Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:24

:') binnepret van die laatste zin :P , kalf was zaterdag geboren en gisteren de koe er bij weg. Ging kalf doodleuk hek door naar de ligboxen om ma op te zoeken (kalveren worden apart gezet in een hok direct naast de koppel koeien , kalf dacht even Bingo)

Maar dat is echt zeldzaam, vaak doen de koeien niks met hun kalf

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:36

Mn ouders hebben kippen die geslacht worden. Tegenwoordig noemen ze het de kip van morgen. Ze hebben veel meer ruimte, krijgen vaker schoon en beter zaagsel, zitten langer in de schuur omdag ze niet zo snel groeien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:46

Thioro schreef:
TBC is trouwens geen goed voorbeeld om naar de veeteelt te wijzen. Een dier met TBC wordt per definitie niet behandeld maar geruimd. Afhankelijk van de regio wordt soms gelijk de hele veestapel die in contact kwam met het besmette dier geruimd.
De moeilijk te behandelen TBC komt hier via mensen uit landen waar het slecht of niet behandeld wordt.

Even voor alle duidelijkheid: ik heb TBC genoemd. Niet als een dierziekte die in NL speelt - maar als een voorbeeld van een wereldwijde bedreiging voor mensen. Er zijn nog twee zeer dure ab's "in de kast", als reserve als de gewone ab niet meer werkt. Dat is een uiterst smalle basis.
En daarmee een van de redenen om zeer zorgvuldig om te gaan met ab.

En helaas: tot de landen waar TBC slecht wordt/werd behandeld horen ook de Verenigde Staten (New York kende onder Reagan een akelige epidemie), een land waar we toch vrij intensief contact mee hebben.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:10

8nnemiek schreef:
Die boxen :(:) zo sneu vind ik dat..

Ik ben eens op een melkveebedrijf geweest, vrij kleinschalig, met een boer die heel trots was op zijn koeien en heel blij was met zijn hypermoderne melkmachine en ligbedden en hele verhalen over wat hij allemaal meemaakte.. En dan stonden verderop in een schuur van dat soort hokjes, stuk kleiner nog, met kalfjes van een dag oud.. Diertjes konden zich niet eens draaien. En de iets oudere dieren stonden samen op een stukje afgezet beton van 2 bij 2 meter. Ik vond het zo zielig ;( Vooral dat geroep. Die diertjes hebben de warmte en liefde van hun moeder nodig, daar voelen ze zich veilig.. En ook voor de moeder, het moet toch vreselijk zijn om elk jaar je kind te moeten verliezen.. Ik zou dan ook nooit naar zo'n megastal willen gaan, want ik weet dat dat overal gebeurt en ik zou er alleen een vreselijk rotgevoel aan over houden.

hier ben ik het mee eens _/-\o_ kalfjes horen bij hun moeder te blijven niet na 5 minuten al weggehaald te worden, maar dat is mijn mening

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:32

Koeien maken dezelfde hormonen(onder andere oxytocine) aan bij de bevalling die zorgen voor de band tussen moeder en kind als mensen. Dit systeem is echt identiek aan de mens, dus dat koeien er niet om geven is echt grote onzin.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:47

November 2014
De spekkoek

Ooit las ik het boek Eco Nostra van Peter Siebelt. Het boek legt het ‘netwerk’ bloot achter Volkert van der Graaf, de man die Pim Fortuyn om het leven bracht.

Peter Siebelt beschrijft dit ‘netwerk’ als een spekkoek die is opgebouwd uit verschillende lagen en organisaties die met elkaar in verband staan. Wat bovenin gesubsidieerd, gedoogd en ideologisch ondersteund werd, leidde onderaan in de spekkoek tot excessen waarin activisten als Van der Graaf zich vrijelijk konden bewegen.

Actueel
Nog steeds is ‘de spekkoek’ actueel. Neem tv-programma’s als Radar en Koffietijd. Regelmatig stellen deze programma’s ‘misstanden’ in de veehouderij aan de kaak. Hanneke van Ormondt (Wakker Dier) en Karen Soeters (verbonden aan Partij voor de Dieren) mogen honderduit vertellen aan tafel bij Antoinette Hertsenberg (Radar) en Loretta Schrijver (Koffietijd).

Antoinette Hertsenberg, een van de meest invloedrijke tv-presentatoren in Nederland, is getrouwd met Niko Koffeman (oprichter en Eerste Kamerlid van de Partij voor de Dieren). Beiden zijn bevriend met Marianne Thieme en haar man, de Vegetarische Slager, Jaap Korteweg. Marianne Thieme was vóór haar politieke carrière directeur van Wakker Dier.

Bij Loretta Schrijver schuiven regelmatig Karen Soeters en Roos Vonk aan. Karen Soeters is weer directeur van het wetenschappelijk bureau van de PvdD: de Nicolaas G. Pierson Foundation. Ook is zij oprichter van de dieren-internetcommunity Piepvandaag.nl.

Vleeshufteronderzoek
Roos Vonk is overtuigd vegetariër en wetenschapper en bekend van haar betrokkenheid bij het zogenoemde gefraudeerde ‘vleeshufteronderzoek’ van Diederik Stapel.

Loretta Schrijver en Roos Vonk, schrijven in hun vrije tijd weer stukjes voor Piepvandaag.nl én steunden Karen Soeters in 2013 bij het oprichten van de ‘groene’ televisiezender Piep!.

Bij Piepvandaag.nl treffen we ook weer campagne- en beleidsmaker Hanneke van Ormondt van Wakker Dier als columniste.

Eén-tweetje
Afgelopen week was er weer een sterk staaltje van een media/politiek één-tweetje bij Radar. Dierenwelzijnsorganisatie Eyes on Animals (Oprichter Lesley Moffat is óók columniste bij Piepvandaag.nl) kreeg, gesteund door een veganistische studente van Wageningen UR, ruime zendtijd om zogenaamd dierenleed in de melkveehouderij uit te storten over Nederland.

De eindtune van Radar had nog niet geklonken of Marianne Thieme twitterde ‘geschokt’ Kamervragen te zullen stellen naar aanleiding van de Radaruitzending. En dit allemaal juist in de week van de Melkveewet…

Een klein groepje dames vormt hier de invloedrijke spekkoek media-politiek-wetenschap-maatschappij.

Misschien wordt het tijd om náást ons Meldpunt Valse Lesstof, ook een Meldpunt Valse TV op te richten…?

Caroline van der Plas
Communicatiemedewerker NVV
c.vanderplas@nvv.nl
Twitter: @Lientje1967 en @NVVNieuws

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:58

LiiNd_Y schreef:
8nnemiek schreef:

Ik ben eens op een melkveebedrijf geweest, vrij kleinschalig, met een boer die heel trots was op zijn koeien en heel blij was met zijn hypermoderne melkmachine en ligbedden en hele verhalen over wat hij allemaal meemaakte.. En dan stonden verderop in een schuur van dat soort hokjes, stuk kleiner nog, met kalfjes van een dag oud.. Diertjes konden zich niet eens draaien. En de iets oudere dieren stonden samen op een stukje afgezet beton van 2 bij 2 meter. Ik vond het zo zielig ;( Vooral dat geroep. Die diertjes hebben de warmte en liefde van hun moeder nodig, daar voelen ze zich veilig.. En ook voor de moeder, het moet toch vreselijk zijn om elk jaar je kind te moeten verliezen.. Ik zou dan ook nooit naar zo'n megastal willen gaan, want ik weet dat dat overal gebeurt en ik zou er alleen een vreselijk rotgevoel aan over houden.

De kalveren later scheiden bezorgt alleen maar meer stress. Wanneer ze snel gescheiden worden zijn ze elkaar snel vergeten. Ook is het voor het kalf absoluut niet veilig om tussen een koppel koeien op de roosters te lopen.

Dit ja. Veel koeien kijken er niet naar om en ik zie ook vaak dat de andere koeien het pasgeboren kalf ruw wegduwen, er bijna op gaan staan enz. Veiliger voor het beestje om gewoon zn eigen hok te hebben.

Hier (waar mijn paarden staan) staan de kalven trouwens in paardenboxen die leeg staan, tot ze met zn allen in grotere hokken gaan. Die kleine hokjes vind ik ook sneu. Ik zie ze altijd rennen en bokken in die grote boxen :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:14

Eenlingboxen zijn inderdaad serieus klein (0.90x1.30 als ze er alleen de eerste 2 weken inliggen, anders 1.10x1.80 voor de eerste 8 weken uit mijn hoofd gezegd). De kalveriglo's met uitloop is al weer een ander verhaal. De CalfOTel Compact is 3.6m2 en de comfort is 4.2m2. Dan praat je toch pas over dieren van 70-80kg, de helft van een shet maar dan toch al gelijk aan een ponybox.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:39

En als je een hond van 10 kilo dag en nacht in een bench zet dan wordt je uitgemaakt voor dierenmishandelaar.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat het bij kalveren en varkens en kippen geen probleem is, maar bij honden, katten en knaagdieren wel. En dat terwijl honden en katten 90% van de dag slapen, en vee juist heel veel zou moeten rondtrekken en dag en nacht zou staan te eten in het wild.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:10

Omdat de koe niet anders gewend is. Dit zit er al die generaties al ingefokt wat opzichzelf al ontzettend triest is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:16

Ik weet niet, geniet als ik de koeien buiten zie en ik geneit juist omdat zij zo genieten...als ze weer mogen dan bokken en rennen ze niet voor niets...

Helemaal geniet ik als die koeien helemaal schoon zijn als ze naar buiten mogen...dan dat ze tot hun buik in de aangekoekte stromt zitten....jammer dat het voor sommige boeren alleen voor de subsidie is om de koeien buiten te zetten..hier staan er een heleboel heel de zomer buiten en die zijn lekker dik...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:26

Mallow schreef:
Omdat de koe niet anders gewend is. Dit zit er al die generaties al ingefokt wat opzichzelf al ontzettend triest is.

En "gewenning". Een dier wéét niet beter. Een kat die op 3 hoog wordt gehouden, wordt waarschijnlijk (een aanname) zeer ongelukkig in het buitengebied, wáárom zou hij gaan jagen, baasje zorgt immers voor alles.
Een vleesvarken dat binnen wordt gehouden, weet niet wat het is om buiten te zijn. Triest misschien, want ik zie óók liever varkens buiten scharrelen en in de modderpoel. Helaas is dat met de manier waarop wij in de wereld vlees willen consumeren uitgesloten, de hoeveelheid en de prijs... En dan kom je weer bij de boer terecht: de varkenshouders kan wel flinke investeringen gaan maken om aan de maatschappelijke eisen te voldoen, of wat een burger graag ziet, maar als hij vervolgens geen omzet kan draaien omdat mensen het vlees te duur vinden, zou hij niet snel die omschakeling gaan doen.

Toch doen het gros van de varkenshouders (uitgezonderingen daargelaten, maar die honden verdienen geen varkens) er natuurlijk wel alles aan om de behoeften van de varkens zo goed na te komen: eten, voer, omgeving. Dat dé manier waarop voer voor discussie is, ja dat is logisch. Maar da's net zoals met de paardensport. Wat voor de een normaal is te doen, is voor de andere uitgesloten.

Ik mis vaak bij "tegenstanders" van de veehouderij de "waarom" vraag. Er wordt geoordeeld dat iets absoluut niet kan, maar er wordt dan vervolgens niét naar de beweegreden gevraagd. Gelukkig is dat bij enkelen van jullie niet zo, maar af en toe zie ik uitspraken voorbij komen waarvan ik denk.. Párdon? Heb je ooit afgevraagd waarom een boer dat zo doet? Of waarom hij niet anders kan...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:11

Sja, wat ze niet kennen kunnen ze niet missen wordt dan vaak gezegd, maar ik vraag me af of dat waar is. Natuurlijk gedrag zit zo diep in het instinct van een dier..
En alleen al de verveling van een klein hok is voor mij reden genoeg om een dier niet op te willen sluiten.

Ik heb afgelopen najaar 4 kippen gered. 4 scharminkels, niet helemaal kaal maar wel heel slecht in de veren, vel over been, ontzettend bleek en in slechte conditie, en ze kenden helemaal niks.
Ik vind het van de zotte dat dit zomaar kan in Nederland. Het erge is dat dit geen uitzondering is. Elke geredde kip ziet er zo uit, en is in zo'n slechte conditie dat er genoeg kippen zijn die niet veel later overlijden.
Ze kregen bij mij kippenkorrel en wat vitaminedruppels, en een half jaar later zijn het mooie, volle kippen in prima gezondheid met een mooi verenkleed en ze leggen nog steeds elke dag een ei. Ze kunnen inmiddels prima scharrelen, ze hebben geleerd om van alles te eten..
En zodra ik 's morgens het deurtje open zet rennen ze naar buiten en beginnen te scharrelen. Vinden ze heerlijk! Dus het is niet zo dat het natuurlijke gedrag eruit gefokt is.
Afbeelding
Maar schijnbaar kost het te veel geld om kippen goed te voeren en te verzorgen, en verdien je er meer aan als je je hele stal na 15 maanden leeg ruimt en nieuwe kippen aanschaft 8)7

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:21

Het moeilijke vind ik dat biologisch niet per se wat zegt over het dierenwelzijn.
Biologisch varkensvlees kan betekenen dat de varkentjes lekker in de modder kunnen spelen, met biggetjes bij mams spelend, precies zoals jij het je voorstelt.
Maar het kan ook betekenen dat ze in gesteriliseerde hokken zitten waar iedereen zich uitgebreid boent voor binnenkomst om ziektekiemen te voorkomen. Klein beetje modder (want dat moet, wel gestereliseerde modder!). Biggetjes achter een hek in dezelfde kooi als mams (stel je voor dat ze verdrukt worden, wonden mogen geen antibiotica zien!)
Aan mijn bakje vlees kan ik niet zien welk biologisch varkentje ik ga eten. Om die reden ben ik voorstander van lokaal vlees, waar ik zelf de beestjes heb gezien voor ze geslacht worden. En niet een varkentje van slager A uit Groningen, terwijl ik zelf in Gelderland woon.
En voor varken kun je uiteraard ieder ander dier invullen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:31

Voor varkens heb ik voor onszelf een fijn adres gevonden, relatief dichtbij www.veldvarkens.nl
Het leuke is dat je het ook zelf kunt zien dan, hoe de beestjes leven, juist omdat het dichtbij is.
Biologisch vlees uit de supermarkt (eigenlijk uberhaupt vlees uit de supermarkt) heb ik weinig mee.
En hoe moeilijk is het nou, om iets verder te kijken dan de supermarkt alleen voor je boodschappen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:40

Met 15 maanden zitten de kippen tegen de uitgestelde rui aan. Het kost inderdaad meer om dan de kippen door de rui te helpen en daarna een lagere legopbrengst per kip te krijgen in een stal waar toch uitval is. De eierprijs is op het moment 4ct en een goede legkip legt iedere 7 dagen 6 eieren. Aan het begin slaat ze minder vaak een dag over (leggen dus tot zo'n 13 eieren per 14 dagen, aan het einde zitten ze op de 7 dagen 4-5 eieren. Als je ze opnieuw opstart dan starten ze met 7 dagen 6 eieren, maar zakken al vrij snel terug naar 7 dagen 4-5 eieren en heb je minder kippen in je stal omdat er toch altijd uitval is. Zowel tijdens de legperiode als tijdens de rui.

Jouw kippen zien er gewoon uit voor kippen die vollop aan de rui zijn. Dan worden kippen nu eenmaal bleek en voddig. En legkippen zijn dan vaak inderdaad ook mager, daarbij hebben ze vaak voor het afvoeren 24-48 uur geen eten gehad om een schonere slachtlijn te krijgen (anders worden de boeren gekort op de toch al lage slachtprijs).

Als je een legperiode van 60 weken aanhoudt, ze zijn nu aan het opbouwen naar 80 weken en willen uiteindelijk op 100 weken uitkomen maar zover zijn ze nog niet, en een legpercentage van 80% over de gehele legperiode is netjes. Dan kom je dus uit op een dier dat voor 13.44€ moet worden aangekocht, gevoerd, mest afgevoerd, gebouwen onderhouden en ev. medisch behandeld. Ok, daar komt dan nog een slachtprijs bij van wel 0.04€/kg waar dan nog transportkosten af moeten. In totaal moet de boer dus alles betalen van een schokkende 13.52€ als al zijn kippen het overleven. De prijs van een opfokhen was eind 2014 4.50€. Dan blijft er dus nog 9.02€ over om een kip 60 weken lang te voeren, verzorgen, af te voeren en de stal klaar te maken voor de volgende ronde.

Edit: ik heb het legpercentage o.a. hier vandaan gehaald: http://www.verbeek.nl/download/623/Down ... 4.indd.pdf

Dit is een producent en dus onder ideale omstandigheden.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:44

8nnemiek schreef:

Weet je ook waarom de kalfjes niet meerdere dagen bij hun moeder kunnen blijven?

Een kalfje heeft bij de geboorte namelijk nog geen antistoffen in haar lichaam. Het kalf is daarom erg vatbaar voor ziektes. Door het kalfje zo snel mogelijk naar een schone omgeving te verplaatsen, ligt ze niet meer in het strohok waar ook mest van de koeien kan liggen. In die mest kunnen al ziekteverwekkers zitten, die dan dus gemakkelijk het kalfje vatbaar maken. Als het kalfje in een lekker schoon strobed ligt, krijgt ze zo snel mogelijk de biest (de eerste melk) van de moederkoe. In deze biest zitten de benodigde antistoffen. Vervolgens krijgen kalfjes die dat nodig hebben, nog een lekker warm kalverdekje op. Dit zorgt voor extra warmte, want een kalfje heeft de eerste paar weken nog helemaal geen warmteproductie. Zij moet dus haar warmte krijgen van veel schoon stro, warme melk en dus eventueel een kalverdekje. De kalfjes komen bij ons in eenlingboxjes, zodat we de eerste 2 weken volledige controle hebben. Drinkt het kalfje wel genoeg? Is het goed actief? Wordt het toch alsnog ziek, dan kunnen we er snel op in spelen. Je zou dit kunnen vergelijken met een wieg. Na die 2 weken gaan ze bij ons in groepjes van 4 naar een groter strohok. (dat voldoet aan de normen van goede en ruime huisvesting)

Even een korte uitleg waarom ze dus niet langer dan een dag bij haar moeder kan blijven drinken.

P.S. Tegenwoordig zijn die 'kisten' niet meer te koop. Tegenwoordig kun je alleen nog maar ruimere hokken kopen, waar wel een kalf ruim in kan liggen en draaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:59

Ik heb eerder kippen gehad, en die hadden inderdaad een minder mooi verenkleed rond de rui, maar nooit heb ik zo'n graatmagere kippen gehad, en ook nooit heb ik zo'n bleke huid en kam gezien bij een hobbykip. Dat is zeker niet normaal voor de rui-periode.

Maar hoe dan ook, het is toch gewoon sneu hoe er met levende dieren gerekend wordt alsof het om een zak aardappelen gaat?
Van mij zou de prijs voor eieren gewoon wettelijk vastgesteld mogen worden. Of beter nog, weg met die grote bedrijven en koop eieren gewoon weer bij de boer, waar je de kippen in de wei ziet lopen.
Ik heb thuis een spaarpotje staan.. voor elke 10 eieren doen we 2 euro in de pot. Na 30 dagen is de zak voer leeg en hebben we weer genoeg bij elkaar voor een nieuwe zak van 16 euro :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:12

Hobbykippen hebben ook nooit een uitgestelde rui, daarvoor moet je flink bijlichten en heeft enkel als doel om de eiproductie op gang te houden. Maar dat maakt de rui naderhand wel extra belastend voor de kippen. Wij hebben wel al een aantal kippen gehad die tijdens de rui zo bleek werden, 1 of 2 per ren en dat waren geen eens goede leggers. Legkippen zijn sowieso al veel dunnere kippen dan hobbykippen, ook dan de showleghorns. En ja, aan het eind van de verlengde legperiode zijn ze vaak behoorlijk mager. Net als dat sommige merries dat zijn aan het einde van de zoogperiode, zelfs al werden ze sterk bijgevoerd. Wij hebben zelf halve legkippen gehad en die werden beide gaatmager toen ze verzwakten. Die zijn 6 en 7 geworden (de haan had na een jaar al het loodje gelegd, hartaanval). Niet te vergelijken met de kippen die we nu hebben. Daar was er pas ook één ziek, zwak en misselijk maar die werd wel wat dun, maar niet zo eng mager. Heeft het overigens niet gered doordat ze een tweede keer legnood had en ze na behandeling de volgende ochtend dood in het hok lag.

Ja, het is sneu dat de marges zo krap zijn dat er uiterst economisch gerekend moet worden, maar dat is wel de realiteit op het moment en de rui forceren is ook iets dat je niet wilt, overigens ook niet toegestaan in Nederland vanwege welzijnsredenen, en gewoon de rui laten gebeuren kost een boer goud geld. Dan heb je kippen die 4 weken lang slecht tot niet leggen en daarna dus alsnog niet meer volledig opstarten.

Wat een leuke manier van het voer betalen heb je trouwens!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:14

Mara schreef:
Weet je ook waarom de kalfjes niet meerdere dagen bij hun moeder kunnen blijven?

Een kalfje heeft bij de geboorte namelijk nog geen antistoffen in haar lichaam. Het kalf is daarom erg vatbaar voor ziektes. Door het kalfje zo snel mogelijk naar een schone omgeving te verplaatsen, ligt ze niet meer in het strohok waar ook mest van de koeien kan liggen. In die mest kunnen al ziekteverwekkers zitten, die dan dus gemakkelijk het kalfje vatbaar maken. Als het kalfje in een lekker schoon strobed ligt, krijgt ze zo snel mogelijk de biest (de eerste melk) van de moederkoe. In deze biest zitten de benodigde antistoffen. Vervolgens krijgen kalfjes die dat nodig hebben, nog een lekker warm kalverdekje op. Dit zorgt voor extra warmte, want een kalfje heeft de eerste paar weken nog helemaal geen warmteproductie. Zij moet dus haar warmte krijgen van veel schoon stro, warme melk en dus eventueel een kalverdekje. De kalfjes komen bij ons in eenlingboxjes, zodat we de eerste 2 weken volledige controle hebben. Drinkt het kalfje wel genoeg? Is het goed actief? Wordt het toch alsnog ziek, dan kunnen we er snel op in spelen. Je zou dit kunnen vergelijken met een wieg. Na die 2 weken gaan ze bij ons in groepjes van 4 naar een groter strohok. (dat voldoet aan de normen van goede en ruime huisvesting)

Even een korte uitleg waarom ze dus niet langer dan een dag bij haar moeder kan blijven drinken.

P.S. Tegenwoordig zijn die 'kisten' niet meer te koop. Tegenwoordig kun je alleen nog maar ruimere hokken kopen, waar wel een kalf ruim in kan liggen en draaien.

Dus omdat de moederkoe moet baren in een goor hok scheiden we de kalfjes van de moeder? Het wordt steeds gekker...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:18

Een koe poept tijdens de bevalling (daarnaast staat een koe er vaak 24 uur van tevoren in zodat ze gewend is aan de nieuwe locatie, is diervriendelijker) en dus is het hok altijd goor.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:19

Je kan uiteraard ook alleen maar lezen wat je wil lezen.
Waar zie jij goor hok staan?

Kalf gaat van strohok voor koeien (en dus bijhorende koeienstront) naar strohok voor kalveren (zonder koeienstront waar vanalles en nog wat in kan zitten, wel kalverstront maar dat zijn kleinere hoeveelheden en minder besmet met vanalles en nog wat).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:33

Nog een vraag voor de melkveehouders hier: krijgen jullie lacterende koeien ook gemiddeld één kalf per jaar? En hoelang blijft een koe gemiddeld (!) lacteren in totaal?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:34

Thioro schreef:
Je kan uiteraard ook alleen maar lezen wat je wil lezen.
Waar zie jij goor hok staan?

Kalf gaat van strohok voor koeien (en dus bijhorende koeienstront) naar strohok voor kalveren (zonder koeienstront waar vanalles en nog wat in kan zitten, wel kalverstront maar dat zijn kleinere hoeveelheden en minder besmet met vanalles en nog wat).

En hoe doen ze dat bij vleeskoeien? Als het kalf wel bij de moeder blijft?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:40

Oke, nooit geweten dat ze bijlichten om de rui uit te stellen.
Dan zou ik zeggen, maak die eieren iets duurder en laat die kippen rustig ruien.. Die van mij leggen nu een half jaar later nog steeds 5 tot 6 eieren per week. Eentje zelfs nog steeds 7 eieren.

Wat betreft koeien.. afgezien van of de stal vies is of niet.. het zou wel erg vreemd zijn als moeder natuur dat kalf zo had gemaakt dat het ziek wordt van zijn/haar eigen moeder.. Daar is die biest toch juist voor?
Mij lijkt dat een kalf gewoon zo snel mogelijk weg wordt gehaald omdat het anders de melk opdrinkt die voor de verkoop bestemd is..?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-02-16 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt