Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:06

max66 schreef:
nee, maar het steekt mij wel als bedrijven personeel nodig hebben maar dit niet kunnen krijgen, terwijl er zoveel werklozen zijn. Dit gaat er bij mij niet in!

als je boven de 20 solliciteert bij een winkel vinden ze je al te duur

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:08

little_king schreef:
Overdreven geschreven uiteraard, maar zulk soort sollicitaties zijn er dus wel.
Waar je merkt dat de motivatie ver onder 0 is.

Natuurlijk zijn die er. Zoals er ook heel veel werknemers zijn die hun tijd uitzitten. Maar al die overdrijvingen worden gezien alsof dat over de hele groep gaat en dat is gewoon niet zo.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:08

Nee, maar wel veel meer dan een paar.
Wat ik overigens steeds meer begin te begrijpen ook nog.
Als je huurt en dus geen last hebt van je eigen huis, waarom zou je gaan werken voor 20 euro meer of zelfs voor minder?

Mioux

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:24

@littleking, een reden waarom ik dan zou werken? het werk zelf, toekomst carriere en sociaal contact. Ook t feit dat je niet thuis zit maar bezig bent voor je geld vind ik vele male fijner als thuis zitten en geld krijgen...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:31

Probleem is ook dat men jarenlang veels te hoge hypotheken heeft gekregen van de bank, waardoor nu alle andere kosten hoger worden en t salaris stil staat de hypotheek een steeds grotere last word, want je wil toch in je huis blijven wonen, daar hebben mensen in huurwoningen niets mee te maken.
Er is op TE grote voet geleefd en nu word alles bijgesteld, ook voor de mensen met eigen woningen.
T is een keus om arm in je koophuis te gaan zitten met auto en paard, een uitkering kies je niet voor, zeker niet een WIA als je volledig arbeidsongeschikt word verklaard. Je kan als werkende arme je huis verkopen en anders bv een kamer verhuren, je kan je paard verkopen, bijbetalende bijrijders nemen je kan een kleinere auto nemen enz, iemand met een uitkering kan niet kiezen, die is alles kwijt, dat gaat gewoon niet van een uitkering, tenzij een familielid ze overeind houd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:34

Miepie77 schreef:
Je kan als werkende arme je huis verkopen en anders bv een kamer verhuren,

Dat is allebei nog niet zo eenvoudig. Verkopen gebeurt gewoon niet, en onderhuur mag niet zomaar van de hypotheekverstrekker. En dat is 1 van de problemen, in een aantal gevallen heb je weinig keuze.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:52

Miepie77 schreef:
Probleem is ook dat men jarenlang veels te hoge hypotheken heeft gekregen van de bank, waardoor nu alle andere kosten hoger worden en t salaris stil staat de hypotheek een steeds grotere last word, want je wil toch in je huis blijven wonen, daar hebben mensen in huurwoningen niets mee te maken.
Er is op TE grote voet geleefd en nu word alles bijgesteld, ook voor de mensen met eigen woningen.
T is een keus om arm in je koophuis te gaan zitten met auto en paard, een uitkering kies je niet voor, zeker niet een WIA als je volledig arbeidsongeschikt word verklaard. Je kan als werkende arme je huis verkopen en anders bv een kamer verhuren, je kan je paard verkopen, bijbetalende bijrijders nemen je kan een kleinere auto nemen enz, iemand met een uitkering kan niet kiezen, die is alles kwijt, dat gaat gewoon niet van een uitkering, tenzij een familielid ze overeind houd.

Dit is wel heel kort door de bocht... Een huis en een paard verkopen zie ik niet zo snel gebeuren met de huidige stand van de economie.

En over kiezen gesproken... Iedereen die nu arbeidsongeschikt is... Heeft ooit de keuze gehad om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Door deze verzekering is iemand die arbeidsongeschikt wordt in financiele zin niet slechter af dan een werkende.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:55

Ik ga ook even off- topic reageren.
Ik werk als consulent voor poetsvrouwen met dienstencheques. Een 45 tal ongeveer. Dat houdt dus in dat ik ze aanwerf, alle planningen opmaak, ze motiveren, luisteren naar al hun miserie, de admin doe, sociale documenten, contacten met klanten en heb nu net vernomen dat ik de opleiding mag geven ook (schoonmaaktechnieken, en ik ben echt geen poetser,...) en dit 40 uur in de week.
Dienstencheques zijn op de wereld gezet door de staat om zwart werk tegen te gaan. De klant betaald niet veel per dienstencheque, en de poetshulp krijgt er wel een volwaardig loon voor. De staat past de rest bij.
Nu aangezien het succes komt de staat ermee af dat 60% van de aangeworven poetshulpen per kwartaal van de bijstand moeten leven. Anders kunnen we zelfs de vergunning verliezen indien we dit percent niet behalen.
De mensen die op bijstand leven worden ook door allerlei instanties verplicht zoveel sollicitaties de doen, stempels van interim kantoren te krijgen enzovoort.
Mijn god, wat ik allemaal over de vloer krijg! Meestal komen ze enkel voor hun stempel, wat ik dus niet geef zonder ze volwaardig willen solliciteren.
Als ze dan toch de indruk geven te willen solliciteren en er is een gesprek vallen daarvan de meeste ook door de mand, dat ze eigenlijk niet willen werken maar dat hun stempelgeld dreigt te verminderen als ze niet vlug iets van werk vinden.
Of ze worden aanvaart maar na een maand kappen ze omdat ze weer voltijds kunnen gaan stempelen dan.

En ik werk 40 uur en heb 300 euro meer dan iemand die voltijds zijn bijstand krijgt.
Bruto heb ik uiteraard veeel meer, maar aangezien je in belgie voor bijna de helft belast wordt op je brutoloon is dit zo. Krijg ik opslag van 100 euro bruto, zie ik netto een verschil van max 15 euro, omdat je steeds maar in een hogere belastingsschaal valt.
Dus ik betaal mee aan allen die om hun stempel komen vragen.
Ik heb wel meer luxe dan iemand die enkel van de bijstand moet leven, mag ik maar hopen! Anders ga ik ook maar op de bijstand leven hoor.
Nu heb ik een paard waar ik natuurlijk enkel heb beste voor wil, dus ik heb nu ook niet zo veel meer te besteden dan iemand op de bijstand kwestie van huur en boodschappen.
Dit vind ik erg oneerlijk. Bijstand is bedoelt om een bepaalde korte periode van werkloosheid te overbruggen. Maar meestal zie ik het anders hoor, voor mij mag die bijstand wat lager. Als je reserve op is moet je wel degelijk gaan solliciteren, anders kom je er toch niet.
Dan werkt het waar het voor is bedoelt, een korte periode! En dan kunnen de belastingen misschien ook omlaag, dan weten we weer waarom we werken. Voor onszelf en doelen die we zelf willen stunen, niet voor een ander omdat die te lui is om te werken!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:57

Denk jij als 16 jarige al na over een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Ik iig niet :+ snap je insteek wel maar je kunt niet iedereen in hetzelfde hokje stoppen :p

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:58

jilleroo schreef:
Denk jij als 16 jarige al na over een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Ik iig niet :+ snap je insteek wel maar je kunt niet iedereen in hetzelfde hokje stoppen :p

Ik heb er gelukkig wel aan gedacht :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:02

Petpa schreef:
jilleroo schreef:

Ik kan mezelf niet volledig verzekeren: als ik bijv. een hernia krijg heb ik geen inkomen (ben zzp-er trouwens).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:28

Zou TS zich nog in dit topic gaan melden? Na 23 pags ben ik eerlijk gezegd al wel benieuwd naar haar eerste ervaringen!!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:00

Petpa schreef:
jilleroo schreef:

En ik vraag me af of een verzekering wel uitkeert: Zolang je nog loempia's kunt vouwen krijg je geen uitkering...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:15

Ik ben eind 2010 heel ziek geworden en 'het spande erom' of ik uberhaupt nog mocht werken. Ik ben 'goedgekeurd' met mijn baan in het achterhoofd van de keuringsarts, want bij een fysiek zware baan had hij me afgekeurd. Zijn motto was: 'als jij thuis achter een bureau kunt zitten, dan kun je dat elders ook en je hebt een partner, hij kan voor je kind zorgen', dus uitgekakt ben je hoor :D
Hij zei dat hij net ervoor een vrouw 100% goed had gekeurd die door een misgelopen bevalling een dwarslaesie had opgelopen en deels verlamd was. Hij zei: 'ze kan nog op een helpdesk zitten met een headset op'. Dit maakt mij ongelofelijk kwaad, maar ook heel verdrietig. Met in het achterhoofd dat sommige voor een gebroken teennagel (hypothetisch) in de WAO komen.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:20

Ik heb geen bijstand maar ww 500 pm in september loopt mijn ww af en geloof me ik solliciteer me een ongeluk maar helaas tot nu toe 0.
Ik zal dalijk toch ook me hand ergens op moeten gaan houden kan niet leven van de lucht en werk is er blijkbaar gewoon echt niet.

Er was hier iemand die zei wia/wajong is anders
Nou zo anders zijn ze niet want daar zijn heel veel voorkeurs vacatures voor omdat ze anders niet aan het werk komen.
Voor iemand die wil werken zijn er geen voorkeurs vacatures dus die mogen het zelf uit zoeken en dat steekt me soms wel eens.
Niet iedere wia/wajonger is dus danig beperkt dat ze niet normaal kunnen solliciteren
En ook in die groep zitten er zat die niet willen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:23

Waarom zou iemand met een dwarslaesie niet kunnen werken? Ik heb ook een collega gehad die door een ongeluk vanaf zijn middel verlamd was. Maar hij was blij dat hij kon werken, had een zeer goede baan. Wel een zittende baan, waar het werk vooral typwerk en denkwerk was, op HBO+ niveau. Hij moest er niet aan denken om afgekeurd te worden.
Tenzij er natuurlijk meer bij komt kijken dan alleen de dwarslaesie.

Ik vind het wel goed dat er gekeken wordt naar wat er wél kan, in plaats van naar wat er niet kan. Ik ken namelijk ook mensen die wel zouden kunnen werken, afgekeurd zijn en het niet willen en het wel best vinden zo. Letterlijke woorden: waarom zou ik gaan werken als ik zo ook mijn geld krijg?

Maar ik vind ook dat er daarnaast ook gekeken moet worden naar mensen die moeten werken, deels of volledig, maar waarbij het door beperkingen (lichamelijk of geestelijk) erg moeilijk is om aan werk te komen, naar de inzet die zij plegen om te gaan werken. Het moet wel realistisch zijn. Sollicitaties op de juiste functie, voor de juiste uren en niet verwachten dat zo iemand te zwaar werk gaat doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:45

Miepie77 schreef:

Gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt, check, alleen door fouten niet erkend door UWV, nu ondertussen bekend hoe het zit maar noemt UWV het verjaard.

Baanverlies, check, en bij man check.
Daardoor beide verder van huis nieuw werk, daardoor zelfs een auto bij moeten kopen. En klein is hij al :)
Man zelfs 30% minder loon. Net zoveel als in de WW waar hij 2 jaar recht op had. Toch ging hij voor dat loon na een maand WW werken.
Dat is dus het mentaliteitsverschil dat je hebt als je weet dat er geen vangnet voor je is.

Kamer verhuren mag zomaar niet.

Huis verkopen, dat willen er duizenden meer die het ook al jaren niet lukt.

Ene paard is op sterven na dood, de ander is onze enige hobby, de enige luxe. gaat die oude dood komt er niets voor terug.
Zouden we in de bijstand zitten ja dan zou die jonge gaan, nu heb ik zoiets mag er nog iets blijven bij veel werken?
Man werkt 40/60 uur in de week. Mag het dan nog net kunnen een paard?
Dan lees ik dat er mensen in de bijstand zelfs een paard hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:47

Amanda, ik kende de situatie van die vrouw niet hoor, maar ik kan me wél indenken dat je het met een kind én een 'nieuwe handicap' vrij pittig hebt. Dit is overigens mijn eigen interpretatie.

En dan daar tegenover een ex stalgenootje ziekte van Crohn, maandelijks haar uitkering trekt (en ook echt zegt: 'ik lach elke maand weer dat ik gratis geld krijg'), die nergens last van heeft met haar medicijnen en uurtjes zwart werkt voor 'de extra dingetjes'. En dan met de herkeuring gewoon een paar dagen je medicijnen niet innemen.

Ik heb werkelijk nooit in m'n hoofd gehaald om mijn medicijnen niet te nemen (longziekte, veel te bang dat ik de moord stik), maar meer mensen dan waar jij en ik weet van hebben staan op deze manier in het leven. Helaas.

Little_king, ik snap je volledig, ik denk dat steeds meer mensen in de door jou geschetste situatie terecht komen. Keihard werken voor de rekeningen en de belastingen, maar nul overhouden voor wat leuks of wat extra's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:14

Als je werkt en je hebt het slecht, ben je geen verantwoording schuldig hoe je prioriteiten liggen, al heb 2 gezonde paarden....when the van hits the oliebol, is er nl niemand die gaat budgetteren en een subisie of potje open breekt.

En hoge hypotheken? Onze hypotheek is nog minder dan de huur in de vrije sector...maar wel eigen huis waar dan tegen aan gekeken wordt, met jaloezie nog vaak zat...

Als niemand meer een hypotheek heeft, gaan de banken zeker failliet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:17

Q , heel veel mensen hoor, wij zagen ook in de afgelopen 5 jaar alles interen..steeds een stapje meer..er valt niets meer te bezuinigen, paarden aan huis met veel gras en war plakjes hooi is best te doen. Hooivoorraad inkopen, vakantiegeld eraan....

Paard de deur uit? Maar wel keihard blijven werken en toezien dat er geen potjes zijn voor jouw?
Is dat dan dat de bijstander wil zien? Toch ook dankzij ons dat dat allemaal kan?

Maar om dan te denken dat iedereen met baan het beter heeft?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:39

russel schreef:
Q , heel veel mensen hoor, wij zagen ook in de afgelopen 5 jaar alles interen..steeds een stapje meer..er valt niets meer te bezuinigen, paarden aan huis met veel gras en war plakjes hooi is best te doen. Hooivoorraad inkopen, vakantiegeld eraan....

Paard de deur uit? Maar wel keihard blijven werken en toezien dat er geen potjes zijn voor jouw?
Is dat dan dat de bijstander wil zien? Toch ook dankzij ons dat dat allemaal kan?

Maar om dan te denken dat iedereen met baan het beter heeft?

Het is absoluut niet zo dat mensen met een baan het beter hebben ;)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:48

Svp on topic blijven, je blijft maar schoppen he russel. Het is trouwens JOU. JOUW is bezittelijk voornaamwoord.

Ik heb off topic ruim 40 jaar gewerkt, en jij met je grote mond?

De TS heeft haar eigen topic verlaten volgens mij. Het gaat hier niet meer om rond te komen van een minimuminkomen. Het gaat hier om werkenden en mensen die gewerkt hebben en nu met een uitkering thuis zitten.
Dat is dus totaal off topic en ik ga temmen want het wordt nogal beledigend.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:56

@flicka
Het is helemaal niet offtopic, het gaat over mensen die rond moeten komen met weinig in de maand voor eten, kleding enz.
En dan is er een bijstand persoon die denkt dat dat niet mogelijk is bij mensen die werken, laat staan een eigen huis hebben. Die zijn rijk. Alleen komen dan de verhalen dat ze door ons huidige kabinet juist minder te besteden hebben dan veel mensen die echt in de bijstand zitten.
Dus mensen die heel goed weten hoe je zuinig aan moet doen met inkopen.

En een goede tip die al veelvoudig voorbij kwam, de diepvries is de beste investering naar mijn idee.
Koop in de reclame groente en vlees en vries die in in kleine porties.
Dan haal je uit wat nodig is en heb je ook geen kliekjes die je weg gooit.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:59

flicka schreef:
Svp on topic blijven, je blijft maar schoppen he russel. Het is trouwens JOU. JOUW is bezittelijk voornaamwoord.

Ik heb off topic ruim 40 jaar gewerkt, en jij met je grote mond?

De TS heeft haar eigen topic verlaten volgens mij. Het gaat hier niet meer om rond te komen van een minimuminkomen. Het gaat hier om werkenden en mensen die gewerkt hebben en nu met een uitkering thuis zitten.
Dat is dus totaal off topic en ik ga temmen want het wordt nogal beledigend.

Volgens mij benader je het topic te zwart wit. Er worden voornamelijk reacties gegeven over het leven met beperkte financiele middelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:34

Weetje Flicka je hebt er een persoonlijke missie van gemaakt mij steeds pakken :D

Maar ik heb al via Pb te horen gekregen wie je bent, wie de schoen trekke hem aan, maar jij bent nu net die persoon die de bijstander een slechte naam bezorgd met JOUW mentaliteit...

Ik hoop dat je sokjes lekker warm zijn op je bankje overdag.