OsMo schreef:Oeps een beetje een lange reactie geworden

Ik vond het een mooie reactie, bedankt daarvoor!
Mooi beschreven en fijn dat je die rust ook hebt gevonden... 
Tieneke schreef:Sommige mensen nemen de bijbel volledig letterlijk. Anderen niet, maar zijn toch ook christen. De bijbelverhalen zijn, naar mijn idee, niet allemaal bedoeld als louter verslaggeving. Met mij denken vele anderen er ook zo over, en toch zijn ze ook christen. Daardoor komt het ook dat mensen wèl èn christen kunnen zijn èn wetenschap kunnen aanvaarden, zelfs de evolutietheorie. Niet alle christenen zijn creationisten.
Evolutietheorie als pure onzin afdoen, bewijst alleen dat je er niets over weet. Hetzelfde geldt voor het veroordelen van de bijbel als een onzinboek: dan heb je er ook 0.0 moeite voor gedaan om te begrijpen waar het over gaat. Velen hebben een mening, maar hebben de bijbel nooit gelezen.
Bovendien vind ik het zo'n loos argument dat als er een God was, er geen problemen in de wereld zouden zijn. Als je niet in God gelooft en er vanuit gaat dat hij er niet is, kan je hem ook niet de schuld geven en zie je duidelijk dat de mens daarvoor verantwoordelijk is. Dus waarom zou je God daar dan bijhalen, als je niet in hem gelooft? Zoals ik eerder zei: mensen willen een rooskleurig leven en happy clappy voor iedereen op aarde, maaaaaaar... wel vrije wil en keuze om te doen en laten wat je wil. Je kan niet beide hebben.
Ook die opmerking van waar God dan uit ontstaan is. Zo kan je net zo goed wijzen op de vraag waar materie en energie uit zijn ontstaan, in het allereerste begin. Beide vragen kan men niet beantwoorden, dus beide kunnen moeilijk als argument gebruikt worden om het ander af te wijzen.
Mooi geantwoord en uitgelegd....
Ik vind het best een interessant topic, zo lees je allemaal ervaringen en standpunten van anderen...