Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:00

De jeugd doet er alles aan om de tendens voor dit jaar jonger uit te laten komen, gisteravond weer drie jonge mannen dodelijk verongelukt en de bestuurder zwaargewond in het ziekenhuis, eenzijdig ongeval dus oorzaak niet bekend. Maar als ouders zit je niet te wachten op dit soort drama's, kerst zal voor hun nooit meer hetzelfde zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:01

bigone schreef:
De jeugd doet er alles aan om de tendens voor dit jaar jonger uit te laten komen, gisteravond weer drie jonge mannen dodelijk verongelukt en de bestuurder zwaargewond in het ziekenhuis, eenzijdig ongeval dus oorzaak niet bekend. Maar als ouders zit je niet te wachten op dit soort drama's, kerst zal voor hun nooit meer hetzelfde zijn.

De bestuurder zal wel een bakkie opgehad hebben.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:05

Goh. Wat een aanname!
Misschien werd hij wel onwel!
Misschien dit,misschien dat....of zus,of zo... allemaal aannames.

De bestuurder zal zich(als hij het overleefd) in ieder geval de rest van zijn leven schuldig voelen. Wiens schuld het ook was (drank, zijn eigen rijgedrag,een traanoog, zijn moeheid,een glad stuk wegdek...whatever... zijn schuldgevoel wordt er niet minder om)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:05

janderegelaa schreef:
bigone schreef:

Dat zijn jouw woorden Jan, ik waag me er niet aan want het kan namelijk van alles zijn. Drank/snelheid/overstekend wild/klapband.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:37

Bigone, waarom schrijf je dan zelf

Citaat:
De jeugd doet er alles aan om de tendens dit jaar jonger uit te laten komen

Voor mij valt die opmerking, en,
Citaat:
wel in dezelfde categorie aannames.

Overstekend wild en een klapband, treft jong en oud, zonder aanziens des persoons.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:34

Even als perspectief.
In 2012 was er hier wat economische paniek vanwege een cash flow probleem van de Staat zelf. Nu heeft Spanje wel een potentieel aan zonne= en windenergie te over doch de politek is ten faveure van fossiele energie. In een paniekmaatregel om de kosten van invoer van brandstof te beperken werd een nationaal geldende maximum snelheid van 110 km/u ingevoerd.
Gedurende de maanden dat dit effecties was, daalde het aantal dodelijke ongevallen op de betreffende wegen met ... 40, VEERTIG!!!!, procent.
Inmiddels is het weer 120 en door een daling van de brandstofprijs aan de pomp wordt er ook weer harder gereden.
Er vallen meer doden dan erVOOR!
De Staat maakt het nu niets uit; heeft geinvesteerd in meer cameras en haalt schokkend veel geld binnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:08

A3a1 schreef:
Bigone, waarom schrijf je dan zelf

Citaat:
De jeugd doet er alles aan om de tendens dit jaar jonger uit te laten komen

Voor mij valt die opmerking, en,
Citaat:
wel in dezelfde categorie aannames.

Overstekend wild en een klapband, treft jong en oud, zonder aanziens des persoons.

Inmiddels is bekend dat ze verkeerd een bocht uitkwamen en word de snelheid onderzocht door de politie. Indien het door onervarenheid of overschatting is gebeurt dan is dat gewoon heel erg triest, drie jonge jongens uit een vriendenclub dood en de vierde zeer zwaar gewond, dit wil je gewoon niet horen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:17

En dan wordt ik aangehaald..... :=

Ik heb die opmerkingen niet gemaakt, slechts gequote
ik vraag aan jou, waarom je een bepaalde opmerking maakt :o?

Maar goed, triest.
Hebben we hier ook eens met een clubje meiden gehad, inschattingsfout bij wegrijden.
De chauffeuse die inderdaad het ook had overleefd, was wel haar rijbewijs kwijt.

Misschien moet de leeftijd waarop je je rijbewijs kunt halen wel omhoog naar bv 21.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:34

A3a1 schreef:
En dan wordt ik aangehaald..... :=

Ik heb die opmerkingen niet gemaakt, slechts gequote
ik vraag aan jou, waarom je een bepaalde opmerking maakt :o?

Maar goed, triest.
Hebben we hier ook eens met een clubje meiden gehad, inschattingsfout bij wegrijden.
De chauffeuse die inderdaad het ook had overleefd, was wel haar rijbewijs kwijt.

Misschien moet de leeftijd waarop je je rijbewijs kunt halen wel omhoog naar bv 21.

Ik denk dat te zware motoren in combinatie met onervarenheid vaak tot probleme leidt. En laat ons eerlijk zijn, als je op stap bent en het is gezellig in de auto, dan is er best wel veel afleiding en is een fout ook zo gemaakt.

Het is jammer dat mensen, en dat zijn echt niet alleen jongeren, zich zo vaak blijven overschatten. We rijden te snel, onder invloed van drank/drugs of als we doodop zijn en denken dat ons niets zal overkomen. Slechte dingen gebeuren alleen bij een ander. Dus al die ongevallen die in de media komen, of de voordrachten die op de scholen gegeven worden, doet hen niets. Het overkomt immers alleen maar een ander.

In de VS is er een man die voordrachten geeft op scholen, samen met de doodrijder van zijn vrouw en kind. Het verhaal van die man is verfilmd. De echtgenote en haar dochter zijn om het leven gekomen bij een VKO, de dader was aan het straatracen. In de aanloop tot de rechtzaak, moet de weduwenaar naar de school van zijn zoon komen. De zoon heeft het nl moeilijk met zijn rouwproces en krijgt daardoor problemen. Terwijl de vader bij de decaan zit, ziet hij jongeren racen op de parking aan school, waarbij sommige andere scholieren haast omver gereden worden. Dit maakt hem boos en hij zegt ook tegen de decaan dat zijn zoon het nu zo moeilijk heeft omdat zijn moeder dood is dankzij het soort gedrag dat de jongeren op de parking vertonen. Waarop de decaan zegt dat ze geen invloed hebben op de rijstijl van de jongeren. Voor die man was dat de aanleiding om in dialoog te gaan met de doodrijder van zijn vrouw en hij heeft tijdens de rechtzaak voorgesteld om samen met die jongen voordrachten te geven aan tieners. Tot de dag van vandaag zouden zij nog naar scholen gaan. De weduwenaar verteld hoe het voelt om een geliefde te verliezen bij een VKO. De chauffeur verteld hoe hij in het leven stond voor het ongeval en wat voor hem de gevolgen zijn op zijn verdere leven. Blijkbaar heeft dit meer effect op jonge mensen, als al die anonieme verhalen in de krant of voordrachten. Maar ja, je moet als achterblijver wel heel sterk in je schoenen staan om zonder boosheid met de dader je verhaal aan de buitenwereld te delen. Ik denk dat weinigen zo sterk zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:34

A3a1 schreef:

Oefff dat wordt een budget-probleem: De NL Staat haalt wel een slordige 1 MILJARD Euros per jaar binnen via sneheidsovertredingen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:43

Mensen roepen wel minimaal 2 maanden. Ken er enkele en die hadden in twee weken weer terug. Twee weken is al lang als je gewend bent je rijbewijs te hebben. Ben benieuwd wat het wordt TS.
Balen voor jou iig. En zijn eigen fout. Ik rij ook weleens te hard (niet zo erg als hij). Maar als ik dan een boete heb neem ik wel m'n eigen verantwoordelijkheid.. hij lijkt het gek te vinden dat ie een boete heeft. Je moet opeens 100. Dus als je ervoor 120 reed dan reed ie maar 20 te hard. Is heel wat anders...

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:09

janderegelaa schreef:
bigone schreef:

Wauw... Ik snap oprecht niet waar je het lef vandaan haalt om zo'n opmerking te maken. Of je vooroordeel nou klopt of niet, dit is gewoonweg asociaal..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:27

Op onze studievereniging is het net goed gegaan. De bestuurder was echt nuchter maar wel moe, de andere 4 waren dronken want ze kwamen terug van een fedronkenHij reed niet te hard maar zag de afslag te laat en gooit hem er instinctief toch op, haalt de bocht niet vanwege zijn snelheid en er beland 1 in coma en met hersenzwelling in het ziekenhuis. De chauffeur had nauwelijks iets, de anderen mochten na behandeling het ziekenhuis weer verlaten(1 op krukken en minimaal 1 met hersenschudding). 6 weken later was iedereen hersteld maar dat had ook totaal anders kunnen lopen. Dit was eigenlijk gewoon een kwestie van onervarenheid. De bestuurder was geen 18 maar 20, 21 of 22 durf ik niet te zeggen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:49

Er rijden er zoveel met drank op... met dat soort ongelukken en dan 's nachts kun je er vaak haast een wedje op leggen. Klinkt banketstaaf maar zo is het wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:57

Huertecilla schreef:
A3a1 schreef:

Oefff dat wordt een budget-probleem: De NL Staat haalt wel een slordige 1 MILJARD Euros per jaar binnen via sneheidsovertredingen.

Nou, dan niet gisteravond waar ik reed.
Stuk waar je 130km/h mag, rijd ik 118km/h op cruise control (volgens Truus) en ik haal iedereen in. Slechts een enkeling haalde mij in en dan aan een tempo waarvan je denkt: goh, als dat de 130 haalt is het knap.
Maar wel iemand met een aanhanger die maar net minder hard reed dan ik. Zou de staat het daar dan van moeten hebben gehad, gisteren?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:03

Elin_ schreef:
maximuss schreef:
Een woord voor dergelijke mensen: orgaandonor. Vroeg of laat plakken ze tegen de vangrail (liefst zonder onschuldige slachtoffers) en kunnen er orgaantjes uitgedeeld worden :-)...

Jeetje wat een zieke reactie zeg.
Ik schaam me meer voor jou reactie dan voor de actie van ts haar vriend

Ik vind deze reactie toch een stuk beter dan zeggen dat na een aanrijding de mensen vast een bakkie op hebben...

Bij iemand die ik ken, geen druppel drinkt, maar moest uitwijken voor een hond op de weg (nouja moest niet... maar deed dat) en tegen een boom aan knalde, op een zaterdagnacht, allemaal van dat soort reacties... "Zal wel gezopen hebben blabla" Dus persoonlijk vind ik dat een misselijkere reactie en dit gewoon best realistisch.

Heel bot, je kan nog zo goed en oplettend zijn, ander verkeer is niet voorspelbaar! Dus de kans dat het een keer misgaan, dat iemand je snelheid niet goed inschat, is gewoon groot. Het is misschien wat minder subtiel gezegd. Maar realistisch.

Mijn vriend heeft er ook een handje naar om te hard te rijden. Tot ie in mijn autootje zat :') en toen bedacht dat ie best vervelend rijgedrag vertoonde. (Geef wel toe, merk dat ik in zijn auto ook harder rij onbewust dan in de mijne, gewoon omdat je het minder merkt.) Misschien dat een optie? Een keer laten rijden in een klein sloom autootje en dan eens zien hoe dat is ;) "Ow maar als ik nu wil inhalen dan zit ik niet meteen op 120" :') Joh! Dus als je dan heel hard komt aanrijden, dan moet je echt gigantisch op de rem.. (Ik kijk altijd 2x zodat ik snelheid kan inschatten, maar dan nog...)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:06

suikermeisje schreef:
Er rijden er zoveel met drank op... met dat soort ongelukken en dan 's nachts kun je er vaak haast een wedje op leggen. Klinkt banketstaaf maar zo is het wel.

Dat hoeft zeker niet. Ook de BOB is op zo'n tijdstip moe en mee geweest naar een feest (ook zonder alcohol kost dat veel energie) en is hij buiten zijn slaapritme op. Zet daar nog een dronken bijrijder naast die wat afleidt en dan kan het binnen no time mis gaan. Het zijn toch nog maar onervaren bestuurders over het algemeen want rijden is duur, en dan hebben we het nog niet over de kosten van een auto bezitten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:16

ikke schreef:
Huertecilla schreef:

Nou, dan niet gisteravond waar ik reed.
Stuk waar je 130km/h mag, rijd ik 118km/h op cruise control (volgens Truus) en ik haal iedereen in. Slechts een enkeling haalde mij in en dan aan een tempo waarvan je denkt: goh, als dat de 130 haalt is het knap.
Maar wel iemand met een aanhanger die maar net minder hard reed dan ik. Zou de staat het daar dan van moeten hebben gehad, gisteren?

Had je geen bordje gemist? :=

Maar ik denk dat het meeste belastinggeld binnen wordt gehaald door de mannen, die een goede baan hebben. Leeftijdscategorie....groffe schatting, tussen de 25 en de 50

Ik zag ergens staan, dat het de zware motoren zijn?
Kan, maar de meeste jongeren rijden veelal niet in de auto's met de zware motoren.

En er blijven maar mensen vallen, over de ontnuchterende onverschilligheid van sommige.
Nou....heel eerlijk, als ik weer eens wat staaltjes van zelfoverschatting zie, heb ik geen medelijden met hen.
Wel met degene die ze vinden en van het wegdek mogen schrapen.
En met de dierbaren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:48

Ik heb dezelfe ervaring als ikke. Ruim buiten de spits rijdt het verkeer over het algemeen zo rond de 110 en vrijwel alles tussen de 100-120 op een 130-weg.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:53

Met 30.000 per jaar op de teller is dat niet mijn ervaring.
En als het een x wel is, is daar meestal een goede rede voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:17

Dus die 1 miljard/jaar aan snelheidsinkomsten die de rekenkamer opgeeft is niet correct? Jullie weten het beter?! ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:59

Huertecilla schreef:
Dus die 1 miljard/jaar aan snelheidsinkomsten die de rekenkamer opgeeft is niet correct? Jullie weten het beter?! ;)

We hebben de rekenkamer al eens vaker af kunnen schieten op blunders........

Maar die miljard zal wel ongeveer kloppen, gezien de hoeveelheden voertuigen die mij op hetzelfde stuk A12 als beschreven door TS maar dan binnen de trajectcontrolezone vrolijk voorbij rijden terwijl Truus aangeeft dat ik 99km/h rijdt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:05

bigone schreef:

De jeugd?
In mijn ervaring zijn het eerder de 30'ers die gevaarlijke toeren uithalen. Die wat net lang genoeg hun rijbewijs hebben om te denken dat ze al heel wat kunnen op de baan maar niet lang genoeg om te weten dat ze onverantwoord rijden.

Leeftijd omhoog gooien straf je een hoop onschuldigen mee. Gooi de boetes omhoog of beter nog; 1e zware overtreding rijbewijs half jaar kwijt en opnieuw examen doen + een opleiding over gedrag in het verkeer, de gevaren enz. Natuurlijk op eigen kosten alvorens ze opnieuw examen mogen doen., 2e overtreding rijbewijs kwijt en nooit meer terug. Klaar.
Haal je ze er vanzelf uit, ongeacht hun leeftijd.
Het probleem met die geldboetes is dat ze te makkelijk zijn. De "hardrijder" baalt en vloekt dat ie moet betalen maar als het nieuwe loon binnen komt is het vergeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:55

Ayasha schreef:
De jeugd?
In mijn ervaring zijn het eerder de 30'ers die gevaarlijke toeren uithalen. Die wat net lang genoeg hun rijbewijs hebben om te denken dat ze al heel wat kunnen op de baan maar niet lang genoeg om te weten dat ze onverantwoord rijden.

Vingerwijzen naar een ANDERE groep blijft vingerwijzen.

Citaat:
Leeftijd omhoog gooien straf je een hoop onschuldigen mee. Gooi de boetes omhoog of beter nog; 1e zware overtreding rijbewijs half jaar kwijt en opnieuw examen doen + een opleiding over gedrag in het verkeer, de gevaren enz. Natuurlijk op eigen kosten alvorens ze opnieuw examen mogen doen., 2e overtreding rijbewijs kwijt en nooit meer terug. Klaar.
Haal je ze er vanzelf uit, ongeacht hun leeftijd.

Leeftijdsgrens omhoog is onzin en sluit niet aan bij andere leeftijdsgrenzen waarop we beslissingsbevoegd geacht worden te zijn.
Imo is verLAgen naar 16 met een tijdeleijk en beperkt rijbewijs tot 18 een goede maatregel.

Dat de boetes en andere straffen niet helpen is al heel lang helder. De ANWB voert daar sinds de jaren 80 onderbouwing voor aan en ook alternatieven.
Het is echter allemaal een economisch belang van de overheid. Zowel het 8)7 verhogen van het maximum naar 130 als de draconische boetes.

Een heel ander maar wel direct gerelateerd aspect is dat ik niet begrijp waarom megasnelle autos toegelaten worden en idem APVs/MPs in binnensteden/woonerven. Nu ja, ik begrijp dat we; wederom economisch belang van de overheid.

Kortom; de veiligheid van de gebruikers van de openbare ruimte heeft alleen maar prioriteit als verkoopargument voor meer geld innen.
Idem de misleiding over het milieu-argumenten voor hybride-, electrische- en oudere autos.

Wat INHERENTE veiligheid betreft is een oude auto +:)+
Met een oude Mini bijvoorbeeld rij je echt geen 130, laat staan meer, ben je heel bewust van je kwestbaarheid dus rijdt voorzichtiger en bovendien weegt het ding niet de helft van de moderne Mini en is dus evenveel minder gevaarlijk voor de rest van de wereld.
Ditzelfde is van toepassing op alle autos. Ook 4x4s. Een Series LandRover versus een moderne SUV is ook een goed voorbeeld van de inherente veiligheid in de openbare ruimte welke dat oudje is.
Maar nee, de overheid wil de oudjes van de weg om ons te dwingen een sloot geld aan belastingen op een nieuwe te betalen. Daar rijden we dan weer harder mee en hoppa, nog een keer kassa!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:07

Het zal me een zorg zijn of het vingerwijzen is of niet. Ik heb nooit beweerd politieke correctheid te ambieren.

Die nieuwe auto's zijn natuurlijk ook voor het milieu, of dat beweerd men toch. Maar uiteindelijk is het aan de mens die er in zit om verantwoord te zijn. Ik heb een nieuwe auto (wordt 4 komend jaar) maar ik rijd geen 150 met 'm. Beetje inzicht in onze menselijke hersenen zou ook al helpen: 120 is voor de menselijke hersenen eigenlijk al tveel te snel, dan zien we al maar een heel laag percentage van wat er werkelijk gebeurt. Mensen die serieus beweren "prima verantwoord 150 en sneller " te kunnen rijden hebben gewoon weinig zelf-inzicht (en veel zelfoverschatting). Dat kan nl. niemand, zelfs de best getrainde coureur niet. Dat zij geen ongelukken (of weinig) krijgen is vnl. omdat de omgeving prikkel-arm gehouden wordt. Maar dat is op de openbare weg niet het geval.