Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:18

_Summerly_ schreef:
mie123gie schreef:
Toen ik vorige jaar naar Limburg ging voor een festival vroeg de eigenaar van de b&b wat ons naar Limburg bracht. Ik heb er toen heel droog "ja de auto." Uitgekraamd :') Ik kende die uitspraak ook helemaal niet omdat het in het noorden nooit zo gezegd word
Echt niet? Ik ken de uitspraak ook wel hoor. :P

Overigens krijgen mensen die tegen mij "hè?" of "wat?" zeggen standaard de respons "je bedoelt 'wat zeg je?'", net zo lang tot ze netjes "wat zeg je?" of "sorry?" zeggen. ~~}> Het wordt hier ook als onbeleefd ervaren als je alleen 'hè' of 'wat' gebruikt.

lol, ik ben opgevoed met de standaard respons..

- Hè? Wat? (of nog erger wah?)
> Of je worst lust!

of gewoon: Met 2 woorden spreken
en als ik dan dacht lollig te zijn door daarop: He, wat? of.. Ja, ja.. of Nee, nee te zeggen, kon ik een draai om mijn oren krijgen :')
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-12-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:19

Dat is ook onbeleefd, maar ik vind het ook onbeleefd wat jij daar voor zegt. Dan zou ons gesprek eigenlijk zeer kort zijn :+ Iedereen maakt wel eens een foutje.. Je bent hun moeder niet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-12-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Elena, dat vind ik zo dom, dan ze ik gewoon ja lekker! Hoezo vraag je dat? :')

Sunrise_

Lynn_Nikita schreef:
amkeVH schreef:
Dat kan wel toch?

nee, eeneiig is altijd hetzelfde geslacht, 1 is bevrucht ei met 1 zaadcel maar dei cel gaat delen en worden dan 2 babys, bij 2eiig heb je 2 verschillende ei en zaadcellen en lijken kindjes du sniet op elkaar en kunnen het ook van het andere geslacht zijn, eigenlijk gewoon broer/ zus alleen in dezelfde tijd in dezelfde buik

Ik heb er totaal geen verstand van en Wikipedia is natuurlijk niet een erg betrouwbare bron, maar https://nl.wikipedia.org/wiki/Eeneiige_tweeling er staat dat in zeer uitzonderlijke gevallen een verschillend geslacht mogelijk is?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:22

Ladybird schreef:
Elena, dat vind ik zo dom, dan ze ik gewoon ja lekker! Hoezo vraag je dat? :')

Dan kon ik ook draai om mijn oren krijgen ladybird :o
Het was de 'vriendelijke' variant van het belerende: Wij spreken hier met twee woorden, als je dat niet kunt, zeg je maar helemaal niets.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:30

Sammie schreef:
Dat is ook onbeleefd, maar ik vind het ook onbeleefd wat jij daar voor zegt. Dan zou ons gesprek eigenlijk zeer kort zijn :+ Iedereen maakt wel eens een foutje.. Je bent hun moeder niet.
Gelukkig kunnen mijn vrienden het wel hebben als ik dit tegen ze zeg, het is vooral de toon die de muziek maakt en ik snauw het ze heus niet toe. :D Met 'mensen' bedoelde ik ook voornamelijk de mensen die ik ken en met wie ik op gelijke voet sta, tegen een vreemde of meerdere zou ik het inderdaad niet zeggen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:31

noviceh schreef:
Klijntje schreef:
Joh, ik heb een (mannelijke) arts wel eens horen vragen of het misschien mogelijk was, dat een vrouwelijke patiënte met blaaskatheter en bloed in de urinezak, menstrueerde op dat moment...
Alle verpleegsters om hem heen keken zo van :')
Trouwens ook niet de enige keer dat ik iemand zoiets heb horen opperen :+
Serieus?!? :oo :')

Ja, echt :D Hij had het nog niet gezegd of realiseerde zich dat dat best wel dom was. Maar ja toen was het al te laat :')

Hier in de omgeving zeggen mensen wel eens 'welk?' Ipv wat zeg je. En 'wel?' Ipv echt waar/meen je dat?

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:57

elenaMM77 schreef:
Mie123gie

ik heb het in het Noorden ook met regelmaat gehoord, met name de oudere bewoners..

*wat brengt u naar..*
is
wat is de reden van uw bezoek..

gewoon een wat ouderwets taalgebruik, über beleefd in mijn smaak, misschien zelfs wat hoogdravend taalgebruik in de moderne tijd.

Tegenwoordig zeggen we sneller:
'waarom', in plaats van 'wat is de reden'.

Wat bracht u ertoe dit product te bestellen.
Waarom heb je voor dit product gekozen.

Hier in de omgeving word vooral Fries gepraat en ik heb het echt nog nooit voorbij horen komen. Hier gebruiken we "Wat is de reden dat u hier bent?" Meestal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:07

Mijn schoonouders uit Limburg gebruiken de term "wanneer rijden jullie aan" regelmatig om te vragen hoe laat we komen. Onze dochter van 5 was erg geschrokken, die dacht dat opa en oma een aanrijding hadden gehad. Gelijk maar uitgelegd wat er bedoeld werd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:41

SusanH schreef:
Mijn schoonouders uit Limburg gebruiken de term "wanneer rijden jullie aan" regelmatig om te vragen hoe laat we komen. Onze dochter van 5 was erg geschrokken, die dacht dat opa en oma een aanrijding hadden gehad. Gelijk maar uitgelegd wat er bedoeld werd.

Brings back good memories :')
Ik ben geboren en getogen in noord-limburg tot mijn 18de en verhuisde daarna naar Den Haag voor mijn studie. Daar had ik een bijbaantje achter de servicebalie van een supermarkt. Op een dag werd ik gebeld door ons distributiecentrum, of ik door kon geven dat de vrachtwagen vertrokken was. Dus ik bennaar mijn leidinggevende gelooen "de vrachtwagen is aangereden". Het duurde even voor ik begreep waarom iedereen overstuur was :')

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:45

Klijntje schreef:
noviceh schreef:
Serieus?!? :oo :')

Ja, echt :D Hij had het nog niet gezegd of realiseerde zich dat dat best wel dom was. Maar ja toen was het al te laat :')

Hier in de omgeving zeggen mensen wel eens 'welk?' Ipv wat zeg je. En 'wel?' Ipv echt waar/meen je dat?

Dat zeg ik inderdaad ook nog wel eens "wel ja?". Of als er iets gebeurd dat eigenlijk niet door de beugel kan "ja dat is ok" (en dan niet 'ok' als in 'ook', maar echt als een korte 'o')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:49

_Summerly_ schreef:
Overigens krijgen mensen die tegen mij "hè?" of "wat?" zeggen standaard de respons "je bedoelt 'wat zeg je?'", net zo lang tot ze netjes "wat zeg je?" of "sorry?" zeggen. ~~}> Het wordt hier ook als onbeleefd ervaren als je alleen 'hè' of 'wat' gebruikt.

Geheel off topic maar ik durf het aan :P . Ik vind het ook niet echt van beleefdheid getuigen als iemand reageert met een 'Huh?'. Dus elke keer als het kindje van de eigenaresse 'Watte?' of 'Huh?' roept verbeter ik haar met 'Wat zegt u, moeder, zeg je dan'. Kindlief én moeder liggen elke keer in een deuk als ik dat zeg want het is ook wel erg ouderwetsch. Maar laatst viel het er toch zomaar uit toen haar moeder iets zei wat ze niet verstond. En mooi dat ik de koffie weer op kon dweilen. :')

En weer wat meer on topic...Ik herinner me ook nog van mijn platteland tijd dat schaap in de kruiwagen. We reden ooit eens langs een weg waar een kruiwagen met daarin een schaap stond. Schaap lag er echt bij alsof ie aan het zonnen was en het was zonnig dus dacht stads miepje dat ik was dat de boer wel erg goed voor z'n schaapjes zorgde dat ie ze zelfs naar een zonnig plekje reed om ze te laten bruinen. _O-
Pas héél veel later toen ik iets leerde over Rendac en wat die lui deden viel het kwartje...
Net zoals die schapen met die gekleurde vlekken op de kont. Dacht werkelijk dat dat iets met identificatie te maken had en dat het dan toch niet handig was om elk schaap dezelfde kleur te geven want dan hield je ze nog niet uit elkaar. Al zat ik hier toch ietsjes dichter in de buurt, weliswaar niet om Neeltje, Truus en Miep uit elkaar te kunnen houden maar om te zien of Truus dan wel Miep of Neeltje al door de ram 'bediend' was.

Dat geintje van broerlief. Drinken doe je als de R in het uur zit, vond hij. 'Nou, dan heb je ook niet veel tijd om los te gaan' zei ik nog. En lollig dat ie dat vond... >;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:49

Andersom snapten mijn schoonouders niet waarom ze zo overstuur was, het is voor hen echt heel normaal om het zo te zeggen. Ik vind het wel grappig al die verschillen door heel NL.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:23

Lynn_Nikita schreef:
Ik ken ook alleen watblief? is juist netjes, he of wat vond ik juist niet netjes

Hier zeggen we: ''Wat mot je.'' Of "Wa?'' :D

Anoniem

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:31

hahaha, ik ben toch ook erg blij, dat zij mij hier, hogerop in het land, mijn Rotterdamse he? en wat?, mij niet kwalijk nemen...
Het "wat mot je" zei ik toch alleen tegen leeftijdsgenoten, nooit tegen ouder dan mijzelf, maar idd in Rotterdam is he en wat, echt heel normaal en totaal niet onbeleefd te noemen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:56

jorika1986 schreef:
IsaCalixa schreef:
Ik heb nooit geweten dat de gaatjes in de handvatten van pannen hiervoor bedoeld zijn:

Alhoewel niet elke spatel in elk handvat past, toch is het wel daarvoor bedoeld :')

Are you serious??? Is dat gaatje daarvoor??? Is het niet om de pan op te hangen! Nooit geweten

Dat dacht ik gisteravond, toen ik geen computer bij de hand had, dus ineens ook: vroeger werden pannen gewoon aan de muur gehangen, dat gaatje komt toch gewoon daarvan?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:06

ohjajoh6 schreef:
hahaha, ik ben toch ook erg blij, dat zij mij hier, hogerop in het land, mijn Rotterdamse he? en wat?, mij niet kwalijk nemen...
Het "wat mot je" zei ik toch alleen tegen leeftijdsgenoten, nooit tegen ouder dan mijzelf, maar idd in Rotterdam is he en wat, echt heel normaal en totaal niet onbeleefd te noemen.

Heb ik ook inderdaad.

Wij zijn als rotterdammers nog wel eens wat adrem. . Nouja ik dan.

Had iemand op stal een mooie ring voor haar verjaardag gehad.
Paar stalgenootje er omheen om hem te bewonderen.

Dus ik kom aan en zeg. .. Hey wat heb je gehad voor je verjaardag.
Nou deze ring. .. en ze steekt haar hand uit om te laten zien.

Ik zei heel adrem. .. zo die is mooi hij heeft hem aardig uit zijn broek laten hangen.

Alle verbaasde koppies draaide mijn kant uit.

Ik maar bedenken waarom ze me zo raar aankeken. ..
Ik heb maar uitgelegd wat ik ermee bedoelde maar die kwartjes vielen niet zo snel.

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:13

Dat was dan niet bij Rotterdam in de buurt zeker? Want ik weet gelijk wat je bedoelt hoor! :')

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:15

Zelfs ik als Utrechtse begrijp 'm ook hoor :D

Bij mij vallen kwartjes (zoals ik het nog steeds noem) ook weleens vrij laat, dus heel veel herkenbare dingen in dit topic :=

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:24

Een schoonmaakster die bij ons al een tijdje werkte maar nog niet zo lang in Rotterdam woonde komt binnen met een heel ander kapsel.
Zegt mijn collega:" Ben je van de trap gepleurt?" Kwartje is nog altijd niet gevallen.
Ach ja, Rotterdams he...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:28

Hier in drenthe snappen we die uitspraak zelfs :')

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:36

Mijn man vroeg net waarom ze Bagel & Beans heten terwijl ze geen bonen serveren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:38

Maar ik moet de term "Rotebterriër" toch echt altijd uitleggen hier in het Noord Oosten hoor...

Maar ik merk er helemaal niets van, dat men mijn taal, aanstootgevend vind, gelukkig maar ook!
Sterker nog, men doet hier juist zijn best, om verstaanbaar te blijven voor mij, vind dat echt helemaal geweldig, want hier verschilt het dialect per dorp , lijkt het wel.

Dat veroorzaakt trouwens ook regelmatig van die :o? gezichten bij mij, maar gek genoeg, blijkt de vieze praat universeel en die versta ik altijd in elk dialect. :') :j
Dirty mind , joy for ever zeggen ze toch?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:44

batje schreef:
Mijn man vroeg net waarom ze Bagel & Beans heten terwijl ze geen bonen serveren :')

Kwartje valt hier ook niet :')

Geboren en getogen in Venlo, snap ik allemaal die uitspraken ook niet.. Maar als ik het over een droasbôks of een daakhaas heb, zal het voor jullie waarschijnlijk ook niet helemaal duidelijk zijn :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:46

Haha zeker wel.

In Zeeland zegt nicht altijd als we gaan eten
Zet jij de tafel even aan.

Heb ik hier in het noorden op t werk ook wel eens gezegd.
Kwartjes vielen echt niet.