Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:20

Hoe je het ook went of keert, of je het nou erg vindt om vlees te eten of niet, zelfs jij kan toch niet ontkennen dat je door vlees te eten zorgt dat er een ander wezen doodgaat? Dat is alles wat ik xmercury hoor zeggen. Dan is het dus geen persoonlijke keuze, want jouw keuze zorgt ervoor dat er een ander individu (varken, koe, kip) doodgaat. Niet zo erg persoonlijk meer dan, toch?

Dat hoeft dan nog geen reden te zijn om te stoppen met vlees eten, prima. Maar feit blijft dat vlees eten altijd een keuze is die op meerdere individuen invloed heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:23

Tillie20 schreef:
Ons verteringsstelsel en gebit ligt dus tegen de grens van herbivoor aan. Alleen al als je gaat kijken naar de lengte van je darmstelsel en de enzymen en zuren.

Het feit dat we als omnivoren eten staat daar los van. We zijn binnen enkele tientallen jaren 5% meer carnivoor geworden, wat normaal dus echt honderden of duizenden jaren in evolutie duurt. We zijn dus 5% meer carnivoor geworden terwijl ons verteringsstelsel ingesteld is op een béétje vlees en vooral veel planten. Als je ons verteringsstelsel gaat vergelijken met die van een paard zie je veel overeenkomsten. Paarden kunnen vaak cellulose niet verteren, vandaar dat hun mest er zo anders uit ziet dan die van koeien. Maar toch zijn het herbivoren. Verder vind ik het jammer dat er wéér op een punt wordt ingegaan. Ik heb al zeker 10 argumenten genoemd tegen vleeseten. 1tje zou normaal gezien al genoeg moeten zijn om minder of geen vlees te eten.

Om dan ook even in te gaan op dat laatste, wat ik overigens wél al eerder gezegd heb, ja ik ben helemaal voor minder vlees eten. Ik probeer zelf ook mínder vlees te eten. Ik ben ook niet van mening dat we elke dag vlees nodig hebben hoor. Het is niet per definitie omdat ik vlees eet, dat ik dus als ''vleeseter'' vind dat ik dat elke dag moet eten. En ik geloof ook niet dat iemand hier heeft gezegd dat we elke dag vlees moeten eten.

@mercury: Mijn reden waarom voor wat? Dat ik vlees eet? Mijn reden voor vlees eten is omdat dit in mijn natuurlijke dieet zit. Maar die reden wordt hier door sommige niet geaccepteerd of vinden dat geen reden. Prima, ik vind van wel.

Ja, door vlees te eten gaat een ander wezen dood ja, maar waarom is dat erg?

Vlees eten is net zoals niet vlees eten een keuze ja.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:24

Maartje1990 schreef:
Gelukkig staan niet alle dieren er zo bij Iris, niet echt representatief...

Ben ik het mee eens, veel varkens hebben nog veel minder ruimte...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:25

269_life schreef:
Maartje1990 schreef:
Gelukkig staan niet alle dieren er zo bij Iris, niet echt representatief...

Ben ik het mee eens, veel varkens hebben nog veel minder ruimte...

Oke, varkens staan er (vergelijken met bijv. slachtvee) minder goed bij. Maar de meesten koeien hebben echt wel véél meer ruimte hoor :j

Mungbean

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:34

Sjonge jonge wat een jehova gedrag hier.

Mijn keuze is de enige keuze, jouw keuze is geen keuze want die is fout.

Dit topic wordt gewoon expres misbruikt voor propaganda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:34

Maartje1990 schreef:
Ja, door vlees te eten gaat een ander wezen dood ja, maar waarom is dat erg?

Vlees eten is net zoals niet vlees eten een keuze ja.

Hiermee zijn we denk ik bij de kern.

Als jij het niet erg vind dat andere levende wezens onnodig en opzettelijk gedood worden (en vaak daarvoor lijden) voor jouw keuze, dan is dat dus de reden waarom je vlees eet. Om hem iets directer te formuleren, en je mag daarbij hem uiteraard aanpassen als het niet klopt: sommige andere levende wezens zijn jou niets waard en interesseren je niets (want je vindt er niets ergs aan als ze voor jou beëindigd worden). En dat is een mening en ondanks dat ik het verschrikkelijk vind, is het nou eenmaal jouw mening en dus een prima antwoord. Maar verschuil dan niet achter andere excuses.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-15 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:36

Sizzle schreef:

Jammer dat je nu 1 van de vele wordt die overgaat tot vingers wijzen en aanvallen zonder in te gaan op inhoud en argument en zelfs eerdere oprechte interesse/verzoek om bronnen en info.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:40

Wildwings: je legt me nu woorden en dingen in de mond en maakt aannames die totaal niet kloppen. Jij formuleert voor mij een mening dat helemaal mijn mening niet is
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 03-10-15 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:41

WildWings schreef:
Sizzle schreef:

Jammer dat je nu 1 van de vele wordt die overgaat tot vingers wijzen en aanvallen zonder in te gaan op inhoud en argument en zelfs eerdere oprechte interesse/verzoek om bronnen en info.

Niets vingers wijzen.
Er is mbt de vraag gewoon niets on-topic in het proberen te winnen van zieltjes voor het al dan niet eten van vlees.
Het zal mij persoonlijk een worst/wortel zijn of iemand alleen maar bloemblaadjes eet of dagelijks een heel speenvarken.

De TS vrieg niet om argumenten voor/tegen maar om hoe ze dit een kind zou vertellen.
Er blijven hier mensen expres off topic gaan om hun meningen die of topic zijn te ventileren. Daar zijn genoeg andere topics voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:44

Maartje1990 schreef:
Wildwings: je legt me nu woorden en dingen in de mond en maakt aannames die totaal niet kloppen.

Verbeter ze dan, daar vraag ik nota bene om!!

Als jij letterlijk zegt "door vlees te eten gaat een ander wezen dood ja, maar waarom is dat erg?" Dan betekent dit toch dat je dus niet inziet waarom het erg is dat andere wezens voor jouw keuze gedood worden? En dat impliceert voor mij dus dat die levens voor jou persoonlijk geen waarde hebben. Maar ik vraag je nogmaals dan om aan te passen wat er niet klopt in die conclusie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:46

Sizzle schreef:
Niets vingers wijzen.
Er is mbt de vraag gewoon niets on-topic in het proberen te winnen van zieltjes voor het al dan niet eten van vlees.
Het zal mij persoonlijk een worst/wortel zijn of iemand alleen maar bloemblaadjes eet of dagelijks een heel speenvarken.

De TS vrieg niet om argumenten voor/tegen maar om hoe ze dit een kind zou vertellen.
Er blijven hier mensen expres off topic gaan om hun meningen die of topic zijn te ventileren. Daar zijn genoeg andere topics voor.

Maar zelf offtopic gaan omdat de discussie erop terecht is gekomen doe je ook. En voorstanders van vlees eten doen dit ook. Daar hoor ik je niet over. Verder:

WildWings schreef:
Citaat:
Als jij geen zin hebt om met een kind naar de speeltuin te gaan ga je toch ook geen heel urenlang betoog houden?
Dan zeg je ook gewoon, nu even niet, gewoon, omdat ik daar nu geen zin in heb.

Precies. En zo zeg ik "omdat ik het zielig voor de dieren vind" als iemand mij vraagt waarom ik geen vlees wil eten.

Maar dat antwoord bleek niet geheel geaccepteerd te zijn, leidde tot discussie, waar iedereen in mee gaat. Daar maak jij geen probleem van bij de voorstanders van jouw punt. Sterker nog; je discussieert mee. En nu ineens val je terug op "waarom willen jullie de discussie perse blijven aansturen op de welles nietes vlees argumenten terwijl dat de hele vraag niet was?"

Waarom stel je die vraag alleen aan degene die anders erin staat dan jijzelf?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:48

Bekijk allemaal deze sheet even, en laten we het dan nog eens hebben over natuurlijk of niet. En omnivoor of niet.

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:48

Ten eerste vind ik het slachten van een dier niet onnodig. Het leven (en vooral hun welzijn) van dieren hecht ik wel zeker waarde aan. Daarom probeer ik ook niet teveel vlees te eten en geen vlees uit de bio-industrie.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:49

Maartje1990 schreef:
Ten eerste vind ik het slachten van een dier niet onnodig. Het leven (en vooral hun welzijn) van dieren hecht ik wel zeker waarde aan. Daarom probeer ik ook niet teveel vlees te eten en geen vlees uit de bio-industrie.

Hoe kan je hechten aan het welzijn van de dieren als je het slachten ok vindt? Doodgaan is namelijk niet echt goed voor je welzijn...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:50

WW, Lees mijn post nog maar eens. Ik zeg voor het "al dan niet" eten van vlees.
Ofwel beide kanten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:59

269_life schreef:
Maartje1990 schreef:

Hoe kan je hechten aan het welzijn van de dieren als je het slachten ok vindt? Doodgaan is namelijk niet echt goed voor je welzijn...

Het welzijn als ze leven dan. Doodgaan merken ze niks van (als het goed gebeurt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:00

Dat klopt dat je dat postte Sizzle, sorry! Door de toon van je latere berichtje en de term propaganda en het moment van jezelf uitspreken, leek het er voor mij op dat je bericht zich vooral richtte op het 'vegafront' :)

Maartje1990 schreef:
Ten eerste vind ik het slachten van een dier niet onnodig.

Aangezien mensen ook gemakkelijk en gezond zonder vlees kunnen overleven IS het dus niet per se nodig om dieren te slachten voor menselijke consumptie.

Zeggen dat jij dat er niet mee eens bent is als zeggen dat je gras niet groen vindt of zeggen dat je het niet nodig vindt om je ene voet voor je andere te zetten om met twee voeten te lopen: je verwart nu mening en feit IMO.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:03

Maartje1990 schreef:
Het welzijn als ze leven dan. Doodgaan merken ze niks van (als het goed gebeurt)

Ik vraag me af of je dit ook zou betrekken op een huisdier, paard of een mens. Is het niet erg dat zij een pin door hun kop krijgen in een slachthuis, als ze maar een goed leven hebben gehad?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:08

269_life schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik vraag me af of je dit ook zou betrekken op een huisdier, paard of een mens. Is het niet erg dat zij een pin door hun kop krijgen in een slachthuis, als ze maar een goed leven hebben gehad?

Nu wordt er weer een vergelijing gemaakt met een mens, beetje raar.

Maar wbt huisdieren en paarden, natuurlijk is dat dan geen probleem. Toch alleen maar goed dan? Bv mn eigen dieren: kippen of konijnen etc niks mis mee om die dan voor eigen gebruik te slachten weet je 100% zeker dat ze een goed leven hebben gehad.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:11

Zoals ik heel wat pagina's eerder heb aangegeven, is de vergelijking met een mens niet raar, beide zijn levende wezens en gelijk aan elkaar. Waarom heeft een mens meer recht om te leven dan een ander dier?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:17

Ik vind het heel erg raar persoonlijk. Ik zou toch niet onnodig mijn paard willen laten inslapen of mijn knaagdieren terwijl ze gezond zijn een spuitje laten geven. Dat vind ik een nare en vreemde gedachte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:20

Ik heb mn huisdierkonijntjes ook nooit opgegeten (onze eigen kippen wel), maar zie niet in wat er mis is met dat wel te doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:20

Sizzle schreef:

Dit zei ik gisteren al tegen de mod die dacht dat ze moest vinger tikken.
Google een bepaalde gebruikersnaam en je weet dat het is voor propaganda en niet voor gezellige paarden klets maar om opdringerig gedrag kracht bij te zetten.

Maar dat mag je niet zeggen hier. Dus verwacht nu wel een OW die ik met een brede lach ga aanvaarden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:30

Ik heb even globaal flink wat bij gelezen en ik denk dat veel mensen vergeten dat het vlees wat in Nederland het meest over de toonbank gaat, helemaal niet afkomstig is uit Nederland.

Dus de discussie over hoe goed het vee erbij staat in Nederland is helemaal niet zo relevant, want het gros aan vlees wat de gemiddelde Nederlander naar binnen werkt is afkomstig uit landen waar absoluut geen sprake is van goede veehouderij.

Een vleeseter maakt zich hoe dan ook schuldig aan de dood van een dier, hoe je het ook wend of keert. Of diegene dat nodig vind, dat is zijn of haar mening.

Maar naast het morele inzicht vraag ik me écht af hoeveel vleeseters erbij stil staan hoeveel ander leed en verspilling er in de slacht van een dier omgaat. Denk aan de miljoenen liters waters voor slechts een handjevol hamburgers (zoek maar op). De gigantische dampende meren vol aan gifstof. Er gaat zo veel meer om dan slechts een dier.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:31

Sizzl
[quote="WildWings schreef:
Sizzle schreef:

Niets vingers wijzen.

Er blijven hier mensen expres off topic gaan om hun meningen die of topic zijn te ventileren. Daar zijn genoeg andere topics voor.[/quote]

Ik probeer helemaal geen zieltjes te winnen voor het eten van vlees. En (om op eeb eerdere post te reageren wbt jehova getuigen) vind ik de keuze om vegetarisch te eten helemaal niet slecht, integendeel.

Ik heb echter wel het idee dat dit andersom wel is, dat (een aantal) mijn keuze om vlees te eten slecht vinden. War iedereen natuurlijj vrij is om dat te vinden