Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:54

x_spekkie_x schreef:
Varekaj schreef:
@spekkie: wat ik bedoel is eerder in de zin van dat je bijvoorbeeld kort achter elkaar een resem onvoorziene uitgaven krijgt, maar dan wel grapjes van een paar duizend euro.

Wat kan er in een leven gebeuren wat allemaal tegelijk komt dat een paar duizend euro kost?

Ik doelde hier op maar komt min of meer op het zelfde neer en ben het eens met het antwoord dat je hier boven gaf.

Als ik het geld niet zou hebben zou ik inderdaad of m'n paard verkopen of de auto de deur uit doen en uiteraard niet meer luxe op vakantie.

Gelukkig heb ik het geld wel en heb ik vooraf met mijn vriend afgesproken dat hij zulke dingen dan voorschiet en met 3 maanden terug krijgt.
Ik heb namelijk best een gat in m'n hand en op deze manier kan ik toch leuk sparen. Anders had er nu inderdaad een dikke auto voor de deur gestaan en hadden we ons droomhuis niet kunnen kopen.
Laatst bijgewerkt door Nant op 06-04-16 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:04

Gelukkig had ik wel nog spaargeld over, maar dat was nadien wel finaal op zeg maar. Intussen wel weer wat kunnen sparen gelukkig. Voor we hier een andere aanschaffen gaat eerst de camionette te verkoop in en nadien de auto. Je moet geen geld uitgeven dat je niet hebt.

Ik vind het nu wel een sport om zo zuinig mogelijk te leven (zonder aan comfort in te boeten weliswaar) en op allerlei manieren kleine beetjes te sparen. Mijn potje muntgeld groeit, ik weet dat het blikje briefgeld ook groeit maar dat zie ik niet en het is gewoon zo leuk om te bedenken hoeveel er al in kan zitten.

Grapjasjes12

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:58

Ik moet voorlopig ook erg zuinig leven, ivm investeringen in mijn bedrijf. Expres heb ik er voor gekozen om geen lening af te sluiten, maar het zelf zo goed en zo kwaad als dat gaat te financieren. Dat is even 'auw', maar op de lange termijn een goede keuze.
Mijn spaarrekening is dus leger dan leeg. Ik denk dat ik komende maand quit zal spelen om dan hopelijk volgende maand weer langzaam te gaan sparen :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:33

Wat een interessant topic dit.
Er zijn blijkbaar toch erg veel mensen die met verschillende "potjes"/spaarrekeningen werken.

Toen ik nog thuis woonde, zette ik ook elke maand een vast bedrag naar de spaarrekening omdat ik toen buiten mijn paard, auto en leefgeld betalen thuis nog niet veel kosten had.

Sinds ik en mijn man samenwonen hebben we alles op 1 grote hoop. 1 zicht/betaalrekening en 1 spaarrekening. We willen nog wel graag leven dus zetten er geen druk op om te kunnen sparen.
Er zijn maanden bij (bijvoorbeeld november of december) dat er omwille van aankopen van cadeaus of dergelijke eens een maand niet gespaard wordt maar er zijn ook maanden bij dat we 1/3 van ons gezamenlijke loon kunnen sparen omdat er weinig kosten zijn die maand.

Als je bekijkt dat we een hypotheek op het appartement hebben lopen, een eigen weide hebben aangekocht (ook met een lening), ieders een auto hebben, 3 paarden waarvan er 2 op de weide staan en 1 op een pensionstal, we een kat hebben en mijn man nog voor een behoorlijk bedrag in de maand rookt. Vind ik niet dat we het slecht doen met gemiddeld tussen de 300 & 500 euro te kunnen sparen per maand.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:33

Ik ben daar ook voorstander van phormicola, niet lenen als het niet strikt noodzakelijk is.

Ik werk zelf op de afdeling lenen bij een bank en als ik hier soms voorbij zie komen waarom mensen willen lenen, het is bijzonder te noemen haha.

Mijn ouders hebben mij altijd geleerd, de enige lening die je neemt is een lening voor een huis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:37

Lenen is ook alleen handig bij bv duo (en ook toekomstgericht als investering bedoeld, zoals studie), rente van de bank is mij te hoog. Nou ja, ik leen geld van mijn ouders, betaal ik geen rente over en afbetalen zonder tijdslimiet :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:33

Eleionomae schreef:
Mijn ouders hebben mij altijd geleerd, de enige lening die je neemt is een lening voor een huis.

Dit inderdaad. Ik heb naast mijn studie ook altijd gewerkt. Heb nu dus helemaal geen schulden en een mooi bedrag op mijn spaarrekening staan. Stuk rust ook, gezien ik nu in de WW zit. Heb mijn buffer gelukkig :)

Vind dit trouwens wel interessant om te lezen over hoeveel buffer je eigenlijk zou moeten hebben: http://www.geld.nl/sparen/service/gemid ... ederlander

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:38

Precies, je weet gewoon niet wat er in de toekomst gebeurt met je financiën. Een lening bij duo is ook zoiets, ik kan me voorstellen dat niet iedereen zonder lening kan studeren, maar ik heb ze in mn omgeving, lang leve de lol tijdens de studie en nu geen huis kunnen kopen omdat ze nog 30000 mogen afbetalen :+

Ik heb ook gewoon n buffer voor onvoorziene uitgaven en anders moet ik t gewoon even n poosje rustig aan doen. Ik kan ook niet elke maand even veel sparen, maar alle kleine beetjes helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:12

Mijn vriend heeft een koophuis dat hij volledig zelfstandig afbetaald, en dan een oldtimer, een kevertje. Wanneer hij thuis is krijgt hij een bedrijfswagen, dus daar heeft ie geen onkosten aan.

Ikzelf heb 2 paarden (tinker en warmbloed) en 2 shetjes en 2 katten, een auto en een B-rijbewijs camionette voor paardentransport. 5 jaar terug heb ik een weide gekocht met geld dat vrijkwam uit een erfenis, en op dezelfde manier heb ik nu dus weer een weide gekocht. Ik had het geld ook op de bank kunnen zetten maar dat zou me nooit evenveel winst opleveren + het bespaart me maandelijks een hoop stalgeld in de zomer. En vanaf dit jaar waarschijnlijk ook in de winter. Met wat geluk kan ik nog 1ha weiland bijhuren aan een leuk prijsje, en dan is het zelfs mogelijk dat ik genoeg gras heb voor 24/7 jaar rond! Scheelt ook een pak in hooi :P

Normaal gezien als ik weer ga werken moet het voor mij haalbaar zijn om 500-700/maand te sparen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:42

Eleionomae schreef:
Precies, je weet gewoon niet wat er in de toekomst gebeurt met je financiën. Een lening bij duo is ook zoiets, ik kan me voorstellen dat niet iedereen zonder lening kan studeren, maar ik heb ze in mn omgeving, lang leve de lol tijdens de studie en nu geen huis kunnen kopen omdat ze nog 30000 mogen afbetalen :+

Ik heb ook gewoon n buffer voor onvoorziene uitgaven en anders moet ik t gewoon even n poosje rustig aan doen. Ik kan ook niet elke maand even veel sparen, maar alle kleine beetjes helpen
Ik ben blij dat ik geleend heb voor mijn studie. Anders had ik namelijk helemaal niet kunnen studeren :). Maar ik heb geen studieschuld van 30000 euro (bij lange na niet :D) betaal iedere maand een bedrag af en kan ook nog sparen :).

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:24

@san, en zo hoort het toch ook? Lenen waarvoor het bestemd is :) maar ik hoor teveel dat ze maar gewoon wat geleend hebben zodat ze geen bijbaan hoefden, of om lekker van op vakantie te kunnen en dan denk ik tja, dan moet je ook niet janken achteraf dat je nu geen hypotheek kunt krijgen, had je maar wat beter moeten nadenken :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:26

Eleionomae schreef:
@san, en zo hoort het toch ook? Lenen waarvoor het bestemd is :) maar ik hoor teveel dat ze maar gewoon wat geleend hebben zodat ze geen bijbaan hoefden, of om lekker van op vakantie te kunnen en dan denk ik tja, dan moet je ook niet janken achteraf dat je nu geen hypotheek kunt krijgen, had je maar wat beter moeten nadenken :+

Absoluut eens :D.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:46

ik zit even naar mijn nog komende rekeningen en incasso's te kijken deze maand en ik hoop toch deze maand nog zeker 200,- te kunnen sparen, dan kan ik langzaam dat gat in mn spaarrekening wat Belastingdienst heet weer opvullen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:02

Da's ook zoiets, in sommige grote elektrozaken zie je dan staan bij een wasmachine of grote televisie "ook te koop voor €50/maand". Dan denk ik, waar ben je dan mee bezig?

Mijn vader heeft indertijd wel geleend (een stuk) voor een nieuwe auto. Had met zijn oude auto (jaar of 7 oud en aardig wat km's) een ongeval gehad waarbij de auto total loss was. Hij was volledig in recht maar kon niet wachten tot de verzekering zou uitkeren, en dat zou maar een pietluttig bedrag geweest zijn. Hij had dagelijks een auto nodig voor woon-werkverkeer + vervoer van mijn broer die een rolstoel heeft. Hij had ook een tweedehands kunnen kopen ja. Maar hij vond een nieuwe interessanter. Hij moest nog 3 jaar werken op dat moment, zou nadien op vervroegd pensioen gaan en dan zou de auto wel nog rijden maar minder intensief. Dan kon hij nog makkelijk 10 jaar voort. Hij kon het geld voor de afbetaling gelukkig ook wel missen. Helaas was de auto nét afbetaald toen papa is gestorven. Ik heb nog met de auto rondgereden tot ie 12 jaar oud was, en toen ging de verwarming stuk in hartje winter :+

Wat ik echter niet vind kunnen, is dat je een lening aan gaat voor iets, maar de afbetaling per maand amper op kan hoesten. Dan leen je ofwel te veel, ofwel wil je iets wat gewoon veel te duur is. Ken zat koppels die een huis gekocht hebben met een lening van 30 jaar die maandelijks zowat 1500 moeten afbetalen, en verder zowat op droog brood moeten leven omdat ze amper wat overhouden. "Maar ik wou zo graag een groot huis..."
Ja, wil ik ook, maar kan ik nu niet betalen. Dan stel je ofwel je eisen bij en ga je akkoord met minder, ofwel spaar je langer.

Ik hoop deze maand nog €50 in mijn blinde potje te kunnen stoppen. Dan heb ik iets van een €100 gespaard alweer. Ik spaar nu ook €130 uit deze maand aan stalgeld. Volgende maand gaan ook de 2 laatste de weide op, scheelt nog een keer €260/maand en vanaf dan zou er maandelijks zo'n €200 extra moeten vrijkomen die ook de spaarboek op kan :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:59

90% van de auto's in Nederland zijn ook gefinancierd, te gek voor woorden gewoon. Toen ik mijn auto kocht stond de verkoper ook vreemd te kijken dat wij een nieuwe auto zo betaalden, dat kwam eigenlijk nooit voor. Tja, maar mijn nieuwe auto was ook een Aygo. Zie er ook rondrijden in auto's waarvan ik me afvraag hoe ze het betalen. O ja, en dan een ongeluk krijgen, dan weer een nieuwe auto moeten financieren terwijl de eerdere nog niet afbetaald is.....Ik ken er ook verschillende die zo nog meerdere leningen van auto's moeten afbetalen.
En die hypotheken, maximaal afsluiten en dan annuiteiten pakken, want ik heb nog wel loonsverhoging in mijn CAO zitten en dan kan ik over een paar jaar wel meer betalen, maar nu nog niet. Die loonsverhoging dekt meestal niet eens de inflatie. :=

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:41

Neonlight schreef:
90% van de auto's in Nederland zijn ook gefinancierd, te gek voor woorden gewoon. Toen ik mijn auto kocht stond de verkoper ook vreemd te kijken dat wij een nieuwe auto zo betaalden, dat kwam eigenlijk nooit voor. Tja, maar mijn nieuwe auto was ook een Aygo. Zie er ook rondrijden in auto's waarvan ik me afvraag hoe ze het betalen. O ja, en dan een ongeluk krijgen, dan weer een nieuwe auto moeten financieren terwijl de eerdere nog niet afbetaald is.....Ik ken er ook verschillende die zo nog meerdere leningen van auto's moeten afbetalen.
En die hypotheken, maximaal afsluiten en dan annuiteiten pakken, want ik heb nog wel loonsverhoging in mijn CAO zitten en dan kan ik over een paar jaar wel meer betalen, maar nu nog niet. Die loonsverhoging dekt meestal niet eens de inflatie. :=

Ik heb het bij mijn 107 gebruik als onderhandelingspunt (na al het andere onderhandelen) }> .
Verkoper: Ja, wij bieden een lening aan, met 0% rente
Ik: Goh, maar kost het u dan nik die lening aan te gaan
Verkoper: Jawel, maar het is een service die wij verlenen aan onze klanten
Ik: Ohh, dus het kost jullie wel geld. Dan gaat er vast nog wel iets van de prijs af als ik in 1x betaal?
Verkoper >;) |o :roll: deed 200 euro van de prijs af
ik: :$ :$ :$

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:42

Ik heb van huis uit dan weer geleerd dat schulden de beste investering zijn in tijden van inflatie :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:58

Als hij voor een klein stadsautootje was gegaan had papa dat ook waarschijnlijk in 1x kunnen betalen, maar daar past met geen mogelijkheid de rolstoel van mijn broer in. Automatisch zit je dan in een iets duurder segment. Papa had geen tijd om tig auto's tweedehands af te gaan, te controleren etc. Ongeval is op vrijdag gebeurd, maandag heeft ie vrij gevraagd en is hij naar de dealer geweest. Want voor woon-werk en vervoer broer is er een auto nodig, klaar. Hij kon het bedrag van de financiering maandelijks ook makkelijk missen, daar heeft ie uiteraard wel op gelet.
Nood breekt wet... Zoiets hoop je nooit tegen te komen natuurlijk.

Ik heb die auto na zijn dood nog een aantal jaar gereden en de auto die ik nu heb is een tweedehands die ik voor een goed prijsje kon overnemen. Is ook gewoon volledig betaald in 1x. Het is geen schande om in een tweedehands rond te karren. Zolang het ding doet wat ie moet doen, niet oneindig zuipt en slurpt aan verzekeringen ben ik al lang blij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 01:58

Maar dan is het noodzakelijk, maar ik zie hier ook genoeg van die broekies in auto's rijden die ze niet nodig hebben, enkel om hun ego te strelen, en daar dus vette leningen voor afsluiten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:49

@neonlight, dat soort aanvragen krijgen we inderdaad veel binnen :j en dat snap ik echt niet. In de meeste gevallen zijn ze ook de max termijn aan het aflossen (bij ons 60 maanden) en dan moet je dus echt zorgen dat er niks gebeurt verder want anders zit je met een dure lening en zonder auto..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:07

Ik leen ook echt alleen voor de hypotheek. Het word voor mij nu wel weer tijd om minder uit te geven en meer te sparen. We hadden een klushuis gekocht en hebben binnen alles zelf gedaan behalve het stucen, maar de buitenboel timmeren en verven wouden we toch uitbesteden want daarvan is de bedoeling dat het wel echt een tijd in weer en wind meegaat. Dan gaat het opeens wel heel hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:49

Mijn vriend heeft de binnenkant van het huis volledig laten pleisteren waar nodig, behangen en schilderen. Ik wou het zelf doen, hij niet. Zelfs niet na flink slikken toen ie de offerte onder zijn neus kreeg. Maar het is wel netjes gedaan. Al had ik van dat geld een jeep met trailer kunnen kopen ofzo :)) volgende is de dressing die hij op maat gemaakt wil hebben. Achja, hij werkt hard genoeg voor zijn geld.

Ik denk als je in een bank werkt dat je idd heel wat ziet langskomen ivm leningen. Ik hoop het nooit nodig te hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:58

Varekaj jouw vriend vaart toch? Scheelt toch wel weer in loon....(#enigeredenwaaromikmijnexterugzouwillen :') )

Ik denk dat ik binnenkort eens met mijn pa ga sparren over hoe en wat met mijn spaargeld. Ik wil er meer rendement uithalen dan dat ik nu krijg, maar ik weet niet hoe... Beleggen vind ik ook nogal wat en snap ik ook niet veel van.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:02

Mijn broer roept ook telkens dat ik moet gaan beleggen, hij en mijn vader doen dat allebei, maar mijn buffer is momenteel nog niet zo groot, dus ik durf het gewoon nog niet aan. Wie weet volgend jaar :j
Zij halen er beide wel leuke bedragen uit als ik ze zo hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:10

Yup die vaart nog steeds :j Hij is er begonnen toen hij 23 was en is thuis blijven wonen tot zijn 28e. Toen was het huis af en zijn we gaan samenwonen. Hij heeft een paar jaar op land gewerkt en was toen langer weg dan thuis, hij is pas nadien offshore gaan doen. Dus ja, tijd dat je niet thuis bent geef je niks uit natuurlijk.

Het zijn kleine beetjes, maar ik heb alleen nog gratis rekeningen. Elk jaar 15 tot 30€ betalen voor een rekening, Pfft. Dat is gewoon je intrest weggooien die er niet eens is. De meeste banken staan hier op de mimimunrente van 0,11%. Daarvoor open ik voorlopig niks om geld vast te zetten. Ik hoop dat rentes ooit weer stijgen en ga er dan wel gebruik van maken.