Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:21

Shadow0 schreef:
NatasjavE: voor de teambuilding zou ik eerder samen drummen aanraden (da's gaaf! Afrikaanse percussie tijdens de gymles! Al heb je kans dat je ook daar met echt hele aritmische mensen komt, maar toch heeft het zoveel meer het gevoel van samen iets gaafs bereiken dan ten koste van elkaar iets bereiken.)
Ik vind teamsamenwerking niet in fundament verkeerd, maar bij een competetieve sport in de gymles leidt het meestal tot het tegenovergestelde.

Oh,..helemaal mee eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:22

Phen schreef:
Als je dit alleen maar statisch gaat trainen dan word dat boksaai voor iedere leerling.

Waarom zou dat het enige alternatief zijn? Het interessante is bv dat heel veel spelen, onderling balletjes trappen of gooien, badmintonnen op het strand of in het park, vaak maar heel beperkt competitief zijn maar juist gaan om het leuk samenspelen en overspelen. Elkaar een beetje aftasten, bij elkaar op het randje gaan zitten maar het gaat helemaal niet om onhaalbare dingen. Onze maatschappij doet alleen alsof dat niet 'echt' is, en dat je wel competitie moet hebben omdat het anders niet waardevol zou zijn. Maar da's niet de realiteit.

Citaat:
Maar als je bijvoorbeeld gaat frisbeeën vinden de leerlingen dat erg leuk want niemand is daar echt goed in.

Maar wat leer je dan precies? Dan ontwikkel je toch niks? Niet qua lichaamsgebruik en niet qua samenspelen (de chaos zorgt ervoor dat je toch niks kunt opbouwen en het nauwelijks zin heeft om op elkaar te letten...)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:26

Het probleem is vooral dat LO docenten echt geen idee hebben wat leren is, wat nuttige skills zijn en laat staan dat ze in staat zijn te beoordelen....
Echt dat je voor zo'n opleiding ook nog studiefinanciering krijgt vind ik zo ongepast. (Zo dat jeugdtrauma is eruit :+ :D )

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:05

NatasjavE schreef:
Ja,...naar fit alles op individuele basis.

1op 1 balletje trappen. Echt oefenen op balgevoel. Niet een potje voetballen. Zeker geen competitie.

En saai...ja. Gym is saai. Daar valt niet veel tegen te beginnen.

Balgevoel ontwikkel je niet alleen maar door een balletje te trappen. Dat krijg je pas als je het toe gaat passen omdat dat het onverwachte gebeurt en jij daar als persoon met je balgevoel daarop moet inspelen.
Als ik het zo lees zie jij alleen of 1 op 1 overspelen of een competitie spelen. Maar er zijn ook nog andere oefenvormen die je kan toepassen. Dan speel je wel met teams maar het doel is niet om te winnen maar om te zorgen dat je het doel bereikt waar je het wil bereiken. Neem nou volleybal als voorbeeld. Uiteindelijk is het doel vaak dat je drie keer overspeelt en dan gaat de bal naar de partij tegenover die dan het zelfde uitvoert. Dit zou je dus in een partij moeten oefenen en dat is dus geen competitie maar toch speel je een 'spel'.

Shadow0 schreef:
Phen schreef:
Als je dit alleen maar statisch gaat trainen dan word dat boksaai voor iedere leerling.

Waarom zou dat het enige alternatief zijn? Het interessante is bv dat heel veel spelen, onderling balletjes trappen of gooien, badmintonnen op het strand of in het park, vaak maar heel beperkt competitief zijn maar juist gaan om het leuk samenspelen en overspelen. Elkaar een beetje aftasten, bij elkaar op het randje gaan zitten maar het gaat helemaal niet om onhaalbare dingen. Onze maatschappij doet alleen alsof dat niet 'echt' is, en dat je wel competitie moet hebben omdat het anders niet waardevol zou zijn. Maar da's niet de realiteit.

Citaat:
Maar als je bijvoorbeeld gaat frisbeeën vinden de leerlingen dat erg leuk want niemand is daar echt goed in.

Maar wat leer je dan precies? Dan ontwikkel je toch niks? Niet qua lichaamsgebruik en niet qua samenspelen (de chaos zorgt ervoor dat je toch niks kunt opbouwen en het nauwelijks zin heeft om op elkaar te letten...)

Natuurlijk is dat niet het enige alternatief maar daar doelen jullie wel op omdat het 'veilig' is in een gymlokaal. Als jij vind dat er alleen maar competitie gespeeld word ben ik wel benieuwd hoe jij vroeger gymles op school hebt gehad en hoe de docenten waren. Wat ik merk is dat bij de 'oudere' docenten nog gesport word op de manier die jullie aankaarten, maar bij de 'jonge' docenten niet meer of in mindere mate. Wij willen ook dat de leerlingen sporten leuk vind en daarom kiezen wij ook voor dit beroep. Wij willen verbeteren waar vroeger te kort kwam. Helaas gaat dat niet zo makkelijk omdat wij inderdaad ook voor een grote groep moeten staan, moeten oordelen, de veiligheid waarborgen en een school bepaalde eisen heeft op het gebied van gymlessen.
Ik hoop dat je zelf wel begrijpt dat badmintonnen op het strand of in het park geen optie zal zijn ivm de financiering van de scholen. Wij moeten het doen met het materiaal dat wij hebben en that's it.

Overigens moet ik wel melden dat het bewegingsonderwijs op de basisscholen wel sterk verbeterd is. Er word veel meer gericht op het motorische leren en dus ook meer op individuele aandacht. Bij de middelbare scholen wil dit nog wel eens sterk verschillen per school. Waar ik voorheen op de middelbare school heb gezeten waren de sportlessen top. Er werden niveaugroepen gemaakt en met die groep zat je het hele jaar. En er werd dan ook op dat niveau les gegeven wat zoals je misschien wel begrijpt prettiger is voor de leerlingen die minder aanwezig zijn qua karakter maar ook qua sportniveau. Er werden dan ook hechte banden gemaakt tussen de leerlingen omdat ze meer met elkaar konden.
Maar ik heb ook bij een school stage gelopen waar dit nog niet aan de orde was. De leerlingen waren dan ook moeilijk te motiveren (wat dan ook niet zo gek is).

Wat je dan precies leert bij frisbee? Ten eerste dat ballen niet de enige voorwerpen zijn waar je mee kan gooien. Tevens word ook frisbee opgebouwd in methodieken. Dus ook dan leer je eerst een op een de frisbee over te gooien en dus niks chaos. En uiteindelijk zou dat dus een klein partijtje kunnen worden maar dat zal niet de les overheersen. En hoezo leer je niks qua samenspelen? Ook frisbee is een teamsport dus samenspelen zou je toch echt moeten als je een punt zou willen scoren.

manie schreef:
Het probleem is vooral dat LO docenten echt geen idee hebben wat leren is, wat nuttige skills zijn en laat staan dat ze in staat zijn te beoordelen....
Echt dat je voor zo'n opleiding ook nog studiefinanciering krijgt vind ik zo ongepast. (Zo dat jeugdtrauma is eruit :+ :D )

Ik weet niet of ik hier überhaupt op in wel gaan. Maar wij leren precies het zelfde als de andere docenten qua leren. Alleen in plaats van Engels leren wij de leerlingen bepaalde sporten.
Dat jij daar een jeugdtrauma aan over heb gehouden dat ligt het probleem bij jouw docent en dus niet bij alle anderen.

antje_vip

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:15

Ik vond het wel banketstaaf dat, toen het vroor, ik moest een uur fietsen om op school te komen (16km). De eerste 2 uur gym, gaan we mountainbiken buiten. En denk maar niet dat er rekening mee gehouden werd dat ik nog helemaal bevroren was of net een uur had gefietst. :(

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:18

Toen ik nog naar school ging waren het altijd de meisjes die roet in het eten gooien.
constant: oh mijn nagel...
oh ik zweet...
geilen op de jonge mannelijke leerkracht in de hoop betere punten te krijgen...
bitterweinig inzet...
Na 5min op de bank gaan zitten omdat ze al moe zijn...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:19

En dan kan je je ook afvragen waar dat vandaan kwam. In elk geval niet van een boeiende, leerzame, interessante en pest-vrije gymles...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:27

Phen schreef:
NatasjavE schreef:
Ja,...naar fit alles op individuele basis.

1op 1 balletje trappen. Echt oefenen op balgevoel. Niet een potje voetballen. Zeker geen competitie.

En saai...ja. Gym is saai. Daar valt niet veel tegen te beginnen.

Balgevoel ontwikkel je niet alleen maar door een balletje te trappen. Dat krijg je pas als je het toe gaat passen omdat dat het onverwachte gebeurt en jij daar als persoon met je balgevoel daarop moet inspelen.
Als ik het zo lees zie jij alleen of 1 op 1 overspelen of een competitie spelen. Maar er zijn ook nog andere oefenvormen die je kan toepassen. Dan speel je wel met teams maar het doel is niet om te winnen maar om te zorgen dat je het doel bereikt waar je het wil bereiken. Neem nou volleybal als voorbeeld. Uiteindelijk is het doel vaak dat je drie keer overspeelt en dan gaat de bal naar de partij tegenover die dan het zelfde uitvoert. Dit zou je dus in een partij moeten oefenen en dat is dus geen competitie maar toch speel je een 'spel'.
.

Ook goed.

Ja weet je wat het is....ik blijf het gewoon zonde van je tijd vinden.

Als je er een keuze vak van maakt kan je ook voor leerlingen een mogelijkheid creëren om een ander keuzevak te kiezen. Extra bijles om de overstap van het VMBO naar HAVO makkelijker te maken bijvoorbeeld.

Dat lijkt mij veel nuttiger. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:41

als het aan mij ligt blijft het verplicht!
(maar ik hoef geen oud-voetbaltrainer meer als docent :') die was té sportief :P )

Misschien komt het omdat ik gewoon een leuke klas heb en iedereen ook, buiten de normale 'a nee, niet dit..', 'geen zin in gym' stukken door meedoet.
Er zijn in onze klas wel 3 meiden die niet serieus meedoen, en ik kan het verkeerd hebben.. Maar dat is echt het stereotype van 'pas op, anders breek ik mijn nagels nog :oo '

Als het een leuke groep is is het gewoon gezellig! En tsja.. Ik hou van sporten :P
Ookal heb ik een lichte zenuwziekte waarbij ik bij sprinten het laatste aankom, met trampoline-springen geen 'gewaagde' sprongen maak, ik met voetbal het liefst in de aanval of op goal sta..

Wel vind ik dat de klas in ons geval meer inbreng mag hebben met het invullen van de lesseb.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:39

Ik vond gym altijd super leuk. Was er ook wel goed in en soms best fanatiek. Begrijp dat andere het niet leuk vinden, maar ik vind het altijd zo jammer dat sommige het dan niet eens proberen. Ik kon ook altijd goed opschieten met de gymleraren op me school dus dat maakt de les helema leuk. Ik mis het echt!
Het moet wel verplicht blijven vind ik. Het is gezond en goed voor de samenwerking met elkaar.
Alhoewel ik het in de onderbouw verschrikkelijk vond! Als je als meisje van 14 nog geen borsten had en je moest je dan omkleden. Dan kon iedereen zien dat je geen bh aan had. Brr die tijd skipte ik liever. In de bovenbouw wordt iedereen wat meer nuchter dus toen had ik het wel leuk.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:58

Ik vond gym ook altijd leuk. Maar wat werd ik vervelend van die zeikmeisjes die niets wilden en waarvan de inzet ruk was.

Gym moet gewoon verplicht blijven, ik zie dat ook als je hersenen even oo andere gedachtes brengen, moment van ontspanning

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:57

Phen schreef:
Ik hoop dat je zelf wel begrijpt dat badmintonnen op het strand of in het park geen optie zal zijn ivm de financiering van de scholen. Wij moeten het doen met het materiaal dat wij hebben en that's it.

Het ging niet zozeer om de locatie, maar om de manier van spelen ;) (Al lijkt het me ook niet verkeerd als jongeren ipv op saaie sportvelden het bos inmogen of af en toe naar het strand gaan als je daar vlakbij zit. Gewoon... beetje leven :) )

Maar daarnaast: dat de scholen niet de intentie of de mogelijkheid hebben om die financiering uit te breiden, zodat je de gymlessen eens een beetje behoorlijk in kunt richten, is voor mij dus de reden om het tot keuzevak te maken. Doe het goed of doe het niet. Als er niet genoeg geld is om het goed te doen, en dat is er niet, omdat het gewoon niet kan met 1 docent op 30 leerlingen, en ook nog eens van uiteenlopende niveau's en dwarsgezeten door de meest uitzinnige eisen, doe het dan gewoon lekker niet. Er zou wel wat van gym te maken kunnen zijn, maar niet zolang je alleen maar binnen de bestaande lijntjes kunt werken. En cijfers verplicht zijn.

Citaat:
En hoezo leer je niks qua samenspelen? Ook frisbee is een teamsport dus samenspelen zou je toch echt moeten als je een punt zou willen scoren.

Als het als teamsport alleen maar werkt omdat niemand het kan, kan niemand het genoeg om echt te leren samenspelen.

Het nut van 'leren dat een bal niet het enige is waarmee je kunt gooien' ontgaat me verder volledig... Who cares? Als leerdoel is het nutteloos.

Citaat:
Ik weet niet of ik hier überhaupt op in wel gaan. Maar wij leren precies het zelfde als de andere docenten qua leren. Alleen in plaats van Engels leren wij de leerlingen bepaalde sporten.

Ter geruststelling: ik geloof dat ik de pedagogiek, en hier en daar ook de didactiek, van docenten in het algemeen vrij treurig vind... Ik zou me er eens uitgebreider in moeten verdiepen, maar ik heb nooit de indruk gehad dat het opleidingen zijn die echt de diepte in duiken. Veel theorie, veel leren, weinig ontwikkelen. Gelukkig zijn er docenten die van zichzelf wel aardig wat inzicht in leerlingen hebben... maar de opleiding tot docent leek me altijd vrij oppervlakkig.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:00

studiemiep schreef:
Ik vond gym ook altijd leuk. Maar wat werd ik vervelend van die zeikmeisjes die niets wilden en waarvan de inzet ruk was.

Gym moet gewoon verplicht blijven, ik zie dat ook als je hersenen even oo andere gedachtes brengen, moment van ontspanning

Voor mij ligt dat laatste heel anders. In een gymzaal is het erger dan op het veld, maar ik raak altijd compleet overprikkeld van gym. Daardoor ben ik doodmoe erna en heb ik geen energie meer (en dan moet ik nog 6 lesuren zitten).
Van trainen bij de fysio op apparaten, wandelen, hardlopen, paardrijden enz. raakt m'n hoofd wel leeg en word ik ook wel energieker. Bij gym is dit
totaal tegenovergesteld. Dat speelt ook erg mee voor mij.
Wat hou ik toch van m'n Asperger/ADHD -O-

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:14

Phen schreef:
Neem nou volleybal als voorbeeld. Uiteindelijk is het doel vaak dat je drie keer overspeelt en dan gaat de bal naar de partij tegenover die dan het zelfde uitvoert. Dit zou je dus in een partij moeten oefenen en dat is dus geen competitie maar toch speel je een 'spel'.

En dan sta je in je volleybalveld met je klasgenoten, (ik kan geen diepte zien, dus kan niet vangen of terugmeppen) je ziet geen bal aankomen, je krijgt hem niet over het net (nog niet al hangt mijn leven er van af!) en je wordt dus NOOIT aangespeelt (is niet zo erg, veiliger dan proberen terug te spelen) en dan krijg je van de LO leerkracht te horen dat je waardeloos bent, dat je je best moet doen, en dat 'geen diepte zien' niet bestaat en aanstellerij is.... Van dezelfde leraar te horen krijgt dat je 6 weken na een gecompliceerde onderbeenbreuk met grendelpen en schroeven best weer mee kan rennen, want die ene knul die met voetbal onderuit geramd werd door de tegenstander (sportief!!!|) kon dat ook! Zijn breuk was met een gips na 6 weken weer genezen.

Ik ben voor het keuzevak: per slot van rekening ga je ook geen muziek of tekenen op school nemen op school als je daar niets voor voelt.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:32

Keuzevak?? You have got to be kidding me!! Kon er tenminste mijn energy kwijt, en had gemiddeld een 9 of een 10 voor dit vak op mijn rapporten. Hoe kan je dit nou afschaffen? Je leert een hoop nieuwe sporten en je bent bezig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:58

Waikiki: Het leuke van een keuzevak is dat je het kunt kiezen :) Als jij het een leuk vak vindt en het fijn vindt om je energie daarin kwijt te kunnen, hou je die mogelijkheid :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:47

Dat klopt,alhoewel ik wel van mening ben dat gym ook een zeer grote bijdrage kan geven aan het algehele leerproces. Teamverband, open staan voor nieuwe sporten (wat evt zou kunnen leiden tot nieuwe hobbies.), en is sporten op het moment niet erg belangrijk in de huidige maatschappij? Op mijn hoge school kon je voor sportklas kiezen en 4uur extra sport krijgrn
ik vond tekenen altijd een onzin vak (ik kan niet tekenen :+ ) maar ik leerde er wel van en heb een hoop nuttige en interessante dingen uit opgestoken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:55

Waikiki: als je het topic terugleest, dan zie je een aantal van die argumenten terugkomen - maar ook waarom anderen (ik oa) daar niet in geloven.

(Samenvattend: diverse leerlingen leren nadrukkelijk niet om te functioneren in teamverband maar leren dat je genegeerd wordt en niet welkom bent als je niet goed genoeg bent. Ze leren juist het sporten te mijden (het heeft mij in elk geval jaren gekost voor ik uberhaupt eens durfde mee te doen aan een introductiecursusje badminton. Zo diep zat het er bij mij ingehamerd dat ik het niet kon, nooit zou kunnen, en daarom niet welkom was.) En ze leren niks over hun lichaam en bouwen niks op, want omdat ze zo buiten de teams gehouden worden, en de oefeningen niet kunnen doen, valt er niet eens veel te doen.)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:58

Ik deed het zelf niet graag, was er bar slecht in (behalve in lopen), heb zelfs nog bijles zwemmen gekregen, maar toch vind ik het nodig en mag het geen keuzevak of afgeschaft worden. Mss zouden er wel extra sporturen kunnen ingelast worden voor diegenen die erg graag sporten, zodat daar de gemotiveerde leerlingen zich nog es extra kunnen uitleven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:14

hwn schreef:
Mss zouden er wel extra sporturen kunnen ingelast worden voor diegenen die erg graag sporten, zodat daar de gemotiveerde leerlingen zich nog es extra kunnen uitleven.

Hoe lost dat de problemen met de huidige gymles op?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:43

mick75 schreef:
En dan kan je je ook afvragen waar dat vandaan kwam. In elk geval niet van een boeiende, leerzame, interessante en pest-vrije gymles...

Dat hoeft echt niet aan de les te liggen. Voor mijn gevoel hebben veel meisjes op die leeftijd niet zoveel met sport. Als ik keek naar hoe mijn gymlessen vroeger waren dan was het idd ook altijd een groep meisjes dat niet meedeed. Terwijl een paar andere meiden waaronder ik en de jongens het prachtig vonden. Bij ons werd niemand gepest. Die meiden die nooit meededen of maar half die deden naast de gymles ook niks aan sport. Het boeide ze gewoon 0,0.

Zelf vond ik gym geweldig (alleen het rugby vond ik niet leuk, was me iets te lomp). Maar voetballen, horde lopen, rennen etc mega mooi. Ik deed het liefst met de jongens mee omdat die wel gewoon altijd fanatiek meededen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:47

capopjekop schreef:
mick75 schreef:

Dat hoeft echt niet aan de les te liggen. Voor mijn gevoel hebben veel meisjes op die leeftijd niet zoveel met sport. Als ik keek naar hoe mijn gymlessen vroeger waren dan was het idd ook altijd een groep meisjes dat niet meedeed. Terwijl een paar andere meiden waaronder ik en de jongens het prachtig vonden. Bij ons werd niemand gepest. Die meiden die nooit meededen of maar half die deden naast de gymles ook niks aan sport. Het boeide ze gewoon 0,0.

Zelf vond ik gym geweldig (alleen het rugby vond ik niet leuk, was me iets te lomp). Maar voetballen, horde lopen, rennen etc mega mooi. Ik deed het liefst met de jongens mee omdat die wel gewoon altijd fanatiek meededen.

Ho,...maar sport vond ik geweldig. Ik was natuurlijk aan het paardrijden(springen en cross). Maar ook 2 x per week zwemmen, dansen, hardlopen...

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:00

Ik sportte ook, reed fanatiek paard, en turnde wekelijks. Daarnaast fietste ik dagelijks naar school en stal, dus lichaamsbeweging kwam ik niet tekort. Bij turnen hielden ze rekening met mijn dieptezicht, ik hoefde bij sprongen over de kast of bok niet in 1x uit te komen: kon ik het niet inschatten, mocht ik in de sprong op de trampo stoppen (dan stond ik zo kort op dat ik kon zeggen of het lukte) en mocht ik opnieuw aanlopen. Mocht op school niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:12

1 ding word me wel duidelijk in dit topic. Diegene die gym niet leuk vonden of niet goed waren zijn hier anti tegen. Dit heeft denk ik vrij weinig met gym te maken maar gewoon dat er mensen niet altijd alles leuk vinden en niet overal goed in zijn. Zo heb je ook mensen die dat zullen zeggen over nederlands of wiskunde etc

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:25

Maartje1990 schreef:
1 ding word me wel duidelijk in dit topic. Diegene die gym niet leuk vonden of niet goed waren zijn hier anti tegen. Dit heeft denk ik vrij weinig met gym te maken maar gewoon dat er mensen niet altijd alles leuk vinden en niet overal goed in zijn. Zo heb je ook mensen die dat zullen zeggen over nederlands of wiskunde etc

Alleen zijn basis Nederlands en wiskunde dingen waar je niet zonder kunt, terwijl je zonder een flauw benul van sport prima kunt meedraaien in de maatschappij.