Moeite met vriendin van vader.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Moeite met vriendin van vader.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:38

Waar ik vnl last van heb:
Shoppen is een speldenkussen. Prikprikprik
onvoldoende eten en winkelen: Ik word echt een heks
losse haren: Ik zoek net zolang Tot ik hem heb. Echt vreselijk. Ben net een prinses op een erwt
Als de muziek of de tv te hard staat, drama. Waarbij ik ook nog een redelijk gehoor heb dus iets is al snel te hard.

En hoe je daarmee om met gaan is echt een leermoment. En dan niet als excuus misbruiken maar duidelijk je eigen grenzen bewaken.

Wees overigens blij dat je ouders het snappen en ga geen tijd verspillen om a het te laten snappen. Jullie snappen elkaar toch al niet en dan is het moeilijk open staan voor iets dat anders is

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:41

Dankje

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:49

Hier nog iemand die HSP is. Het leuke was dat mijn moeder zelf tot de ontdekking kwam dat dit hetgeen was wat mij 'anders' maakte dan haarzelf en mijn zus. En ze kwam met dit boekje aan http://www.bol.com/nl/p/ankertjesserie- ... 001570970/
Ik heb hier veel aan gehad :j
Vergis je niet, er zijn heel veel HSP'ers. Alleen zijn we in de minderheid, vandaar dat de maatschappij er gewoon niet altijd op ingesteld is.
Inmiddels heb ik mijn leven er zelf op ingericht en heb ik er daardoor eigenlijk ook gewoon veel minder last van. Ik vertel het ook eigenlijk nooit meer. Mensen die dicht bij me staan weten het, verder niemand.
Al moet ik het denk ik wel op mijn werk vertellen binnenkort. Ik heb namelijk een kantoor alleen, dit zorgt ervoor dat ik goed functioneer. Maar nu willen ze de kantoren gaan herindelen... en mij dus weer met meerdere mensen in één ruimte zetten. En dat werkt dus niet :n

één ding: ga nooit denken dat er iets mis met je is, dat is namelijk echt niet zo :n Natuurlijk moet je aan jezelf blijven werken, dat moeten we allemaal, maar het is nooit zo dat jij zal moeten veranderen omdat de wereld niet met je om kan gaan. Wat je wel kunt doen is kijken hoe jij het beste functioneert.
Ga hierbij op je gevoel af, dan zit je altijd goed.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:51

Zou ik het tegen de mentor moeten vertellen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:55

Alleen als je denkt dat het nuttig is. Wat zou het voor verschil maken?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:56

Goh, wat verwacht je idd van de mentor als die het weet? Het is imo niet iets als dyslexie, dat men er echt aanpassingen voor moet doen.

Ik heb er op school qua resultaten nooit echt last van gehad, al ben ik wel naar de kunsthumaniora gegaan om mijn ei kwijt te kunnen. Daarna ben ik de hogeschool doorgefietst en pas vanaf toen begon ik in mijn plooi te vallen. Tiener zijn was denk ik mijn ding niet... Mijn vorige jobs eisten heel veel flexibiliteit en met mijn perfectionisme was dit een heel slechte combinatie. Ik ben dan bewust een kantoorjob gaan doen en dat bevalt me. Ik werk samen met een hoop mensen, maar ben ook wel héél snel geprikkeld. Voor een ander kan het zo lijken alsof ik niet werk, of veel babbel, terwijl ik hier gewoon mijn weg in zoek en mijn werk eigenlijk wel goed doe. Ik heb sterke pieken en dalen van concentratievermogen hierdoor, maar op school had ik dat dus niet zo.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:16

Weet niet, leek me nuttig als de mentor het wist.. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:19

Met welk nut dan?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:22

Dat ik nu vaker lessen mis om bijv naar de psygoloog te gaan :) weltrusten allemaal :Z

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:23

Waarom zou dat handig zijn?
De wereld kan daar geen rekening mee houden.
Voor jezelf is het handig.
Nu begrijp je waarom je sneller iets voelt.
Sneller last hebt vsn drukte. Geuren enz.

Ik ben ook hoog sensitief.
Maar ik kom nog uit de tijd zonder etiketjes.
En ja zonder dat de buiten wereld het weet gaat het prima.
Ik vond het prettig om later te weten wat het was. Niet zodat andere rekening met me moesten gaan houden maar omdat er wat puzzelstukjes op de plek vielen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:24

Hoezo missen?

Je kunt toch je afspraken zo plannen dat die buiten schooltijd zijn?

Verder kan ik me identificeren met de post van bruintje

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:27

Tja, er is iets als privacy, ik zou dat persoonlijk nu niet vertellen aan iemand op school. Tenzij het echt ter sprake zou komen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:30

Niet alle afspraken kunnen na school. Maar ik kijk even wat ik doe en waar ik mij goed bij voel. Dank jullie wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:02

De wetenschap is het er nog helemaal niet over eens wat HSP nou precies is en of het überhaupt bestaat. Je psycholoog zegt dat jij dat hebt. Dan zal je psycholoog ook goed uit moeten leggen op basis waarvan hij/zij tot die conclusie komt en wat precies de gevolgen zijn.

Ik zou het persoonlijk met een grote korrel zout nemen. Een psycholoog kan aan de hand van een gesprekje geen diagnoses stellen. Daar zijn tests en uitgebreid onderzoek voor nodig. Daarvoor moet je bij een speciaal soort psycholoog zijn: een GZ psycholoog. Zij zijn opgeleid om zulke onderzoeken te kunnen doen.

Het kan best zijn dat jij een erg gevoelig persoon bent, dat zeg je zelf ook, maar dat wil nog niet zeggen dat je een stoornis hebt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:05

Hoogsensitiviteit is geen stoornis. Ik vind het meer een kenmerk. Daarom zou ik er naar anderen ook geen too big deal van maken zolang je je eigen weg kan vinden, het is geen ziekte of persoonlijkheidsstoornis.

Edit: bij mij is het trouwens wel door een arts vastgesteld, geen psycholoog.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:11

Geen stoornis, maar kan zeker een stoorzender zijn, dus fijn als Ts daar handvatten voor krijgt.
En blijkbaar zitten de betere psychologen op bokt...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:13

Dat zeker, want het is niet altijd gemakkelijk en zeker niet op die leeftijd. Maar het is ook niet onoverkomelijk of 'erg'. Op den duur ga je de voordelen inzien :-)

Wat je met die laatste zin bedoelt, is me niet helemaal duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:22

Tieneke schreef:
Hoogsensitiviteit is geen stoornis. Ik vind het meer een kenmerk. Daarom zou ik er naar anderen ook geen too big deal van maken zolang je je eigen weg kan vinden, het is geen ziekte of persoonlijkheidsstoornis.

Edit: bij mij is het trouwens wel door een arts vastgesteld, geen psycholoog.

Het is wellicht een eigenschap. Al geeft iedereen er z'n eigen uitleg aan, waardoor nooit helemaal duidelijk is wat er nou mee bedoeld wordt. Hierboven wordt het vergeleken met dyslexie. Dyslexie is een leerstoornis. Dat is heel iets anders.

Wat zegt het als een arts je hoogsensitief noemt? Eigenlijk niet veel. Hij kan ook zeggen dat iemand emotioneel persoon is, of een optimist, of iemand met weinig geduld of een einzelgänger. Allemaal persoonlijke eigenschappen die een mens kan hebben. Je hebt geen professional nodig om te constateren dat je zo'n eigenschap hebt. Dat weet je doorgaans zelf ook wel en de mensen die je kennen ook.
Een arts of psycholoog kan mij morgen hoogsensitief noemen, maar moet ik dat dan serieus nemen? Als iemand alleen met mij gesproken heet en mij verder niet uitgebreid getest of onderzocht heeft, is dat net zoveel waard als dat de buurvrouw dat zegt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:34

Maar jij weet niet hoe artsen/psychologen tot deze conclusie bij de mensen in dit topic gekomen is, dus waar baseer je dat dan op?

Ik heb net gezegt dat dyslexie anders is, en dan ging het niet over wat het is, wel voor het belang van het op school erover te hebben.

Voor mij persoonlijk: ik had het al langer in de mot en dat de arts het benoemde was voor mij een soort erkenning, dat was een opluchting, niets meer of minder, en daar is niks mis mee, denk ik zo. Ook voor mijn vriend, om ook houvast te krijgen, en sindsdien gaat het nog beter tussen ons dan het al ging. Iedereen happy dus.

Edit: ik denk trouwens niet dat dit topic moet gaan over HSP zelf, over de diagnose of de erkenning ervan. Zoals je zelf zei: ts krijgt handvatten voor iets, dat is belangrijk.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:54

Hey Yenni, ik was benieuwd hoe het met je gaat en of het allemaal al wat beter loopt tussen jou en je vader en zijn vriendin :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 16:57

Hoi! Lief dat je er naar vraagt. We hebben niet meer bij A geslapen maar dat gaat a.s. zaterdag wss wel weer gebeuren en dam vraag ik of ik in de woonkamer kan. Verder probeer ik haar te negeren (zeg wel gewoon netjes hoi, en reageer op een vraag). Dan heb ik er ook het minste last van.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:58

Fijn dat je er een tijdje niet bent geweest, denk dat dat wel goed is geweest. De woonkamer lijkt me fijner inderdaad! Goed om te zien dat je er zo mee omgaat :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:04

Ik vond het wel fijn dat mijn mentor en andere docenten het wisten. Ik zat er uiteindelijk meer dan 2 uur per week aan therapie en dan had ik echt geen puf meer voor mijn huiswerk. Docenten hielden er op deze manier rekening mee en ze wisten ook wel dat ik het dan wel in het weekend maakte.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 21:07

Ik heb het de mentor wel gezegt want ze vroeg ernaar. Ik heb eerlijk verteld wat de psygoloog zei en ze zei dat ze het knap vond en het wel goed komt.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:52

Hoe is het gegaan?