.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:38

Ik snap je heel goed ts. Er is al veel over gezegd en ik heb er zelf ook over nagedacht, en ik dacht laat ik proberen het verhaal te belichten vanuit een andere invalshoek.

Ik probeer mij dan dus enigszins in te leven in je ex-collega. Voor iemand die gelooft (in God) kan iets 100% waarheid zijn. Iets wat niet gelovige mensen zich vaak al niet goed voor kunnen stellen (buiten wetenschap om). Zo kan een gelovig persoon echt heel 'verdrietig' zijn omdat jij niet gelooft, omdat ze echt 100% gelooft dat jij daar gelukkiger van zou worden. Op een niet gelovige komt dit ontzettend egoïstisch over. Je voelt je dan niet geaccepteerd zoals je bent. Waarom zou jij eigenlijk 'anders' moeten zijn? En wie is zij wel niet dat zij dat over jou durft te kunnen denken of tegen jou durft te zeggen? Een gelovige lijkt dan teleurgesteld, logisch dat een niet gelovige zich dat persoonlijk aantrekt. Terwijl vanuit de gelovige zo'n 'verlangen' voor de ander echt uit een goed hart kan komen, en dat niet wil zeggen dat ze jouw als persoon niet accepteert. Misschien kan ik het illustreren met een voorbeeld:

Stel, er zou een draak de stad komen vernietigen. Het enige redmiddel zou zijn: je hele tuin vol met boom planten. (Heeeel random :') ) jij denkt wát een onzin, je haat bomen en je bent allergisch voor bomen. Bomen passen niet bij jou en leven in een tuin met bomen en uitzicht met bomen lijkt je maar niks. Toch is dat de enige manier om beschermd te blijven tegen de draak. Zij weet dat, en probeert dat jouw uit liefde en met goede bedoelingen te zeggen, wat misschien wel overkomt als opleggen. Ik bedenk me tijdens het typen echt waar gaaaaat dit verhaal heen hahaha, maar wilde m toch laten staan. Misschien zou ik moeten toevoegen dat de draak iedereen in een tuinbroek voorbij gaat. Om wat dichterbij het voorbeeld te kunnen komen.

Wat ik probeer aan te geven is dat dat haar reactie echt volledig in haar geloof gegrond is, dan is de achterliggende gedachte dus wel belangrijk om haar enigszins te kunnen begrijpen. Het hoeft niet perse iets te maken te hebben met dat ze jouw bewust niet wil accepteren ( ook al begrijp ik dat dat voor jou wel zo overkomt) Ik heb uit je posts begrepen dat ze sowieso een streng geloof aanhangt. Misschien is een rok ( wat voor ons heel moeilijk voor te stellen is ) wel zo essentieel dat ze het ziet als een tuinbroek die jouw kan redden van de ondergang. Ze kan natuurlijk niet de hele wereld veranderen, maar het liefst zou ze iedereen een tuinbroek aan willen doen..

Het kan ook nog eens zo zijn, en dat is misschien een iets ander punt, dat andere kleding dan die zij draagt voor haar heel aanstootgevend is, misschien vergelijkbaar voor iemand die niet houdt van decolleté's, dit echt verschrikkelijk ordinair vind en ongepast en er verscchrikkelijk ongemakkelijk van wordt om in gesprek te zijn met iemand met een diep decolleté? En zij zich dus op die manier ongemakkelijk voelt om als ze in haar kraambed ligt te moeten kijken naar vormen van het menselijk lichaam zoals benen in een spijkerbroek of panty? ( dit is overigens niet mijn mening hé, voor de duidelijkheid :p ) vanuit ons gedacht denken we in deze situatie van ts dus: wat een onzin, ik zie er hartstikke netjes uit! Terwijl het woord 'netjes' voor je ex-collega een hele andere betekenis heeft, wat totaal andere waarden en normen geeft. Elk mens heeft wel een grens, dit of dat kan niet. Haar grens ligt alleen heel anders.

Zomaar wat gedachten, al zijn ze zeker niet uit de lucht gegrepen maar wel gebaseerd op kennis van het 'gelovig' denken

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:02

Voor mij zou het heel makkelijk zijn:
1. Ik hou niet van baby's
2. Ik draag geen rokken
Van beide raak ik ontzettend oncomfortabel.
Perfecte dag om lekker iets voor mezelf te doen, woehoe!

Voor een bruiloft vind ik het nog wel iets hebben, maar gewoon in haar huis?
No go voor mij.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:09

Voor een bruiloft zou ik mezelf tot een bepaalde hoogte zeker aanpassen, het is immers hun droomdag dus daarvoor zou ik best iets passend aan willen schaffen.

Voor een kraambezoek zou ik niet speciaal iets nieuws aanschaffen, mocht ik toevallig een nette lange rok of jurk hebben geen probleem maar ik zou er zeker niks nieuws voor aanschaffen, dan hebben ze ‘pech’.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:27

Goof schreef:
Ik heb inmiddels contact gehad. Vanwege geloofsovertuiging en volgen van de bijbel houden zij vast aan het principe 'vrouwen dragen geen broeken'. Ze vindt het spijtig dat ik dat als probleem zie.

Ik merk dat ik hier dubbel insta. Aan de ene kant snap ik, haar huis, haar regels.

Aan de andere kant denk ik, als je anderen zo stipt iets wilt opleggen, waarom dan wel werken met en geld ontvangen van mensen Die het niet per definitie uitmaakt of een vrouw een rok aanheeft.

Ik ben er toch nog niet helemaal uit...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 00:44

Goof schreef:
Tja, wie rekent nu precies wie af dan? Ik word in dit verhaal afgerekend op wie ik ben en hoe ik mij kleed. Ik ben niet welkom zoals ik ben. Van mij wordt verwacht andere kleding te dragen. Zij rekent mij toch net zo goed af op wie ik ben dan?

Het is geen bff-relatie nee, maar wel een informele relatie. We zijn als collega's ook wel samen voor ons werk in het buitenland geweest een dag of 5, supergezellig. We kennen elkaar dus beter dan enkel als gastheer - gast.

Als ze jou verder normaal behandel en in haar groep van bekenden heeft, rekent ze je toch niet af op je kleding of wat dan ook? Ze verlangt alleen 1 moment van aanpassing als je bij haar bent. Je hoeft niet de rest van je leven of karakter te veranderen....

Al ken je haar superoed, op het moment dat zij jou ontvangt is zij de gastvrouw en bij jij de gast.
Als jullie echte vriendinnen waren die regelmatig bij elkaar over de vloer kwamen, dan kom je er onderling wel uit en heb je geen behoefte aan een soort van roddeltopic op bokt.

En nogmaals, als je broek zo belangrijk is dan trek je er toch gewoon een rok overheen aan. Desnoods wikkel je een oud gordijn om je middel. Voila, lange rok.

Mijn moeder gaat af en toe met bevriendde Jehova´s Getuigen naar zaal, en moet dan een rok aan. Dat staat haar harstikke tegen, en heeft er ook regelmatig discussies over, en ze is niet eens Jehova´s Getuige, maar ze doet het gewoon voor hen. Óf je gaat mee en doet het zoals "het hoort" of je gaat gewoon niet mee.

Ik snap dat gesputter en aangevallen voelen in je waardigheid gewoon niet.
Ga dan niet.
Wat wil je eigenlijk bereiken? Ben je wel op zoek naar een oplossing of alleen maar naar bezwaren?

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 03:20

Wat je eventueel misschien ook kan doen is gewoon een broek aan met daar overheen een rok! *D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:24

Ik sluit me wel bij Lusitana aan.
Wat kun jij moeilijk doen over 1 x een rok aantrekken ... Je hebt er nb nog eentje hangen. Ik zie werkelijk het hele probleem niet.
Ik zie het als een huisregel: in sommige huizen moet je je schoenen uit doen en in andere huizen een lange rok aan. In een klooster bedekte schouders. Wat is je probleem?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:47

Voor mensen die de identiteit in de kleding hebben kan het een opgave zijn.

Persoonlijk zou ik broek en blouse aantrekken, daar die rok aantrekken die ze voor me heeft, smakelijk lachen om de maffe combi en m'n schouders ophalen.