LadyMadonna schreef:Shenavallie: dat is nu juist geloof... Gelovigen geloven dat hun waarheid de waarheid is, dat hun god de enige god is
Dat snap ik, dat snap jij, maar het gaat om de manier waarop het gebracht wordt (zowel op straat als in dit topic). Om dit topic even samen te vatten:
1. Ongelovige: Ik geloof niet dat er een god is, maar kan ook niet zeggen of ze wel of niet bestaan. Wat de echte en enige waarheid is, zal niemand kunnen zeggen. Wat iemand wil geloven, moet een ieder voor zichzelf weten. Als men mij maar niet lastig valt.
=> Houdt de waarheid in het midden en geeft de gelovige de ruimte om te kiezen voor wat hij/zij wil geloven.
2. Overtuigd ongelovige: Ik geloof niet, maar dan ook helemaal nergens in. Dood is dood. Ik wil er ook helemaal niets van weten. Misschien zit ik er wel naast, maar dat is wat ik op dit moment vind.
=> Houdt de waarheid min of meer in het midden, maar neigt sterk naar zijn/haar eigen waarheid.
3. Gelovige: Ik geloof wel, omdat jezus en god ooit hebben gezegd dat...... (uiteenzetting van voorbeelden van verhalen uit de bijbel). Als iemand niet gelooft, komt hij/zij niet bij god. Als je gedoopt bent, krijg je restricties opgelegd en moet je leven naar het woord van de bijbel. Wat god en jezus zeggen is zoals het is.
=> Blijft volhouden dat hun waarheid de enige waarheid is.
4. Gewezen of minder actieve gelovige: Ik geloof wel, maar ben niet meer aangesloten bij een kerkgenootschap. Ik geloof op mijn eigen manier, maar ben wel volgens bepaalde regels opgevoed. Ik geloof dat er een god is, maar dat is alleen een gevoel. Ik kan niet zeggen of het ook waar is, het is iets voor mijzelf.
=> Houdt de waarheid ook iets meer in het midden, maar gaat op eigen gevoel af zonder anderen te overtuigen dat het wel de enige waarheid is.
Correct me if I'm wrong, maar zo is ongeveer dit topic verdeeld naar mijn idee.
Wat heeft dat met de OP te maken: voor dit topic lijkt het erop dat JG (maar ook vele andere strenge geloven) onder de 3e noemer vallen. Wanneer één van de deelnemers in een gesprek sterk overtuigd blijft van zijn/haar eigen visie, dan ben ik bang dat er geen sprake is van een leuk gesprek.