Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:15

Zoolgangster schreef:
Verstand biedt geen garantie tegen het doen van domme dingen.
Ik ken domme niet-gelovigen en intelligente wel-gelovigen.
Ik ken ook intelligente niet-gelovigen die domme dingen hebben gedaan.
Erg jammer dat mensen meteen afgeserveerd worden als dom als ze wel geloven. Maar ja, soms geloven mensen alleen maar vanwege "de familie".
Als er dan ineens iemand komt met iets "wetenschappelijks" denken ze dat die dan wel gelijk zal hebben. En dat is pas dom. Juist in de wetenschap is men zich bewust van het relatieve van alle theorieën, als men tenminste oprecht/eerlijk is.

eeh, en waar zijn de domme-gelovigen?
en de gelovigen die domme dingen doen? die bestaan er ook hoor.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:23

unihorses schreef:
Zoolgangster schreef:
Verstand biedt geen garantie tegen het doen van domme dingen.
Ik ken domme niet-gelovigen en intelligente wel-gelovigen.
Ik ken ook intelligente niet-gelovigen die domme dingen hebben gedaan.
Erg jammer dat mensen meteen afgeserveerd worden als dom als ze wel geloven. Maar ja, soms geloven mensen alleen maar vanwege "de familie".
Als er dan ineens iemand komt met iets "wetenschappelijks" denken ze dat die dan wel gelijk zal hebben. En dat is pas dom. Juist in de wetenschap is men zich bewust van het relatieve van alle theorieën, als men tenminste oprecht/eerlijk is.

eeh, en waar zijn de domme-gelovigen?
en de gelovigen die domme dingen doen? die bestaan er ook hoor.

Dat er ook domme gelovigen zijn is al algemeen bekend, als ik dit draadje zo lees. :D

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:33

OsMo schreef:
Oeps een beetje een lange reactie geworden :o

er zijn een heleboel fictieboeken die over de liefde gaan.
en er hebben in die tijd ook een heleboel jezusen geleefd, het was een naam die veel voorkwam in deze tijd.
Als jezus dan toch een halfgod geweest was waarom had hij dan geen enkele kracht? mss is maria gewoon vreemd gegaan en durfde ze dat niemand vertellen?

wie weet vind er over 2000jaar iemand een stel harry potterboeken en denkt hier net hetzelfde over als jullie nu doen over de bijbel.

hoe je het ook draait of keert de bijbel en de koran zijn gewoon fictieboeken geschreven door een mens.

Tieneke

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:41

De bijbel is een verzameling van tientallen boeken, geschreven door meerdere mensen. Zelfs historici beschouwen de bijbel als een waardevolle historische bron. En niet alle bijbelboeken hebben de bedoeling geschiedschrijving te zijn. Je hoeft niet gelovig te zijn om dat te weten, dat zijn gewoon feiten. Van een zelfverklaarde en vrijgevochten atheïst verwacht ik toch wel een basiskennis.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:44

Tieneke schreef:
De bijbel is een verzameling van tientallen boeken, geschreven door meerdere mensen. Zelfs historici beschouwen de bijbel als een waardevolle historische bron. En niet alle bijbelboeken hebben de bedoeling geschiedschrijving te zijn. Je hoeft niet gelovig te zijn om dat te weten, dat zijn gewoon feiten. Van een zelfverklaarde en vrijgevochten atheïst verwacht ik toch wel een basiskennis.

maar er is nog nooit bewezen dat deze verhalen waar zijn.
van een deel wordt dit aangenomen. de originele bijbel? ja, die zal misschien dingen beschrijven, maar de bijbel nu? een lachertje. niet echt serieus te nemen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:45

Wat bedoel je met "originele bijbel"?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:46

Tieneke schreef:
Wat bedoel je met "originele bijbel"?

het niet door, en door, en door vertaalde aftreksel wat nu in de winkel te vinden is :)
maar de verhalen in hun eigen taal. zoals het oorspronkelijk geschreven is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:51

Er is een verschil tussen vertalingen en hervertellingen. Er zijn vertalingen die dicht bij de grondtekst blijven. De kern van het christendom zal in elke vertaling duidelijk zijn. Bij een hervertelling kan dat anders zijn. Het is altijd fijn om daarbij beroep te kunnen doen op mensen die bv. Grieks of Hebreeuws of Aramees of zo kunnen, die kunnen daar wel zinnige dingen over zeggen.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:53

OsMo schreef:
Oeps een beetje een lange reactie geworden :o

Ik vond het een mooie reactie, bedankt daarvoor!
Mooi beschreven en fijn dat je die rust ook hebt gevonden... :)

Tieneke schreef:
Sommige mensen nemen de bijbel volledig letterlijk. Anderen niet, maar zijn toch ook christen. De bijbelverhalen zijn, naar mijn idee, niet allemaal bedoeld als louter verslaggeving. Met mij denken vele anderen er ook zo over, en toch zijn ze ook christen. Daardoor komt het ook dat mensen wèl èn christen kunnen zijn èn wetenschap kunnen aanvaarden, zelfs de evolutietheorie. Niet alle christenen zijn creationisten.

Evolutietheorie als pure onzin afdoen, bewijst alleen dat je er niets over weet. Hetzelfde geldt voor het veroordelen van de bijbel als een onzinboek: dan heb je er ook 0.0 moeite voor gedaan om te begrijpen waar het over gaat. Velen hebben een mening, maar hebben de bijbel nooit gelezen.

Bovendien vind ik het zo'n loos argument dat als er een God was, er geen problemen in de wereld zouden zijn. Als je niet in God gelooft en er vanuit gaat dat hij er niet is, kan je hem ook niet de schuld geven en zie je duidelijk dat de mens daarvoor verantwoordelijk is. Dus waarom zou je God daar dan bijhalen, als je niet in hem gelooft? Zoals ik eerder zei: mensen willen een rooskleurig leven en happy clappy voor iedereen op aarde, maaaaaaar... wel vrije wil en keuze om te doen en laten wat je wil. Je kan niet beide hebben.

Ook die opmerking van waar God dan uit ontstaan is. Zo kan je net zo goed wijzen op de vraag waar materie en energie uit zijn ontstaan, in het allereerste begin. Beide vragen kan men niet beantwoorden, dus beide kunnen moeilijk als argument gebruikt worden om het ander af te wijzen.

Mooi geantwoord en uitgelegd....

Ik vind het best een interessant topic, zo lees je allemaal ervaringen en standpunten van anderen...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:02

Tieneke schreef:
Er is een verschil tussen vertalingen en hervertellingen. Er zijn vertalingen die dicht bij de grondtekst blijven.

Hoe weet je dit? Bronnen? Onderzoek? Ik kan me namelijk niet herinneren dat de originele geschriften gevonden zijn namelijk.

Tieneke schreef:
De kern van het christendom zal in elke vertaling duidelijk zijn.

Ik vraag me af, verwijzend naar de vorige quote, of het hedendaagse Christendom (gebaseerd op wat wij nu uit de bijbel kennen) in dat geval überhaupt wel in de buurt komt met wat het vroeger is geweest.

Je hebt het er wel over dat een vertaling betrouwbaarder is dan een hervertelling, maar als ik een woord vertaal uit het Engels naar het Nederlands, dat vertaal naar 30 andere talen en uit al die talen vervolgens weer vertaal naar het Engels is de kans heel groot dat je minstens 10 verschillende antwoorden krijgt. Houd dat eens in je hoofd en bedenk dat dat de bijbel ontelbare keren geïnterpreteerd, vertaald en herzien is. En hoe literair waren de mensen des tijds die al die teksten als eersten herschreven, gekopieerd en vertaald hebben? Hoe betrouwbaar is de hedendaagse bijbel dan nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:07

inochiyo Dat is wat jij gelooft maar bij mij schiet mij dan een vraag te binnen als ik zou geloven dat het alleen een verhaal is wat verzonnen is.
Waarom zou men een verhaal gaan verzinnen in een tijd waarbij men verteld dat Jezus is op gestaan uit de dood en dat die voor het eerst is gezien door vrouwen terwijl vrouwen een lage positie hadden in die tijd?
En waarom zouden mannen het überhaupt opschrijven als het dan al niet geloofwaardig zou zijn?
Wat vrouwen vertelden werd gewoon niet voor waar aangenomen, dit is overigens historisch bewezen door de bewijzen die historicus mensen hebben gevonden zoals muurtekeningen en teksten uit andere niet religieuze boeken.
Een vrouw had een ondergeschikte rol dus waarom een verhaal verzinnen om mensen te paaien voor een leefwijze waarvan je er vanuit kan gaan dat het geen voet aan de grond krijgt, dan ga je toch iets verzinnen wat men sneller zou geloven.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:07

Geryon schreef:
Het valt mij op dat veel gelovigen gewoon de evolutietheorie niet snappen.. Dan kan ik me voorstellen dat je inderdaad in god geloofd. Want dat is precies hetzelfde als vroeger. Er waren onverklaarbare dingen en dat werd toen afgeschoven op een god.

Echter is het helemaal niet onverklaarbaar hoe dieren etc. zijn ontstaan. Ik vind het dan ook écht knap als je nog steeds gelooft dat god vanalles zomaar heeft geschapen. Respect als je daarachter kan blijven staan :j

Ik was gelovig, ben gelovig opgevoed. Maar toen ging ik naar school en kreeg ik verstand :+

Dit is juist de mening van ongelovigen die ik minstens net zo dom vind als die van gelovigen. Het een sluit het ander niet uit, en dat is iets wat het kortzichtige deel van de mensen niet wil aannemen.

Evolutie is niet te ontkennen, daar zijn gewoon teveel bewijzen voor. Dat wil niet per definitie zeggen dat we ontstaan uit apen, wat veel mensen er van maken. Maar niemand kan ontkennen dat soorten veranderen, iedere soort past zich aan naar omstandigheden. Echter is evolutie voor mij al met al te toevallig, het kan voor mij (mening dus!) bijna niet dat al die toevallige mutaties leiden tot dit bestaan. Dus voor mij zit er wel meer achter het leven, ik geloof wel in een hogere macht.

Ik ben geen christen, geen jood en ook geen moslim. Ik geloof dat deze geloven toch voortvloeien uit dezelfde God, en ik denk dat iedere gelovige uiteindelijk kiest voor een geloof dat het best bij zijn/haar normen en waarden past, en bij de cultuur waaruit diegene komt. Ik geloof ook best dat de boeken waaruit zij hun geloof halen goede bronnen zijn, wel denk ik dat je de wonderen die jezus heeft verricht met een korreltje zout moet nemen. Persoonlijk denk ik dat er beeldspraak gebruikt wordt die in die tijd als normaal werd gezien, maar waar wij tegenwoordig niks van kunnen maken, net zoals dat wij uitdrukkingen hebben waar over een eeuw echt niemand wat van kan maken.

Ik zal mij nooit verbinden met een geloof, omdat als er een hogere macht is, ik niet vind dat je kunt zeggen dat jouw geloof aansluit bij Zijn normen en waarden, omdat deze normen en waarden in de loop van de tijd zelf door mensen is ontwikkeld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:18

Tieneke schreef:

Inderdaad, hele hordes historici, taalwetenschappers en theologen werken samen als er eens een nieuwe vertaling of parafrase van de Bijbel geschreven wordt, mensen hebben vaak geen idee hoe degelijk en nauwkeurig er gewerkt wordt in zo'n geval.

Ik meen dat bij "het Boek" een vele pagina's lange lijst is te vinden van vaak wetenschappelijke medewerkers, (van diverse overtuigingen, ook rabbijnen), die meegewerkt hebben aan de vertaling/parafrasering van de Bijbel. Dan krijg je echt wel respect voor het jarenlange werk dat die mensen geleverd hebben.

Ik heb zo'n lijst wel eens bekeken, daarom weet ik ervan.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:26

OsMo schreef:
inochiyo Dat is wat jij gelooft maar bij mij schiet mij dan een vraag te binnen als ik zou geloven dat het alleen een verhaal is wat verzonnen is.
Waarom zou men een verhaal gaan verzinnen in een tijd waarbij men verteld dat Jezus is op gestaan uit de dood en dat die voor het eerst is gezien door vrouwen terwijl vrouwen een lage positie hadden in die tijd?
En waarom zouden mannen het überhaupt opschrijven als het dan al niet geloofwaardig zou zijn?
Wat vrouwen vertelden werd gewoon niet voor waar aangenomen, dit is overigens historisch bewezen door de bewijzen die historicus mensen hebben gevonden zoals muurtekeningen en teksten uit andere niet religieuze boeken.
Een vrouw had een ondergeschikte rol dus waarom een verhaal verzinnen om mensen te paaien voor een leefwijze waarvan je er vanuit kan gaan dat het geen voet aan de grond krijgt, dan ga je toch iets verzinnen wat men sneller zou geloven.

opstaan uit de dood gebeurd volgens mij enkel in boeken of films?
in ieder volk en in iedere tijd zijn er volksverhalen over vanalles en nogwat (vb: het monster van loch ness, bigfoot, etc..)
kan toch perfect dat iemand een mooie kans zag in het verhaal van de vrouwen om dit in zn eigenbelang te gebruiken. verdeel en heers, en laat dat nu net zijn wat het geloof doet. het verdeeld de mensen waardoor ze makkelijker vatbaar zijn voor manipulatie door hun leider.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:30

Zoolgangster schreef:
Tieneke schreef:

Inderdaad, hele hordes historici, taalwetenschappers en theologen werken samen als er eens een nieuwe vertaling of parafrase van de Bijbel geschreven wordt, mensen hebben vaak geen idee hoe degelijk en nauwkeurig er gewerkt wordt in zo'n geval.

Ik meen dat bij "het Boek" een vele pagina's lange lijst is te vinden van vaak wetenschappelijke medewerkers, (van diverse overtuigingen, ook rabbijnen), die meegewerkt hebben aan de vertaling/parafrasering van de Bijbel. Dan krijg je echt wel respect voor het jarenlange werk dat die mensen geleverd hebben.

ze zullen best hun best doen, maar er staan verhalen in :') (geloof eerder in dit topic al eens aangehaald)
het in de walvis... en ja, daar draaiden hele kerkdiensten bij ons om. en dat was zeer zekers niet een boodschap het last van geweten, maar meer het god red je halelujah *\o/* *\o/*

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:32

@Russel: met name mijn man werd er pas nog niet goed van, hoe mensen het een het ander laten uitsluiten: dat denken van: evolutie dus God kan het niet gemaakt hebben versus schepping dus evolutie kan het nooit geweest zijn...
Als ik het objectief probeer te benaderen vind ik het ook tè toevallig dat er complexe levende wezens ontstaan zijn door dom toeval... door niets. Vanuit niets. Dat is me te leeg, te inhoudsloos, dat maakt voor mij het hele bestaan leeg, inhoudsloos, zinloos...

Daarbij: ik ben blij als mijn dieren me herkennen en naar me op zoek gaan om me te begroeten, om een aai te krijgen of eten aan te nemen uit mijn handen. Dan zou het me niet verbazen als God (als hij bestaat) iets soortgelijks over ons denkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:47

Zoolgangster schreef:
Tieneke schreef:

Inderdaad.
Volgens mij vergeten mensen dat de mensen die de Bijbel hebben samengesteld óók wetenschappers zijn en alle dominees ook. Je moet een wetenschappelijke opleiding volgen om dominee te worden, je word universitair opgeleid. Soms krijg ik het idee dat je als gelovige dom gevonden wordt :=

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:49

RusselNuwell schreef:
Evolutie is niet te ontkennen, daar zijn gewoon teveel bewijzen voor. Dat wil niet per definitie zeggen dat we ontstaan uit apen, wat veel mensen er van maken. Maar niemand kan ontkennen dat soorten veranderen, iedere soort past zich aan naar omstandigheden. Echter is evolutie voor mij al met al te toevallig, het kan voor mij (mening dus!) bijna niet dat al die toevallige mutaties leiden tot dit bestaan. Dus voor mij zit er wel meer achter het leven, ik geloof wel in een hogere macht.

Mensapen (chimpansees en bonobo’s) en mensen delen 98 procent van hun DNA met elkaar en ook de eiwitten die zij produceren zien er bijna hetzelfde uit.
mij lijkt dan ook dat we een gemeenschappelijke voorouder hebben.
het is door veranderingen in leefgebied dat onze voorouders zich hebben aangepast.
een deel trok weg uit het gebied en een ander deel bleef terplaatse en ging op hun achterbenen lopen waardoor de hersenen en andere lichaamsdele zich anders konden ontwikkelen

net zoals walvisachtigen ook een gemeenschappelijke voorouder hebben.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:19

inochiyo schreef:
RusselNuwell schreef:

Mensapen (chimpansees en bonobo’s) en mensen delen 98 procent van hun DNA met elkaar en ook de eiwitten die zij produceren zien er bijna hetzelfde uit.
mij lijkt dan ook dat we een gemeenschappelijke voorouder hebben.
het is door veranderingen in leefgebied dat onze voorouders zich hebben aangepast.
een deel trok weg uit het gebied en een ander deel bleef terplaatse en ging op hun achterbenen lopen waardoor de hersenen en andere lichaamsdele zich anders konden ontwikkelen

net zoals walvisachtigen ook een gemeenschappelijke voorouder hebben.

Zoals je zegt, dit LIJKT jou. Het is slechts een theorie, wel een onderbouwde theorie, maar geen bewezen theorie. Ik zeg niet dat ik deze theorie geen waarheid acht, maar mensen dom noemen omdat de evolutietheorie volledig bewezen is, zijn in mijn ogen ook niet de slimste. Overigens valt het mij ook op dat dit vaak de mensen zijn die met loze feitjes gooien, die eigenlijk niet in de context te plaatsen zijn.

Jij valt voor mij overigens heel duidelijk in de categorie kortzichtige mensen. Ik zeg niet dat het bestaan van een God ooit uitgesloten wordt, maar tot op heden zijn er geen bewijzen om dit te doen. Wil je een God uitsluiten, dan zul je niet moeten bewijzen dat de evolutietheorie volledig klopt, maar dat de theologie niet klopt.

Over je opmerking over dat wij over x jaar harry potter als waarheid beschouwen, zo gaat dit net zo met de wetenschap. Wellicht wordt Darwins theorie over 100 jaar wel volledig door de gehele mensheid uitgelachen. Dus dat argument is sowieso al bull oliebol, tenzij jij een tijdreismachine hebt natuurlijk.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:40

lijkt is mss het verkeerde woord, maar ik moest het op een of andere manier toch verwoorden.
de neanderthalers stammen ook af van deze voorouders, zij zijn een andere soort van mensachtigen, wij stammen dus niet af van neanderthalers. neanderthalers waren best een succesvol ras (+-200000 jaar bewoonden ze de aarde).
maar uiteindelijk hebben ze allemaal het loodje gelegd toen het klimaat veranderde omdat ze niet dezelfde kennis overdracht hadden zoals onze soort en in relatief beperkte groepen leefden

ik heb hier nergens mensen dom genoemd hoor.
jammer dat je mij persoonlijk aanvalt door me kortzichtig te noemen, want ik heb nog maar enkel gesproken over het geloof zelf. over (wel of niet)bestaan van god heb ik nog geen woord gerept.

ik vraag me trouwens af wat gelovige mensen precies hebben tegen de evolutietheorie, want hier zijn namelijk tastbaren bewijzen voor gevonden. waardoor het eigenlijk als feit aanzien kan worden (VIND IK)

Citaat:
Over je opmerking over dat wij over x jaar harry potter als waarheid beschouwen

Dat heb ik niet gezegd, ik zei: wie weet vind er over 2000jaar iemand een stel harry potterboeken en denkt hier net hetzelfde over als jullie nu doen over de bijbel.
jij leest gewoon iets anders wat ik zeg

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:03

Ik noem je kortzichtig omdat je argumenten op mij geeft die niks met mijn post te maken hebben en daarbij theorieën als waarheid beschouwd die nog niet bewezen zijn, maar andere theorieën waarvan het tegendeel nog niet bewezen is wel afschrijft als onzin. Over het mensen dom noemen doelde ik overigens op iemand anders hier in het topic, maar de achterliggende toon die achter jouw berichten lijkt te liggen getuigt ook niet echt van respect voor je gelovige medemens.

Je punt met de vergelijking van harry potter met de bijbel is voor mij vooralsnog zinloos. Ook wetenschappers zijn keer op keer teruggekomen op hun feiten. Uiteraard is het mogelijk dat we over een x aantal jaar een hele andere godsdienst hanteren als mensheid zijnde, dit sluit echter niet het bestaan van een hogere macht uit.
Ik geloof ook niet dat het uitsluiten van een hogere macht mogelijk is. Want nogmaals, mijn punt om in een hogere macht te geloven is dat ik geloof dat het allemaal te toevallig is wat er gebeurt. Stel er is een big bang geweest waardoor de aarde is ontstaan, hóe komt die big bang er dan, ja, daar zijn ook allemaal antwoorden op, maar hoe worden al die toevallige processen samengevoegd?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:12

ik heb het stuk waar ik argumenten op gaf gewoon gequote (dat over die apen dat je zei en over mutaties)

mn punt dat ik met die harry potter boeken wil maken is dat het fictie is.
waar anders rijzen mensen terug uit de dood, lopen ze op water of word een vrouw zwanger zonder sex??
geen historicus die me dit tegenspreekt denk ik. er staan heus wel dingen in de bijbel die geschiedkundig kloppen, dat heb ik niet ontkend.

dat ik hun geloof in vraag stel betekend niet dat ik hen niet respecteer. ik behandel iedereen op dezelfde manier, christen, moslim, boeddhist, mormoon, jehova getuige (zoals mn grootouders) of jood.
Ik kom bijna dagelijks met ieder soort geloof in aanraking, moest ik niemand respecteren of gelijk behandelen dan was ik mn job al kwijt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:48

Met sommige dingen in de bijbel heb ik wel serieus moeite hoor, neem nou de zondvloed en de ark.
Van ieder diersoort gingen daar 2 in, een paartje. Oké, maar hoe énorm groot moet die ark dan geweest zijn om voor ieder dier op aarde ruimte te hebben? Die beesten moesten ook eten, daar moesten dus enorme voorraden voedsel voor meegenomen worden. Waar bewaarden ze die en hoe? En wat aten de roofdieren? En het waren paren, de zondvloed duurde lang, er kwamen dus ook jongen. Waar lieten ze die? Euh?!?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:52

verootjoo schreef:
Saskia9 schreef:
En hoe wordt dat dan gezien?

Bedoel een klein kind wat kanker heeft... komt dat door de mensheid?
En als God ervoor zorgt dat jij leeft volgens het geloof,waarom wordt je dan toch getroffen door deze ziekte?

Dat komt idd door de mensheid, de mens heeft lang geleden gekozen om niet volgens de geboden van God te leven en daarom is het kwaad in de wereld gekomen.
Het komt niet perse door de ouders of wie dan ook, je hoeft niemand aansprakelijk te stellen. Wij leven in een gebroken wereld, waardoor er soms hele nare dingen gebeuren. Soms gebeuren er ook hele mooie dingen. Ik zie dat als een glimp van God, die zegt dat hij bij ons is en we niet bang hoeven te zijn. De mooie wereld komt nog.

Maar als zo'n kindje dan gered wordt d.m.v. onderzoek & medicijnen/behandeling.
Danken jullie dan God daarvoor? Terwijl het duidelijk de wetenschap is die daarvoor zorg draagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:53

KarinvdM schreef:
Met sommige dingen in de bijbel heb ik wel serieus moeite hoor, neem nou de zondvloed en de ark.
Van ieder diersoort gingen daar 2 in, een paartje. Oké, maar hoe énorm groot moet die ark dan geweest zijn om voor ieder dier op aarde ruimte te hebben? Die beesten moesten ook eten, daar moesten dus enorme voorraden voedsel voor meegenomen worden. Waar bewaarden ze die en hoe? En wat aten de roofdieren? En het waren paren, de zondvloed duurde lang, er kwamen dus ook jongen. Waar lieten ze die? Euh?!?

Nu je het zegt Karin, een serieuze vraag aan de mensen die geloven, geloven jullie ook in deze verhalen? Kortom, geloof je alles wat in de bijbel staat en waarom?