Ergernissen aan de kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:40

Shadow0 schreef:
angelaatjuh schreef:
En tegenwoordig met alle digitale dingen etc. ben je toch altijd wel via een manier traceerbaar lijkt mij.

Ik blijf me verzetten! :)

En ja, de AH wil graag al die persoonsgegevens, om mensen beter te kunnen manipuleren. (Ja sorry, maar zo simpel ligt het gewoon.)

Big Data vind ik juist om die reden razend interessant, ik heb er een vak over gevolgd en wat je allemaal mee kan is fantastisch. Ik vind dat 'manipuleren' wel een hele negatieve lading heeft in dit geval, in mijn ogen gebruikt het bedrijf (in de geval AH) simpelweg moderne technieken om hun assortiment beter op de behoeften van de klant aan te passen. Daar profiteert niet alleen het bedrijf van, maar ook de klanten. Je zou het ook klantvriendelijkheid kunnen noemen ;)

maar goed, tot zover mijn betoog over waarom Big Data niet zo'n groot probleem hoeft te zijn als sommige mensen ervan maken :o

dees_daan schreef:
Ik schrik echt een beetje van de houding van sommige caissières/medewerkers hier..
€50 is gewoon een wettig betaalmiddel dus die hoor je niet te weigeren.
€100 of hoger mág je weigeren als daar een bordje van bij de kassa hangt.
Maar €50 weigeren? Ik vind het echt belachelijk..
Ook al moesten wij 4 of 5 keer bij vragen, ja dat is vervelend maar daar kan de klant niks aan doen, je hoort het aan te nemen, reden om te weigeren heb je niet.. Dat je geen wisselgeld het is jou probleem, niet dat van de klant, die betaald met een wettig betaalmiddel dus doet niets verkeerd.

Als we dan toch gaan gooien met wetten, in de wet staat ook dat je met pasmunt moet betalen. Strikt genomen is wisselgeld dus een service die een winkel verleend. :Y)

Ik heb ook wel eens een verkoop geweigerd, niet in de supermarkt waar ik nu werk overigens, maar bij een tankstation. Vanwege veiligheidsredenen was daar geen kluis aanwezig waarvan een sleutel in het pand was. Omdat we wel altijd wisselgeld moesten hebben voor tankende klanten. Een snoepje kan je terugleggen, brandstof niet was de gedachte daarachter. Als ik nog maar 2 tientjes had en één vijfje hield het echt op.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:50

DeMolenhoek schreef:
Bhriseis schreef:
In België mag nooit geld geweigerd worden. Ook van die bordjes met 'Wij aanvaarden geen biljetten van 500 euro' zijn niet wettelijk.

Maar daar ben je wel even mis. Er is een wet, sla me nou niet dood welk artikelnummer etc. Dat aangeeft dat je een bedrag hoger dan 3 maal het aankoopbedrag mag weigeren. Heb het nog zien voorbij komen op mijn werk hoor :)

Vreemd, want drie jaar geleden bij Economisch recht heb ik gezien dat dat niet mag, en dat je er de economische inspectie voor op je kop kan krijgen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:51

Ik denk dat de discussie over de pauzetijden een hele andere is. Wel vind ik dat er wat dat betreft support mag zijn voor de meiden achter de kassa. Pauzetijden zijn wettelijk geregeld, daar mag je gerust op staan. Stel dat een supermarkt een stiptheidsactie invoert om hun pauzetijden daadwerkelijk te krijgen, en daarbij ook aan de klanten uitlegt waarom ze dat doen, vind ik dat een prima initiatief dat ondersteund mag worden.

Het probleem is alleen dat klagen over klanten die op het laatste moment komen niet helpt. Die klanten weten meestal niet van de beroerde arbeidsomstandigheden en hoe caissieres onder druk gezet worden om dingen zo klantonvriendelijk mogelijk af te handelen. Onvriendelijk doen tegen de klanten bereik je niets mee, behalve dat je je eigen baantje op het spel zet. Leg eerder aan zoveel mogelijk mensen uit wat je werkomstandigheden zijn, zodat mensen daadwerkelijk begrip krijgen voor je, en dat er uiteindelijk druk gezet kan worden op de supermarkten om betere arbeidsomstandigheden te krijgen. Heeft uiteindelijk iedereen veel meer aan. Jij omdat je werk prettiger wordt, klanten omdat die veel sneller en beter geholpen kunnen worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:02

Xip schreef:
Big Data vind ik juist om die reden razend interessant, ik heb er een vak over gevolgd en wat je allemaal mee kan is fantastisch.

Het is ontzettend interessant, maar tegelijkertijd is het echt iets waarbij je heel makkelijk de reele gevolgen en risico's kunt vergeten. Want de mensen die het bedenken zijn niet de mensen die als eerste te maken krijgen met de gevolgen. (Een beetje hetzelfde probleem als de bankencrisis - al die algoritmes zijn waanzinnig interessant. Ik snap volkomen dat goede wiskundigen daar graag mee werken. Het is alleen zo jammer dat je en passant de wereldeconomie instabiel maakt...)

Citaat:
Ik vind dat 'manipuleren' wel een hele negatieve lading heeft in dit geval, in mijn ogen gebruikt het bedrijf (in de geval AH) simpelweg moderne technieken om hun assortiment beter op de behoeften van de klant aan te passen. Daar profiteert niet alleen het bedrijf van, maar ook de klanten.

Allereerst: het is allang bekend dat winkels, en zeker ook supermarkten, uitgebreid manipuleren om je te verleiden zoveel mogelijk ongeplande dingen te kopen. Daarom liggen snoep en toetjes op ooghoogte van kinderen, in felle kleuren, zodat die gaan zeuren om iets lekkers. En hangen er allemaal van die handige 'goh, als ik er toch ben kan ik wel even'-dingetjes bij de kassa. Niet omdat dat de behoefte van de klant is, maar omdat het de behoefte van de winkel is om dat te verkopen. (Zelfs al is het hartstikke ongezond.)

Daar brengen veel mensen tegenin dat je daar toch zelf bij bent, maar dat maakt het niet minder manipulatie.

En als ander voorbeeld haal ik toch die kleingelddiscussie naar voren: men weet dat er een behoefte aan is bij de klanten (en zeker vlak voor of op koninginnedag). Toch wordt er geen rekening mee gehouden. En dat kan men al weten met 'little data' - daar heb je geen uitgebreide tracking voor nodig.

En verder zou ik ook facebook nog even willen aanhalen, met hun psychologische experimentje.

Als je klanten zou willen manipuleren, is een geregistreerde bonuskaart (met gepersonaliseerde aanbiedingen) een heel handig middel om te kijken met welke aanbiedingen je mensen zoveel mogelijk dingen kunt laten kopen die ze niet willen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:17

Anoniem schreef:
Dat is grappig, heb nog nooit 'n probleem gehad met het hebben van te weinig kleingeld. :+
Wel eens iemand die inderdaad met 50 euro een artikel van 2,00 af wil rekenen, vraag dan altijd vriendelijk of ze misschien kleingeld hebben, meestal hebben ze dat wel, namelijk.
Dat afroomen moeten wij inderdaad ook doen, maar de helft van de keren zit het ding waar je 't geld in moet afroomen helemaal vol en zouden er alleen maar meer briefjes uit gaan steken.

Na een uur 11 is me dat egaal, maar 's morgens gaat dat gewoon niet. En wij hebben maar één kassa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:21

Bhriseis schreef:
DeMolenhoek schreef:

Maar daar ben je wel even mis. Er is een wet, sla me nou niet dood welk artikelnummer etc. Dat aangeeft dat je een bedrag hoger dan 3 maal het aankoopbedrag mag weigeren. Heb het nog zien voorbij komen op mijn werk hoor :)

Vreemd, want drie jaar geleden bij Economisch recht heb ik gezien dat dat niet mag, en dat je er de economische inspectie voor op je kop kan krijgen.

Ga het hier eens navragen. Komt van de vakbond uit :)

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:26

Shadow0 schreef:
Xip schreef:
Big Data vind ik juist om die reden razend interessant, ik heb er een vak over gevolgd en wat je allemaal mee kan is fantastisch.

Het is ontzettend interessant, maar tegelijkertijd is het echt iets waarbij je heel makkelijk de reele gevolgen en risico's kunt vergeten. Want de mensen die het bedenken zijn niet de mensen die als eerste te maken krijgen met de gevolgen. (Een beetje hetzelfde probleem als de bankencrisis - al die algoritmes zijn waanzinnig interessant. Ik snap volkomen dat goede wiskundigen daar graag mee werken. Het is alleen zo jammer dat je en passant de wereldeconomie instabiel maakt...)

Dat is ook waar, zeker, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat we de techniek ook voor goede dingen kunnen gebruiken. Ik vind het zo jammer dat door dit soort zaken dit soort technieken zo'n slechte naam krijgen terwijl je ook mooie dingen ermee kan bereiken.

Shadow0 schreef:
Allereerst: het is allang bekend dat winkels, en zeker ook supermarkten, uitgebreid manipuleren om je te verleiden zoveel mogelijk ongeplande dingen te kopen. Daarom liggen snoep en toetjes op ooghoogte van kinderen, in felle kleuren, zodat die gaan zeuren om iets lekkers. En hangen er allemaal van die handige 'goh, als ik er toch ben kan ik wel even'-dingetjes bij de kassa. Niet omdat dat de behoefte van de klant is, maar omdat het de behoefte van de winkel is om dat te verkopen. (Zelfs al is het hartstikke ongezond.)

Daar brengen veel mensen tegenin dat je daar toch zelf bij bent, maar dat maakt het niet minder manipulatie.

En als ander voorbeeld haal ik toch die kleingelddiscussie naar voren: men weet dat er een behoefte aan is bij de klanten (en zeker vlak voor of op koninginnedag). Toch wordt er geen rekening mee gehouden. En dat kan men al weten met 'little data' - daar heb je geen uitgebreide tracking voor nodig.

En verder zou ik ook facebook nog even willen aanhalen, met hun psychologische experimentje.

Als je klanten zou willen manipuleren, is een geregistreerde bonuskaart (met gepersonaliseerde aanbiedingen) een heel handig middel om te kijken met welke aanbiedingen je mensen zoveel mogelijk dingen kunt laten kopen die ze niet willen.

Ik zei ook niet dat er helemaal niet gemanipuleerd wordt, ik zei dat het niet alleen maar manipulatie is. Bovendien kan je als consument prima profiteren van deze manipulatie als je zelf in de gaten houdt wat en waarom je iets koopt. Ik weet dat alles bij de kassa voor impuls inkopen is, dus koop ik dat principieel niet. :Y) Ik weet dat snoep op ooghoogte van kinderen staat, maar bij mij kunnen kinderen zeuren tot ze een ons wegen, ze krijgen het toch niet. Een kwestie van opvoeden.

Ik moet ook eerlijk zeggen, ik zie dit als een kat en muis spel tussen bedrijf en consument. Ik maak er een sport van om echt alleen wat mij voordeel oplevert te gebruiken. :j

Fox_xy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:36

Ik wil als meelezer toch even reageren.

Dat caissières vaak zo weinig wisselgeld hebben en niet zomaar hun la even bij kunnen vulllen is voor de veiligheid en niet om de klant te pesten. Het is wel zo dat de supermarkten hier verschillend mee omgaan. Bij ons word bijvoorbeeld op het hoofdkantoor besloten hoeveel geld wij mogen hebben in de la en daar moeten wij het maar meedoen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:09

dees_daan schreef:
Ik schrik echt een beetje van de houding van sommige caissières/medewerkers hier..
€50 is gewoon een wettig betaalmiddel dus die hoor je niet te weigeren.
€100 of hoger mág je weigeren als daar een bordje van bij de kassa hangt.
Maar €50 weigeren? Ik vind het echt belachelijk..
Ook al moesten wij 4 of 5 keer bij vragen, ja dat is vervelend maar daar kan de klant niks aan doen, je hoort het aan te nemen, reden om te weigeren heb je niet.. Dat je geen wisselgeld het is jou probleem, niet dat van de klant, die betaald met een wettig betaalmiddel dus doet niets verkeerd.

Ik weiger het nooit als caissiere. Ik roep vaak mijn collega erbij van de service balie of die het wilt wisselen. Dan kan de klant kiezen, of eventjes wachten tot het gewisseld is of zelf beslissen dat ze het toch even pinnen. Zelf hou ik mijn lade goed bij en probeer ik een iets grotere 'voorraad' briefjes te hebben voor de zaterdag. Dan spaar ik iets meer dan door de weeks. Daarnaast probeer ik ook op tijd al om briefgeld te vragen zodat als het druk is bij de servicebalie ik de klanten ook niet onnodig lang hoef te laten wachten. Lukt niet altijd.

Heb 1 keer geld moeten weigeren, vond het erg vervelend.. Maar ik mag geen 200,- aannemen. Belgen waren vrij boos, gelukkig was mn SM aanwezig en kon die erbij komen.. Vind dat wel erg vervelend maar ik kan dat niet zomaar doen..

Gelukkig heb ik zat leuke momenten. Heb op zaterdagochtend eigenlijk altijd leuke mensen aan de kassa. Veel vaste klanten en sommige komen graag bij mij in de rij :D Ook een meneer die heel lief voor oudere mensjes boodschapjes haalt terwijl die zelf ook genoeg meegemaat heeft en al op leeftijd is. Hij blijft positief, zoveel respect voor die man :)
Verder probeer klanten zo goed mogelijk en snel te helpen (als het kan, bij ouderen doe ik wat rustiger aan of als het hele volle karren zijn) en als ik achter de service balie sta en iemand heeft veel boodschappen zet ik vaak de flessen even netjes rechtop zodat én de klant blij is en mn collega.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:24

VivianHesen schreef:
Die hele discussie van briefjes van 50 die ken ik maar al te goed :P

Ik probeer het goed op te lossen door aan klanten te vragen of ze liever willen pinnen.
Helaas laatst een klant gehad die zo kwaad werd dat ik het vroeg, dat ie al zijn boodschappen heeft laten liggen en de winkel uit liep...

Ik vind het niet erg als een caissière dat aan mij vraagt. Maar als ik nee zeg moeten ze dat wel respecteren. Laatst wou ik met 20 euro betalen bij de Action (het was iets van 12,45) en toen vroeg ze of ik kon pinnen. Maar dat wilde ik op dat moment niet (parkeergarage plus had veel contant). Dus zei netjes dat ik niet wilde pinnen. Zat de caissière me boos aan te kijken. Goede service, not :=
Je kunt een klant iets vragen, niet dwingen?!

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 01:55

purny schreef:
Nou als de eerste beste caissiere mijn geld weigert mag ze toch echt zelf de boodschappen terug leggen. Geld mag nooit geweigerd worden.

geld mag zeker wel geweigerd worden, mits het is aangegeven, over de 50 euro heb ik nog nooit van gehoord,
maar de 200 en de 500 euro, en de 2 en 1 centjes wel, mits dit aangegeven is bij de winkel. ik krijg namelijk heel vaak naar me hoofd geslingerd
dat de 1 en 2 centen toch echt een wettelijk betaalmiddel is, dus ik het aan zou moeten nemen. Nou dat het wettelijk betaalmiddel is
betekent dus niet dat je het ook perse moet aannemen. nogmaals moet dit wel in de winkel aangegeven staan dat je dus geen 1 en 2 centen
aanneemt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 01:58

Wij hebben een startbedrag van 150 in de kassa. Vandaag hadden we bijna geen kleingeld, heel frustrerend. Ik had geen 20 centjes en 5 centjes en ook bijna geen 10 centjes meer. Ik kan daar niks aan doen. Ik vraag gewoon elke x 5 cent erbij als het nodig is en gelukkig zijn er ook mensen die zeggen laat die 5 cent maar zitten. Maar ik zou dan ook niet blij zijn als iemand een bestelling heeft van 1,15 en dan met 50 euro betaald :Y)

muntdrop

Re: Ergernissen aan de kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:26

Wauw sommige mensen kunnen hem helemaal flippen om niets.

Een vrouw ging bij een collega afrekenen en ik stond toevallig bij die kassa om te kijken of hij niet teveel geld in zijn la heeft (hihi). Nu was ze dus te vroeg begonnen met het invoeren van haar pincode dus moest ze het opnieuw doen. Boos dat ze werd man :'). Van sommige mensen vermoed ik gewoon dat ze diep ongelukkig zijn en al hun frustratie er aan de kassa uitgooien Y;( .

Overigens hier geen problemen met het wisselen van geld. We hebben altijd wel genoeg achter liggen.

Wij hebben wel dat als mense meer dan 2 zegelboekjes willen inleveren ze even moeten bellen en dan leggen we dat geld appart. Sommige mensen komen er gerust met 8 ofzo (416 €) en dat gaat ons wel iets te ver.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:31

Wij hadden laatst iemand met 12! zegelboekjes. Gelukkig kon ik ze met een collega doornemen anders was ik echt heel lang bezig geweest..

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:37

Sommige mense worden boos als ik ze doorneem. "Ja hallo ik ga dat heus niet vervalsen hoor". Ja leuk hoor, maar als ik iedereen op zn mooie blauwe/bruine/grijze/groene ogen moet geloven was de hele winkel ondertussen weg :').

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:44

Ooh ik heb nog nooit een boos iemand gehad. Ik zeg altijd: eens even kijken of u niet een zegeltje bent vergeten, met een knipoog. Dan staan ze altijd heel rustig te wachten :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:50

Ik vind het juist fijn dat ze het controleren, toch een extra controle. Ben dus een keer een hele blz vergeten, die plakte aan elkaar. Dan voel je je wel even banketstaaf, maar gelukkig zagen hun ook dat het echt niet expres was. Sinds die keer kijk ik echt naar de blz nr en of ie dus helemaal vol is, sla de blz niet meer alleen om..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:19

Xip schreef:
Ik zei ook niet dat er helemaal niet gemanipuleerd wordt, ik zei dat het niet alleen maar manipulatie is. Bovendien kan je als consument prima profiteren van deze manipulatie als je zelf in de gaten houdt wat en waarom je iets koopt.

Nee, je zei dat de term een erg negatieve lading heeft. Maar het beschrijft wat er gebeurt exact.

En verder: ik kan me (meestal) redelijk verzetten tegen de al te overduidelijke manipulatie (lang niet altijd trouwens, als ik echt zou tellen wanneer ik alleen maar gezonde dingen meeneem)... maar ik woon in een buurt waar bv een deel analfabeet is, een deel sociaal vrij zwak... zij zijn de klos.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:33

angelaatjuh schreef:
MevrouwtJ schreef:
Wij mogen 20 briefjes van 5 in onze kassa en 20 briefjes van 10 in onze kassa. De rest moet gelijk afgeroomd worden. Briefjes van 5 mogen niet afgeroomd worden, dus die moet je dan allemaal dumpen bij de klant :Y). Ik meld altijd wel dat ik geld teruggeef in de vorm van briefjes van 5 zodat zij de keuze hebben om het anders te doen.

Wij doen dagelijks inleg in de kassa's. In zo'n string zit een zakje 2 euro's, 1 euro's, 2 zakjes 50 centen, 2 zakjes 20 centen, een zakje 10 enten en een zakje 5 centen. Echter kunnen we t kleingeld wel kwijt, de 5, 10 en 20 centen. Maar wij blijven altijd met een berg 2 en 1 euro's en 50 centen zitten. Die zakjes blijven dus in de kassalade, waardoor het zich blijft opstapelen en er uiteindelijk geen nieuwe string meer in kan en er dus geen inleg gedaan kan worden en wij dus geen kleingeld hebben. Wij geven dan vaak alles terug in twee en een euro's maar als mensen dit krijgen bij de kassa, geven ze het gelijk weer uit bij de informatiebalie of andersom. Dus komen we er nooit vanaf :Y).

Haha ruilen jullie dan maar met ons! Wij hebben hier altijd een overschot aan 5, 10 en 20 centjes :=

Haha oke waar moet ik zijn haha :))

En ja de 50 euro's zijn irritant, maar gelukkig hebben wij 14 kassa's en qua briefgeld nooit echt te weinig ook al mogen we alleen 20x 5 en 20x 10. Als we het geld niet in onze la hebben bellen we de informatiebalie en wisselen zij voor ons *\o/* . Ik vraag soms heel voorzichtig of ze toevallig kleiner hebben, als ze dat niet hebben dan probeer ik het terug te geven en anders te wisselen bij een andere kassa.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:57

Dat is nog vrij veel, wij starten soms zelfs zonder €10,- biljetten.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:00

Hoe kun je met zo weinig geld beginnen? Er is toch wel overgebleven van de vorige dag?
Wij roamen niet alles af aan het einde van de dag. We hebben 5x 10 5x 20 en 20x 5. En daar beginnen we dus ook mee, of met iets minder. Maar wel altijd voldoende!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:05

In mijn vorige supermarkt werden alle kassa's aan het einde van de dag geteld en het enige wat er dan in bleef zitten was het startgeld (200 euro). Als je dan een kassa hebt waar veel muntgeld in zit wil het inderdaad regelmatig voorkomen dat je geen tientjes in je la hebt, alleen wat vijfjes en een paar munten. Vaak kon ik dan wel wat wisselen met collega's, maar zij hebben ook niet altijd aan het begin van de dag briefjes van 10 en 20, en als je eerste klant dan met een 50'je komt betalen kan je niet alleen al je vijfjes uitgeven, maar ook nog eens een groot deel van je muntgeld, wat niet alleen voor de klant vervelend is maar ook voor jou zelf.

Nogmaals, ik begrijp het heel goed hoor. Ik heb ook wel eens met een briefje van 50 moeten betalen in de winkel, maar aan de andere kant ben ik vrij begripvol wat dat betreft. Was een meisje die had echt geen kleingeld meer en ik had niks los om bij te geven. Heb toen het kleingeld (was 31.45 oid en ik had een briefje van 50) van 1.45 bijgepind en het 50'je gegeven, kon ze me zo 20 euro teruggeven want dat had ze wel :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:10

Wij hebben inderdaad in de wintermaanden vele malen minder geld in de lades, ook omdat het de do keer maanden zijn en wij vaak alleen staan.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:53

Mag ik vragen waar je werkt KimD? Dat heb ik niet meegekregen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:36

Dat heb ik ook niet verteld.