Bloemetje75 schreef:Wat zijn jullie “onaardig” tegen ts.
Deze situatie glijdt heel langzaam af. Hulpverlening zegt vaak “we gaan kijken wat kan” en dan krijg je keer op keer de deksel op de neus want patiënt is nog te fit/wil niet/heeft recht op inspraak etc.
Het is niet zo makkelijk om dingen geregeld te krijgen! Als je dan ook nog overbelast bent door de situatie is ergens energie vandaan halen om wel de juiste mensen zover te krijgen dat ze de juiste omschrijving actie doen heel lastig. Dan zit je met wachtlijsten etc... er moet dan ook nog plek zijn.
Mijn vader woont gelukkig al jaren in een verzorgingshuis. Eigenlijk hoort hij op een andere afdeling thuis. Maar de meneer van riagg vond het 3jaar geleden nog niet nodig. Besliste hele andere dingen dan huisarts, verpleging/verzorging en familie nodig vond. Omdat mijn vader die tijd met meneer van riagg zich veel beter voor deed dan hij is.... ze moesten maar wat meer structuur bieden..... Nu is iedereen het er over eens dat hij beter elders zou wonen maar plekken met verslavingszorg en 24u begeleiding om hem op te rapen als hij valt... zijn er niet binnen 50 km.... of wegbezuinigt dus moddert het aan, het heeft mij heel veel tijd, gesprekken, boos worden etc gekost om te beseffen dat we de komende jaren nog zullen moeten aanmodderen. En tref ik pa dus om 9:30 vanmorgen aan met een glas wijn op zijn kamer...
Dus tegen ts mopperen heeft geen zin, haar vertellen wie ze welke formulering moet laten zetten op welk formulier, daar komt ze wellicht verder mee!
Dit is niet mijn ervaring

Ik werk dagelijks met mensen die zorg nodig hebben en we komen regelmatig overbelaste mantelzorgers tegen.
We geven advies over woonomgeving en eventuele in te zetten zorg/hulp.
De mantelzorger moet echter wel aangeven dat het te zwaar is! En vragen om de hulp, het komt idd niet allemaal kant en klaar aangewaaid.
Dat het ‘moeilijk is om de juiste mensen zover te krijgen dat ze de juiste actie doen’ vind ik ook erg onaardig klinken. Daar zijn hulpverleners namelijk voor, dat is hun werk. Die hoef je ‘niet zover te krijgen’, daarbij geef je gewoon aan dat je overbelast bent, dat je de zorg niet trekt en jij je handen er vanaf haalt. Dan gaat elke beetje hulpverlener gewoon een indicatie aanvragen; die overigens niet eens erg moeilijk te krijgen is. Zeker niet met alleen deze omschrijving in dit topic al, dat is echt genoeg voor zelfs een verpleeghuisindicatie. Laat staan verzorgingshuis of dagopvang.
Bij ons wordt er iig vrijwel nooit wat afgewezen.
Ik lees ook geen gemopper tegen TS. Mensen maken zich zorgen en er worden goede tips gegeven over welke wegen te bewandelen en hoe je hulp kan aanvragen. Toch kiest TS er zelf voor om in deze situatie te blijven zitten. Kiest ja, dit is een keuze die je maakt. Een keuze is overigens nooit fout, dus als TS liever de zorg zelf wil blijven doen is dit ook helemaal goed.
Maar je hebt altijd een keuze hier in NL en er is genoeg hulp. Als je er om vraagt. Je kunt namelijk niet zomaar hulp ergens in gaan zetten als er niet over gesproken is en als iemand dit niet heeft aangegeven dit te willen.