Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:47

ikke schreef:
xxCYNNxx schreef:
Dat laatste denk ik eigenlijk ook wel ja. In mijjn tijd stonden ouders ook nog heel anders tegenover alcohol dan nu; was heel gewoon dat je op je 14de een glas bier mee mocht drinken op verjaardagen en van wie kreeg je die? Juist; je ouders.

Het probleem is ook niet de alcohol; het probleem is de hoeveelheid alcohol.
Geen enkel kind zal er iets van krijgen als het af en toe wat alcohol drinkt. Sterker nog, dat zou best weleens gezond kunnen zijn!

Het probleem ontstaat wanneer jongeren ongelimiteerde hoeveelheden tot zich kunnen nemen.
Punt hierin is dat er eigenlijk niks veranderd is ten opzichte van vroeger. Er was (en is nog steeds) wetgeving die het een uitbater verbiedt om alcohol te verkopen aan mensen in "kennelijke staat" echter wordt die wet niet of nauwelijks gehandhaafd.
Mede daaraan (en aan de veranderde inzichten) hebben we de nieuwe wetgeving te danken.

Daar heb je zeker gelijk in :) En Winged ook

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:01

anneliesdj schreef:
xxCYNNxx schreef:
Dat laatste denk ik eigenlijk ook wel ja. In mijjn tijd stonden ouders ook nog heel anders tegenover alcohol dan nu; was heel gewoon dat je op je 14de een glas bier mee mocht drinken op verjaardagen en van wie kreeg je die? Juist; je ouders.

Dat zal toch echt liggen aan het milieu waarin je opgroeit.
Ik mocht van mijn ouders geen druppel alcohol, toendertijd lag de grens nog bij 16 jaar maar ook toen mocht het niet. Pas toen ik royaal 17 was mocht ik zo heel af en toe een glas en dat was het dan ook. En ook toen ik ouder was en het 'mocht' kwam er geheid commentaar zodra er meer dan 2 glazen werden gedronken.

Ik ook niet...en ik kom toch uit een heel belabberd milieu. Mocht zelfs pas stappen toen ik 17 was...en dan nog moest ik om 23:00 uur thuis zijn; schaamde me dood, want de gemiddelde 15/16 jarige mocht toen al tot een uur of 1 stappen.
Alcohol mocht ook niet, maar deed ik wel; dat ze het nooit door hebben gehad verbaast me nu nog steeds na al die jaren.

Maar kende genoeg die jonger waren dan mij (bijna altijd uit een beter milieu, niet zo moeilijk; in een bijstandsgezin sta je al snel onderaan) en die gewoon van de ouders drank kregen....wel met mate dat dan weer wel natuurlijk.

Jenever werd in mijn tijd idd niet door jongeren gedronken; dat was een drankje voor opa's van minstens 80.
Zullen ongetwijfeld een aantal zijn geweest die het wel stiekem dronken, maar ik ben ze nooit tegen gekomen in ieder geval. Of ze kwamen er niet voor uit natuurlijk, dat kan ook nog.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:37

ikke schreef:
snuffie123 schreef:
Je zegt trouwens ook in deze post dat je weleens te hard rijdt EN tegelijkertijd dat je nooit iets zal doen wat anderen in gevaar brengt... waarom denk jij dat er maximumsnelheden zijn? Dat is ook om ongelukken te voorkomen hoor. Dus je brengt wel degelijk anderen in gevaar door te hard rijden. En dat gaat dan misschien zelfs om leven en dood, dit van Ts niet, dus is misschien zelfs wel erger.

Moeilijk hè, relativiteit zien van een uitspraak.
Snelheid is namelijk niks gevaarlijks aan. Het is de snelheid in relatie tot de omstandigheden die het gevaarlijk maken.
Het is veel gevaarlijker om 100 te rijden op een snelweg waar je 120 mag maar waar de rest maar 80 (kan) rijden dan 140 rijden op een volstrekt verlaten snelweg waar je maar 100 mag.

Het eerste is levensgevaarlijk maar lastig strafbaar te stellen (gevaarlijk rijgedrag, aantoonbaarheid) dan 140 rijden waar je 100 mag (simpele snelheidsovertreding).

Hoef mezelf al niet meer te verduidelijken :D
Dank je ikke.

En idd vroeger zoop je jezelf lam en stond je de volgende dag gewoon weer op om verder te gaan met de dag.
Coma zuipen is toch echt iets levensbedreigend en beland je toch echt voor in het ziekenhuis.
Er is toch een groot verschil tussen alcohol in je bloed dan bloed ik je alcohol.

Moet wel de opmerking geven dat ik het wel grappig vind dat snuffie123 17 jaar geleden op 1 jarige leeftijd ook al in kroegen rond hing.
Wand nee ik heb het niet over 50 jaar terug maar over nog maar een 15 jaar terug (zoveel is er in mijn ogen veranderd in zo'n korte zijn).
En nee ik was vroeger ook geen lieverdje (nog met vlagen niet) en ik heb ook een hoop rottigheid uitgehaald.
Maar ik moet hier toch echt bij vermelden dat als ik het vergelijk met nu wat de gemiddelde 16 jarige van nu uithaalden en wat ik en vrienden vroeger deden zit daar wel dag en nacht verschil tussen, daarbij ben ik echt een heilig boontje.

En tuurlijk hadden we de gasten er tussen zitten die geen rem hadden het verschil is gewoon dat jij als groep die daar bij was er dan een eind aan maakte was het een onbekende was het wel de barman die dat deed.
En ja je hield toen ook al elkaars glazen in de gaten ivm drugs wat er in geslipt kon worden (je hield zelfs de bar man / vrouw in een onbekende kroeg in de gaten).

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:07

ElineCath schreef:
Rustig iedereen, dit is geen zeik topic he. Ik probeer er alleen achter te komen of de boete geldig is. Meningen kan je voor jezelf houden, daar gaat topic niet over.

Heel kort: Jazeker is die boete terecht hetzelfde hoe ik of andere erover denken.

laliz

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:11

Ik ging vroeger vast met de aller grootste aanstormende criminelen om, wij vervalsten ons geboortejaar in paint :') Alleen als je een boete krijgt, niet zeuren, dat is het risico dat je neemt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:39

Paint dat hadden wij nog niet. :)

De opmerking dat niets van ze terecht gaat komen is natuurlijk ook zwaar overtrokken.
Maar hoop wel dat ts en vriendin hebben geleerd dat je niet moet jammeren dat als je gepakt wordt bij het bewust overtreder van een wet.